Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-06-24, 20:32
Aiakos Aiakos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 33
Standard Snart dags för vår ö-luff

Fy va skönt! Nu är det bara 10 dagar kvar tills jag och sambon påbörjar våran 3 veckors ö-luff i kykladerna! 1½ vecka kvar på jobbet är det enda hindret just nu
Våran preliminära resrutt ser ut såhär: Athen - Milos - Koufonissi - Naxos - Paros ev Antiparos också - Athen.. Skönt att det gick en direkt båt mellan Milos och Koufonissi!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-06-25, 09:55
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Snart dags för vår ö-luff

Milos och Koufinissi, det låter härligt! Ni FÅR inte missa båtturen runt ön Milos. Se till att göra det när det är fint väder, skjut inte upp det, ifall det blåser ngn dag. Se till att åka bil eller moppe till Palechora och Sarakiniko.. ett måste, ät på Sirocco, deras vulkaniskt tillagade mat på Palechora.. läs mer om mina inlägg om Milos på kalimera! trevlig resa hälsa grekland!!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-06-25, 14:45
Aiakos Aiakos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 33
Standard Sv: Snart dags för vår ö-luff

Tack för tipsen, ska genast skriva upp detta på att-göra-listan, vi tänkte även köpa en dykkurs eftersom att vi älskar att snorkla men har ännu inte riktigt bestämt på vilken ö vi kör den, funderar på antiparos och blueisland-divers.gr.. Någon som har varit hos dem? Bil eller fyrhjuling blir det på varje ö förutom koufonissi där avstånden inte ska vara speciellt stora?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-07-03, 10:52
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är uppkopplad nu
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 321
Standard Sv: Snart dags för vår ö-luff

Citat:
Ursprungligen postat av Aiakos Visa inlägg
Bil eller fyrhjuling blir det på varje ö förutom koufonissi där avstånden inte ska vara speciellt stora?
Där finns bara cykel att hyra, och inte det behövs, så liten är ön.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-07-03, 11:25
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Snart dags för vår ö-luff

Citat:
Ursprungligen postat av Ioslina Visa inlägg
Ni FÅR inte missa båtturen runt ön Milos.
Vi var på Milos i mitten av juli 2008.
Här kan du läsa vad jag då skrev om just båtturen runt ön.

/kimmen

Senast redigerad av kimmen den 2009-07-03 klockan 11:28. Anledning: Fel år...
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-07-03, 13:15
Mollybus Mollybus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Sandhamn
Inlägg: 926
Standard Sv: Snart dags för vår ö-luff

Citat:
Ursprungligen postat av Ioslina Visa inlägg
Milos och Koufinissi, det låter härligt! Ni FÅR inte missa båtturen runt ön Milos. Se till att göra det när det är fint väder, skjut inte upp det, ifall det blåser ngn dag. Se till att åka bil eller moppe till Palechora och Sarakiniko.. ett måste, ät på Sirocco, deras vulkaniskt tillagade mat på Palechora.. läs mer om mina inlägg om Milos på kalimera! trevlig resa hälsa grekland!!
Vi missade båtturen runt Milos just för att det blåste för mycket. Den dagen det inte blåste så mycket var sjön ändå för grov så att turen ställdes in. Men vi hoppas på bättre tur nästa gång vi åker till Milos för helt klart är att det finns mycket mer att se och uppleva på den ön än vad vi hann med på fyra dagar.

Maten på Sirocco var förträffligt god. Allt som vi fyra beställde in. Förutom den vulkaniskt tillagda fisken med tomat. Den var för överkokt.

När vi letade efter Sirocco frågade vi på en annan av restaurangerna som låg på stranden vilken det var. Då fick vi till svar att det inte fanns någon sådan restaurang. Men vi visste att den skulle finnas så vi gick vidare och så låg den där brevid! Killen på den andra krogen ville nog att vi skulle stanna kvar hos honom och äta kan jag tro.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-07-06, 18:49
Aiakos Aiakos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 33
Standard Sv: Snart dags för vår ö-luff

Nu är vi nyss hemkomna efter ö-rundturen med delfini express, det var helt fantastiskt! Det skadar ju inte heller att vädret är perfekt med säkert över 30 i skuggan, imorgon ska vi hyra en 4-hjuling och ta oss till några av de fina stränder och platser vi såg från båten. Nä min första bild av Milos är faktiskt väldigt bra! På fredag bär det av till koufonissi Ha det fint alla!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-07-06, 20:33
Mollybus Mollybus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Sandhamn
Inlägg: 926
Standard Sv: Snart dags för vår ö-luff

Citat:
Ursprungligen postat av Aiakos Visa inlägg
Nu är vi nyss hemkomna efter ö-rundturen med delfini express, det var helt fantastiskt! Det skadar ju inte heller att vädret är perfekt med säkert över 30 i skuggan, imorgon ska vi hyra en 4-hjuling och ta oss till några av de fina stränder och platser vi såg från båten. Nä min första bild av Milos är faktiskt väldigt bra! På fredag bär det av till koufonissi Ha det fint alla!

Lita avundsjuk blir jag allt. Men det blir nog en resa till Milos igen, nästa år, och då hoppas jag att det inte blåser alls.
Lycka till med åkturen imorgon.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-07-06, 21:26
Mysofixs avatar
Mysofix Mysofix är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 354
Standard Sv: Snart dags för vår ö-luff

Hej,
Vi tog följande runda 1984, för 25 år sedan och pratar fortfarande om det!

Aten - Pireus - Ios - Santorini - Paros - Antiparos - Mykonos - Samos - Kios - Pireus - Egina - Pireus - Aten.
Fantastiskt!

Lycka till!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-07-08, 17:05
Aiakos Aiakos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 33
Standard Sv: Snart dags för vår ö-luff

Idag har vi besökt två stränder, Tsigrado och Papafragas båda innebar en del klättring till min förtjusning och min sambos förskräckelse Tsigrado blev ju en liten utmaning, det finns inte längre någon stege som nån skrivit om här tidigare, det innebär att man måste klättra lodrätt ca 2,5 - 3 meter på slutet. Men är man någorlunda smidig är inte detta något problem! Vi blev dock inte kvar där speciellt länge då en hel del getingar uppenbarade sig och med en getingallergisk sambo så vill man inte riskera något, speciellt inte när man måste klättra upp. Papafragas var riktigt sjusst, dit åker vi nog en gång till innan vi lämnar Milos, fin sandbotten och en liten strand och gott om skugga att gömma sig bakom när det blir för varmt. Det finns en naturlig trappa ner dit men man måste trotsa en varningsskylt som säger "Warning dangerous cliffs - Keep out!". Häromdagen var vi också på Sarakiniko och träffade två svenskar som hänger här på forumet, så Annette och Stefan från norrbotten om ni läser detta säger vi hej till er!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT