Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Jannis & Ylvas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2017-10-31, 15:58
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Er man i Ierápetra 2017, oktober

Då var det dags att skriva igen. Läste detta på en LT:s ledarsida: ”Det är också typiskt att det inte är vad som SÄGS som räknas, utan vad som SYNS. Det är bilderna, som formar vår verklighetsuppfattning”. Det här kan kanske ändå ge dig lite verklighet från Kreta. Inget ”fejk” heller. Allt är sant och självupplevt. Men främst skriver jag för min egen skull, även om det tar en del av den snabbt passerande pensionärstiden. Det är ändå viktigare nu, när jag förlorat min livlina, min kära syster. Hon som jag alltid muntligen kunde ventilera våra respektive upplevelser med. Livlinan är trasig och på den himmelska telefonen svarar man inte. Och hur skulle jag annars kunna komma ihåg allt jag upplevt, om jag inte skriver?

Jag måste berätta lite om Akram, bonussonen. Han har hela sommaren haft målningsarbete fram till den sista veckan i oktober. Han har beklagat sig över detta, eftersom det bästa fisket är under okt.-nov. Tio timmars fiske per dag med fyra spön är det normala oavsett väder och vind. Mest stridbara fiskar är barracuda och horngädda. Jag själv har börjat laga fiskfärs för att kunna variera fiskmenyn.
I månadens början hade en advokat i Ierápetra gått igenom och kontrollerat alla hans ansökningshandlingar för uppehållstillstånd. Vi följde med och stöttade honom då och körde honom dagen därpå till Ag. Nikólaos, där han skulle lämna in sina bevis. De frågade honom, om han hade papper på hyra av bostad (och vilken som var husägare) och om han betalat skatt, något som ni säkert förstår är omöjligt för en som lever ”svart”. När tjänstemannen kollat papperna sade hon: ”Du har inte kopior med på polisrapporten”. Vi skulle återkomma om en vecka. Det blev ytterligare två resor till kontoret på andra sidan ön, innan handlingarna slutligen accepterades för behandling av myndigheterna. Några månader tar det nog, innan han får besked. Håll tummarna!

Just när vi skulle åka till Ag. Nikólaos, fick vi telefonsamtal om att mamman till vår vän Eleni hade avlidit drygt 90 år gammal. Hon skulle begravas två timmar senare. Eftersom vi inte kunde komma, blev vi istället ombedda att närvara vid trímeri (tredje dagen), en kvällsträff i hemmet med släkt, vänner och präst. Efter snabb uppläsning av högkyrklig text och svängande av doftljus (rökelse och myrra), blev det sedan en stund för samtal och kakor, som blivit kvar efter begravningen. Nästa träff skedde efter 9 dagar i hemmet och följs efter 40 dagar, 3 månader, 6 månader, 9 månader och 1 år i kyrkan. Man vill att så många som möjligt ska närvara, även om det innebär kostnader för kaffe och kakor. Förhoppningsvis har sorgen då följts av ny livsglädje. Jämför lämpligen med svenska traditioner.

Kirio Manólis och jag pratade om sjukdomar och mediciner. Jag sa: ”Gud skulle inte klara sig så bra utan läkare”. Manólis kommentar: ”Du tänker precis som jag gör.” Då la Ylva till, ”Och läkarna skulle inte klara sig så bra, om de inte hade Gud”. Då blev även Nifikó nöjd.

Till en annan Manólis (85), kallad den snälle, ställde jag frågan, om han varit upp och tittat till sina olivträd. ”Nej, det jobbet har jag lämnat över till barnen”, sa han. ”Nu ska de ta ansvar, men resultatet är att de varken vattnar, sprutar eller åker dit och ser om det finns något att skörda. Själv har jag slutat köra bil också.” Det verkar som om en del av olivskörden upphör, då den äldre generationen inte orkar längre. Manolis fortsätter och hyr ut sina lägenheter i byn och pengarna går till barnen.

En kväll vid månadsslutet ringde Pelagía på dörren och ville att vi skulle komma över på en raki. Vi åt klart middagen och gick sedan ut till deras vinterrum, där de har vedeldad spis. Där satt Dáskale och Geórgos i värmen välförsedda med mezé och rakiflaskor. Vi hade nu en trevlig kväll, då allt gammalt groll var borta och samtalet flöt gott. Vår språkliga förmåga är mycket förbättrad.

En brorsdotter till Angelina, Ornella, hade inte kunnat få hem sin förlovade från Tyskland för bröllop i augusti. Hon fick dansa med mig i stället! Nu i slutet av månaden har därför Angelina och sonen Adrianos tagit flyget via Tirana, för att vara med om ytterligare en fest. Adrianos är nog lycklig över att flyga för första gången och att få busa med sina kusiner.

Somliga går med trasiga knän. Jag tycker synd om alla, som fått slita så hårt. Här kommer några rader från en vän G i H, som är mer litterärt bevandrad än jag.
”Åsynen av trasiga jeans kommer mig att tänka på Sokrates i historien om honom och en av hans elever. Sokrates hade som bekant en välsedd akademi i Aten. En dag kom den nyfikne rikemanssonen Antistenes iklädd påkostade kläder, för att söka hemligheten bakom akademiens anseende. Efter att ha åhört en föreläsning frågade han Sokrates, vad han skulle göra för att bli en bättre människa. Han fick svaret att han till att börja med kunde klä sig i enklare kläder. Antistenes gick sin väg och för att till övermått följa sin läromästares råd, försåg han sig med de allra enklaste och begagnade kläder med slitna hål. Iklädd sin fattigmansdräkt återkom han till akademien. Sokrates såg honom redan på långt håll och ropade ”Antistenes, Antistenes! Fåfängan lyser ur hålorna på dina kläder!”

Våra grekiska vänner säger, att de vill få dagen att gå. Ylva och jag däremot vill uppleva dagen, även om det innebär att skriva månadsbrev eller virka. Det händer så mycket här, så ibland måste man sovra och avstå t.ex. från paraden på Oxi-dagen.

Det finns fortfarande kvar turister i byn, men tavernorna börjar succesivt stänga en efter en. Månaden var härlig fram till den 18:e, då nattemperaturen sjönk till 17 grader. Det gör att lakanen behöver sällskap med filt eller täcke, om det ska bli drägligt i sängen. Solvärmen under dagen räcker inte för att natten ska bli tillräckligt varm. Det var ovanligt tidigt detta år. Månadens regn kom portionsvis fr.o.m. den 23:e och blev totalt 40 mm.
Glöm inte att frysa ner granatäppelkärnor i plastflaskor, när frukterna är billiga. De har varit rekordmånga i vårt träd i år.

Håkan Nesser: ”It was. It will never be again. Remember!

Lev i nuet / Jannis
Svara med citat
  #2  
Gammal 2017-10-31, 17:09
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2017, oktober

Tack för denna påminnelse, Jannis/Ylva. Och nog blir man varse att dagarna ibland tar slut i förtid, ideligen är det någon som dött, inte sällan någon yngre (än jag). Jag vet, jag vet, att det är ett mänskligt feltänk att det dör så många nu för tiden! Det var naturligtvis inte lika angeläget att hålla reda på sånt när man var ung!

Jag tar vara på dagarna rätt bra ändå, en viktig sak att uträtta per dag räcker gott...idag blev det storkok av tomatsås, finns billiga mogna tomater nu.

Granatäpplen har vi inte köpt än, men när som helst kommer väl maken hem med en proppfull kasse, ditt tips om infrysning ska jag ta vara på.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2017-10-31, 18:39
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 762
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2017, oktober

Det är så roligt att få följa ert liv!
//
KR
Svara med citat
  #4  
Gammal 2017-11-03, 15:16
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2017, oktober

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Det här kan kanske ändå ge dig lite verklighet från Kreta. Inget ”fejk” heller. Allt är sant och självupplevt. Men främst skriver jag för min egen skull, även om det tar en del av den snabbt passerande pensionärstiden. Det är ändå viktigare nu, när jag förlorat min livlina, min kära syster. Hon som jag alltid muntligen kunde ventilera våra respektive upplevelser med. Livlinan är trasig och på den himmelska telefonen svarar man inte. Och hur skulle jag annars kunna komma ihåg allt jag upplevt, om jag inte skriver?
Mycket fint skrivet!

Tack för ännu en mycket intressant rapport. Håller helt med om slutet: Lev i nuet!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2017-11-12, 15:53
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2017, oktober

Takk igjen, for interessant månedsrapport😊
Vi var i Makrigialos 19 - 26. Oktober og syntes vi hadde veldig bra vær,
og ikke minst VARMT badevann☀️
Forstår at det hadde vært varmere før vi kom...., men
Vi sov med åpent vindu, tett på havet, og hadde ikke behov for mer enn laken over oss😊
Svara med citat
  #6  
Gammal 2017-11-13, 15:07
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2017, oktober

Ja Kari, det var varmt och skönt i oktober. Vad tyckte ni om att bo i Ierapetra då? Det vore kul, om ni berättade
tycker / Jannis
Svara med citat
  #7  
Gammal 2017-11-13, 22:18
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2017, oktober

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Ja Kari, det var varmt och skönt i oktober. Vad tyckte ni om att bo i Ierapetra då? Det vore kul, om ni berättade
tycker / Jannis
Det var meningen.., men vi bodde ikke i Ierapetra,
var der bare noen timer en dag.
Vi reiste vestover etter Makrigialos.
I Ierapetra «sjekket» vi et par steder vi trodde det kunne bli aktuelt å bo neste år....
Hvordan har novemberværet vært til nå?
Svara med citat
  #8  
Gammal 2017-11-13, 23:59
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2017, oktober

Tack för denna rapport. Jag läser alltid med glädje och intresse.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2017-11-14, 08:46
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2017, oktober

Kari, jag vet att ni tycker om Makrigialos! Det vore trevligt, om någon ville delge, vad de tycker om "vår" stad.
Vädret i november började svalt några dagar och framför allt nätterna krävde mer sängkläder, för att sömnen skulle bli god. En tröja på kvällarna. Sedan dess har det varje dag varit soligt med temperaturer mellan +20 och 28. Igår kom det några regnskurar från söder, men idag är det just nu kl. 09.45, + 24,6 grader.
/ Jannis
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT