Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Lesbos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-10-25, 20:35
pysen pysen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Inlägg: 46
Standard restaurang i petra

Nu ska visst Lesbos (Mytillini, Lesvos, kärt barn har många namn)återkomma på allvar hos Apollo.
Vi åker nog dit till hösten.
Undrar bara om någon kan namnet på en restaurang i Petra med en båt utanför. Restaurangen låg en bit från borgen också en bit ovanför centrum.
En familjerestaurang, som så många andra, med många lokala gäster och god mat.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-10-26, 10:29
darleen darleen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 95
Standard Sv: restaurang i petra

Borg i petra? Menar du kyrkan i petra eller Borgen i molivos?


äntligen är lesvos tillbaka hos apollo! tack!! jag vill inte åka med airtours!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-10-28, 00:30
pysen pysen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Inlägg: 46
Standard Sv: restaurang i petra

Hm...jag menade nog klippan.
Kul ändå med denna ö tillbaka.
Efter att ha gjort en mellanstickare till Parga där maten inte var så bra skulle det vara kul att återvända till Petra.
Tänkte därför kolla om vår favoritrestaurang finns kvar men vi minns ju inte namnet.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-10-28, 00:43
Lopez Lopez är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2006
Inlägg: 183
Standard Sv: restaurang i petra

Måste vara drygt 20 år sedan jag var på Mytilini. Minns jag bodde på ett jättehärligt hotell mitt i hamnen i Plomarion med en fantastisk havsutsikt. Hyrde cyklar för att ta sig till stranden (hette Agis Isodoros eller nåt liknande). Hade bil några dagar och åkte runt........En klart underskattad ö....Mäktig och vacker...........och vilka stränder.Var aldig i Petra, men Molivos måste vara en våt dröm för alla Greklandsälskare. Skall gärna åka tillbaks om jag får en chans...........
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-10-28, 13:39
darleen darleen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 95
Standard Sv: restaurang i petra

lopez- - Det där hotellet du bodde på hette väl oceanis? själva byggnaden är kvar men e helt öde! Och uthyrningen av cyklar finns kvar men ba skit nu..

Annars äre mycke som e bättre i stan nu!


Pysen - Hur menar du med en båt utanför? om den inte låg vid vattnet..låg båten då på land? Hade dom zorba-danser varje fredag utanför resturangen?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-10-29, 21:11
LN LN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Asarum
Inlägg: 310
Standard Sv: restaurang i petra

Ja, jag har aldrig fattat varför det inte funnits lättare sätt att ta sig till denna härliga ö. Vi flög från Kastrup, det funkade bra. Bodde i Ag Isidoris direkt på stranden, hyrde bil hela veckan och såg en hel del. Föredrar nog Plomari framför Petra och Molivos. Att det skulle vara besvärligt med bil fattar jag inte, trafiken var ungefär som hemma, sedan var ju en del vägar mindre bra, men flera EU-projekt har genomförts så många vägar var riktigt fina. Flygplatsen var lite rolig. När vi skulle hem så checkade vi in bagaget och sedan kunde vi gå till stranden en stund . Det var inte så mycket flygtrafik den dagen!! Kan mycket väl tänka mej åka dit igen även om det finns många öar jag inte varit på ännu.
LN
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-10-29, 23:20
pysen pysen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Inlägg: 46
Standard Sv: restaurang i petra

Jo, Darleen.
Det var en liten låtsasbåt som stod utanför restaurangen.
I denna restaurang blev det snabbt så att efterrätten, vinet, och till och med hela måltiden var "on the house".
När vi åkte fick vi en flaska ouzo.
Det var ofta underhållning, bland annat lokala trubadurer och besökarna var till stor del lokalbefolkning.
Även några hundar brukade titta förbi
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-11-05, 20:06
Måddan Måddan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Tidaholm
Inlägg: 28
Standard Sv: restaurang i petra

Hejsan!
Blev såå glad när jag såg att Lesvos var med i Apollos resor igen, har inte vart där men fastnade för den när jag kollade runt för ett par år sen. Vi fick ett ryck och bokade resan idag, ska åka 27 aug 2007 och ska bo på Pebble Beach i Ag Isidoros.....
nån som bott där???
wow, första resan för bara mig o gubben utan barn (ungdomar)
Ha de gött !
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-11-05, 20:34
LN LN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Asarum
Inlägg: 310
Standard Sv: restaurang i petra

Ja Måddan, vi var 2 par som bodde på Pebble i slutet av maj. Ligger direkt på stranden. Vid hotellet är stranden både av sten och sand, havsbotten stenig, vi badade från brygga. Någon km att gå in till Plomarion. Vi hade små 1rumslägenheter mot havet. Hyfsad standard. Dom har god mat på hotellet. Vi hade tur med vädret när vi var där för det var i början av säsongen och det hade veckan innan varit sämre, men vi hade ca 28 gr hela veckan, dock är ju vattnet inte så uppvärmt men det var ok att doppa sej. Så har dom ju pool på hotellet också. Rek att hyra bil för att komma runt på ön. Ni får det säkert jätteskönt på er resa /LN
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-11-08, 10:36
darleen darleen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 95
Standard Sv: restaurang i petra

pysen - jag kan tyvärr inte hjälpa dig med vilken resturang du menar..

pebble beach är ett relativt bra hotell..de har ju en uthyrningsfirma på hotellet som jag tycker är den bästa i både ag-isidoros o i plomari...vissa vill bara lura en på massa skitmoppar/bilar..Pebble beach har bra..om man inte vill hyra ännu ett snäpp bättre med hertz.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-11-14, 21:49
pysen pysen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Inlägg: 46
Standard Sv: restaurang i petra

Tyvärr tycks inte hotell Lassia finnas med hos något av resebolagen.
Ett bra hotell med trevlig personal i Petra.
Men det finns ju andra...
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-11-16, 12:05
darleen darleen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 95
Standard Sv: restaurang i petra

Lassia har funints med i apollo-katalogen..konstigt att det e borttaget..men vissa hotell är ju gäster mindre nöjda med..dessutom ligger lassia en bit bort från byn..kanske längre bort vad många vill bo...
Svara med citat
  #13  
Gammal 2006-11-16, 18:01
pysen pysen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Inlägg: 46
Standard Sv: restaurang i petra

Jo, några meter var det.
Men en lämplig, kortare promenad, innan maten (förbi åsnan) var bara bra.
Den första restaurangen man kom till på promenaden till stan (eller byn är kanske mera rätt...) var just våran favorit.
Restaurangen ligger alltså längt upp i byn.
Återbesök till hösten är planerat, bara den nu finns kvar...
Det är det som ursprungsfrågan gäller: Är den kvar, favoritrestaurangen?
Svara med citat
  #14  
Gammal 2006-11-24, 23:11
pysen pysen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Inlägg: 46
Standard Sv: restaurang i petra

Jippie.
Hittade favoritrestaurangens namn: The Traditional.
Här är några omdömen:
To Paradosiakó (The Traditional). It's in one of the back streets behind the big rock, but we don't know the name of the street (It's the same street where Alice's pottery is in). The family that runs it is called Pappou E. Likaterini and the tel.number is : 0253- 41058. You can sit outside on the terrace where they have their traditional oven to prepare the garlic bread and the dishes you get served in a clay pot, like youvétsi, kokkinistó etc. And when it's too windy, you can also sit inside. The people are very friendly and the food is very good and still very Greek. They still put a lot of garlic in the tsasíki and don't "europe-nise" it by leaving it almost out, like too many restaurants do nowadays. Before your meal you always get warm garlicbread and after, everyone gets free icecream. If you can't find the restaurant, send me an e-mail and I'll send you their card with photo and little map on it. (we have not got a scan, otherwise we would send it with this e-mail). We wish you a lot of success with your sites and will visit them again now and then. We also recommend them to other Greece-lovers in Holland.
Bye!
Marianne and Leo Oosterling, Gouda, Holland
We just got back from Petra, Lesvos, and found the To Paradosiako restaurant as recommended by Marianne and Leo Oosterling.
It's well worth a visit, and our directions are:
Face the rock with the sea to your back, and walk up the right-hand side street. You will pass a lot of restaurants on your right, the rock being on your left, but keep going. You will come to Alexander Square (mini market and another restaurant). At this point you are about halfway there, so keep walking. All this time you will be going slightly uphill, but the gradient is not steep. When the gradient flattens out and you start to think you are too far out of town - there it will be, on the right. A small terrace, a few tables in the street, some trees in pots outside. It's a charming restaurant, the food is good (not great, but very, very good).
We had the homemade tomato soup and fried octopus as our starters, both excellent, in fact Barry said it was the best octopus he'd had on the island. Lamb to follow and finally yoghurt and honey, which comes as a matter of course after the main dish.
A caraffe of the house white washed it all down very well and the bill was about 16,000 drx (just over £30 Sterling UK).
Holdt på å glemme Paradosiako, langt oppe i byen, som har god mat, og arrangerer gresk aften med musikk hver mandag. Et par av de andre restaurantene som reklamerer med levende musikk, er mer å betrakte som turistfeller, og vi hadde våre minst vellykkede middager der.
Munnen løper i vann her jeg sitter og skriver, og jeg ønsker dere god tur og god apetitt... eller kalo taxidi kai kalo orexi, som det heter der nede.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2006-11-25, 08:49
darleen darleen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 95
Standard Sv: restaurang i petra

Pysen
Det va den resturangen jag tänkte på oxå..Jag har ätit på den ett antal gånger o på fredagarna hade dom grekisk live musik o dans, gästerna fick vara med o lära sig att dansa..
De är kända för sin goda mat!
"det traditionella" på svenska..
Svara med citat
  #16  
Gammal 2006-12-05, 19:00
pysen pysen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Inlägg: 46
Standard Sv: restaurang i petra

Jippie
Resan är bokad.
Avfärd först till hösten men ändå...
The Traditional kan räkna med tillfälliga stamkunder.
Kul med lite riktigt Grekland i Petra med omnejd efter resan till turistiga Parga.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2007-09-13, 19:25
pysen pysen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Inlägg: 46
Standard Sv: restaurang i petra

Våra hjärtan gråter.
The Traditional har sålts. Numera är det inte en av Petras bästa och trevligaste restaurenger. Tvärt om!
Synd bara att namnet är kvar. Det känns lite falskt.
Vi irrade omkring en vecka för att hitta en ny favorit.
Gyrostället och restaurangen mitt emot (med kyckling på spett) i gränden ovanför turistfällorna var helt okey.
Men den bästa, enligt vår ringa mening, var Lucky Horse - en av restaurangerna efter strandgatan (nära fotbollsplanen och cafe reef). På Lucky Horse var det ouzo med tilltugg före och melon efteråt, samt, det viktigaste, god mat till bra priser.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2007-09-14, 07:14
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: restaurang i petra

Lucky Horse(shoe) åt vi lunch hos den första dagen på Lesbos. Svårt att döma en taverna bara efter varsin greksallad men den var toppengod i alla fall. Såg du att någon hade ritat dit "un" före Lucky ? Om den officiellt sett heter Lucky Horse eller Horseshoe får väl någon forska i någon gång ? Det är i alla fall en hästsko på bilden på väggen.

Tillägget (klottret) "un" får nog betraktas som högst inofficiellt, va ?

Annars tyckte vi att den absolut bästa tavernan var Salt & Pepper. Fantastisk mat och fantastisk underhållning av den spexande personalen.



Hasse
Svara med citat
  #19  
Gammal 2007-09-14, 08:25
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Re: restaurang i petra

Vi var i Petra i fjor, og to Paradosiako var en av restaurantene vi hadde fått anbefalt av andre. Vi ble skuffet første gangen, men lot den få en sjanse til, og besøk nr. 2 var en enda større skuffelse. Vi fikk inntrykk av en utpreget turistfelle, med mye ytre staffasje, og mindre anstrengelser når det gjaldt maten.

Stedet med hesteskoen hadde en meget god meze, mens vi etter hvert ble stamgjester på o Nikos, med et par avstikkere til kvinnekooperativet på torget, som også kan anbefales. Enkelt og greit, slik gresk mat pleide å være.

Senast redigerad av JohnS den 2007-09-14 klockan 08:30.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2007-09-14, 17:25
pysen pysen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Inlägg: 46
Standard Sv: restaurang i petra

Tyvärr blev det så med nya ägarna.
Ett paradis som förstördes.
Tidigare ägdes restaurangen av en familj (men mamman som lagade maten blev sjuk), då var den en härlig träffpunkt med utsökt mat. Vi satt där hela kvällarna och alltid var det någonting som var "on the house" (som vi inte behövde betala). En gång hela måltiden.
Nu lever restaurangen på Grekisk afton två kvällar i veckan och strutar i övrigt i gästerna.
Tyvärr, och vi som hade sett fram emot 14 underbara kvällar i "gamla" To Paradosiako.
Tyvärr för din del om du inte fick uppleva restaurangen på den gamla goda tiden.
PS: En restaurang som inte alls var bra: Mermaid! Jag fick bränd hamburgare som skada illa (åt bara en liten del) och min sambo smaklösa räkor.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT