Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Lesbos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2015-08-02, 10:54
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Re: Sv: Det blev Petra - vem har varit där?

Citat:
Ursprungligen postat av Resesugen Visa inlägg
När och med vilken researrangör ska ni åka? =) Vi åker själva till petra den 20:e augusti med ving =)
Vi åker med ving den 30 augusti. Allt mitt velande gjorde att det var urplockat på resor veckorna före. Trevlig resa
Svara med citat
  #22  
Gammal 2015-08-02, 10:55
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Re: Sv: Det blev Petra - vem har varit där?

Jag gissar att man känner sig tryggare och har bättre balans med stavar eftersom man faktiskt har en på varje sida. Dessutom ser det ju rätt sportigt ut
Svara med citat
  #23  
Gammal 2015-08-02, 11:02
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Re: Sv: Re: Sv: Det blev Petra - vem har varit där?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Jag gissar att man känner sig tryggare och har bättre balans med stavar eftersom man faktiskt har en på varje sida. Dessutom ser det ju rätt sportigt ut
Jag får testa! Så trist att ha ont å svårt att gå. Är bara (???) 50 och har haft detta ett tag nu. Doktorn tycker att kryckor är dåligt för då tränar man inte styrkan. Så jag ska kämpa på nu före resan
Svara med citat
  #24  
Gammal 2015-08-02, 11:05
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Re: Sv: Re: Sv: Det blev Petra - vem har varit där?

Har inte doktorn sett till så att du kommer till en bra sjukgymnast? Är du bara 50 måste du ju verkligen träna upp det där så att det inte går överstyr för tidigt.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2015-08-02, 11:28
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Sv: Re: Sv: Re: Sv: Det blev Petra - vem har varit där?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Har inte doktorn sett till så att du kommer till en bra sjukgymnast? Är du bara 50 måste du ju verkligen träna upp det där så att det inte går överstyr för tidigt.
Nej. Han tyckte jag skulle gå på vanligt gym och ta de allra hårdaste passen Men har en gullig sjukgymnast på förtagshälsan och ska nog prova spinning på Friskis & Svettis. De har nybörjarpass...
Svara med citat
  #26  
Gammal 2015-08-02, 11:30
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Sv: Det blev Petra - vem har varit där?

Hade faktiskt krymp 4 centimeter när jag skaffade nytt pass nu eftersom knäna är så böjda. Spinning it is
Svara med citat
  #27  
Gammal 2015-08-02, 12:03
Carina Carina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Iggesund
Inlägg: 569
Standard Sv: Det blev Petra - vem har varit där?

Jag har också artros och kämpar på med promenader, fast det gör ont, men jag vill inte bli stillasittande och stel. Jag vill gärna tipsa dig om vattegympa i varmt vatten det är jättebra. Jag brukar även passa på att göra övningar i det varma vattnet när vi är i Grekland.

Ha en fin semester i Petra.

Carina
Svara med citat
  #28  
Gammal 2015-08-02, 12:11
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Re: Det blev Petra - vem har varit där?

Citat:
Ursprungligen postat av Fajotta Visa inlägg
Ja oj då:-) eftersom jag bara kan gå på sidan i trappor, alltså sidledes, är det än lurig trappa. Det hänger helt på hur lågt räcket man håller sig i sitter. Vill gärna göra ett försök - utan att stå på huvudet! Ner är mycket värre än upp får provgå lite, helt enkelt. Roligt att du hade en bild! Var det förresten din man (Arne) som blev skadad i tummen med ett rån?
Ja, prøv noen trinn og om rekkverket sitter godt i veggen du, Fajotta
Petra er et trivelig og godt valg synes jeg

Og, det stemmer, han ble skadet , det var lang + ringfingeren.
Det går bra
- det var venstre hånd, den fungerer, selv om fingrene ikke kan rettes helt ut lenger.
Svara med citat
  #29  
Gammal 2015-08-02, 13:00
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Sv: Re: Det blev Petra - vem har varit där?

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Ja, prøv noen trinn og om rekkverket sitter godt i veggen du, Fajotta
Petra er et trivelig og godt valg synes jeg

Og, det stemmer, han ble skadet , det var lang + ringfingeren.
Det går bra
- det var venstre hånd, den fungerer, selv om fingrene ikke kan rettes helt ut lenger.
ja just det! Det är ju jag som hade skadad tumme. Har tänkt så på hur det gått
Svara med citat
  #30  
Gammal 2015-08-02, 15:32
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Det blev Petra - vem har varit där?

Jag har generell artos med stadium 3 i höger knä och 2 i vänster (vid röntgen för fem år sedan) känner mig inte sämre idag än då. Tummarna har slutat värka och knastret i käkarna hör jag inte längre. Kör vattenträning 2-3 pass i veckan och rörlighetsträning hemma varje dag. Se till att få ett bra rörlighetsträningsprogram det är jätteviktigt. Spinning kan bli för repetitivt så det får du se upp lite med. Eva
Svara med citat
  #31  
Gammal 2015-08-02, 17:05
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Re: Sv: Re: Sv: Det blev Petra - vem har varit där?

Citat:
Ursprungligen postat av Fajotta Visa inlägg
Men har en gullig sjukgymnast på förtagshälsan och ska nog prova spinning på Friskis & Svettis. De har nybörjarpass...
Jag fick träning på recept 4 månader både med bra gymövningar för knäet som en av instruktörerna på F&S instruerade.Jag skadade på Tilos förra året och uppmaning att gå på spin,(vilket jag redan gjort i 15 år). BRA tränng för knäna. Nu nästan symptomfri. LYCKA TILL!!!!

Lissi
Svara med citat
  #32  
Gammal 2015-08-02, 17:49
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Sv: Det blev Petra - vem har varit där?

Igen tack till alla!! Mina ben är så sneda att jag inte kan gå vettigt, även om jag fick bort smärtan. Men om både doktorn och säger att träning är bra är det bara att sätta igång! Som sagt: Är för ung för proteser ( i mitt fall helproteser på båda knäna) och det vore ju vansinnigt att tjata sig till det då om det riskerar bli dåligt och om träning hjälper. Börjar min semester i morgon och får genast ta tag i projekt Grekland 2015 Roligt även att höra att folk här har trivts i Petra
Svara med citat
  #33  
Gammal 2015-08-02, 17:49
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Sv: Det blev Petra - vem har varit där?

Och ni, skulle det ju vara
Svara med citat
  #34  
Gammal 2015-08-02, 19:02
Resesugen Resesugen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Inlägg: 28
Standard Sv: Re: Sv: Det blev Petra - vem har varit där?

Citat:
Ursprungligen postat av Fajotta Visa inlägg
Vi åker med ving den 30 augusti. Allt mitt velande gjorde att det var urplockat på resor veckorna före. Trevlig resa
Ah vi var väldigt sena med våran bokning också tog en "sista minuten" i juni. Men trist vi hade nämligen tänkt hyra bil i 2 dagar, hade ni åkt samtidigt hade man kanske kunnat slå följe =)
Svara med citat
  #35  
Gammal 2015-08-02, 20:33
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Sv: Re: Sv: Det blev Petra - vem har varit där?

Citat:
Ursprungligen postat av Resesugen Visa inlägg
Ah vi var väldigt sena med våran bokning också tog en "sista minuten" i juni. Men trist vi hade nämligen tänkt hyra bil i 2 dagar, hade ni åkt samtidigt hade man kanske kunnat slå följe =)
Vadsynd! Hängde på att jag och min syster ville ha egna lägenheter. Då blir det trixigare. Hade varit jätteroligt
Svara med citat
  #36  
Gammal 2015-08-02, 21:47
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Re: Det blev Petra - vem har varit där?

Citat:
Ursprungligen postat av Fajotta Visa inlägg
ja just det! Det är ju jag som hade skadad tumme. Har tänkt så på hur det gått
Takk for det, Fajotta

Nå håper jeg du får riktig godt utbytte av trening/behandling av knærne dine
Svara med citat
  #37  
Gammal 2015-08-03, 04:00
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Sv: Re: Sv: Re: Sv: Det blev Petra - vem har varit där?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Jag fick träning på recept 4 månader både med bra gymövningar för knäet som en av instruktörerna på F&S instruerade.Jag skadade på Tilos förra året och uppmaning att gå på spin,(vilket jag redan gjort i 15 år). BRA tränng för knäna. Nu nästan symptomfri. LYCKA TILL!!!!

Lissi
Ja jag älskar att cykla!! Ska kontakta dem och be om hjälp hos sjukgymnast. Så att Grekland 2016 kan bli backigt! Tack för stöd!!
Svara med citat
  #38  
Gammal 2015-08-03, 04:11
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Sv: Re: Det blev Petra - vem har varit där?

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Takk for det, Fajotta

Nå håper jeg du får riktig godt utbytte av trening/behandling av knærne dine
Vet inte om du minns hur förskräckt jag var över Arnes hand? Skar ju själv av sena och nerver i tummen i en (städ-) olycka och fick träna och träna. Det är lite stelt och man greppar inte så bra som före olyckan, men man vänjer sig och mjukar upp det lite med åren (eller är det bara som man vänjer sig?) Tänker bara på det numera om jag tänker på det Eller om det är stressig i kassan i affären och man vill skynda sig - då bara fumlar man till det.

Har tänkt mycket på Arnes hand, men efter rånet var ni överrösta med vänners hälsningar här, så jag ville inte tjata eller störa. Stort tack och en kram till dig för din omtanke - och om du tror Petra blir bra är jag mindre orolig Jag begär inte Santorinis mest enskilda strand, eller ön där man svimmar av hänförelse bland gummor, getter och oliver som ingen annan skådat. Vill bara ha en skön resa till mitt älskade Grekland!
Hälsa Arne
Svara med citat
  #39  
Gammal 2015-08-03, 11:32
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Re: Sv: Re: Sv: Det blev Petra - vem har varit där?

Citat:
Ursprungligen postat av Fajotta Visa inlägg
Ja jag älskar att cykla!! Ska kontakta dem och be om hjälp hos sjukgymnast. Så att Grekland 2016 kan bli backigt! Tack för stöd!!
Hoppas du hittar cyklar att hyra i Petra. Jag har kört spinning i 20 års tid men med svår atros fungerar det inte så bra längre. Däremot cyklar jag mycket utomhus och den cyklingen blir mer varierad än spinningen. Om du gillar att cykla tycker jag du ska prova träningscykel inomhus också och till en början kanske 10-15 minuter räcker så får du se vilken effekt det har på dina knän. I artrosskolan är det den tid som brukar rekommenderas att börja med. Det finns många bra knäövningar som syftar till att stärka musklerna som du kan göra men du behöver hjälp av en atroskunnig sjukgymnast. Träningen skiljer sig åt mellan olika typer av knäskador och vid uttalad artros där brosket är helt borta stadium 3-5 är det oftast bättre med kortare träningstid eller träning i varmt vatten.

Eva
Svara med citat
  #40  
Gammal 2015-08-03, 14:04
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Sv: Re: Sv: Re: Sv: Det blev Petra - vem har varit där?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Hoppas du hittar cyklar att hyra i Petra. Jag har kört spinning i 20 års tid men med svår atros fungerar det inte så bra längre.

Eva
Ja jag hoppas jag hittar cyklar, men annars får jag traska på. Det är därför jag valt en lite mindre ort med nära till allt och möjlighet att pausa på vägen om det behövs. Ja jag tror som du att spinning i vanlig bemärkelse nog är för tufft. Har frågat Friskis & svettis här i stan om man kan gå på lättaste gruppen och bara köra det man känner funkar och det skulle inte vara några problem. Tror det är svårt att diciplinera sig att sitta hemma själv på en motionscykel. I alla fall är jag ändå lättad att jag var för ung för de två helproteser jag kommer att få så småningom. Inte kul att gå igenom. Sa doktorn också. Dock pratade vi aldrig om grader på artros. Men jag som en gång hade helt raka ben vankar nu runt som min mormor gjorde när hon var 80. Men det ska bli spännande att se hur resan blir. Doktorn sa att jag skulle pressa mig själv både i trappor och backar och gå så mycket som möjligt. Så jag SKA upp till Kvinnokooperativetoch äta Tusen tack för dina tips och hoppas du också fått/får en resa till Grekland
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT