Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Södra Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-05-20, 18:59
lizzy lizzy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 4
Standard Tråkigt eller bra i Makrigialos?

Hej på er,

har bokat in en vecka på Sunwing Makrigialos men kännermig lite osäker på om det är rätt ställe.Det verkar väldigt fint som resort men "dött" runtomkring. Vad säger ni som varit där, hur är det om man inte bara vill ligga vid poolen?
Är det lätt eller krångligt att ta sig till Lerapretra m m ?
Tack för alla tips

säger Lizzie
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-05-21, 17:21
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Norrbotten
Inlägg: 675
Standard Sv: Tråkigt eller bra i Makrigialos?

Hej Lizzy!

Jag har precis kommit hem från Makrigialos efter en veckas semester där. Jag har varit dit flera gånger och tycker det är en jättemysig by, men det beror ju förstås lite på vad man är ute efter.

Det finns flera restauranger och tavernor i byn så man behöver inte äta på samma ställe flera gånger om man inte vill, i alla fall inte på en veckas semester. Det är nära till allt i Makrigialos, Sunwing ligger i stort sett högst upp i byn och därifrån är det kanske 1,5 km till hamnen. Det finns även flera supermarkets i byn, med betydligt bättre priser än på affären som ligger i Sunwinghotellet.

Lokalbussar går flera gånger per dag till både Ierapetra och till Sitia. Vi åkte en dag till Sitia, en tisdag då det är marknad i stan. Kan rekommenderas. Bussresan tar ca 45 min och busshållplats finns alldeles utanför Sunwing. Till Ierapetra tror jag att det tar ca 30 min och även dit är det lika enkelt att åka, man kan köpa bussbiljett på supermarketen som ligger mittemot Sunwing Apollon. Det kostade 2,80 euro till Sitia, kanske något mindre till Ierapetra.

Så är du inte ute efter ett häftigt nöjesliv utan vill ha en lugn och skön semester med bra badmöjligheter så är Makrigialos ett bra val. Flera barer finns dock och jag kan nog tro att det kan bli ganska bra fart där när det är lite mer högsäsong. När vi var där i förra veckan var det ganska lugnt, det verkade som att inte allt hade kommit igång ännu.

Sen kan man ju alltid hyra bil eller moped om man vill se sig omkring lite.

Hoppas att du får en skön semester!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-05-27, 11:42
lizzy lizzy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 4
Standard Sv: Tråkigt eller bra i Makrigialos?

Hej och tack för bra tips!

Något häftigt nöjesliv behövs inte, reser med barn 11 o 13 år, men kan du säga något om det finns lite affärer att titta i? Typ om man vill köpa lite souvenirer eller liknande?

Hur är prisläget på tavernorna?

Tack igen på förhand!!
Lizzy
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-05-27, 12:39
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Tråkigt eller bra i Makrigialos?

Citat:
Ursprungligen postat av lizzy
Hej och tack för bra tips!
Något häftigt nöjesliv behövs inte, reser med barn 11 o 13 år, men kan du säga något om det finns lite affärer att titta i? Typ om man vill köpa lite souvenirer eller liknande?
Hur är prisläget på tavernorna?
Tack igen på förhand!!
Lizzy
Hei Lizzy
Jeg tror barn på 11 og 13 år vil like seg godt i Makrigialos
Souvenirbutikker manger ikke, langs gaten ned fra Sunwing til "byen" ligger butikker og tavernaer det meste av veien.
Hvordan prisnivået på tavernaer er i Makrigialos ifht andre steder ? - tja...... ? Mener at de nærmest Sunwing er noe dyrere enn de nede i havna i alle fall.
- anbefaler SPESIELT "To Limani" der nede , hyggelig sted og
d e i l i g mat - deres hvitløksbrød var muuuuuuummmmms.
Cafe OLYMPIO , med sin hyggelige eier synes jeg også er et "must" i Makrigialos ( den ligger også nede i havna og har forresten sin egen hjemmeside)

På selve Sunwing er det dyrest, og selv om de reklamerer med at barna spiser gratis sammen med voksne, så ble det likevel dyrere der (iflg min datter), min mann og jeg spiste aldri middag på Sunwing.

Men noe jeg kan anbefale er den lille strand "taveraen "(gatekjøkkenet)
ved MINOS stranden, der fikk vi god gyros og salat, toast o.a til OK pris.
Mulig det er like billig på standtavernen i trappen ned til Sunwings hovedstrand også, det vet jeg ikke.
Rett over veien for de Sunwingleiligheten som ligger i bakken ned mot byen, er det et gatekjøkken med billig og god mat, trivelig betjening også. Vi var mange, og jeg fikk flere ganger en frappe mens jeg ventet på maten ( take away) skulle bli ferdig
Riktig god tur!

Kari

Senast redigerad av kari den 2006-05-27 klockan 12:46.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-05-27, 23:01
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Norrbotten
Inlägg: 675
Standard Sv: Tråkigt eller bra i Makrigialos?

Ja, inte behöver ni sakna souvenirbutiker, det finns det i Makrigialos!

Jag tror att det gatuköket som Kari menar är Obelix som ligger mittemot Sunwing Minos. Där åt vi pita gyros för 2 euro, mycket gott, det kommer nog ungdomarna att gilla!

Prisläget i övrigt var ca 3,50 - 4 euro för en grekisk sallad, en Mythos kostade 2 - 2,20 euro. Middagarna brukade kosta runt 20 - 25 euro inkl 2 öl, för två personer alltså.

Två restauranger som nämnts i en annan tråd är Gabbiano och Zorbas, båda ligger mittemot Sunwing. Dessa kan jag rekommendera, de har mycket god mat och trevlig personal. Speciellt på Gabbiano där servitörerna brukar underhålla gästerna med lite dans och annat skoj.

Gå från Sunwing och ner mot byn, när ni har gått ner för backen och över den lilla "bron" tar ni in till vänster så kommer ni in på strandpromenaden. I början finns en restaurang som heter Petra Bay, där är det också jättegod mat och bra service.

Jag tror säkert att ni kommer att trivas i Makrigialos!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-05-30, 20:49
lizzy lizzy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 4
Standard Sv: Tråkigt eller bra i Makrigialos?

Hej igen o tack för all bra info - ser fram emot att åka nu
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-05-30, 20:53
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bjuv
Inlägg: 1 006
Standard Sv: Tråkigt eller bra i Makrigialos?

Har bara erfarenhet av omgivningarna ,eftersom vi bara körde därförbi.Hyr ni bil har ni mycket vackert att titta på o kanske tom en tripp till Kato Zakros ,med fin strand o mysiga tavernor
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-07-06, 10:01
cato cato är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Inlägg: 19
Standard Sv: Tråkigt eller bra i Makrigialos?

Hallo
Ska åka till Makrigialos den 19 juli med familjen, barn 11-13 år. Någon som kan uppdatera infon, finns det bra snorkling där, kul badutflykter, bra matställen, .. Vi bor på Minos, nån som har varit där?
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-10-28, 21:52
Roberto Roberto är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Inlägg: 3
Standard Sv: Tråkigt eller bra i Makrigialos?

Hejsan allihop!

Tack för en bra läsning.
Jag och min sambo har bestämt en resa till sommaren - 08
Vi har varit på dom Grekiska öarna förr men vi letar efter nya resmål på t.ex. Kreta.
har besökt Kreta då jag har släkt där och på fastlandet (Makedonska sidan) så denna gången vill vi ha det lugnt och skönt.
Hyra bil, bada, titta omkring och njuta, Makrigialos verkar vara ett alternativ mot ex. Platanias.

Berätta gärna Cato hur det var...

/ Robban


ps. några tips på bra resebyråer till Makrigialos? Vi har Fritidsresor i tankarna?
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-10-29, 09:00
91kgs avatar
91kg 91kg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Varberg
Inlägg: 172
Standard Sv: Tråkigt eller bra i Makrigialos?

Hej Roberto!

Nu under hösten så körde vi runt på Kreta och var i Makrigialos för första gången (över dagen).

Kortfattat så tyckte vi det var rätt fint och ett lagom ställe för alla i en familj med möjlighet till bad,shopping och vandring mm gentemot Platanias som var en riktig turistfälla vilken vi absolut inte gillade,men det beror ju på vad man är ute efter.

Södra Kreta var överlag helt fantastisk med flera mindre ställen"pärlor"som vi kommer att åka tebaks till igen.

Om du specifierar dig lite mer om vad ni söker så kan jag kanske göra ett än bättre försök inte minst nu när man har det färskt i minnet*ler*

Mvh!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-11-03, 13:28
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Tråkigt eller bra i Makrigialos?

Vad kul med olika uppfattningar!

Jag tycker att Makri är idealiskt för barnfamiljen som spenderar största tiden på stranden och inte förväntar sig mycket mer.

För oss övriga tycker jag att stället suger.
Enligt MIG en av Kretas sämsta platser. Då menar jag inte att stället är skit utan bara en av Kretas mindre attraktiva platser efterom där inte är vackert, inget att se och klassiska turistmenyer som english breakfast med vita bönor osv.!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT