Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-01-19, 22:17
Milia Milia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 18
Standard Oscar Suites ?

Hej!
Är det någon som har någon erfarenhet av hotellet Oscar Suites i Agia Marina/platanias? Nu börjar vi nämligen få lite bråttom för vi ska boka om 3 dagar och jag och min pojkvän har för många favoriter men Oscar Suites är min bästa favorit. Så det vore kul att höra om någon vet något om hotellet, sett det när de var i AM eller kanske t.o.m bott där.

Är mycket tacksam för svar //Emilia
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-01-20, 10:56
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Oscar Suites ?

Hej,

Jag har ingen erfarenhet av Oscar Suites, men eftersom ingen annan svarar så...

Hotellet ser väldigt fint ut, ni blir säkert nöjda. Det enda som jag vill påpeka, är att ni hamnar "på fel sida av vägen". Vägen från Chania går genom byn och den måste ni korsa om ni skall till stranden. Men har ni inga småbarn så gör det väl inte så mycket? (När ni bokar, be om ett rum som inte är mot gatan, så att ni inte blir störda av trafiken)

Vi bodde i Platanias, på Indigo Mare, och den ligger på andra sidan av denna väg. Det var mycket trevligt, man hade nära till havet och ingen trafik störde.

Som sagt, Oscar ser väldigt fint och fräscht ut! Ni lir säkert nöjda.

Gita
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-01-20, 13:23
Milia Milia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 18
Standard Sv: Oscar Suites ?

Tack för svar, det uppskattas verkligen
Ja det är ju en nackdel att det ligger på "fel" sida av vägen men eftersom att vi är två ungdomar så spelar det inte så stor roll.
När jag var i Agia Marina för 3 år sedan bodde vi precis vid stora vägen på "fel" sida, fast våra lägenheter var riktade upp mot dalen så det var inte någon störande trafik och det är nog mest ett problem om man har småbarn. Då vill man ju inte springa över stora vägen hela tiden.

Vi hade faktiskt tittat på Indigo Mare men det var tyvär fullbokat det datumet vi vill åka Så nu blir det något från fritidsresor istället.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-01-20, 13:28
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Oscar Suites ?

Om ni skall till Platanias (det ligger ju så nära) så kom i håg att man handlar billigt på IN.KA vid lilla torget. Ovanför IN.KA finns en restaurang som serverar god mat (även om Hasse kanske inte håller med om detta ), vi blev väldigt nöjda. En annan bra restaurang är uppe i gamla Platanias, vid kyrkan ungefär, det heter Astrea. Testa deras grillade räkor! De har levande musik och dans ibland. Och en utsikt som är OTROLIG!

Gita
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-01-20, 13:33
Milia Milia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 18
Standard Sv: Oscar Suites ?

Tack det ska vi göra. Det verkar som att alla "pärlor" ligger uppåt mot gamla platanias byn. De bästa restaurangerna är ju nästan alltid de små familjedrivna som turisterna inte riktigt hittat till och som många greker själva går till.

Jag får nog ta och skriva ner en lista sen i maj innan vi åker på alla restauranger alla rekomenderar.
Är det dyrt att handla mat (frukostvaror) där? Det finns ju Inka och sånna större affärer men har hört att det ändå är väldigt dyrt. Vissa säger ju att det t.o.m är billagare att äta frukosten ute på ngn taverna.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-01-20, 13:50
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Oscar Suites ?

Citat:
Ursprungligen postat av Milia
Är det dyrt att handla mat (frukostvaror) där? Det finns ju Inka och sånna större affärer men har hört att det ändå är väldigt dyrt. Vissa säger ju att det t.o.m är billagare att äta frukosten ute på ngn taverna.
Det beror på vad ni vill ha till frukost... Vi brukar ha joghurt, färsk frukt (apelsiner), bröd, te, ost/korv/skinka, ibland ägg. Det som var dyrt i somras, var joghurt (smaksatt) och färdigskivad pålägg, typ skinka. Jag köpte det i alla fall, tyckte att vår ekonomi inte skulle gå omkull av det. (Om man nu tänker på vad resan i sig kostade!)

Pålägg råkade jag ha med mig från Sverige i form av mjukost i tub (mycket bra!) och ett paket av sonens favoritskinka (kräsen unge) och det räckte några dagar. Just skivad, rökt skinka kunde kosta hur mycket som helst, 3-4 euro för några futtiga skivor. Hos oss går det åt en hel del mackor, så det kan man antingen välja bort eller ta med hemifrån. Jag hade med mig en minikylbag i resväskan, som vi också hade med oss på stranden, med drcka i!

Bröd, grönsaker, frukt är billigt.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-01-20, 14:23
Milia Milia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 18
Standard Sv: Oscar Suites ?

Okej. Jo våran frukost brukar väl bestå av samma sak. Men jag är ändå så himla osäker på hur mycket fickpengar det behövs. Är nämligen fattig student och även min pojkvän som då precis kommer ha muckat från lumpen Men ca 10000/person för två veckor känns som en rimlig summa eller behövs det mer eller mindre? Om man tänker matvaror, restaurangbesök, transport som buss/taxi, kassafack på hotellet, solstolar osv. Gud va mycket grejer hehe det behövs nog mera pengar. Jag som inte ens har några inkomster förutom studiebidrag. Det blir en snål vår i år då Annars kan man ju alltid låna
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-01-20, 14:45
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Oscar Suites ?

Hoppsan! 10 100kr/person, totalt 20 200!? Det var mycket, tycker jag. Vi brukar klara oss med 1000kr/dag och då är vi 2 vuxna och två barn, och vi snålar inte när vi har semester, tvärtom. Men vi gör som så att vi lyxar till det ibland och ibland tar vi det lite "ekonomiskt" = äter lite billigare.

Vill ni spara - laga egen frukost, köpnågot lätt till lunch (eller laganågot enkelt själv) och ät ute på kvällen, då bör det inte gå åt så mycket pengar. Om ni vill spara när ni går ut på restaurang, välj grekiska rätter, inte Châteaubriang eller Tournedos (som ändå inte smakar så bra när grekerna lagar det) utan ät Meze, Moussaka, Stifado etc. Husets vin duger oftast. Köp inga dyra drinkar, blanda själv och njut på balkongen. Handla mat på IN.KA, laga middag själv ett par gånger... åk buss, gå...
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-01-20, 15:12
Milia Milia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 18
Standard Sv: Oscar Suites ?

Åå gud vilken tur, jag började få smått panik när jag trodde att jag var tvungen att spara ihop 10000 kr (när man får 1000 kr i månaden haha). Så det gick bara åt ca. 1000 kr per dag för alla er? Det låter ju himla bra.
Jo det är så vi hade tänkt att göra, äta frukosten hemma på balkongen (förhoppningsvis får vi nära till Inka eller ngn annan "låg"prisaffär) sedan göra de flesta luncher själva och ngn gång lyxa till med lunch ute och sedan middag på restaurang.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-01-20, 21:28
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Oscar Suites ?

Om vi kan hushålla med 1000 kr (2 vuxna, en 10-åring o en 14-åring), så bör ni komma undan med ca 600 -700kr, om ni lever någorlunda vettigt. Räkna med 1000kr så lever ni gott! Vi brukar leva som så att man nekar ingenting, och ungarna skall man skämma bort, så det blir munkar, glass, dricka, godis varje dag.

Lägg upp en budget, dela upp pengarna i 14 olika högar (i huvudet i alla fall) och om inte dagens ranson går åt, så flyttas den till "reserven". Ifall man hittar något trevligt att handla med sig hem...
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-01-20, 21:53
henrye henrye är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Inlägg: 6
Standard Sv: Oscar Suites ?

Citat:
Ursprungligen postat av Milia
Hej!
Är det någon som har någon erfarenhet av hotellet Oscar Suites i Agia Marina/platanias? Nu börjar vi nämligen få lite bråttom för vi ska boka om 3 dagar och jag och min pojkvän har för många favoriter men Oscar Suites är min bästa favorit. Så det vore kul att höra om någon vet något om hotellet, sett det när de var i AM eller kanske t.o.m bott där.

Är mycket tacksam för svar //Emilia
Varför i herrans namn skall Ni till Oscar-suites när det finns hotell på stranden. -Kolla närmare om det finns resebyråer som kan hjälpa Er att hitta ett bättre ställe att vara på!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-01-21, 10:57
Milia Milia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 18
Standard Sv: Oscar Suites ?

Citat:
Ursprungligen postat av henrye
Varför i herrans namn skall Ni till Oscar-suites när det finns hotell på stranden. -Kolla närmare om det finns resebyråer som kan hjälpa Er att hitta ett bättre ställe att vara på!
Jo visst kan man komma närmare stranden men jag har bott på andra sidan vägen i Agia marina förut och såg det inte som ett problem. Dessutom är ju inte 100m till vattnet långt Fast nu lutar det åt blue dome eller rania i platanias istället och båda ligger 0m från stranden hehe bättre kan det väl inte bli
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT