Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Tilos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2007-05-28, 23:04
catarinahs avatar
catarinah catarinah är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Inlägg: 17
Standard Sv: Tilos

Jag har redan slitit ut två vandringskartor - hoppas det blir fler! Fast snart behöver jag förstås ingen karta!
Både Elisabeths o Jannes vandringar är "måsten"! Underbara, fast lite mer strapatsrika är också vandringarna till Stavros, Tholos och Sergios! Så här tidigt på säsongen möts man oftast av en folktom strand efter sin mödosamma "promenad" - bara att slänga av sig de svettiga kläderna och slänga sig i havet! Sen gäller det att disciplinera sig och börja gå hemåt i tid! Men är man ute efter motion finns det nog inget trevligare sätt!
Jag bodde på Eleni -97 med mina två döttrar, då 12 och 15 - oh, vad vi trivdes!!
Nä, nu vill jag också dit i sommar!!!
Svara med citat
  #22  
Gammal 2007-06-25, 01:06
Inga-Karins avatar
Inga-Karin Inga-Karin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kolbäck i Västmanland
Inlägg: 116
Standard Sv: Tilos

Nu är vi hemma igen (landade 15.15 i em. på Arlanda) efter en rejält varm semester på Tilos, där man tvingats anpassa sig till läget, mao upp tidigt för bad, bagarn, frukost på balkongen i hamnen och därefter ut igen för en grek koffi eller frappe´. Olika mål besöktes under fm. med medhavd ihopfällbar cykel 13,5 kg (gratis på flyget) eller scoter. Lite matsäck vid lunchtid i form av vätska, bröd, feta, oliver och någon tomat och därefter sova siesta ute i skuggan eller "hemma". Sen ut kvällar för en bit lagad mat på Omonia (Himla god och vällagad mat bjöds det där och i Megalo Chorio).
och senare titta på folklivet och tillbringa nätterna på balkongen hos Stefanakis i hamnen med enstaka moskitos. Där fick vi lära oss allt om hur man inte_ ska angöra en brygga ;-) Tack o lov så hade vi för första gången AC i Grekland, vilket vi inte visste om innan. Detta gjorde att det gick att sova trots 35-40 grader! De senaste dagarna har det inte ens fläktat ! Havet låg spegelblankt, vilket gjorde återresan till Rhodos med katamaranen Sea Star uthärdig, till skillnad från ditresan som var rena skräcken.
Annars så var det nog mest den andra byn Megalo Chorio som vi uppskatade än mera. Där rådde lugnet.
Kristallklart snorkelvatten är det vid bl.a Plaka, men mycket lite liv att beskåda, förutom då påfåglarna i hägnet. Att vidare utforska öns begivenheter med scoter fick också den behagligaste tillvaro att gå. Elefantgrottan var stängd men sluttningarna bjöd på färska kryddor att ta med sig hem utav. Museét och Vicki är ju ett måste.
Alla uppskattade dock inte turismen i Livadia. En kvinna i byn Livadia "höll låda" och en fiskare ville inte dela med sig av vattnet till båtfolket. Polisen måste göra ett ingripande för förargelseväckande beteende.

Tror nog också att man borde ta bort myten om "den fridfulla ön Tilos". Ön har absolut en dragningskraft, men så särdeles fridfull kan vi inte hålla med om att den är.

Resan dit var tuff....läs 02.30 till 19.10 och hem 07.30 till 17.45. Det var rent av synd om alla trötta barn.

Få se vad det blir härnäst.........Limnos ?
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT