Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #241  
Gammal 2015-01-15, 10:44
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Torsdag 15 Januari. Paleochora

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Vid eftermiddagssittningen på W.E bjöd en av stamgästerna Birgitta på en friterad fisk av märket Red Mullet. Birgitta tyckte mycket om denna fiskrätt.
Barbounia - den godaste fisken i Grekland, om ni frågar mig. Ska ätas färsk. Tyvärr dyr som tusan.
Svara med citat
  #242  
Gammal 2015-01-15, 11:00
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Torsdag 15 Januari. Paleochora

Vi har SOL idag, glad för det, äntligen kan tvätten torka.
Svara med citat
  #243  
Gammal 2015-01-15, 11:27
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Vår sexveckorsresa till Kreta 2014- 2015

Till Janne, Red Mullet kostar vanligtvis mycket, men så här vintertid i Paleochora har fiskargubbarna lågpris på sagda fisk. Fyra stycken Red Mullet färdiggrillade kostar icke mer än 1,4 € per styck, detta enligt Sohie.

Water´s Edge direkt i sommarvärme med 21 grader.

Arne
Svara med citat
  #244  
Gammal 2015-01-15, 13:00
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 740
Standard Sv: Vår sexveckorsresa till Kreta 2014- 2015

Att sitta cafe.
Som vanligt går vi upp till Water Ege Cafe vid halvelvatiden. Vi har ju våra rutiner,,,
Denna morgon, efter en storm i förrgår natt vi aldrig varit med om, låg nu havet stilla. Ingen vind, lite dimma och ganska kyligt.
Min plats vid den vedeldade kaminen kunde jag inta, eftersom vi då var dom enda besökarna. Så skönt!
Efter en stund började andra stamgäster infinna sig.
Först kom Horta-mannen. Arne kallar honom numera Grishuvudsmannen, sedan gårdagen. Han kan en aning engelska.. En underbar fin grekisk ”gubbe”. Han fixar horta och oliver till serveringen, troligen mycket mera.
Sedan dyker vägverkaren upp, som han gör minst fyra gånger per dag. ”Vägverkaren” kallar vi honom för eftersom han har en brandgul jacka sen flera åt tillbaks. Han är nog troligen pensionär.
Andra och tredje ”eldaren” dyker också upp. Även dom stamgäster Men snart blir det ett fasligt liv. Tre nya, yngre män dyker upp, men är väl kända på Cafeet.. Dom beställer red mullet i massor. Zoi friterar dom, ser väldigt goda ut. Så jag frågar dom om dem. Detta ser tydligen Vassilis (Hortamannen) som sitter vid ett annat bord. Helt plötsligt kommer en red mullet till mitt bord. Vassilis bjuder, sa Zoi. Jättegod fisk!
När det är för mycket liv lämnar vi Cafeet. Jag går fram till Horta-mannen och tackar för fisken. Han sitter och äter sin egen mat i egen matdosa.. Jag måste smaka, Undebar horta och egna oliver i olja, En härlig person!!
Så upplever vi vardagslivet en förmiddag här på Kreta. Samma vardagsliv på förmiddagen har vi även upplevt på Fourni, Amorgos och Naxos många gånger. Vi älskar detta!
Birgitta. (LL)
Svara med citat
  #245  
Gammal 2015-01-15, 13:27
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vår sexveckorsresa till Kreta 2014- 2015

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Så upplever vi vardagslivet en förmiddag här på Kreta. Samma vardagsliv på förmiddagen har vi även upplevt på Fourni, Amorgos och Naxos många gånger. Vi älskar detta!
Birgitta. (LL)[/B][/SIZE][/FONT]
Precis så ska det ju vara...precis som hemma...

Hos Nikoleta på Tinos kan jag gladeligt sitta en förmiddag i trädgården och läsa, lösa korsord och prata med andra gäster och Nikoleta när hon har tid.
På mina ensamresor är det en del av avslappningen.

Lissi
Svara med citat
  #246  
Gammal 2015-01-15, 16:06
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vår sexveckorsresa till Kreta 2014- 2015

Vad roligt Birgitta att du provat äta fisk jag har alltid undrat varför ni inte äter fisk i Grekland.

Eva
Svara med citat
  #247  
Gammal 2015-01-15, 17:25
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Vår sexveckorsresa till Kreta 2014- 2015

Toppen Birgitta!
Det är såna berättelser, som sätter färg på era äventyr! Kul att du gillade fisken, men tråkigt att du avstod grishuvudet! Har ni aldrig blivit bjudna på grisballar? Man måste pröva allt, för sen är det försent!
/ Jannis
Svara med citat
  #248  
Gammal 2015-01-15, 21:27
rollen rollen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2010
Inlägg: 20
Standard Sv: Vår sexveckorsresa till Kreta 2014- 2015

Så härligt att läsa Birgitta! Som vi längtar ner. Tack för hälsningen till Mariann. Vi har fått svar så vi kommer 11 personer i maj.
Svara med citat
  #249  
Gammal 2015-01-15, 21:46
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 735
Standard Sv: Torsdag 15 Januari. Paleochora

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Torsdag 15 Januari. Paleochora.

...Arne avböjde diskret varje erbjudande om benfylld fisk...
Åh, en själsfrände!

MVH zakka
Svara med citat
  #250  
Gammal 2015-01-16, 08:26
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Fredag 16 Januari. Paleochora

Fredag 16 Januari. Paleochora.

Det blir ånyo en mycket vacker dag denna fredag. Detta borgar soluppgången över havet för. Därtill kunde vi skåda att sopgubbarna ej hade regnställen pådragna. Nu klockan åtta visar termometern på icke föraktliga 15 grader. Svag vind och inga moln.

Kustfärjan Samaria avgick strax efter åtta med destination Gavdos. Det blir en dagstur med endast 15 minuters uppehåll på ön. Birgitta hade i tanken att eventuellt medfölja, men slog detta hugskott ur hågen. Att skaka färja tre timmar för att få skåda hamnen i Gavdos 15 minuter, och att därefter ånyo skaka färja tillbaka, syntes icke vara en större lockelse ens för Birgitta som ju ändå vurmar för denna gudsförgätna ö.

Arne ska ta direktkontakt med Mayor för att höra varför skrotbilarna får stå och skräpa på gatorna år efter år. Nu visade det sig att Paleochora bytt Mayor sedan sist. Den gamle Mayor hade , enligt elaka tungor, såväl rymligt samvete som dito fickor.
En ny och betydligt yngre Mayor har tagit plats i City Hall.

Det blev under gårdagen en lugn förmiddagssittning på W.E. Echaterina och Gina hade farit med morgonbussen till Chania att utföra förrättningar. De skulle återkomma med kvällsbussen vid tid halv sex. Vi skickade med en önskan om en bukett tulpaner till Birgitta.

Någon blomsterbutik finnes av naturliga skäl icke i Paleochora.

Haris hade beställt ett nytt kylskåp, som efter många svordomar och baxande omsider kom på plats. Det gamla skåpet hade gjort sitt.

Efter siestavilan tog vi en tur ner till byn för att byta några ord med Marianne på Inochaus Taverna. Icke så. Lokalen var endast bemannad med hantverkare som var i fart att måla och tapetsera.

Vi gladdes särskilt åt att det strävsamma gamla paret var på plats på sin veranda. Vi trodde att tanten kallnat, men nu satt de båda där i högönsklig välmåga.

Det fick bli en sittning på KKP-fiket som substitut. Arne bort till kiosken att inhandla ett par sudokuhäften till Birgitta. De gamla började vid det här laget vara utslitna.

Vid halv sex gick vi åter till W.E att spisa middag. Echaterina hade inhandlat en mycket vacker tulpanbukett till Birgitta. Därtill hade hon en present åt Birgitta, nämligen trenne garnnystan samt en rundsticka. I sanning en överraskning.

Birgitta fick sin förbeställda vegetariska soppa och tråkige Arne sin Baconomelette. 12 € stannade notan på inklusive det obligatoriska kruset vitt.

Bilder från gårdagen ligga inne i galleriet under ”Fredag 16 Januari"

Nu klockan halv tio har termometern vandrat upp till 17,7 grader och med stigande tendens.

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #251  
Gammal 2015-01-16, 08:46
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Fredag 16 Januari. Paleochora

Å, så bra att ni fått fint väder! Så fort det blir såna här fina dagar glömmer jag genast stormar och regn och inbillar mig att våren är här.
Svara med citat
  #252  
Gammal 2015-01-16, 09:37
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Tisdag 13 Januari. Paleochora

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg

Typiskt Göteborg.
Ja, här varierar temperaturen från L till -43,5. Slå det om du kan

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag har en kompis som har en Berner Sennen med sådana ögon. Hon fick 2000 i rabatt för att det var "fel" ögonfärg. Själv tycker jag det är fint.
Det låter jättefint. Oddeye finns ju bland katter också, ofta på vita. Jag skulle gärna vilja ha en sån, de är så vackra. Men med katter är det inte så lätt att välja, man får helt enkelt ta den som är villig att städsla en som tjänstehjon.
Svara med citat
  #253  
Gammal 2015-01-16, 10:13
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Vår sexveckorsresa till Kreta 2014- 2015

Birgitta, googla på ticbits och logga ner sudoku på datorn helt gratis. Finns 4 olika svårighetsgrader. Då har du alltid sudokun med dig när du är ute och reser. Jag har programmet på min Ipad och det funkar bra./Ylva
Svara med citat
  #254  
Gammal 2015-01-16, 11:23
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 680
Standard Sv: Fredag 16 Januari. Paleochora

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Nu klockan halv tio har termometern vandrat upp till 17,7 grader och med stigande tendens.
Va gött! Här är det snålblåst, drivis & blötsnö...
Svara med citat
  #255  
Gammal 2015-01-16, 11:26
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Vår sexveckorsresa till Kreta 2014- 2015

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Till Janne, Red Mullet kostar vanligtvis mycket, men så här vintertid i Paleochora har fiskargubbarna lågpris på sagda fisk. Fyra stycken Red Mullet färdiggrillade kostar icke mer än 1,4 € per styck, detta enligt Sohie.
Det var mycket bra pris. Brukar kosta runt 60 € kilot annars. Det är bara att njuta.
Svara med citat
  #256  
Gammal 2015-01-16, 13:22
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 740
Standard Sv: Tisdag 13 Januari. Paleochora

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Ja, här varierar temperaturen från L till -43,5. Slå det om du kan



Det låter jättefint. Oddeye finns ju bland katter också, ofta på vita. Jag skulle gärna vilja ha en sån, de är så vackra. Men med katter är det inte så lätt att välja, man får helt enkelt ta den som är villig att städsla en som tjänstehjon.
Du har så rätt inkan!

Ylva A. Nu är det så att jag har gått till en lite komplicerad sudoku, alltså minst Samuraj. Eller 24-raderssudoku. En liten utmaning för mig. Tycker att det är kul att det tar en vecka att lösa.. Lite knäpp är jag.
Birgitta.
Svara med citat
  #257  
Gammal 2015-01-16, 13:27
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vår sexveckorsresa till Kreta 2014- 2015

Här hemma regnar det Birgitta så det är inget att längta till. Vacker vinter i går och sen kom regnet under kvällen. Enklaste sättet att ta sig hem är nog med spark. Var ut på luchen och jag hade kunnat åka skridskor på cykelvägen. Hallå Umeå kommuns sandgubbar vart tog ni vägen är nog en populär melodi idag. Gissa om det är högtryck på ortopeden.

Eva
Svara med citat
  #258  
Gammal 2015-01-17, 08:09
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Lördag 17 Januari. Paleochora

Lördag 17 Januari. Paleochora.

En varm och vacker lördagsmorgon med 14,3 grader nu klockan åtta på morgonen. Svaga vindar och inga moln i sikte.
Efter förmiddagssittning på W.E tog vi en promenad ner till fiskehamnen ute på udden att ta några bilder. Birgittas onda fot nu allt mindre ond.

Längs hemvägen ser vi att grannhotellen i princip saknar gäster, medan det är gott om dito på Haris och Yiorgos hotel.

Efter den sköna siestavilan stegade vi så ner till byn att kompletteringshandla samt rycka 300 € från bankomaten. In till bageriet att fylla på förrådet av chokladpraliner. Vi noterar att det nu är minst sagt glest med turister i byn. Vi är ej fler än att vi morsar igenkännande på varandra när vi möts på gatan.

Vår danske granne i studio nr fyra fick under gårdagen upp ett ryck och gav sig på att montera bakhjulet på sin cykel. Sagda cykel har av outgrundlig anledning saknat sitt bakhjul under de senaste tre veckorna.

Birgittas tulpanbukett är nu väldigt tjusig i all sin prakt. Julamaryllisens röda vackra blommor börjar nu gå emot finalen efter att ha skänkt oss glädje under fyra veckor.

Vi har erfarit att det i Paleochora under några dagar i Februari anordnas en festival. Är det någon Kalimeravän som har varit i byn under Februari något år, eller eljest känner till vad denna festival avser och genomförs taga vi tacksamt emot upplysningar här på vår hörna.

Middagen avåto vi enligt god sed och vänja på W.E Notan stannade på blygsamma 12 € inklusive ett krus vitt.

Tidig nattning vid pass åtta att lyssna på sportradion.

Nu klockan halv nio lyssnar vi på Ring så spelar vi med Lisa Syrén på vår utealtan i det fina vädret. Slutsiffrorna vill dock icke gå i Arnes favör.

Bilder från gårdagen ligga inne i galleriet under ”Lördag 17 Januari”


Arne och Birgitta
Svara med citat
  #259  
Gammal 2015-01-17, 08:47
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Vår sexveckorsresa till Kreta 2014- 2015

Härligt att Birgittas fot är bättre..fortsätt njut.
Svara med citat
  #260  
Gammal 2015-01-17, 09:14
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vår sexveckorsresa till Kreta 2014- 2015

Låter härligt med fint väder igen!
Karneval är det ju alltid i februari..har med fasta och den analkande påsken att göra. Vi har 2 ggr upplevt den i februari i Aten. De åretomboende här på Kalimera kan säkert förklara mer ingående om den....

Lissi
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT