Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Södra Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-04-22, 11:45
Kiwiarcoolasts avatar
Kiwiarcoolast Kiwiarcoolast är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 11
Standard Hur mycket i fickpengar?

Hej alla glada

Vi ska iväg på en resa till makrigialos i augusti. Resan varar elva dagar. Hur mycket fickpengar kan behövas? Vad kostar maten i byn? Kanske ska nämna att Vi är studenter ska försöka ha med så mycket som vi kan men vore roligt att få ett hum om hur mycket det kan komma att behövas.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-04-22, 14:13
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Hur mycket i fickpengar?

Vi klarar oss på 800-1000kr /dag och då är vi familj med två barn. Det inkluderar lunch och middag ute samt glass, öl vin etc. Allt beror på vad man vill lägga pengar på. Vi betalar inte för solstolar och köper inte dyra drinkar. Håller oss till öl eller husets vin när vi äter och beställer oftast in mat som man kan dela på. Går man ut och partajar varje kväll och vill dricka drinkar blir det dyrare såklart.
Om man fixar billigt boende på egen hand kan man räkna med att det på pensionat kostar ca 20-30€ /dygn.
Lever ni lite budgetliv kanske ni kan klara er på 400-600/dag men det är ju såklart svårt att veta exakt. Alla har olika krav.

Trevlig semester
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-04-22, 14:29
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Hur mycket i fickpengar?

Citat:
Ursprungligen postat av litentuva Visa inlägg
Lever ni lite budgetliv kanske ni kan klara er på 400-600/dag men det är ju såklart svårt att veta exakt. Alla har olika krav.

Trevlig semester
400-600 kr per dag innebär en ganska spartansk semester för två personer. Ska ni betala boendet själv håller inte den summan speciellt inte i augusti då det är dyrare även på pensionat. Jag skulle räkna med minst 800-1000 kr för två personer och då är det ingen lyx. Jag gör själv av med mellan 500-1000 kr per dag under mina resor men då ingår både färjebiljetter och boende.

Eva
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-04-22, 15:50
Kiwiarcoolasts avatar
Kiwiarcoolast Kiwiarcoolast är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 11
Standard Sv: Hur mycket i fickpengar?

Jag kanske ska nämna att vi redan har lagt undan pengar för boendet. Vi har nämligen hittat ett boende för 50 euro per natt. Och de pengarna har vi redan. Sedan har vi också köpt flygbiljetterna och vi har även pengar sparade till en mindre bil som vi ska hyra.

Det är mer fickpengar för mat, dryck och eventuellt något litet att ta med hem till nära och kära. Men det är mest mat och dryck vi kommer att spendera pengar på. Vår resa ska vara lugn och härlig, vi vill se makrigialos och njuta av naturen samt stranden. Så det blir ingen resa med mycket party

Vi funderade på att ha 400-600 kronor per dag att lägga på mat och dryck, för oss två.

Vet dock inte om det blir för lite, har som sagt aldrig varit på Kreta.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-04-22, 19:09
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Hur mycket i fickpengar?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
400-600 kr per dag innebär en ganska spartansk semester för två personer. Ska ni betala boendet själv håller inte den summan speciellt inte i augusti då det är dyrare även på pensionat. Jag skulle räkna med minst 800-1000 kr för två personer och då är det ingen lyx. Jag gör själv av med mellan 500-1000 kr per dag under mina resor men då ingår både färjebiljetter och boende.

Eva
Jag menade under förutsättning att boendet var betalt, annars påslag med 20-30€ per dygn vilket i så fall skulle innebära ca 600-800/ dygn vilket jag tror att man klarar sig på om man som sagt lever lite budgetliv.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-04-22, 19:11
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Hur mycket i fickpengar?

Citat:
Ursprungligen postat av litentuva Visa inlägg
Jag menade under förutsättning att boendet var betalt, annars påslag med 20-30€ per dygn vilket i så fall skulle innebära ca 600-800/ dygn vilket jag tror att man klarar sig på om man som sagt lever lite budgetliv.
Jag kanske var lite otydlig, menade också per person inte för båda två!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-04-22, 19:13
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Hur mycket i fickpengar?

Citat:
Ursprungligen postat av litentuva Visa inlägg
Jag menade under förutsättning att boendet var betalt, annars påslag med 20-30€ per dygn vilket i så fall skulle innebära ca 600-800/ dygn vilket jag tror att man klarar sig på om man som sagt lever lite budgetliv.
Lite snålt tilltaget för augusti tycker jag, juni och september håller det säkert, allt blir dyrare i mitten av juli fram till mitten av september, eller när är det högsäsongen anses vara slut?
// Helén
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-04-22, 19:23
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Hur mycket i fickpengar?

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Lite snålt tilltaget för augusti tycker jag, juni och september håller det säkert, allt blir dyrare i mitten av juli fram till mitten av september, eller när är det högsäsongen anses vara slut?
// Helén
Jag har aldrig märkt att priserna höjs för att det är högsässong, bara på boende om man ska hyra rum eller studios. Menyernas priser brukar vara desamma om man kommer i Maj eller Juli eller Augusti. I alla fall där vi ätit och vi brukar åka både låg och högsässong. Jag har erfarit att ca 15€/ lunch och 20-30€ / middag och person inkl dryck är ett rimligt pris. Man kan ju varva dyr middag med en gyros eller två för att spara in lite matpengar. Dessutom skitgott! Ska det till lite dryck i baren på kvällen och/eller nattklubb borde ändå 600-800kr/person räcka bra tycker jag
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-04-22, 19:28
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Hur mycket i fickpengar?

Citat:
Ursprungligen postat av litentuva Visa inlägg
Jag har aldrig märkt att priserna höjs för att det är högsässong, bara på boende om man ska hyra rum eller studios.
Jag var otydlig, i kombination med att jag läste slarvigt. 600:- tycker jag är lite väl i minsta laget, 800:- borde räcka om man inte svävar ut...

Kanske är det olika på olika orter? Jag har varit med om att tex juice i affären ena dagen kostade 1.4€ och nästa dag 1.7€, detta förklarades med säsongsvariationerna. Det var på Naxos jag noterade skillnaden, visserligen inte någon stor förändring, men många bäckar små....
// Helén
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-04-22, 20:22
Kiwiarcoolasts avatar
Kiwiarcoolast Kiwiarcoolast är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 11
Standard Sv: Hur mycket i fickpengar?

Haha så att tyda av era svar kanske man kan säga att det bästa vore att ha 800-1000 kronor per dag?
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-04-22, 20:40
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Hur mycket i fickpengar?

Räkna så! Enligt Hellens budget går ni då +-noll på ett ungefär och enligt min ksn ni ha pengar kvar i fickan när ni reser hemKan ni inte höra av er om vem av oss som kom närmast i estimerandet av budget,vore kul att höra vad ni hamnade på. Fast det förstås, har man pengar i plånboken tenderar de att rinna iväg...
Kalo taxidi! (trevlig resa!)
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-04-22, 21:06
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Hur mycket i fickpengar?

På vissa platser höjs priserna i högsäsong ex när vi besökte Parga för många år sedan byttes menyn ut den sista juli mot en med högre priser för i början av augusti fylldes orten av semestrande italienare.

Eva
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-04-22, 23:15
Kiwiarcoolasts avatar
Kiwiarcoolast Kiwiarcoolast är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 11
Standard Sv: Hur mycket i fickpengar?

Ja vilken kul idé litentuva

Nu är resan först i augusti så det är ett par månader dit men jag se till att uppdatera er så fort den är gjord just för att det är kul att se exakt hur mycket vi gjorde av med. Och så berättar vi naturligtvis vad vi spenderade pengar på. Kul!

Jag kommer att forstätta hänga här på forumet just för att jag kan lära mig mycket om Grekland genom er och jag har så många frågor kring min resa och ni verkar alla vara himla hjälpsamma Tack!

Kul att jag funnit ett roligt och intressant forum!!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-04-23, 14:50
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Hur mycket i fickpengar?

Vi är också på Kreta i Augusti fast i Rethymno!
Trevlig resa
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-04-23, 15:57
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Hur mycket i fickpengar?

Ni behöver hur mycket som hels eller hur lite som helst.
Allt beror på var man går och äter. Billigare krog och godare mat är att föredra. De dyrare är oftast inte bättre utom en köttrestaurang inne i Xania, den är svindyr men värd priset. Jag och en kompis var där och det kostade 1000:- år 2003. Det är ju bara att fundera vad det kostar idag.

Θφφε
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-04-23, 20:52
reslusts avatar
reslust reslust är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Värmland
Inlägg: 135
Standard Sv: Hur mycket i fickpengar?

Hej,
vi reste på södra Kreta förra året. genomgående kostade middagen för tre personer inkl dryck mellan 23 och 30 Euro. Då åt alla det de ville ha (en huvudrätt, oftast kött, och kanske någon sallad eller extra ost).

Lunch kan man hitta billigare, som någon skrev gyros för ca 7-8 E, sallad, omeletter, strips etc.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2008-06-22, 13:05
Kiwiarcoolasts avatar
Kiwiarcoolast Kiwiarcoolast är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 11
Standard Sv: Hur mycket i fickpengar?

Nu närmar det sig Jag ska återkomma med rapport så fort resan är gjord! Tänk vad snabbt tiden går!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT