Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2022-12-20, 15:59
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 252
Standard Idag är jag tant Spara …

Spara och Slösa …

På 50-talet då jag var barn fanns det en tidning som hette Lyckoslanten - Sparbankens tidning för barn - och i den en serie om två flickor, Spara och Slösa.
Varför jag nu kom att tänka på Lyckoslanten beror kanske på el-krisen …
Idag är jag tant Spara: inga element på, bara värmepump och en kakelugn. Glödlampor bytta mot ledlampor, även i ljusstakar och adventsstjärnor.
Inget julstök, bara julstökigt. I badrummet på övervåningen frös vattnet för några dagar sedan, vilket resulterade i översvämning i tvättstugan en trappa ner. Det höga kilowattpriset gjorde att tvättmaskinen fick stå i stand-by-läge, även diskmaskinen, trots att den svalt alla bestick och det mesta i tallriksväg.
Lite julstämning får jag i tv-fåtöljen; inlindad i fleecefilt "gottar jag mig" i romantiska julfilmer tillsammans med en ask Alladin samt en och annan skum tomte. Sitter tills John Blund försynt knackar mig på axeln, eller min man - mindre försynt - påpekar
- glöm inte släcka ljusen innan du lägger dig.

I morgon är en ny dag med nya reflektioner …
Svara med citat
  #2  
Gammal 2022-12-21, 09:48
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: Idag är jag tant Spara …

Det sparas här med. Braskaminen går varje dag och vedlagret sjunker oroväckande fort. Snart får man elda upp kösmöblerna och köpa nya. Det blir ju klart billigare än att köpa vedsäckar som ju säljs för rena ockerpriser

Andra spartips är att låta ugnsluckan stå öppen, så kommer värmen ut i huset istället. Laddar även powerbanks nattetid (har timpris) och laddar sen mobiler etc med powerbanks dagtid.

/Netwolf
Svara med citat
  #3  
Gammal 2022-12-21, 10:28
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 884
Standard Sv: Idag är jag tant Spara …

Det är nog många som sparar på el nu. Vi gör det också även om vi har ett förmånligt elavtal, men det är bara till årets slut. Efter det har vi ingen aning om vad elen kommer att kosta. Vi är för all del lyckligt lottade på det viset att vi har en liten vedspis i köket, ackumulerande spis i vardagsummet och dessutom en vedeldad bastu. Alla dessa har vi värmt flitigt och har nu lyckats spara mycket på elen. Inga element har värmts. Vi har också tillgång till egen ved så höga priser gäller inte oss. Så vi borde nog klara oss, men det är många som har det svårt.

/ Anne
Svara med citat
  #4  
Gammal 2022-12-21, 12:32
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 325
Standard Sv: Idag är jag tant Spara …

Bergvärme och kan elda
Har mycke ved kvar för vi
har bara behövt stödelda nån
vecka när det varit riktigt kallt
som förra veckan.Har skottat upp
snö mot huset och det kändes som
det vart varmare inne.Inbillning🤔
Nu ska jag ut och skotta å de blir
man varm av😅

Pia
Svara med citat
  #5  
Gammal 2022-12-21, 13:03
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Idag är jag tant Spara …

Vi hade under hösten pratat om vi ska ha någon julbelysning i år. Vi kom fram till att vi ska ha en julstjärna, och att vi skulle ha balkongbelysning. Men någon adventsljusstake skulle vi inte ha, där gick gränsen. Det slutade med att vi nu har den största adventsljusstaken någonsin (16 led-lampor).




Vi har bytt alla glödlampor i hela lägenheten till led-lampor. Vi har alltid släkt i rum som vi inte är i. Ett tomt rum är ett släkt rum. Vid senaste elräkningen innebar det att vi har sänkt förbrukningen rejält. Eftersom vi bor i lägenhet så behöver vi inte tänka på värmen, men det betyder inte att vi slösar.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2022-12-21, 13:20
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: Idag är jag tant Spara …

Så vackert ni bor
Svara med citat
  #7  
Gammal 2022-12-21, 23:26
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 740
Standard Sv: Idag är jag tant Spara …



Det här är vårt sätt att spara in på el!
Räkor på bryggan, diska i sjön när man badar och samtidigt mata fiskarna och en transitor på batteri..Win-win.
Fotot är från 2021 och min make fick änligen vara "discjockey " Maskade en låtsas T-shirt för jag vet att han inte vill visa sin body..precis som jag
Annars brukar det blir det kolgrillning med en köttabit och knyten med potatis, vitlök o feta. Kaffebryggaren är det enda som stjäl lite el.
TVn har spindelväv. Ja så är det på sommaren i stugan.
Men NU hemma i huset...!? Ja vi gör nästan som vanligt. Jag har varit väldigt sparsam i alla år och detta känns helt normalt. Fast vi har bytt ut glödlampor, släcker onödiga, och..Netwolf..jag lämnar alltid ugnsluckan öppen efter användning..alltid! Det blir både värme och matdoft. Som Bruno Mars sjunger" Gonna leave you're door open"...men han tänkte nog på nåt annat..
Även om jag inte är så "Julig" av mig så vill jag omsluta mig med ljus o stjärnor i denna mörka period. Ett billigt nöjje!
På julaftonskväll åker vi till stugan och "sparar el" hela helgen. Då får jag elda i brasan, tända värmeljus och bara njuta av mannens sågstockar när jag sippar på ett glas vin..och drar upp raggsockarna lite bekvämare..
/ Kajja

Senast redigerad av Kajja den 2022-12-22 klockan 00:25.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2022-12-22, 00:28
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 252
Standard Sv: Idag är jag tant Spara …

Netwolf! Att låta ugnsluckan stå öppen och släppa ut den goa värmen är ett bra tips. Kruxet är att ugnen först måste värmas upp Men med tanke på skinkan, omeletten och Janssons frestelsen, lär det bli varmt och gott i våra kök. Lägg sen till stearinljus, kanske en liten OP …
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT