Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-11-13, 08:21
ouzomini ouzomini är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 99
Standard "Grekisk potatis"

Först tack för tipset gällande musiken med Ithikon Akmeotaton, man kan bara njuta.
Nu till min undran, har någon receptet på grekisk potatis? Jag tror att den är kokt i bitar och sedan hälls någon slags dressing eller dyl över potatisen. Skulle bli jätteglad för receptet om någon har.
Tack på förhand
Hälsningar Inger
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-11-13, 08:49
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: "Grekisk potatis"

Det tillagas säkert potatis på många olika sätt i Grekland, men den potatis jag oftast har fått på tavernor brukar vara skuren i bitar och stekt i olivolja på stekhäll eller i ugn. Saltad och kryddad med oregano, timjan, basilika och/eller andra örtkryddor, ibland vitlök och förmodligen några droppar citron.

Om man vill kan man koka potatisen halvmjuk innan man steker den, då blir konsistensen mjukare men med samma goda yta. Jag skulle tro att det är vanligt att man gör så i Grekland.

Sedan tror jag också att det förekommer att de häller extra olivolja och kryddor över potatisen när den är färdigstekt. Fast då tycker jag det blir FÖR MYCKET av det goda...
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-11-13, 09:23
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: "Grekisk potatis"

Her er en oppskrift fra boken "Greek cuisine" av Myrsini Lambraki, og den er kjempegod (jeg har endret den litt):
3 store kokte poteter, i biter
1/2 løk, i tynne ringer
1 finhakket vårløk
2-3 sure agurker, hakket
1 ss persille, hakket
4-5 sorte oliven
salt, pepper, cumin
2 hardkokte egg, i båter
Bland alt unntatt egg, legg over egg, drypp litt olje over. Hvis løken er for "sterk", kan du legge ringene en stund i vann før du har dem i salaten.

Eller kanskje du tenker på poteter med yoghurtdressing?
Da lager du dressing av gresk yoghurt som du smaker til med sitronsaft, salt og pepper og eventuelt frisk persille og /eller gressløk. Tilsett kokte potetbiter.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-11-13, 09:54
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: "Grekisk potatis"

Citat:
Ursprungligen postat av ouzomini Visa inlägg
Först tack för tipset gällande musiken med Ithikon Akmeotaton, man kan bara njuta.
Varsågod! Visst är de bra? De kommer att bli stora stjärnor en dag, i den mån de inte redan är det.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT