Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-06-06, 15:27
LillaMy LillaMy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Inlägg: 6
Standard Greklandsproffs? Tipsa mig!

Hej hej, jag ær ny hær & skulle verkligen behøva ha hjælp av några vana semesterfirare i Grekland. Det ær så att jag planerar att øverraska sambon med en resa i juli, vi fyller båda 25 :-) Men nu ær jag helt snurrig....hur i all værlden skall man kunna VÆLJA vart man skall åka?! Har suttit i några dagar och førsøkt få en uppfattning om var det ær bæst att resa, men det ær ju helt omøjligt. SÅ otroligt många fina stællen verkar det finnas, hur skall man kunna bestæmma sig før ett stælle?

Ø-hopping tænker jag då, ær det någon hær inne som har erfarenhet av det? Men samtidigt så kænner jag, att se max 2-3 stællen ræcker, har rest omkring i Thailand från nord till søder och att svettig kånka runt på væskor, och svammla med båt/buss biljetter, kænner jag inte før nu.

Det jag egentligen vill ha, i min Greklandsresa, det ær: "Typisk grekisk, ABBA-film kænsla" (någon som sett den filmen? ) Mysiga restauranger dær man kan sitta i flera timmar och avnjuta gott vin, fina strænder, kanske någon fin vandring i berg/annan miljø, en stad med mycket vimmel, men samtidigt inte ett stælle som ær turist invaderat, utan något stælle som kænns "avskilt". Någon som førstår hur jag menar?? Åka till en partyø ær nog inget før oss, men det ær ju endå kul med stæmmning.

Jag har vart lite inne på Naxos & Amorgos, men som sagt, har fortfarande 0 koll.. Hade blivit så otroligt glad om någon kunde tipsa om era guldkorn i Grekland! Både stællen, hotell, restauranger, m.m.m. allt ni kommer på och orkar
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-06-06, 15:32
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Greklandsproffs? Tipsa mig!

Citat:
Ursprungligen postat av LillaMy Visa inlägg
Någon som førstår hur jag menar??
Jag förstår precis vad du menar, och allt du skriver stämmer in på Skopelos - där Mama Mia spelades in.

Vill ni luffa lite har ni två underbara öar i närheten: Skiathos och Alonissos. Bättre än så kan det knappast bli. Ni flyger då till Skiathos.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-06-06, 16:10
LillaMy LillaMy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Inlägg: 6
Standard Sv: Greklandsproffs? Tipsa mig!

Tack så hemskt mycket før svar :-) Skiathos/Skopelos ær notert, ser underbart ut! Vet du hur det funkar med hotell, har du tips på nått speciellt bra & prisvært hotell och hur ær standarden & frukosten?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-06-06, 16:17
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Greklandsproffs? Tipsa mig!

Citat:
Ursprungligen postat av LillaMy Visa inlägg
Tack så hemskt mycket før svar :-) Skiathos/Skopelos ær notert, ser underbart ut! Vet du hur det funkar med hotell, har du tips på nått speciellt bra & prisvært hotell och hur ær standarden & frukosten?
Det går charter till både Skiathos och Skopelos, och till Alonissos. Kolla det. Vill ni åka på egen hand kan du flyga till Skiathos med något av charterbolagen. I alla fall från Sverige, men jag antar att det är lika enkelt där du kommer ifrån.

Vi har flera gånger luffat runt i Sporaderna (som ögruppen heter). Vi flyger då till Skiathos, tar första bästa båt till Skopelos, stannar där ett tag (ganska länge), sedan till Alonissos ett tag, och avslutar sedan på Skiathos några dagar innan det är dags (snyft) att flyga hem. Kolla charter först, om inte det passar kan jag tipsa om hotell. (Frukost lagar jag alltid själv.)
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-06-06, 16:34
LillaMy LillaMy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Inlägg: 6
Standard Sv: Greklandsproffs? Tipsa mig!

Har kollat flyg, t&r från Oslo kostar ganska mkt, ca 3-5000:-. Dærfør tænkte jag att det kanske ær smartare å køra på en paketresa med hotell..hm...
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-06-06, 16:38
LillaMy LillaMy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Inlägg: 6
Standard Sv: Greklandsproffs? Tipsa mig!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det går charter till både Skiathos och Skopelos, och till Alonissos. Kolla det. Vill ni åka på egen hand kan du flyga till Skiathos med något av charterbolagen. I alla fall från Sverige, men jag antar att det är lika enkelt där du kommer ifrån.

Vi har flera gånger luffat runt i Sporaderna (som ögruppen heter). Vi flyger då till Skiathos, tar första bästa båt till Skopelos, stannar där ett tag (ganska länge), sedan till Alonissos ett tag, och avslutar sedan på Skiathos några dagar innan det är dags (snyft) att flyga hem. Kolla charter först, om inte det passar kan jag tipsa om hotell. (Frukost lagar jag alltid själv.)
Var i Skopelos brukar ni bo?
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-06-06, 17:30
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Greklandsproffs? Tipsa mig!

Citat:
Ursprungligen postat av LillaMy Visa inlägg
Var i Skopelos brukar ni bo?
Alltid i SKopelos stad - en av de vackraste av alla städer/byar i grekiska övärlden. Tycker jag.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-06-06, 17:42
LillaMy LillaMy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Inlägg: 6
Standard Sv: Greklandsproffs? Tipsa mig!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Alltid i SKopelos stad - en av de vackraste av alla städer/byar i grekiska övärlden. Tycker jag.
Tack før svar Jag funderar på om man skall bo i Skiathos eller Skopelos, eller spelar det inte så stor roll kanske? Man kan lætt åka emellan de två stællerna? Læste att det kanske blir "før lungt" i Skopelos..
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-06-06, 17:48
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Greklandsproffs? Tipsa mig!

Citat:
Ursprungligen postat av LillaMy Visa inlägg
Tack før svar Jag funderar på om man skall bo i Skiathos eller Skopelos, eller spelar det inte så stor roll kanske? Man kan lætt åka emellan de två stællerna? Læste att det kanske blir "før lungt" i Skopelos..
Skopelos tycker jag. Jag vet inte vad du menar med "lugnt", men för mig är det inte lugnt, det är bara perfekt.

Det går flera båtar varje dag mellan Skiathos och Skiathos .
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-06-06, 22:08
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 422
Standard Sv: Greklandsproffs? Tipsa mig!

Skopelos är inte alls för lugnt. Om man inte vill ha en massa party-party förstås! Att vandra runt i Skopelos by/stad är ett nöje i sig bara det och man hittar hela tiden nya slingriga gator! Skopelos kommer jag garanterat att återvända till. Ha en skön tripp!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-06-07, 14:05
LillaMy LillaMy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Inlägg: 6
Standard Sv: Greklandsproffs? Tipsa mig!

1000 tack før era svar, då ær det bestæmt att vi bor i Skopelos men kommer nog åka in till Skiathos ofta Så får man ta det som de kommer. Har ni nån speciellt stælle & guldkorn man bara måste besøka dær så tipsa gærna! Ønskar er en fin sommar!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2012-06-27, 19:10
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Skåne
Inlägg: 512
Standard Sv: Greklandsproffs? Tipsa mig!

Hej ...jag är också ny här och åker på min första resa till Grekland i augusti... ...denna gången ska jag till Kreta Agia Marina Kato Stalos...Skopelos verkar vara en helt underbar ö...men...undrar ändå...vad är det som gör den så perfekt...? ...jag söker det lugna...att bara "få vara"...genuin kultur...god mat...trevliga människor...sitta med tårna i sanden vid havet i solnedgång...lite shopping...vet inte om jag lyckats förmedla känslan......alltså inga stora hotellkomplex...det enkla...
Svara med citat
  #13  
Gammal 2012-07-17, 13:55
Annie Maria Annie Maria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 2
Standard Sv: Greklandsproffs? Tipsa mig!

"Greklandsproffs" vet jag inte... men har varit i Grekland ca 15 gånger varav 8 på Kreta, med sammanlagt 13-14 Kretaveckor. Kom hem efter 3 härliga veckor i Agia Marina (på Coral Beach) i förrgår. Det var första gången på just denna ort och jag har bara bra saker att säga om stället. MEN man ska ju vara medveten om att det är ett turisttätt område där man får kika lite bakom "charterkulisserna" för att se det genuina. Vilket inte är så svårt på Kreta.
Gå upp mot byn på kullarna, där pågår mer av "verkligheten" än utefter genomfartsvägen med alla hotell, restauranger och caféer.
Vår favoritrestaurang, Paprika, ligger där uppåt. Gå upp vägen vid trafikljusen, mellan restaurang Lotto och macken. Följ gatan upp o sväng vänster där den tar slut. Paprika ligger mitt i nästa korsning. Här åt vi många, långa GODA middagar som vi ofta lät Nikos komponera ihop åt oss.
Sen är det ju inte fel med en Giouvetsi på restaurang Mitsos nere vid havet heller. Eller gå på Mama Mia, inte så genuint kanske, men med trevlig personal, bra läge vid vattnet och en underbart god pasta med kyckling o sås av soltorkade tomater. (Det stället har också Kretas fräschaste(?) toaletter. )
Det är nära in till Chania, lätt o billigt med buss. Mysigt att sitta vid hamnen och äta, men mer prisvärt och ofta trevligare uppe i gränderna i gamla stan.
Stranden i Agia Marina är perfekt! Allra bäst väster om den lilla udden där det är långgrunt med sandbotten, och oftast badbart även när det går stora vågor.
Hoppas du får en kanonsemester och har lite nytta av tipsen.

Senast redigerad av Annie Maria den 2012-07-17 klockan 14:29.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2012-07-17, 16:23
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 422
Standard Sv: Greklandsproffs? Tipsa mig!

Citat:
Ursprungligen postat av LillaMy Visa inlägg
1000 tack før era svar, då ær det bestæmt att vi bor i Skopelos men kommer nog åka in till Skiathos ofta Så får man ta det som de kommer. Har ni nån speciellt stælle & guldkorn man bara måste besøka dær så tipsa gærna! Ønskar er en fin sommar!

Köp guiden över Skopelos. Här finns allt du behöver veta och lite till!
Svara med citat
  #15  
Gammal 2012-08-10, 11:29
darkangel67 darkangel67 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 5
Standard Sv: Greklandsproffs? Tipsa mig!

Hej Annie Maria!
Låter härligt att ha fått vara så mycket i Grekland. (älskar detta land)
Vi åker till Platanias (Maleme Mare) 17 aug. Har du erfarenhet, tips ,råd därifrån?
Jag skulle vilja uppleva lite av livet "bakom kulisserna"
Tacksam för all info. / Maria
Svara med citat
  #16  
Gammal 2012-09-08, 16:25
Peterkjs avatar
Peterkj Peterkj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Åkersberga
Inlägg: 65
Standard Sv: Greklandsproffs? Tipsa mig!

Hej, vi åker till Skiathos 15 sept. Har tidigare köpt flygstol dit, men hittade billig resa med Airtours. Så jag bokade det, så åker vi över till Skopelos några dagar. Hela Mama Mia-filmen är inspelad på Skopelos, så du har ju en aning om hur det ser ut. Inga sandstränder men underbara goa slipade stenar som ger en helt klart vatten, som dricksvatten.
Sandstränder finns det nog av på Skiathos. Såg i en guide att de tyckte att greklands 3 bästa stränder finns där.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT