Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Södra Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-04-07, 11:21
marimba marimba är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 7
Standard Makrigialos

Hej!

Jag och min familj har funderat på att åka till Makrigialos i sommar. Jag undrar om det är någon som har varit där och kan berätta lite hur det är, har förstått att det är mycket barnvänligt. Jag undrar också över transfern från Heraklion till Makrigialos, hur lång tid tar det och är det en jobbig resa för barn?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-04-07, 13:22
Patricuz Patricuz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Inlägg: 174
Standard Sv: Makrigialos

Hej!

På vår förra resa till Kreta stannade vi en dag i Makrigialos för att simma. Det var utanför säsongen, så nästan allt var stängt. Trots att det var i slutet av oktober var det en fin och varm dag som vi tillbringade ensamma på den långa och fina sandstranden! Det var livet det! Det är väldigt långgrunt, helt underbar strand för barnen!!! Vi gillade stället och kan tänka mig att det är liv och rörelse, som det sig bör, när det är säsong. Makrigialos omges av fina landskap och gränsar till den andra turistorten Analipsi. Vi fick höra senare i Agios Nikolaos av en hotellägare, som gärna fiskar och dyker, att många turister har drunknat i Makrigialos pga förrädiska havsströmmar längre ut. Dessa finns säkerligen överallt där det är hav, men av någon orsak hade folk haft en benägenhet att simma för långt ut just där. Men så länge man håller sig där man bottnar är det ju ingen fara. Detta bara som en parentes.

Angående transfern har jag ingen aning, men det blir nog rejält över 100 km från Hiraklion. Man får ju hoppas att researrangörerna har planerat in åtminstone ett stopp. Annars vatten, frukt och plastpåse med i bussen och så får man hoppas att det finns toalett i bussen. Hoppas någon annan som har erfarenhet kan berätta mer. Makrigialos är ett trevligt ställe och ett bra val för en barnfamilj!

Mvh P
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-04-07, 13:31
Patricuz Patricuz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Inlägg: 174
Standard Sv: Makrigialos

Hej igen, Marimba!

Googlade lite och läste att stranden är ca 700 m lång, men den är rätt så smal. Det finns en annan strand också i M och där lär det vara färre besökare. Det finns en mysig fiskehamn i byn, den besökte vi inte men tittade på bilder därifrån.

Hälsn P
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-04-07, 18:49
marimba marimba är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 7
Standard Sv: Makrigialos

Tack för informationen, Patricuz!

Makrigialios låter som ett ställe vi skulle kunna trivas på . Läste på en hemsida att transfern tar ca två timmar med uppehåll på en halvtimme så det kanske inte är så farligt. Vi får väl se vart på Kreta vi hamnar någonstans, vi har också pratat om att ta en sista minuten.

Hälsningar Marimba
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-04-07, 19:40
Patricuz Patricuz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Inlägg: 174
Standard Sv: Makrigialos

Transfern låter ju helt ok då. Vill man ha något med kortare transfer och som även är en barnvänlig ort på Kreta, vore ett alternativ Georgioupoli.

hälsn P
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-04-08, 23:51
Millies avatar
Millie Millie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Sala
Inlägg: 532
Standard Sv: Makrigialos

Kan varmt rekomendera Georgiopoulis, en helt underbar ort med härlig barnvänlig strand, många bra matställen och lite trafik.
Om det inte fanns så många oupptäckta ställen på Kreta skulle jag åka dit igen, har iallafall varit där 2 ggr och var lika nöjd båda gångerna.
/Kerstin
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-05-24, 02:07
Goliats avatar
Goliat Goliat är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Huddinge
Inlägg: 308
Standard Sv: Makrigialos

Transfern till Makrigialos är ca: 2,5 timmar med ett stopp på vägen.... Lite väl långt om man är oförberedd på det, men väl värt väntan....

Makrigialos är inget röjarställe utan en ort där allt har sin egen gång... Det gäller att njuta av livet och ta var dag som den kommer... Det finns många restaurenger och en lång fin strand, om man bor på Sunving har de dessutom en vanlig pool och en grund barnpool så badmöjligheterna är goda.

Klimatet är subtropiskt (Afrika-klimat) så solen är stark och det kan bli rejält varmt..

Med lite tur får jag återse mitt älskade Makrigialos till hösten

Ha en trevlig resa!

Göran
"Makrigialos i mitt hjärta"
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-05-28, 08:20
marimba marimba är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 7
Standard Sv: Makrigialos

Hej, Göran!

Tack för ditt inlägg! Vi har inte bestämt oss än vart vi ska åka. Vi velar fortfarande mellan att ha is i magen och ta en sista minuten eller en mer säkrare bokning till något ställe där det finns barnklubb, eftersom vi bara har en femårig dotter (som behöver lite sällskap)! Makrigialos är mycket lockande!

Mvh Maria
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-05-28, 20:48
Goliats avatar
Goliat Goliat är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Huddinge
Inlägg: 308
Standard Sv: Makrigialos

Citat:
Ursprungligen postat av marimba Visa inlägg
Hej, Göran!

Tack för ditt inlägg! Vi har inte bestämt oss än vart vi ska åka. Vi velar fortfarande mellan att ha is i magen och ta en sista minuten eller en mer säkrare bokning till något ställe där det finns barnklubb, eftersom vi bara har en femårig dotter (som behöver lite sällskap)! Makrigialos är mycket lockande!

Mvh Maria
Sista minuten är inte helt fel....

Jag har alltid bokat sista minuten till Kreta och haft turen att komma till Makrigialos två gånger...

En sak man ska tänka på är att det är en enorm skillnad på norra och södra Kreta...

Norra sidan av ön är väldigt exploaterad (nästan lite för mycket på sina ställen) och många barer har "inkastare" vilket kan kännas jobbigt (eller charmigt beroende på vilket humör man är på).

Södra sidan av Kreta är inte lika exploaterad även om det på sina ställen kan vara väldigt välbesökt.

sen har vi klimatet....

Norra sidan har ett medelhavsklimat... på mitten av ön reser sig en bergskedja och när man passerar över den så råder det nordeuropeiskt/nordiskt klimat. På södra sidan är det subtropiskt klimat (afrika-klimat). Detta kan medföra att vissa kvällar uppgår temperaturen på kvällen till 26 grader och man svettas... Om man inte är van kan det kännas jobbigt och obehagligt...

men är man Kreta-tok som jag, så myser man....
Dessutom så finns det alltid en kall grekisk öl att svalka sig med..

Ha en trevlig resa, vart den än bär!

Göran
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-06-10, 14:56
marimba marimba är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 7
Standard Sv: Makrigialos

Hej!

Tänkte bara tala om att det blev hotell Lotus i Kato Daratso/ Agii Apostoli (förstår mig inte riktigt på områdes-indelningen) till slut! Vi åker den 30/6 och det ska bli sååå skönt! Det är nu snart tre år sen vi var iväg sist, hemska tanke, pga studier mm.

Tack för alla goda råd ang vart man kan resa!

Mvh Maria
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-06-11, 10:52
Goliats avatar
Goliat Goliat är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Huddinge
Inlägg: 308
Standard Sv: Makrigialos

Hej!

Jag känner inte till den delen av Kreta då jag inte besökt den, men jag är övertygad om att ni får en jättehärlig semester med sol & bad. Passa på att hyra en bil eller på annat sätt ta er ner till Ellafonissi och dess röda sand.

Göran

ps

eller var den vit?

Jaja, sand i vilket fall som helst...

ds
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-06-23, 09:09
marimba marimba är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 7
Standard Sv: Makrigialos

Hej!

Satt precis och läste mina inlägg ( och era) och såg att jag skrivit fel hotell! Det är Forum vi ska till inte Lotus. Det blev någon tillfällig förvirring där!

Åker snart, en vecka och några timmar kvar !

Mvh Maria
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT