Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2022-09-23, 16:49
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 242
Standard Möte med en från orienten …

Vi är ett 10-tal personer på torget i Livadia som väntar på bussen. De flesta som kliver på är iklädda ryggsäck och rejäla vandringsskor. Jag och min vän Anki ska vandra i Megali Chorios gränder och har lättare skor och ryggsäck. 15 minuter senare närmar vi oss öns huvudby som består av en samling vita hus vid foten att ett berg.

Vi går genom smala vindlande gränder, uppför trappor, nerför trappor … En del av husen ligger i ruiner, andra har lämnats åt sitt öde medan några står nymålade. Megalo Chorio är en sömnig liten by, de enda vi möter är katter: två utsträckta under ett citronträd, en ihoprullad intill en håglös basilika. På ett klädstreck hänger klädnypor sysslolösa.

Solen visar ingen barmhärtighet vilket får mig att söka skugga under ett granatäppelträd vars frukter än så länge bara har lätt rodnade kinder. Upptäcker två vandrare på väg ner till den lilla fiskehamnen Agios Andonis. Strax därefter två män som röjer framför ett hus. Vi går till byns café innan de slår igen för siesta 12.30. Sätter oss under ett tak av grön väv som stänger solen ute. Snart står ett fat med tomater oliver fetaost, en flaska retsina samt två små knubbiga glas på bordet. Plockar bort askkoppen och låter fatet glasen och vinflaskan posera med bergen och intilliggande kyrka som bakgrund. Så tar jag upp min iPod ….

Det är när vi väntar på bussen jag plötsligt hör hur något surrar och rör sig i håret. Försöker vifta bort det jag anar är en geting - även Anki gör ett försök. Då surrandet ökar tar jag paddan, vilket resulterar i att getingen sticker mig i huvudet och paddan flyger iväg. Nu är getingen så förbannad att den flyger efter en springande Anki och sticker henne genom kjolen i ljumsken. Det tar flera dagar innan värken släpper och jag kan lägga huvudet på kudden. Därefter ytterligare några dagar innan bulan går ner.

Får veta av Anki att det var en orientalisk geting som är större än en vanlig geting. Och tydligen, utan anledning, helt galen.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2022-09-23, 21:34
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 152
Standard Sv: Möte med en från orienten …

Usch, HATAR getingar! De är oftast alldeles för många och så på, hela tiden ..
Har blivit stungen så många gånger i uppväxtåren, troligen för att jag var/är rädd, de blir tydligen elakare av "lukten" av adrenalin (påstås det i alla fall)!
Det var ingen kul upplevelse, Sjöborren, stackars dig! Hoppas paddan klarade sig! Och att Anki inte fick för ont i benet!
Gubben blev stucken av en, vad vi kallar "häng-geting", på Vassiliki på Lefkas. Hela underarmen svullnade upp, usch!!!
Catlady, som slår ihjäl dem obarmhärtigt, i alla fall hemma hos mig...

Senast redigerad av Catlady den 2022-09-23 klockan 21:40.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2022-09-24, 00:07
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Möte med en från orienten …

Sjöborren!

Blir så väldigt glad när jag börjar läsa din story. Det är nämligen inte så ofta numera som man lätt och flytande kan läsa en text och förstå allt som skrivits utan att fundera och klura. Överallt i våra tidningar är det massor av stavfel och syftningsfel som gör det till rena gissningsleken att lista ut vad som menas. Så dock icke här på Kalimera i allmänhet. Och i synnerhet inte i dina texter som är en fröjd att läsa. Tack för det!

Vad gäller din orientaliske bekant får jag beklaga. Ingen kul kompis. Vet av erfarenhet att det finns liknande typer inte bara i Orienten utan även här i Sverige. Vi kallar dem hästflugor. Fick närkontakt med en sådan i handflatan en gång i tiden. Hela handen liknade nästan en handboll i ett dygn innan det blev bättre. Hoppas att både du och Anki är ok igen.

Masse
Svara med citat
  #4  
Gammal 2022-09-24, 06:34
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Möte med en från orienten …

Usch, vilken geting! De kan vara väldigt obehagliga, hoppas ni båda har återhämtat er från den upplevelsen. Annars lät det ju som frid och fröjd före det, retsina och ett fatt med gott. Vilken glädjeförstörare till geting!

Ni får ta en ny återhämtande stund med retsina.

/ Anne
Svara med citat
  #5  
Gammal 2022-09-24, 17:12
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 242
Standard Sv: Möte med en från orienten …

Googlade på orientalisk geting och fick då upp en bild på Janne Eklund. Så är det någon som vet hur det känns är det han, och även Camilla.

Masse! Är det något jag missade, är när jag skrev Livadia. Alla vet kanske inte att det är på Tilos.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2022-09-25, 07:40
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Möte med en från orienten …

Kan bara hålla med Masse. En så trevlig liten berättelse och man kände nästan solvärmen och lukten av citron

/Netwolf
Svara med citat
  #7  
Gammal 2022-09-25, 10:38
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 242
Standard Sv: Möte med en från orienten …

Roligt att ni gillar mina små berättelser/kåserier/reflektioner. (Tack Masse!) Kan meddela att både jag och Anki mår bra - även paddan trots flygturen.

Tack Netwolf! Roligt att du kunde känna både värmen och doften av citron.

På tal om språket, kan jag meddela att jag för många år sedan var drottning av landet särskrivning. Men visst är det roligt att läsa särskrivningar som: brun hårig sjuk sköterska … fryst kyckling lever …skum tomte …)) Kan även berätta att jag är något allergisk mot adjektiv.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2022-09-25, 12:07
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Möte med en från orienten …

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Men visst är det roligt att läsa särskrivningar som: brun hårig sjuk sköterska … fryst kyckling lever …skum tomte …))
Du skulle kunna få jobb som journalist vilken dag som helst! Du tycks kunna deras språk!

Masse
Svara med citat
  #9  
Gammal 2022-09-26, 08:33
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 242
Standard Sv: Möte med en från orienten …

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Du skulle kunna få jobb som journalist vilken dag som helst! Du tycks kunna deras språk!

Masse

Har redan upptäckt något jag vill ändra på, men tyvärr försent …
Svara med citat
  #10  
Gammal 2022-09-26, 09:30
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Möte med en från orienten …

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Får veta av Anki att det var en orientalisk geting som är större än en vanlig geting. Och tydligen, utan anledning, helt galen.
De är helt galna! Vi blev båda stuckna inom loppet av några minuter när vi körde moppe. De kröp in i våra hjälmar och stack, och jäklar vad det gjorde ont!

Bilder på dårgetingen finns här.

Jag vet ett sätt att bli av med dem.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2022-09-26, 16:56
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 242
Standard Sv: Möte med en från orienten …

Janne! Det sättet skulle jag gärna vilja veta. Det tog en vecka innan bulan i huvudet försvann.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2022-09-28, 10:27
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 242
Standard Sv: Möte med en från orienten …

Eftersom jag inte är bra på att lägga ut bilder här, så undrar jag: är det någon som vill se mina bilder från: En dag i Megálo Chorió? Har lagt ut dem på Kalimera facebook - med lite hjälp.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2022-09-28, 15:22
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Möte med en från orienten …

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Janne! Det sättet skulle jag gärna vilja veta.
Man tar en träplanka, smetar ut lim överallt och häller honung över, resultatet ser du nedan.

Svara med citat
  #14  
Gammal 2022-09-28, 15:22
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Möte med en från orienten …

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Eftersom jag inte är bra på att lägga ut bilder här, så undrar jag: är det någon som vill se mina bilder från
Jättefina bilder!
Svara med citat
  #15  
Gammal 2022-09-28, 17:13
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Möte med en från orienten …

Jag har också sett bilderna på Facebook. Fina, tack!

/ Anne
Svara med citat
  #16  
Gammal 2022-09-28, 17:32
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 242
Standard Re: Möte med en från orienten …

Tack snälla! Har sett den metoden här på Tilos. Visste inte att det först var lim, trodde det bara var honung.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT