Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-05-18, 19:26
Aase Aase är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lerum
Inlägg: 350
Standard MYGG

Hejsan
Jag är gräsligt allergisk mot mygg i Medelhavet. Jag blir svullen och grinig. Myggbetten blir infekterade och ibland får jag gå till läkare för att få antibiotika. MEN det får mig inte att avstå från att åka till Grekland.

Så nu undrar jag : Hur är det med myggbestånden på Sifnos, Serifos, Amorgos, Syros och småcycladerna??
Är någon av dessa öar s.k. mygghål? För då kanske vi bör ta en annan ö.
Vi åker 20/6-4/7.

Hälsningar Åse
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-05-18, 21:51
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: MYGG

En grundregel är väl att undvika öar med mycket grönt. Där lär det finnas mer mygg än vanligt. Eller så slår du läger vid ett eucalyptusträd, vilket myggen skyr.
Ett annat tips är Nissyros, det sägs vara en myggfri ö.

Själv har jag inga större problem med mygg (norrlänning i grunden), men min fru är mera drabbad. Hon får liksom du, väldigt infekterade bett. Hon köper med sig allergimedicin från apoteket, som hjälper för stunden. I övrigt smörja sig med myggmedel, är receptet.

Jag känner inte till att just någon av de öar du nämner är s k "mygghål".

/Netwolf
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-05-18, 23:58
Liselottes avatar
Liselotte Liselotte är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 77
Standard Sv: MYGG

Hej Aase!

Det kan ju utan tvekan vara ett problem med mygg i synnerhet om man är mer än "vanligt" irriterad av dem! Min bror får stora bölder av ett myggstick!!

Vi brukar dels ta med "mygga" från Sverige (det finns säkert något liknande i Grekland...men "mygga" funkar bra, så varför ändra på ett vinnande koncept), dels använder vi alltid "myggkontakterna" som finns att köpa i Grekland

Tyvärr är det ju så med myggen i Grekland att dom har samma fula ovanor som myggen i Sverige!! Vissa år är dom i mängder på en plats och vissa år finns dom knappast alls. Så att säga vilken ö som skulle vara myggfri just i år känns helt omöjligt.

Men som Netwolf sa, man kanske ska undvika "gröna" öar. Sen kan man ju tänka sig att lite blåsigare tillhåll (som kykladerna) borde skrämma myggen.

Men som sagt var, inga garantier, jag har varit i Kykladerna under så väl myggfria som myggrika år!

Men "myggkontakter" inomhus och "mygga" utomhus har hjälpt oss...hoppas att det hjäler dig!

Liselotte
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-05-19, 06:44
Aase Aase är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lerum
Inlägg: 350
Standard Sv: MYGG

Hejsan
Jo har både Mygga och myggmaskin samt allergimedicin från Apoteket.
Kalymnos är hårt ansatt av mygg. Sedan blev jag svårt myggbiten på Karpathos men det är kanske så att Cykladerna är så blåsigt att myggorna blåser iväg.

Hoppas det
Åse
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT