Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Södra Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-02-05, 14:48
ps ps är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Inlägg: 1
Standard Sunwing i Makrigialos?

Hej!

Vi tänkte beställa en resa med Ving till deras Sunwing hotell i Makrigialos. Jag vore mycket tacksam om att få lite synpunkter, har läst några inlägg med de är några år gamla nu, varför det vore intressant med lite mer aktuella.

Hur är maten på Sunwing?

Är det prisvärd att beställa frukosten, eller t.o.m. all inclusive?

Restaurangtips i byn?

Utflykter?

Andra bra tips?

Alla tips mottages tacksamt! Jag återkommer med en egen rapport efter resan!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-02-06, 19:53
Goliats avatar
Goliat Goliat är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Huddinge
Inlägg: 308
Standard Sv: Sunwing i Makrigialos?

Hej! Maten på Sun Wing är säkert jättegod.... Jag har bott där två gånger, men jag rekommenderar i stället att besöka någon av alla de restauranger som finns i byn...

Snett över gatan från hotell-entrén finns det en som jag har besökt många gånger. Den heter Gabbiano och har två trevliga servitörer som heter Nikos och Stelios. De dansar alltid en dans till gästernas förtjusning kl 19.30 varje kväll..

Det finns även väldigt många fiskrestauranger längre neråt gatan mot hamnen till.. Utbudet är stort så sondera terrängen på dagtid och ha en trevlig middag på kvällen.

De flesta rummen (alla tror jag) är dessutom utrustade med ett minikök, så ett litet inköp på någon supermarket och middag i all enkelhet på hotellrummet är inte heller helt fel. Medtag kaffe om ni vill ha svenskt morgonkaffe, för sist jag var där fanns det kaffebryggare
Ha en trevlig resa (era lyckostar!)

Göran (som gråter av längtan till Makrigialos)

PS
Ni kan få många tips av mig, men vi kan börja så här.. Jag ska försöka vara duktig och logga in oftare
DS

Citat:
Ursprungligen postat av ps Visa inlägg
Hej!

Vi tänkte beställa en resa med Ving till deras Sunwing hotell i Makrigialos. Jag vore mycket tacksam om att få lite synpunkter, har läst några inlägg med de är några år gamla nu, varför det vore intressant med lite mer aktuella.

Hur är maten på Sunwing?

Är det prisvärd att beställa frukosten, eller t.o.m. all inclusive?

Restaurangtips i byn?

Utflykter?

Andra bra tips?

Alla tips mottages tacksamt! Jag återkommer med en egen rapport efter resan!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-02-08, 19:37
sven.kriti sven.kriti är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: dec 2007
Ort: GR72100 Agios Nikolaos
Inlägg: 250
Standard Sv: Sunwing i Makrigialos?

Citat:
Ursprungligen postat av ps Visa inlägg
Hej!

Vi tänkte beställa en resa med Ving till deras Sunwing hotell i Makrigialos. Jag vore mycket tacksam om att få lite synpunkter, har läst några inlägg med de är några år gamla nu, varför det vore intressant med lite mer aktuella.

Hur är maten på Sunwing?

Är det prisvärd att beställa frukosten, eller t.o.m. all inclusive?

Restaurangtips i byn?

Utflykter?

Andra bra tips?

Alla tips mottages tacksamt! Jag återkommer med en egen rapport efter resan!
Sunwing er en typisk ”Turistmaskin”!
Jeg skulle aldri kunne tenke meg å bo et slikt sted selv! Venner jeg kjenner som har bodd der sier det samme.
Om du har bodd slike steder før og vet hva du går til, ok men du kommer ikke særlig i kontakt med gresk miljø!
Byen Makrigialos var en gang en fiskerlandsby, men da det er gått tilbake med fiskerinæringen er de sørgelige restene av byen helt bygget opp om å kapre turister fra Sunwing. Fisken til restaurantene kommer med kjølebil fra Sitia! Jeg kan knapt tenke meg et mer turistifisert og mindre sjarmerende sted en Makrigialos.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-02-08, 23:01
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Sunwing i Makrigialos?

Jag tror att man måste komma ihåg att utgångsläget är väldigt olika om man bor i Grekland eller om man, som de flesta av oss gör, kommer till Grekland på en veckas semester eller två.
Dessutom har det betydelse om man har varit i Grekland förr, är van att resa, reser med barn, är i behov av total avkoppling och bekvämlighet eller har energi att se och uppleva en massa.

Själv har jag inte bott på Sunwing i Makrigialos, men jag har ätit en måltid där. Jag skulle inte personligen välja måltider på hotellet jag bor på, tycker det finns många spännande ställen att välja mellan i Makrigialos till både lunch och middag.

Vill man bada på en härlig sandstrand, så är Makrigialos ett mycket bra val - och det finns många utflyktsmöjligheter i området också, speciellt om man hyr bil en dag eller två (eller mer). Då kan "hela östra Kreta" utforskas - kanske till och med en tur till Agios Nikolaos.

Senast redigerad av Marianne den 2008-02-08 klockan 23:53.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-02-08, 23:04
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Sunwing i Makrigialos?

Huga...turister alltsåVilken plåga att byar vill livnära sig på turister, det förekommer absolut inte på andra platser i världen. Tänk att fisken får åka kylbil ända från Sitia...och jag som tycker att jag köper färsk fisk här hemma som färdats 20 mil på morgonen... Nej det är bäst att ta med harpun till Grekland och fånga sin egen fisk samt bo i tält så kanske det är "bohemiskt" nog...

Malin- tycka inte turist va trist
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-02-08, 23:06
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Sunwing i Makrigialos?

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Nej det är bäst att ta med harpun till Grekland och fånga sin egen fisk samt bo i tält så kanske det är "bohemiskt" nog...

Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-02-09, 00:12
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Sunwing i Makrigialos?

Jeg har bodd på Sunwing i Makrigialos 4 ganger, alle i lavsesong.
Første gang var for 18 års siden med barn, og siden har vi vært der med barn og barnebarn 3 ggr
- i løpet av disse feriene har jeg spist 1 lunsj og 1 middag i Sunwingrestauranten, v i foretrekker de lokale tavernaene, favoritten er To Limani nede i havna, supergod mat
Om Makrigialos i lavsesong, f eks april, har jeg mye pent å si. Havet er varmt for årstiden og stranden av de aller beste på Kreta ( vi ble skuffet over stranden i Vai) , vi hadde den ene Sunwingstranda nesten helt alene sist vi var der i april
Naturen rundt Makrigialos er v a k k er, og landsbyene oppe i berget er fine utfluktsmål, lett å ta en tur til Sitia og Ierapetra, om man vil ha større forhold
Jeg reiser gjerne til Makrigialos igjen, om det passer slik
Agios Nikolaos er også en by jeg liker, har feriert der 3 -4 ggr og, jeg liker derimot ikke Rethymnon så godt, men det gjør jo mange andre
Kari
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-02-09, 09:07
sven.kriti sven.kriti är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: dec 2007
Ort: GR72100 Agios Nikolaos
Inlägg: 250
Standard Sv: Sunwing i Makrigialos?

[quote=kari;116269]Naturen rundt Makrigialos er v a k k er, og landsbyene oppe i berget er fine utfluktsmål, lett å ta en tur til Sitia og Ierapetra, om man vil ha større forhold
Jeg reiser gjerne til Makrigialos igjen, om det passer slik
Agios Nikolaos er også en by jeg liker, har feriert der 3 -4 ggr og, jeg liker derimot ikke Rethymnon så godt, men det gjør jo mange andre
Kari[/quote
Du har rett i at stranden er fin og klimaet! Du kan bade her i i julen, 18 grader! Wing hadde for 15 år siden sesong til 15 november, problemet var at ingen ville tro at det kunne gå an å bade så sent!
Problemet med Rethymno er meget av meteorologisk art, vinden kommer inn fra nord - vest og det er ingen ting som stanser den før den treffer byen. Venner av meg var der 2 uker i 2006, de kunne ikke bade 1 dag! På Kreta blåser det nord - til nord - vest fra mai til september. Det er noe som taler til Sunwings fordel!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-02-09, 09:45
Marie & Thore Marmins avatar
Marie & Thore Marmin Marie & Thore Marmin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 90
Standard Sv: Sunwing i Makrigialos?

Vi har tyvärr bara varit utanför men anläggningen såg fin ut, likaså stranden.Hoppas ni fär en trevlig resa.Sen tycker jag att dom som har åsikter om andras val av reseform än ö-luff borde betänka att var och en är lika glada över sin resa.Åsikter som turistanpassning osv. En del vill ha det så och ska väl inte behöva skämmas för det
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-02-10, 09:18
Marcos avatar
Marco Marco är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Vänersborg
Inlägg: 211
Standard Sv: Sunwing i Makrigialos?

Tips på utflykt...när vi bodde på Sunwing (okt. 2004) hade de en utflykt till Sitia och den vackra palmstranden Vai. Denna utflykten kan jag rekommendera för det var också väldigt fina landskap att titta på när vi åkte i bussen. Hyr gärna bil för att utforska området på egen hand.

/Marco
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-02-10, 10:30
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Sunwing i Makrigialos?

Ja, det är en bra idé att hyra bil, men jag tänkte tillägga att det även går buss både till Ierapetra och till Agios Nikolaos, även om det inte är så många avgångar i dygnet, så finns den möjligheten också om man inte vill hyra bil. Ierapetra är en typisk grekisk stad med affärer och folkliv.

Man kan även åka taxi om det är en kortare sträcka, t ex upp till en av de mindre byarna i närheten av Makrigialos och sedan kan man välja att gå ner om man tycker om det.

Vill man se ett annorlunda landskap så ligger Lassithiplatån också "inom räckhåll". Det blir en längre tur, kräver bil, men man blir belönad med en mycket vacker tur.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-02-10, 17:52
bjorn bjorn är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bollnäs
Inlägg: 121
Standard Sv: Sunwing i Makrigialos?

Tips på utflykt från Makrigialos.Hyr bil,åk mot Sitia efter ca 10 km sväng höger mot
Ziros, genom den byn mot Xerokambos.En liten by vid havet,en fin resa över bergen,
hänförande utsikter.Restauranger finns, likaså rum för den som vill övernatta,flera små sandstränder.För den som gillar lugnet är Xerokambos perfekt.
bjorn
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-04-01, 00:15
sahars avatar
sahar sahar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 175
Standard Sv: Sunwing i Makrigialos?

Bokade ni någon resa till Sunvig Makrigialos? Vi ska dit den 29 maj och det passar oss alldeles utmärkt att det finns all inklusive och andra bekvämligheter. Har haft så fruktansvärt mycket på gång den sista tiden med flytt, husköp, renoveringar så jag är ute efter att bara ta det lugnt och slappna av. Tänker inte ens vara med på någon utflykt . Det ska bara vara semester Jag åker själv med två barn och har inte körkort, kan inte hyra bil. Man gör väl sina val baserad på sina möjligheter och begränsningar.
Har hört att det är blåsigt och kallt i södra kreta i slutet av maj, stämmer det? Förra året var vi på östra delen och satt invirrade i våra handdukar och frös på stranden, regnade gjorde det också nästan varje dag.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-04-01, 18:55
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Sunwing i Makrigialos?

Det kan blåsa rejält på Sydsidan i Maj, ja på hela Kreta för den delen, men det kan lika gärna vara fint väder. Lite upp och ned som våren är innan sommaren fått ordentligt grepp. Framåt Juni när ni ska di borde det börja gå mot det varmare vädret men man har ju inga garantier. Vädret är ju som bekant lite konstigt världen över...
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-04-02, 18:26
AnnaHelena AnnaHelena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 31
Standard Sv: Sunwing i Makrigialos?

Besöker Sunwing Makrigialos för tredje gången i sommar! Helt underbart ställe - otrolig strand, bekväma lägenheter (sängar med bäddmadrass!!) och en jättemysig by.
Jag har aldrig provat sunwings all inclusive, tycker att man ska gynna de lokala restauranterna när man åker på semester. Har ätit några gånger på hotellet, jättegott men lite dyrare än "på byn."
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-04-02, 21:09
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Sunwing i Makrigialos?

Citat:
Ursprungligen postat av sven.kriti Visa inlägg
Sunwing er en typisk ”Turistmaskin”!
Jeg skulle aldri kunne tenke meg å bo et slikt sted selv! Venner jeg kjenner som har bodd der sier det samme.
Om du har bodd slike steder før og vet hva du går til, ok men du kommer ikke særlig i kontakt med gresk miljø!
Byen Makrigialos var en gang en fiskerlandsby, men da det er gått tilbake med fiskerinæringen er de sørgelige restene av byen helt bygget opp om å kapre turister fra Sunwing. Fisken til restaurantene kommer med kjølebil fra Sitia! Jeg kan knapt tenke meg et mer turistifisert og mindre sjarmerende sted en Makrigialos.
Ungefär den uppfattningen fick jag också fast jag har varken bott på Sunwing eller i Makrigialos!

Men efter det positiva jag hört och läst så blev jag mest konfunderad när jag var på plats.

Fast visst är det ett bra ställe för badfamiljen!
Svara med citat
  #17  
Gammal 2008-04-03, 09:36
sahars avatar
sahar sahar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 175
Standard Sv: Sunwing i Makrigialos?

Men varför har Makrigialos hamnat här på "Östra Kreta"?
Jag bara älskar leta efter mysiga tavernor, beställa mat och prova nya ställen varje gång men det får bli all inklisive den här gången. Jag får väl skämmas över att jag inte gynnar de lokala restaurangerna den här gången men det är inte det roligaste att sätta sig på en taverna på kvällen med två barn som är lagom roade över att behöva sitta still och som blir färdiga med maten efter 10 minuter. Lollo och Bernies buffé är nog mer intressant för dem.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2008-04-03, 09:58
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 328
Standard Sv: Sunwing i Makrigialos?

Citat:
Ursprungligen postat av sahar Visa inlägg
Men varför har Makrigialos hamnat här på "Östra Kreta"?
Har flyttat tråden till Södra Kreta nu sahar.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2008-04-17, 03:10
sahars avatar
sahar sahar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 175
Standard Sv: Sunwing i Makrigialos?

Tack!
Jag blir lite förvirrad då jag på många sajter på nätet läser att makrigialos ligger granne med Analipsi? Vet ni om det stämmer? Analipsi ligger på östra delen av Kreta och Makrigialos på sydöstra så det kunde stämma men hur pass granne är det de menar i så fall? Hur lång avstånd är det i mellan?
Svara med citat
  #20  
Gammal 2008-04-17, 09:13
ils avatar
il il är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 153
Standard Sv: Sunwing i Makrigialos?

[quote=sahar;124957]Tack!
Jag blir lite förvirrad då jag på många sajter på nätet läser att makrigialos ligger granne med Analipsi? Vet ni om det stämmer?

Hej Sahar
Ja enligt kartan kan det inte vara mer än högst 400-500 m mellan Makri Giaolos och Analipsi.

/il
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT