Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #921  
Gammal 2020-11-12, 12:46
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
IFrån och med fredagen den 13 november råder utegångsförbud i hela Grekland mellan 21.00 och 05.00. Med vissa undantag, som att gå ut med hunden.
Ja, hundarna får ju mycket motion i alla fall, då alla ska låna hundar för att komma ut en stund
Svara med citat
  #922  
Gammal 2020-11-12, 20:02
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Idag rapporteras 3316 nya fall av Covid-19 i Grekland. Det är den högsta siffran sedan pandemin började. Antal avlidna i Covid-19 i Grekland är nu uppe i 959 och 310 patienter intuberas på IVA. Av de 29 922 tester som gjordes det senaste dygnet var 13.31% positiva. 334 personer har avlidit på grund av Covid-19 hittills i november.

Mer information och alla nya siffror finns på Kalimera.
Svara med citat
  #923  
Gammal 2020-11-15, 19:42
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Tyvärr ökar antal fall i Grekland. Det gäller inte minst antal avlidna och antal personer som intuberas på IVA. Idag rapporterades 71 nya dödsfall, vilken gör att det totala antalet nu är uppe i 1106. 392 patienter intuberas på IVA och myndigheterna oroar sig alltmer för att antal platser ska ta slut.

Läs mer om de senaste dagarna på Kalimera.
Svara med citat
  #924  
Gammal 2020-11-16, 10:04
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Kommer ni ihåg i våras, när en grekisk biskop sa att om man var troende så drabbades man inte av Covid-19. Well, det var kanske en ensam tokstolle, men kyrkan har ju inte varit drivande i att skydda befolkningen direkt (åtminstone inte vad jag vet).

Nu har en biskop i norra Grekland, dukat under i sviterna av Covid-19. Endast 62 år...

/Netwolf
Svara med citat
  #925  
Gammal 2020-11-16, 14:41
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Läste det också, och de var inte så osårbara och skyddade som de trodde. Det var dumt att tro så.
Svara med citat
  #926  
Gammal 2020-11-16, 17:37
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Kommer ni ihåg i våras, när en grekisk biskop sa att om man var troende så drabbades man inte av Covid-19. Well, det var kanske en ensam tokstolle, men kyrkan har ju inte varit drivande i att skydda befolkningen direkt (åtminstone inte vad jag vet).

Nu har en biskop i norra Grekland, dukat under i sviterna av Covid-19. Endast 62 år...

/Netwolf
Absolut tråkigt. Men ska man lita på biskopen så tyder det på att tron har sviktat en aning.

Masse
Svara med citat
  #927  
Gammal 2020-11-17, 10:25
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Igår gjordes endast 11 911 tester och av dem var 18,45 % positiva.
Svara med citat
  #928  
Gammal 2020-11-18, 15:43
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Gårdagens antal intuberade patienter var 443.Nu börjar det verkligen bli fullt på IVA.Thessalonki går ju redan på knäna.

Vid den avlidna biskopens begravning igår lyfte en präst upp ett litet barn för att kyssa liket VAD???
Lyckligtvis hade barnet en mask men prästen tog av sig sin mask när han kysste liket.
Det är flera biskoper som har blivit smittade.
Svara med citat
  #929  
Gammal 2020-11-18, 18:54
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av anneli56 Visa inlägg
Lyckligtvis hade barnet en mask men prästen tog av sig sin mask när han kysste liket.
Munskydd hjälper tyvärr inte mot smitta, men kan hjälpa om man har smitta och då blir risken mindre att den sprids. Hur som helst så är det idiotiskt!

Idag är det 480 patienter som intuberas på IVA.
Svara med citat
  #930  
Gammal 2020-11-18, 19:56
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av anneli56 Visa inlägg
Vid den avlidna biskopens begravning igår lyfte en präst upp ett litet barn för att kyssa liket VAD???
Lyckligtvis hade barnet en mask men prästen tog av sig sin mask när han kysste liket.
Hvorfor et lite barn skal tvinges til en sånn handling er umulig å forstå! Bra at barnet hadde maske.
Den greske kirken kan virke autoritær og har stor makt. For meg- en ‘betrakter’- som bare observerer og ikke diskuterer den slags med de få grekerne jeg møter, kan troen se ut til å grense til overtro.
Svara med citat
  #931  
Gammal 2020-11-18, 22:23
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av anneli56 Visa inlägg
Gårdagens antal intuberade patienter var 443.Nu börjar det verkligen bli fullt på IVA.Thessalonki går ju redan på knäna.

Vid den avlidna biskopens begravning igår lyfte en präst upp ett litet barn för att kyssa liket VAD???
Lyckligtvis hade barnet en mask men prästen tog av sig sin mask när han kysste liket.
Det är flera biskoper som har blivit smittade.
För en gång skull saknar jag ord!!
/ Kajja
Svara med citat
  #932  
Gammal 2020-11-19, 08:32
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
För en gång skull saknar jag ord!!
/ Kajja
Jag instämmer i dina ord...
Svara med citat
  #933  
Gammal 2020-11-19, 08:42
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Nu är Ärkebiskopen av hela Grekland testad positiv också.

Hans ord;

“I personally participate as a shepherd in the ordeal that affects thousands of our brothers in our country and millions throughout the universe. I share the agony, pain and fear of all, but with our Faith in God we will all overcome”, the Archbishop stressed to his close associates shortly before he was hospitalized.
Svara med citat
  #934  
Gammal 2020-11-19, 18:33
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Idag rapporteras 3227 nya fall av Covid-19 i Grekland. Det är den nästa högsta siffran sedan pandemin började. Antal avlidna i Covid-19 i Grekland är nu uppe i 1347 (59 idag) och 499 (!) patienter intuberas på IVA.

Öar med flest inrapporterade fall idag är: Kreta (47), Kalymnos (17), Kefalonia (11), Lesbos (15) och Rhodos (17).

Mer information finns på Kalimera.
Svara med citat
  #935  
Gammal 2020-11-21, 11:45
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Igår rapporterades 72 ny dödsfall i Grekland, och 519 patienter intuberas på IVA.
Svara med citat
  #936  
Gammal 2020-11-21, 12:45
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av anneli56 Visa inlägg
Vid den avlidna biskopens begravning igår lyfte en präst upp ett litet barn för att kyssa liket VAD???
Lyckligtvis hade barnet en mask men prästen tog av sig sin mask när han kysste liket.
Det är flera biskoper som har blivit smittade.
Så har Serbisk-Ortodoxa kyrkans överhuvud och ärkebiskop, fallit offer för Covid-19. Han förrättade en begravning av en biskop som dött i Covid-19 och då KYSSER HAN LIKET!

Tre dar senare dör han själv. Att man kan vara så urbota dum i huvudet, övergår mitt förstånd....



/Netwolf
Svara med citat
  #937  
Gammal 2020-11-30, 18:33
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Snart är november slut och det är dags att summera denna dystra månad.

Antal avlidna i Covid-19 i Grekland är nu uppe i 2406. Av dessa har hela 1780 personer avlidit i november. Antal patienter som intuberas på IVA är idag 600.

Mer information finns på Kalimera.
Svara med citat
  #938  
Gammal 2020-12-03, 09:58
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Igår rapporterades 2186 nya fall av Covid-19 i Grekland. 28 fall upptäcktes vid landets gränser. Attica/Aten (375), Thessaloniki (453) och Larissa (129) har flest fall.

När det gäller öarna rapporterades följande: Zakynthos (4), Kos (1), Sporaderna (1), Limnos (1), Kalymnos (2), Korfu (3), Rhodos (6), Evia (10), Chios (7), Kreta (36) och Lesbos (17).

Antal avlidna i Covid-19 i Grekland är nu uppe i 2606 (89 igår) och 613 patienter intuberas på IVA.
Svara med citat
  #939  
Gammal 2020-12-05, 22:36
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Kommer ni ihåg i våras, när en grekisk biskop sa att om man var troende så drabbades man inte av Covid-19. Well, det var kanske en ensam tokstolle, men kyrkan har ju inte varit drivande i att skydda befolkningen direkt (åtminstone inte vad jag vet).

Nu har en biskop i norra Grekland, dukat under i sviterna av Covid-19. Endast 62 år...

/Netwolf
Alltså, du måste bara tillåta mig att citera mig själv här, från i våras, då jag skrev ett inlägg den 11e mars i den här tråden. Med detta citat vill jag säga att det tyvärr inte alls handlar om en ensam tokstolle, utan en hel drös med tokstollar:

"Ska berätta en helt sjuk grej. Jag var i kyrkan förra söndagen...jag! Jag är inte alls religiös, faktiskt helt tvärtom, men förra söndagen hade jag, min man och barnen åkt ner till byn för att träffa giagia och pappous, och giagia (farmor alltså) som är djupt troende ville att vi skulle ta barnen till söndagens gudstjänst (hon tycker att vi tar dom alldeles för lite till kyrkan så hon försöker ta saken i egna händer så att säga). Jag gick med på det då jag vill vara min kära svärmor till lags (och för att slippa den onda blicken) så där sitter vi nu i kyrkan och just den här gången, i den här lilla byn, så har den här lilla kyrkan fått "kändisbesök" av en högt uppsatt präst (kallas för despotis, kan ej motsvarigheten på svenska) som predikar. Han är väldigt sträng och jag försöker desperat hålla mina barn i schack så att vi inte ska få nån tillsägelse eller nåt så jag lyssnar inte så noga på vad han säger. Men plötsligt börjar han prata om något väldigt intressant, om Coronaviruset och nattvarden... Han sa ungefär såhär (kort version): "Mina vänner, jag vet att de flesta av er är rädda och fruktar det nya Coronaviruset, men det är inte det ni ska frukta! Den största sjukdomen är inte den ni tror, utan den största sjukdomen är att vara ateist och inte tro på Gud! Ateister säger alla möjliga saker, och de tvivlar till och med på att nattvarden är helig. Jag träffade en läkare häromdagen. Han sa till mig: "jag är troende och vill så gärna gå till kyrkan för att ta nattvarden, men jag kan inte komma över sättet som ni ger nattvarden på, det är en för hög smittorisk, när ska ni göra något åt det?". Och jag svarade (stolt): "om du tänker så så vill jag inte ha dig i min kyrka! För då är du inte troende." Och mina vänner, hur förklarar de icketroende att präster hela tiden vistas bland sjuka, framförallt på sjukhus, och aldrig blir sjuka själva? Och har ni nånsin hört om någon som har blivit sjuk av att ta nattvarden? Det har inte jag".

Sen gick alla som fromma lamm och tog nattvarden ur samma sked.

Det kändes som en trip till medeltiden. Fast det gör det varje gång jag besöker en grekisk kyrka iof. Deras idéer har inte ändrats ALLS sen dess. De vill inte att de ska ändras.

Problemet med grekiska kyrkan som det här är ett exempel på, är att de försöker behålla folk, genom att skrämma dom och få dom att skämmas. Prästen sa ju i princip att det är fel på den som tvekar och inte på själva ritualen. Och vem vågar säga något efter det? Och sen måste alla bevisa att de minsann tror genom att ta nattvarden. Det värsta i en liten grekisk by bland äldre människor är nämligen att visa att man inte är troende. Och det är mycket skvaller på gång hela tiden om vad folk gör.

Av grekiska kyrkan finns det absolut inget att hämta. De kommer aldrig aldrig aldrig ändra nånting självmant. Förändringar måste tvingas på utifrån om något ska hända. Till min förtjusning så har det i Grekland blivit en stor diskussion de senaste dagarna om just sättet som man tar nattvarden på. De flesta kan man nog säga är av den åsikten att det måste ändras, och politiker börjar pressas till att ta ställning. Kan mycket väl vara så att det kommer leda till nån form av beslut om att nattvarden ska förändras. Oblat används inte i grekisk-ortodoxa kyrkan utan de har riktigt bröd (oblat är nog alldeles för modernt för dom och för långt ifrån "originalet") men de skulle ju kunna doppa lite bröd i vin och ge till varje person kanske vad vet jag. Men det går ju inte att hela samhället tar åtgärder och stänga ner allt medan de får hålla på hur de vill i kyrkan, speciellt eftersom det är mest äldre som går i kyrkan och det är de som är mest drabbade av Coronaviruset.

När jag satt där i kyrkan och lyssnade på den där predikan, så tänkte jag att jag hade gett vad som helst för att få se prästens min om jag själv precis efteråt skulle dra upp en plastsked ur fickan att ta nattvarden med. Och så log jag för mig själv...hihi"
Svara med citat
  #940  
Gammal 2020-12-05, 22:48
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Sen för övrigt så är det ju helt hjärtskärande att läsa de första inläggen i den här tråden, då det var början på corona. Då man inte visste vad som skulle hända. Fruktansvärt.

Den här tråden har ett stort värde med dess historik, den kommer vara oerhört intressant att läsa om några år när allt det här är över, jag är sentimental redan nu när jag läser inlägg från i våras.

Eller jag vet inte, efter det här är över så vill man väl bara glömma alltihop antar jag...
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT