Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa med barn

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-10-19, 19:24
höstlov höstlov är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2010
Inlägg: 2
Standard Höstlov i Grekland?

Funderar på att ta en sista-minuten till Grekland med mina två barn, 7 och 9 år. De alternativ jag hittat är Kreta (östra) och Rhodos (nära Rhodos stad), ungefär i samma prisklass. Skillnad vädermässigt? Vilket är bästa stället för en ensam vuxen att åka till med två barn? Vi är ute efter lite sol och bad, naturligtvis, men också strosa på stan, gå på muséum, hyra bil mm. Hur mycket pengar behöver jag räkna med att lägga ut var dag på mat etc? För egen del skulle jag kunna boka flygstol och sedan bil och boende på plats, alt. ospec, men det känns lite osäkert med kidsen. Hur skulle ni göra?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-10-19, 20:16
Flys avatar
Fly Fly är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 56
Standard Sv: Höstlov i Grekland?

Nu vet jag inte exakt när detta höstlov inträffar men tänker att om ni inte är beachslavar så går det nog alldeles ypperligt att köpa sig flygplanstolar och sen fara runt på egen hand. Vi kom, i veckan, hem från Kreta och åkte flygplansstol med liten sötis på 1,5 år. Vädret var både varmt och ljummet samt dagar utan sol (fast varmt) och viss kortare nederbörd (plus ett rejält åskväder). Men mest uppehåll och kanon för utflykter och strosa runt och kika på grejer man inte orkar när det är 800 grader varmt och fetsol. När solen behagade värma upp stranden var vi där. Inga problem heller att få tag på det man behöver när turistsäsongen inte rushar fram utan bara att välja och vraka bland tex billiga hotell (vi betalade 20 per natt för kanonstandard- normalt 55 högsäsong). Ett bra ställe så sent på säsongen kan väl kanske vara Rethymnon där både gammal stadskärna, mycket annat sevärt plus mer inom en nära radie samt bra beach (om jag förstått det rätt) kan ge valuta för pengarna. Lite aktuella priser: greksallad 4-5 euro, pizza från 5 och uppåt, pasta bolognese från 4-5 och uppåt, pasta napolitana från 3,5 och uppåt, tzatziki 2,5, Coca-Cola 2 euro (på restaurang), Amstel 3, omelett från 4 och uppåt...(jag är vego och har så där bra koll på gyros och souvlaki och sånt). Frukost gjorde vi "hemma" och en pyttefnaskliten yoghurt (en sån rund liten grej vi har hemma) kostar mellan 12 och 15 kronor och smakar nästan bara socker och kemi. Smör (Lurpak) kostar typ 35 kronor för ett väldigt litet paket medan bensinmargain var billigare. Vi upplevde att priserna i många fall var dyrare än hemma. (Nu har du ju inte blöjbarn men Gud vare tack för att vi tog med oss blöjor hemifrån då typ 25 st gick på 100 kr eller mer. De pengarna kan man ju lägga på roligare saker. ) Solstolar runt 3 euro för två per dag (då ingick dricka) även om jag antar att vi hittade en bra deal. Glass 15 kronor för en kula. Milkshakes 35 kronor och uppåt. Himmelskt god hemsvarvad äppelkaka 15 kronor. Osv.

Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-10-19, 20:20
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Höstlov i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av Fly Visa inlägg
Ett bra ställe så sent på säsongen kan väl kanske vara Rethymnon där både gammal stadskärna, mycket annat sevärt plus mer inom en nära radie samt bra beach (om jag förstått det rätt) kan ge valuta för pengarna.

!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-12-03, 21:13
angelina244 angelina244 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2010
Inlägg: 1
Standard Sv: Höstlov i Grekland?

Hur är Santorini under december? Det är ju inte precis höst iofs.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT