Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #121  
Gammal 2013-04-18, 17:23
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Ryanair

Ni som tycker att man ska bojkotta Ryanair för deras personalpolitik borde ju bojkotta hela Grekland i så fall Där har ju de flesta orimliga löner, extrema arbetspass och dålig arbetsmiljö... De betalar dessutom inte in skatt och det är svårt att få kvitton av de flesta företagarna Varför skriker ni inte högre om detta...?

// Malin
Svara med citat
  #122  
Gammal 2013-04-18, 17:54
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Ryanair

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Ni som tycker att man ska bojkotta Ryanair för deras personalpolitik borde ju bojkotta hela Grekland i så fall Där har ju de flesta orimliga löner, extrema arbetspass och dålig arbetsmiljö... De betalar dessutom inte in skatt och det är svårt att få kvitton av de flesta företagarna Varför skriker ni inte högre om detta...?

// Malin
Ja, fast de skulle ju inte få det bättre om vi slutade resa dit och äta på deras restauranger, bo på deras hotell osv.
Jag har aldrig rest med RA men med tanke på deras personalpolitik så funderar jag på säkerheten ombord, även om de inte haft några direkt kända tillbud ännu så känns det ju ändå inte speciellt tryggt att flyga med dom efter allt som skrivs i media.
Svara med citat
  #123  
Gammal 2013-04-18, 18:04
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Ryanair

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Ja, fast de skulle ju inte få det bättre om vi slutade resa dit och äta på deras restauranger, bo på deras hotell osv.
Jag har aldrig rest med RA men med tanke på deras personalpolitik så funderar jag på säkerheten ombord, även om de inte haft några direkt kända tillbud ännu så känns det ju ändå inte speciellt tryggt att flyga med dom efter allt som skrivs i media.
Jag tycker inte att det känns tryggt när man ibland får gå på ett charterflyg 15 min efter att de andra passagerarna gått av och man är i luften igen 30 min efter att de landat från flygningen innan... Detta har hänt mig många gånger. Planet är inte urstädat, säkerhetsföreskrifterna gås igenom medan man taxar ut på startbanan. Kabinpersonalen har ju knappast hunnit haft rast eller vilat sig något utan det är jobb i 10 timmar i ett sträck. Detta har flygvärdinnor berättat som jobbar på tex sas, tui, novair osv...

// Malin
Svara med citat
  #124  
Gammal 2013-04-18, 18:06
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Ryanair

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Ni som tycker att man ska bojkotta Ryanair för deras personalpolitik borde ju bojkotta hela Grekland i så fall Där har ju de flesta orimliga löner, extrema arbetspass och dålig arbetsmiljö... De betalar dessutom inte in skatt och det är svårt att få kvitton av de flesta företagarna Varför skriker ni inte högre om detta...?

// Malin
Ett insiktfullt inlägg Nilam.
På många hotell i Grekland jobbar albanska gästarbetare som städare....undrar vad dom har för avtal .

Helt plötslig går vi ifrån tråden om Ryaniar, till tråden om vi får ett kvitto när vi betalar ett boende i Grekland........och visst hör det ihop. Det är lätt att vara "hemmablind" och inte se sambanden.

När det gäller säkerheten så litar jag inte ett dugg på SAS, Air France eller BA ......man läser mycket om onyktra piloter mm. Så där gäller det nog att ha tur vid valet av flygbolag

Deia
Svara med citat
  #125  
Gammal 2013-04-18, 18:11
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Ryanair

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Jag tycker inte att det känns tryggt när man ibland får gå på ett charterflyg 15 min efter att de andra passagerarna gått av och man är i luften igen 30 min efter att de landat från flygningen innan... Detta har hänt mig många gånger. Planet är inte urstädat, säkerhetsföreskrifterna gås igenom medan man taxar ut på startbanan. Kabinpersonalen har ju knappast hunnit haft rast eller vilat sig något utan det är jobb i 10 timmar i ett sträck. Detta har flygvärdinnor berättat som jobbar på tex sas, tui, novair osv...

// Malin
Det har jag aldrig varit med om, eller också har jag det.....omedvetet! Ja, det är ju förstås inte bra det heller när det gäller säkerheten!
Svara med citat
  #126  
Gammal 2013-04-18, 18:14
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Ryanair

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Jag tycker inte att det känns tryggt när man ibland får gå på ett charterflyg 15 min efter att de andra passagerarna gått av och man är i luften igen 30 min efter att de landat från flygningen innan... Detta har hänt mig många gånger. Planet är inte urstädat, säkerhetsföreskrifterna gås igenom medan man taxar ut på startbanan. Kabinpersonalen har ju knappast hunnit haft rast eller vilat sig något utan det är jobb i 10 timmar i ett sträck. Detta har flygvärdinnor berättat som jobbar på tex sas, tui, novair osv...

// Malin
Det beror på var planet har sin "hemmadestination". Ibland hyr svenska charterbolag in flygbolag från andra länder och då blir det en snabb landning och lastning och upp i luften igen.
Finns väl direktiv om hur många flygtimmar man får ha utan service m.m - och det gäller ju alla flygbolag som har landningstillstånd i EU. Samma regler för SAS som Ryanair

Deia
Svara med citat
  #127  
Gammal 2013-04-18, 18:20
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Ryanair

[quote=Deia;301861]Ett insiktfullt inlägg Nilam.
På många hotell i Grekland jobbar albanska gästarbetare som städare....undrar vad dom har för avtal .

Säkert usla avtal men dom är nog glada över att ha ett arbete trots allt!
Svara med citat
  #128  
Gammal 2013-04-18, 19:07
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Ryanair

[quote=Sunny12;301865]
Citat:
Ursprungligen postat av Deia Visa inlägg
Ett insiktfullt inlägg Nilam.
På många hotell i Grekland jobbar albanska gästarbetare som städare....undrar vad dom har för avtal .

Säkert usla avtal men dom är nog glada över att ha ett arbete trots allt!
Det är nog kabinpersonalen på Ryanair också
Svara med citat
  #129  
Gammal 2013-04-18, 19:12
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Ryanair

[quote=Sunny12;301865]
Citat:
Ursprungligen postat av Deia Visa inlägg
Ett insiktfullt inlägg Nilam.
På många hotell i Grekland jobbar albanska gästarbetare som städare....undrar vad dom har för avtal .

Säkert usla avtal men dom är nog glada över att ha ett arbete trots allt!
Precis så. Precis som med Ryanairs besättningar..... Irlands befolkning har det fruktansvärt svårt nu. Åren efter "The Celtic tiger" börjar göra att vanligt folk har det svårt. Otroligt många flyttar ut ifrån Irland nu (ca 60.000 per år) för där finns inga jobb kvar......
Varför inte stödja irländarna genom att resa med Ryanair, likaväl som att stödja grekerna genom att resa dit på semester . Jag gör både ock . Men avstår ifrån att resa med SAS.

Deia

Senast redigerad av Deia den 2013-04-18 klockan 19:14. Anledning: Stavfel, stavfellllll :-)
Svara med citat
  #130  
Gammal 2013-04-18, 20:11
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Ryanair

[quote=nilam;301868]
Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg

Det är nog kabinpersonalen på Ryanair också
Ja, men en del har säkert sagt upp sig och slutat, men trots det så finns det väl personal som står ut med taskiga avtal och RA måste ju ha många nöjda kunder, med tanke på att de fortfarande existerar.
Svara med citat
  #131  
Gammal 2013-04-18, 21:04
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Ryanair

Citat:
Ursprungligen postat av Bluesea Visa inlägg
Håller med laero. Tycker väldigt illa om när folk ska pracka på mig sina åsikter. Det må gälla religion, mat, flygbolag mm. Därför Charleston och Karinafp, struntar jag bl.a. fullständigt i vad ni skriver. Och fortsätter glatt att flyga med Ryanair. Låga priser, fräscha plan och så är de punktliga.
Det är väl ingen som försöker "pracka på dig" sina åsikter. Men på samma sätt som du har rätt att framföra dina åsikter och hylla Ryanair, har också andra rätt att kritisera Ryanair och att argumentera mot dig om de inte håller med och instämmer i hyllningskören.

/kimmen
Svara med citat
  #132  
Gammal 2013-04-18, 22:02
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Ryanair

[quote=Sunny12;301873]
Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg

Ja, men en del har säkert sagt upp sig och slutat, men trots det så finns det väl personal som står ut med taskiga avtal och RA måste ju ha många nöjda kunder, med tanke på att de fortfarande existerar.
Så är det nog. Inte säkert att man orkar i längden.

Men visst har Ryanair nöjda kunder, ca 80 miljoner resenärer, förra året. Det ökar år för år. Och många av dom är nog låginkomsttagare som får en chans att se Europa.....
SAS har väl 1/4 av det, och det minskar hela tiden.

Rätta mig om jag har fel siffror .

Deia
Svara med citat
  #133  
Gammal 2013-04-18, 22:47
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Ryanair

Jag är väl en av dom som dissat Ryan hårdast här på forumet. Men en sådan här artikel är helt enkelt skandal.

"Är du rädd för att flyga? Då är det bäst att lämna sidan."
"...Ryanairs passagerare med om en skräcklandning."
"Inga personer ska ha skadats vid incidenten."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16627526.ab

Snälla nån. En helt rutinmässig landning. S k "crosswind landing" som måste göras vid flygplatser med endast en bana, vid ogynnsam vindriktning. Sker varje dag tusentals, världen över. Passagerare märker knappast av det. Men här hade den okunnige AB-"journalisten" tyckt sej komma över sensationella bilder.
/"Incident"? Pinsamt
Svara med citat
  #134  
Gammal 2013-04-18, 22:53
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Ryanair

Citat:
Ursprungligen postat av para poli Visa inlägg
Jag är väl en av dom som dissat Ryan hårdast här på forumet. Men en sådan här artikel är helt enkelt skandal.

"Är du rädd för att flyga? Då är det bäst att lämna sidan."
"...Ryanairs passagerare med om en skräcklandning."
"Inga personer ska ha skadats vid incidenten."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16627526.ab

Snälla nån. En helt rutinmässig landning. S k "crosswind landing" som måste göras vid flygplatser med endast en bana, vid ogynnsam vindriktning. Sker varje dag tusentals, världen över. Passagerare märker knappast av det. Men här hade den okunnige AB-"journalisten" tyckt sej komma över sensationella bilder.
/"Incident"? Pinsamt
Man kan göra en höna av en fjäder...eller vad det nu heter. Eller en hackkyckling .

Undrar hur kul det var på detta SAS planet idag?
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/sa...yg_8099736.svd
Svara med citat
  #135  
Gammal 2013-04-18, 22:57
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Ryanair

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Och många av dom är nog låginkomsttagare som får en chans att se Europa...
Det hänger väl nog på hur man ordnat logi och matintag på destinationen. För som jag sagt förrut så är väl flygbiljetten endast ca 10-20% av resebudgeten.
Om man åker ToR till Madrid/Florens/Budapest för 999 pix (vilket jag ändå aldrig lyckats hitta med Ryan, men tydligen ska man kunna det) i fyra dagar, istället för med Lufthansa eller ngt annat decent bolag för 1399, så gör det väl ingen större skillnad för "Europas låginkomsttagare"?
Svara med citat
  #136  
Gammal 2013-04-18, 23:05
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Ryanair

Citat:
Ursprungligen postat av para poli Visa inlägg
Jag är väl en av dom som dissat Ryan hårdast här på forumet. Men en sådan här artikel är helt enkelt skandal.

"Är du rädd för att flyga? Då är det bäst att lämna sidan."
"...Ryanairs passagerare med om en skräcklandning."
"Inga personer ska ha skadats vid incidenten."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16627526.ab

Snälla nån. En helt rutinmässig landning. S k "crosswind landing" som måste göras vid flygplatser med endast en bana, vid ogynnsam vindriktning. Sker varje dag tusentals, världen över. Passagerare märker knappast av det. Men här hade den okunnige AB-"journalisten" tyckt sej komma över sensationella bilder.
/"Incident"? Pinsamt
Något överdrivet att kalla detta för en "skräcklandning" ser väl igentligen värre ut än vad det är, skicklig pilot iaf!
Svara med citat
  #137  
Gammal 2013-04-18, 23:13
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Ryanair

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
skicklig pilot iaf!
Ja, ungfär som en busschaufför som fickparkerar på bussgaraget efter kvällspasset. Bara det att piloten har lite mer hjälpmedel i form av datorer... (Det jag vill säga är ju att det inte piloten hensjälv som styr in mot vind å elände)
Svara med citat
  #138  
Gammal 2013-04-18, 23:17
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Ryanair

Citat:
Ursprungligen postat av para poli Visa inlägg
Det hänger väl nog på hur man ordnat logi och matintag på destinationen. För som jag sagt förrut så är väl flygbiljetten endast ca 10-20% av resebudgeten.
Om man åker ToR till Madrid/Florens/Budapest för 999 pix (vilket jag ändå aldrig lyckats hitta med Ryan, men tydligen ska man kunna det) i fyra dagar, istället för med Lufthansa eller ngt annat decent bolag för 1399, så gör det väl ingen större skillnad för "Europas låginkomsttagare"?
Jag kommer ihåg när Göteborg blev en Ryanairdestination och plötsligt såg man spanska studenter över hela stan.......har ingen aning om var dom bodde, men till GBG tog dom sig.
Vi reser till Mallis för ca 1.000:- per person i sommar med Ryanair. Hoppas vi kommer fram! En fördel med Ryan är att man får ta med sig MAT . Inte många andra bolag som tillåter det.......tycker flygplansmat är äcklig så det är en fördel.

Den enda gång jag rest med Lufthansa så var planet överbokat. Fick vänta i 8 timmar, i Frankfurt, på att nästa plan skulle ta oss till Portugal.

Deia
Svara med citat
  #139  
Gammal 2013-04-18, 23:24
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Ryanair

Citat:
Ursprungligen postat av para poli Visa inlägg
Ja, ungfär som en busschaufför som fickparkerar på bussgaraget efter kvällspasset. Bara det att piloten har lite mer hjälpmedel i form av datorer... (Det jag vill säga är ju att det inte piloten hensjälv som styr in mot vind å elände)
Nej, klart jag vet att en pilot inte flyger manuellt utan hjälpmedel i form av datorer, men måste väl ändå styra upp en del vid en landning eller?? Jag är inte pilot så jag vet inte!
Svara med citat
  #140  
Gammal 2013-04-18, 23:31
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Ryanair

Citat:
Ursprungligen postat av Deia Visa inlägg
Den enda gång jag rest med Lufthansa så var planet överbokat. Fick vänta i 8 timmar, i Frankfurt, på att nästa plan skulle ta oss till Portugal.
Tråkigt. Men med Ryanair kan du inte boka en resa med byte över huvud taget...

/kimmen
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT