Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Tilos

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-12-01, 17:59
Goggen Goggen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Inlägg: 52
Standard Tilos - erfaringer?

Ser på Tilos som en kandidat til rolig og avslappende ferie - men, er det såpass lite der at det blir *for* rolig og avslappet? Og hvordan er strendene der?

Det er særlig Stefanakis Villas som frister, bungalowene ser flotte ut og bil er inkludert..(Apollo har det på programmet sitt).
  #2  
Gammal 2005-12-01, 18:20
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Tilos - erfaringer?

Det beror på vad du tycker är för stillsamt
Det finns flera bra och välbesökta tavernor men något kvällsliv förutom det finns det inte.

Stränderna är vackra och mestadels stenstränder.
  #3  
Gammal 2005-12-01, 18:44
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Tilos - erfaringer?

Det är ingen slump att det ingår bil om man bor på Stefanakis villas - de ligger off. VÄLDIGT off. Vacker utsikt och hus som verkar jättefräscha - men det är väldigt ensligt där uppe på krönet.

Jag har varit på Tilos ett par gånger, ena gången var jag där i 12 dagar och tröttnade inte på lugnet eller blev rastlös, jag gillar avslappning på gränsen till letargi

Ön har en rejäl sandstrand att skryta med, Eristos. En rätt trist upplevelse tyckte jag. En riktigt fin stenstrand fanns däremot vid Lethra, dit man går. Över huvud taget är Tilos mycket lämpligt för vandringar. Även stenstranden i Livadia är väldigt bra.
  #4  
Gammal 2005-12-01, 21:31
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tilos - erfaringer?

Tilos är en jättemysig ö! Jag och sambon var där 14 dagar sommaren 2004 och hade inte tråkigt en sekund! Vi bodde på det enda hotellet vid Eristos Bay och njöt av den fantastiska stranden! Vi ångrade INTE att vi inte bodde i Livadi. Dit var det så lätt att ta sig med buss eller taxi eller vespa. Flera jättefina vandringar gjorde vi också till alldeles egna stränder.... Stranden i Livadia var den vi tyckte sämst om....
I somras var vi på Symi 14 dagar och ska vi välja en av öarna att återvända till blir det faktiskt Tilos!
Så Infish och jag har alltså lite olika uppfattning Eristos Beach...

Lissi - som älskar egna stränder!
  #5  
Gammal 2005-12-02, 08:37
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Tilos - erfaringer?

Vi

Senast redigerad av Admirala den 2005-12-02 klockan 08:43. Anledning: innlegget kom to ggr....
  #6  
Gammal 2005-12-02, 08:41
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Tilos - erfaringer?

Vi var på Tilos en uke i fjor, vi bodde på hotel Irini i Livadia. Det er helt klart veldig stille og fredelig der, men for en uke er jo det bare deilig. De små tavernaene rundt om i byen laget kjempegod mat (vår favoritt ble Omonia, den geitegryten...!), vil du på nattklubb må du dra inn til en fraflyttet landsby litt lengre inne på øya, Mikro Horio tror jeg den het.

Vi leide bil en dag og kjørte over hele øya, vi dro på dagstur til Nisyros en dag og til Symi en annen. Rhodos by fikk vi med oss på hjemveien.
Så om det blir litt for stillestående, er det mange utfluktsmuligheter! Båten går fra Livadia, så på mange måter er det en fordel å bo der, om dere har tenkt dere på utflukter.

Stranden i Livadia er helt ok, men jeg er enig i at den i Eristos er bedre. Er imidlertid ingen ekspert her, da vi som regel synes det blir for kjedelig å ligge på stranden, og dermed sjelden gjør det.

Det mest spesielle minnet for oss fra Tilos var da vi satt på Omonia og så Hellas vinne fotball-EM. Stemningen i den lille byen var helt utrolig!!!
  #7  
Gammal 2005-12-02, 09:28
Blueseas avatar
Bluesea Bluesea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 397
Standard Sv: Tilos - erfaringer?

Jag håller nog med Inkfish både i fråga om hotellet och Eristos. Jag skulle hellre prova något hotell mer centralt i Livadia. Varför inte köpa flygstol och boka rum på egen hand? Mina favorithotell är Studio Annas och Blue Sky. Jag har skrivit tre resebrev om Tilos (2003, 2004 och 2005) om du vill läsa lite om ön. Vi kommer tillbaka till Tilos minst en gång till, det är jag säker på. Nu är vi ju en i familjen, så att säga.

Eristosstranden tycker jag är alldeles för tråkig att bo vid, men en dagstur med bussen från Livadia är inte helt fel. Skulle jag bo där, skulle jag få lappsjuka efter en dag. Men smaken är gudskelov olika. Eftersom jag är lite lat av mig, speciellt på semestern, gick vi gärna till den steniga stranden i Livadia. Där har de gratis solstolar och parasoller, vilket inte är så dumt. Ägaren till dessa har oftast en resaurang alldeles i närheten, och blir ju inte ledsen om man travar dit och tar en öl som tack för lånet.

Hoppas du får en bra resa.
Bluesea.
  #8  
Gammal 2005-12-02, 13:06
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Tilos - erfaringer?

Här är ett par (ganska dåliga) bilder där man kan få Stefanakis läge klart för sig. Det är inte den vita byggnaden nere vid vattnet, utan byggnaderna ovanför vägen som ringlar sig upp åt vänster. (De syns knappt men gör jag bilderna större blir tråden tung...)

Den ena bilden är tagen från straden, den andra från Annas studios som ligger ovanför kajen.



  #9  
Gammal 2006-07-20, 20:18
Charlotte! Charlotte! är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Södertälje
Inlägg: 57
Standard Sv: Tilos - erfaringer?

Hej,

Jag har bott i Stefanakis Villas, det är fyra stycken bungalows (om han inte hunnis bygga fler, vill säga). Det var det bästa boendet jag någonsin haft i Grekland. Otroligt fräscht, välutrustat (kaffebryggare, dator, tv, luftkonditionering som funkar), modernt. Ett paradis att koppla av i. Er värd, Steve, har en resebyrå med biluthyrning och har även ett litet enkelt hotell i anslutning till resebyrån. Han är jätterar.

Visst är ön väldigt lugn, blir det alltför lugnt får ni väl ta en utflykt till Rhodos... På två veckor hinner ni nog besöka samtliga tavernor. Min favorit hette Nikos och ligger på strandpromenaden på väg mot Stefanakis Villas. Nikos fru Beba lagar ljuvligt god mat och härliga efterrätter, jag önskar att jag får uppleva en lika god cheesecake en gång till i livet...

Ha en fin semester!

Mvh Charlotte!
  #10  
Gammal 2006-07-20, 23:06
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Tilos - erfaringer?

Då tråden är gammal låser jag den. Fler frågor om Stefanakis eller annat på Tilos får gärna leda till nya trådar.

inkfish/moderator
Stängt ämne

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT