Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Södra Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2008-04-17, 14:51
sahars avatar
sahar sahar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 175
Standard Sv: Sunwing i Makrigialos?

Åh! Jag som trodde det var långt ifrån varandra de låg. Men så konstigt, vi varken såg någon skylt eller hörde något om makrigialos när vi var i Analipsi förra året. Kan det inte vara så att det är en strand i närheten av Makrigialos som heter Analipsi eller är det själva byn? Kom att tänka på att transfern från Heraklion till Analipsi tog kanske 45 min. men till Makri Gialos tar det ju 2,5 timmar. Var hittar jag en bra karta över Grekland på nätet?
Svara med citat
  #22  
Gammal 2008-04-17, 15:15
ils avatar
il il är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 153
Standard Sv: Sunwing i Makrigialos?

Citat:
Ursprungligen postat av sahar Visa inlägg
Åh! Jag som trodde det var långt ifrån varandra de låg. Men så konstigt, vi varken såg någon skylt eller hörde något om makrigialos när vi var i Analipsi förra året. Kan det inte vara så att det är en strand i närheten av Makrigialos som heter Analipsi eller är det själva byn? Kom att tänka på att transfern från Heraklion till Analipsi tog kanske 45 min. men till Makri Gialos tar det ju 2,5 timmar. Var hittar jag en bra karta över Grekland på nätet?
Hej igen Sahar
Det finns fler Analipsi. Bl a ett en bit från Hersonissos.
Kan det vara en missuppfattning.

Titta i din e-post. Jag har ett meddelande till dig.

/il
Svara med citat
  #23  
Gammal 2008-04-17, 15:16
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Sunwing i Makrigialos?

Ett Analipsi ligger mellan Heraklion och Hersonissos....(såg inte il´s svar innan jag postade mitt)

Senast redigerad av Athanasia den 2008-04-17 klockan 15:34. Anledning: tillägg
Svara med citat
  #24  
Gammal 2008-04-17, 15:42
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Sunwing i Makrigialos?

Citat:
Ursprungligen postat av ATHANASIA Visa inlägg
Ett Analipsi ligger mellan Heraklion och Hersonissos.
Just det Analipsi tror jag att sahar menar, det är en den turistort som det går charter till från bland annat Sverige.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2008-04-20, 08:21
sahars avatar
sahar sahar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 175
Standard Sv: Sunwing i Makrigialos?

Ja, det är Analipsi som ligger nära Heraklion och som man kan åka till med bl.a. Apollo jag menade.
Det är lite förvirrande eftersom det verkar ligga en Analipsi, som antagligen är en liten by/en strand eller någonting alldeles intill Makrigialos. Ännu mer förvirrad blev jag när jag hittade en Makrigialos i närheten av Thessaloniki och en till Naoussa som inte låg i kykladerna!
Svara med citat
  #26  
Gammal 2008-04-24, 14:10
sahars avatar
sahar sahar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 175
Standard Sv: Sunwing i Makrigialos?

Nu har jag hittat mer info om Analipsi som ligger intill Makrigialos. Vet inte om det räknas som reklam men måste ju ange källan www.makrigialos.gr, så här stod det:
Makri Gialos? Makry Yialos? One word or two? There are many different latin spellings of the town's name. They depend on whether the original Greek is translated alphabetically or phonetically. Visitors might also notice that the town is actually two villages joined together; Makri Gialos itself to the west and the village of Analipsi to the east. These should not be confused with the Makri Gialos in northern Greece, or the Analipsi near Hersonissos on the north coast of Crete.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2008-04-27, 19:01
BrittMs avatar
BrittM BrittM är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Åland
Inlägg: 76
Standard Sv: Sunwing i Makrigialos?

Hej!

Vill bara säga att frukosten på SunWing är absolut prisvärd, den bästa frukostbuffé jag någonsin ätit! Välj den!

Britt
Svara med citat
  #28  
Gammal 2008-04-30, 18:19
sahars avatar
sahar sahar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 175
Standard Sv: Sunwing i Makrigialos?

Vi har valt all inclusive den här gången och det ska bli spännande att få smaka på den omtalade goda buffén. Lite minus är att jag går miste om att äta frukost på balkongen som både jag och barnen uppskattar så mycket. Det ska bli så underbart att komma iväg, längtar...
Svara med citat
  #29  
Gammal 2008-05-12, 22:57
Claes Claes är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2007
Inlägg: 1
Standard Sv: Sunwing i Makrigialos?

Vi har varit på Sunwing Makrigialos 3(!) gånger. första gången var 1993 och då sa vi aldrig mer. Men 2001 och 2002 bar det iväg igen. Fanstastiska stränder.
Total avkoppling. Vi har inte ätit så ofta på hotellet. Mestadels ute i byn. God mat på de flesta ställen till en rimlig peng. Däremot frukosten på Sunwing är värd sitt pris, tycker vi. Nu finns ju en "all-inclusive" som kanske kan vara prisvärd??
Det som är jobbigt med Makrigialos är transfern dit. 2,5 timma, på slingriga vägar. Våra barn har kräks på varje resa dit! Det är den enda nackdel vi tycker finns med denna annars underbara anläggning.
Visst blir det lite "turist" över det hela men själva byn är så liten så man känner ändå att man är mitt ute i grekiska landsbygden.
Rekommenderar att hyra bil och åka till Ierapetra och norröver till Sitia.
Hoppas ni bokat och får en lyckad resa.
Själva skall vi testa Analipsi i år. Hoppas att det blir bra. Men vi vet att så fina stränder som i Makrigialos blir det inte.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2008-05-13, 00:29
sahars avatar
sahar sahar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 175
Standard Sv: Sunwing i Makrigialos?

Transfern är det jag också är bekymrad över. Ska ta med något salt och spypåsar ifall. Vi åker om 16 dagar.
Till Analipsi åkte vi förra året, kan säga att det var vår bästa Greklandsresa hittills. Längtar verkligen dit. Hoppas ni får det lika underbart som vi hade. (och tänk att jag är så här nöjd trots att vi hade världens otur med vädret, det regnade och blåste).
Svara med citat
  #31  
Gammal 2008-06-18, 01:50
sahars avatar
sahar sahar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 175
Standard Sv: Sunwing i Makrigialos?

Åhhhh! Underbara härliga ljuva Makrigialos! Jag har aldrig varit med om en bättre semester. Jag kommer snart att skriva en resebrev men tills dess vill jag bara säga att det verkligen var värt den långa men trevliga bussresan. Stranden var absolut perfekt, rummet, servicen, maten, stämningen, personalen, ja allt var till belåtenhet. Väninnan, jag och barnen läääännngtar dit.
Svara med citat
  #32  
Gammal 2008-06-18, 09:23
ulrikass avatar
ulrikas ulrikas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 315
Standard Sv: Sunwing i Makrigialos?

Härligt att ni fick en bra semester. Jag vill också åka dit en vacker dag. Nu bär det av till Kalamaki i morgon, ska bli spännande. Hade ni bättre väder denna gång?

/Ulrika
Svara med citat
  #33  
Gammal 2008-06-18, 17:21
sahars avatar
sahar sahar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 175
Standard Sv: Sunwing i Makrigialos?

Åh, härligt. Jag vill också åka redan imorgon men det är tyvärr 31 dagar kvar tills vi åker till Rhodos.
Vi hade verkligen kanon väder. Det var solsken och runt 27-33 grader. Några moln dök upp ibland men det var bara skönt. Sista dagen var det däremot blåsigt och det var höga vågor i havet, hur roligt som helst att försöka hoppa över dem med barnen. Vi skrattade så tårarna rann
Svara med citat
  #34  
Gammal 2008-09-18, 14:05
Goliats avatar
Goliat Goliat är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Huddinge
Inlägg: 308
Standard Sv: Sunwing i Makrigialos?

Citat:
Ursprungligen postat av sahar Visa inlägg
Åhhhh! Underbara härliga ljuva Makrigialos! Jag har aldrig varit med om en bättre semester. Jag kommer snart att skriva en resebrev men tills dess vill jag bara säga att det verkligen var värt den långa men trevliga bussresan. Stranden var absolut perfekt, rummet, servicen, maten, stämningen, personalen, ja allt var till belåtenhet. Väninnan, jag och barnen läääännngtar dit.

Jag vet Sahar, just av den anledningen älskar jag Makrigialos och längtar så jag kan spricka .
Tyvärr så blir det ingen resa i år, men förhoppningsvis nästa år. Naturligtvis vill jag åka till Makrigialos igen. Jag tycker om maten, klimatet, naturen, människorna, ja alltihopa.

Personligen tycker jag om att göra utflykter och bada när jag är där och om man vill så kan man bara göra ingenting utom att lata sig och må bra.

Men det är som min grekiske vän på biluthyrningen sade:
Varför måste man göra någonting överhuvudtaget?

Ha det gott alla!
Göran
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT