Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Lesbos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-06-14, 09:25
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Skala Kalloni

Har läst lite om Skala Kalloni på nätet och det verkar vara en by som skulle kunna passa oss. Är det någon som varit där och vet om det finns bra med bussförbindelser från den byn till andra orter på ön samt om det går att ta sig från flygplatsen med buss. Vi vill helst inte åka taxi om de inte har barnbilstol och jag kör så sällan bil här hemma att det inte heller är något alternativ.
Förövrigt verkar Lesbos/Mytilini vara en spännande ö och jag undrar även om det finns lokala arrangörer som ordnar utflykter till öns inre delar samt till andra sevärdheter. Funderar även lite på att boka boende första natten eftersom vi kommer fram på kvällen men det kanske är andra som har erfarenhet av att resa på egen hand till ön och kan berätta om det brukar fungera bra ändå. Antar att det kanske inte står rumsraggare på flygplatsen?

Eva
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-06-14, 09:47
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Skala Kalloni

Nu har jag fler frågor. Är det långt från flygplatsen till Skala Kalloni? Eventuellt funderar vi att bo på en ort några dagar och sedan flytta på oss.
Det verkar vara 7 mil mellan flygplatsen och Molivos men visst ligger Kallonibyukten som på våren besöks av många fågelskådare mer mitt på ön. Får nog leta fram en karta någonstans. Ibland gör inte datorn som man vill.
Ser att flera fågelskådare för några år sedan skrev om svår torka i området men visst har det regnat bra här det senaste året. Ni som bor i Grekland kanske vet? Eftersom vi åker först i september vet jag ju att det brukar vara brunt och trist i naturen men om torkan varit flerårig är det ju värre än så.

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-06-14, 23:00
Pnyx Pnyx är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 410
Standard Sv: Skala Kalloni

Ujuj, många frågor på en gång. Jag börjar med Skala Kalloni som egentligen består av Kalloni och Skala Kalloni ett stycke ifrån varandra, som brukligt. Men, här är de på ungefär samma nivå över havet. Kalloni är knutpunkten i den omgivande jordbruksbygden och all bussar passerar därför förbi här. Skala Kalloni ligger längst in i Kalloniviken och har en hyfsad och relativt långgrund sandstrand. Skala är helt uppbyggt kring turismen. Sillen går inte till som förr, men några båtar finns kvar. Min personliga uppfattning är att Skala starkt påverkas av att främst tyskar och engelsmän semestrar där. Det betyder bl a högre prisnivå än på övriga delar av ön. Kalloni däremot är förvånansvärt lite påverkat av turister. Här finns de butiker för livets förnödenheter, t ex kylskåp och jordbruksmaskiner, som annars bara kan köpas i Mytilini. På kvällarna tas den sedvanlig promenaden längs huvudgatan och tonåringarna hänger med mopparna i gathörnen. På en parallellgata åt öster till huvudgatan finns ett mycket välförsett bageri med alla honungsdränkta sötsaker som tänkas kan.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-06-14, 23:19
Pnyx Pnyx är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 410
Standard Sv: Skala Kalloni

Ser nu, lite försent, att jag inte svarat på en enda av dina frågorSå därför, i all korthet:
Ja, det finns bussförbindelser från Mytilini till Kalloni.
Nej, jag tror det kan bli svårt med buss sent på kvällen från Mytilini.
Nej, jag vågar mig inte på tidtabeller; det är som vanligt GMT som gäller
Ja, det är inte bara långt från Mytilini till Kalloni, utan också ganska kurvig väg, om än med bra bredd och beläggning.
Nej, om ni kommer med charterflyg, ska ni inte räkna med rumsraggare.
Ja, att byta ort tycker jag personligen är en god idé. Ön är stor och variationsrik.
Lokala arrangörer ? Inte en susning !
Varför inte hyra bil, trots allt ? Trafiken är gles och vägarna bra.

Usch, nu börjar jag längta !!!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-06-15, 11:05
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Skala Kalloni

Tack för dina svar. Vi kommer med flyg till Mytilini. Funderar på att kanske stanna där i stan första natten och sen åka vidare. Vet inte säkert om vi väljer Skala Kaloni men jag har läst en del positiva omdömen bland annat av Matt Barret och den som skrivit om ön här på kalimera under öinformationen. Vi har gott om tid att välja då vi åker först i september. Då brukar masshorden av turister från England och Tyskland normalt ha åkt hem eller har du andra erfarenheter? Jag kommer inte att hyra bil eftersom jag inte kör här hemma skulle det inte falla mig in speciellt inte när jag har barnbarnet med. Hoppas kunna beställa taxi med barnbilstol annars får det bli buss. Du kanske har tips på andra lugna byar. Helst med långgrunt, lite trafik och bra tavernor. Gärna med närheten till en större ort dit vi enkelt kan åka buss eller promenera för omväxlings skull. Vi är greklandsvana resenärer och dottern pratar grekiska helt flytande så jag räknar med att vi kan enkelt kan hitta bra information både före och under resan men det är alltid trevligt med tips från andra som besökt stället man ska till. Har hittat en del officiella sidor om ön som verkar mycket bra. Har jag tolkat det rätt om jag säger att det är 3-4 mil mellan Mytilini och Kaloni?

Eva

Senast redigerad av Eva L den 2008-06-15 klockan 11:43.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-06-15, 16:34
Pnyx Pnyx är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 410
Standard Sv: Skala Kalloni

Först nu, när du nämnde det, har jag läst ö-informationen om Lesvos. Som ny på forumet hade jag missat den. Jag delar skribentens syn på öns orter till vissa delar. (Men, Skala Kallonis är inte mitt favoritställe på ön). Med de önskemål du har tror jag ändå att Skala Kallonis blir ett bra val för er. Långgrunda sand?stränder är en bristvara på Lesvos, men finns. T ex i Gavathas (i norr, vägen mot Andissa), tyvärr hamnar ni då helt fel kommunikationsmässigt. Just det gäller alla andra alternativ också.

Skala Kallonis är en mycket liten ort, så några mängder med mellaneuropeer är det inte, räknat i antal. I september häckar de antagligen någonannanstans.

Sträckan mellan flygplatsen i Mytilini och Skala Kalloni uppskattar jag till
ungefär 5 mil.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-06-15, 22:21
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Skala Kalloni

Tack för dina svar. När barnbarnet som fyller 1 år och 5 månader under vår vistelse där nere är med är det andra krav som gäller än när jag reser ensam.
Då kan jag gärna bo en bra bit från stränderna. Både jag och dottern gillar små ställen bara det finns bra mat och promenadmöjligheter. Troligen tillbringar vi första natten i Mytilini stad för att sen ta bussen vidare till Skala Kalloni eller någon annan liten ort. Varför gillar du inte Skala Kalloni är det bara för att det är en turistort eller har du andra synpunkter?

Jag var själv tre dagar på Sikinos förra sommaren utan att längta allt för mycket till större platser så det här blir säkert ok även för mig. Ska bli spännande att se vad Janne skriver om ön när han kommer hem. Vi vet inte hur länge vi stannar på Lesbos men om vi inte får höra allt för mycket negativt om ön planerar vi att stanna 10-14 dagar för att flyga reguljärt hem över Aten. Ångrar vi oss får vi väl ta färjan vidare till en annan ö. Det som gör mig lite betänksam om Lesbos är att så få har något att säga om ön trots att det går charter dit från Sverige. Antar att det är fler än vi som hakat på Vings billiga 250 kr biljetter som borde lockat många att resa dit så vi får väl höra mer om ön när vi alla kommit hem i höst.

Vi kunde också tänkt oss att börja vistelsen på någon av Vings charterorter men med enbart flygstol gick det inte att boka deras transfer.

Eva

Eva
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-06-16, 11:02
Pnyx Pnyx är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 410
Standard Sv: Skala Kalloni

Jag har också frågat mig varför så få har något att säga om Lesvos, trots att så många ändå måste ha varit där. Förklaringen kan ligga i öns storlek, form, kuperade terräng och charterorternas geografiska läge. Den svenska chartern är koncentrerad till Plomari-Agios Isidoros i söder och Molyvos-Petra-Anaxos inorr. Båda områdena ligger i princip vid vägs ände. Med moppe når man inte långt på Lesvos och att hyra bil i Grekland drar sig många för. Med en veckas semester är det då lätt hänt att man stannar på charterorten. Om man blir besviken, på exempelvis stranden i Molyvos, är det naturligt att rycka på axlarna och säga att Lesvos var väl okej, men inte mer än så.
Att tillbringa första natten i Mytilini verkar klokt. Bli bara inte förskräckt på morgonen över stadens larm. Under ytan är Mytilini charmigt i all sin vardagliga intensitet (horacevarning på den meningen).
Att Skala Kallonis inte är mitt favoritställe på ön ska du inte ta så allvarligt. Det grundar sig nog i första hand på prisnivån och de tyska turisterna (å här har jag verkligen fördomar ). Bådadera ligger nog på normal nivå i september.
En av charterarrangörerna börjar sin infosida om Lesvos så här; "Lesvos är semesterön för dig som verkligen älskar Grekland !" Det kan inte sägas bättre.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-06-16, 11:13
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Skala Kalloni

Tack för det. Jag få försöka stå ut med larmet. Dottern har ju bott ett par år i Aten så hon är lite mera härdad. Vi ska försöka hitta ett ok boende som vi kan förboka där för första och sista natten. Räknar med att hinna med att titta lite på staden då. Kalloni lär vi nog också besöka och några bussresor till några andra sevärdgheter ska vi väl klara av. Jag gillar små öar men det går ju att skapa det lilla sammanhanget även på en större ö.

Eva
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-06-16, 17:17
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Skala Kalloni

Vatera är annars ett bra alternativ (tycker ju även Mr Barrett). Ligger visserligen lite vid vägs ände, och utan bil blir det förstås svårt att ta sej runt på ön därifrån. Det går dock buss till och från Mytilini varje dag.
Stranden är väldigt lång (7-8 km), delvis kantad av tavernor, och klart lugnt och avkopplande. Speciellt i september. Vi bodde där under vårt tredje Lesbosbesök för två år sen, på Vrisies Studios (har hemsida, som jag inte får länka till). Vi (2 pers). Pröjsade 150 euro för en vecka (75 per person, alltså). Nybyggt och fräscht. Och då vi var de enda boende fick vi bre ut oss i en fyrapersonerslägenhet för samma pris vi betalade för en tvåpersonersdito. Trivdes så bra där att vi bokade även den andra veckan där. Så behövde man inte släpa runt på alla grejer, även om vi gjorde några övernattningar på andra ställen också.
Synd att du inte vill köra bil på ön. Det finns annars hur mycket som helst att utforska.
/Thomas
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-06-16, 22:48
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Skala Kalloni

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Synd att du inte vill köra bil på ön. Det finns annars hur mycket som helst att utforska.
/Thomas
Har tyvärr kört mycket lite bil de sista 15 åren så därför är det uteslutet. Börjar nästan ångra ö-valet då det i Grekland finns så många pärlor där man inte behöver ha bil för att få en innehållsrik semester. Kanske vi snabbt drar vidare till någon anan ö. har inte fått ett enda tips på någon lokal arrangör av utflykter som brukar finnas på alla större öar. Inte heller har jag läst så mycket kanske frånsett Matt Barret som ger mersmak. Inga lyriska beskrivningar av landskap, tavernor, mat eller annat intressant. Å andra sidan är biljetterna dit ner så billiga att de faktiskt inte behöver utnyttjas om vi inte vill. Nu skojar jag lite men ett av våra överväganden är att ta måndagsfärjan till Samos för att stanna där ett par dagar och sedan åka vidare till Patmos.

Eva
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-06-17, 08:38
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Skala Kalloni

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Vatera är annars ett bra alternativ (tycker ju även Mr Barrett). Ligger visserligen lite vid vägs ände, och utan bil blir det förstås svårt att ta sej runt på ön därifrån. Det går dock buss till och från Mytilini varje dag.
Stranden är väldigt lång (7-8 km), delvis kantad av tavernor, och klart lugnt och avkopplande. Speciellt i september.
/Thomas
Vatera låter också väldigt fint och ni verkar ha haft ett fint boende där. Fördelen med Skala Kaloni i förhållandena till Vatera för oss är väl att Kaloni har en stor busstation med många huvudbusslinjer. Besökte ni Skala Kaloni och kan du i så fall beskriva skillnaderna mellan orterna?

Eva
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-06-17, 10:32
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Skala Kalloni

Jag har varit tre gånger på Lesbos. En gång med Petra som huvudort, en gång Agios Isidoris, och nu senast alltså Vatera. Vi beställde taxi genom Stavros (Vrisies Studios ägare) från flygplatsen (40 euro, vill jag minnas). Sen tog vi även en taxi till Skala Kalloni för att hyra vespa, och när vi sen lämnade tillbaka dom bodde vi där en natt. Mitt intryck var väl att Skala Kalloni var lite mera livligt/turistiskt. Vatera var väldigt lugnt i september. Vilket för oss bara var en fördel. Tror i och för sej att det aldrig kan bli speciellt packat på den stranden, men i september var det minst 100 meter strand per person.
Jag har varit på ett tiotal öar i Grekland och håller Lesbos för den bästa av dom. Bland annat för att den är så pass stor och så relativt lite turismexploaterad. Men det är klart, om man inte kan ta sej runt på egen hand med vespa (som vi alltid föredrar) eller bil blir det kanske inte riktigt samma sak. Två veckor i Vatera utan att röra på sej kan kanske bli lite VÄL lugnt.
/Thomas
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-06-17, 11:47
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Skala Kalloni

Tack för snabbt svar. Vespa är också utelsutet. Inte sätter dottern sin lille på en vespa i Grekland. Nu har vi bestämt oss för att stanna på Lesbos och boka hela flygsträckan hem till Norrland i samma bokning. Återkommer med mina erfarenheter och kanske ett fotoresebrev efter hemkomsten i höst. Till dess får alla gärna fylla på med bra tips till oss både på boende, matställen och annat användbart.

Eva
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-06-17, 13:06
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Skala Kalloni

Jo, jag förstod att vespa är uteslutet för er. Skulle vara med sidovagn då, kanske...
Annars så kan jag mycket väl förstå om ni väljer Skala Kalloni, med tanke på bussförbindelserna. Men bussen går alltså genom själva Kalloni, som ligger en bit ifrån Skalan. Det tar ett tag att gå däremellan (20-30 minuter i rask takt, om jag minns rätt). Dvs taxi till/från busshållplatsen är kanske att rekommendera för er? Alternativt att ni tar god tid på er.

Agios Isidoros på sydsidan är annars ett trevligt ställe också. Visserligen inte idealiskt som utgångspunkt för bussresor, men det finns flera fina stränder där omkring (förutom själva AI, t ex Tarti och Melinda). Dessutom är det bara några kilometer till Plomari därifrån, som väl skulle kunna kallas "huvudstaden" för södra delen av ön (fast mycket mindre än Mytilini). Det går hursomhelst bussar även dit från Mytilini (och en taxiresa borde vara lite billigare än till Vatera).

Överhuvudtaget föredrog vi södra delen av ön. Lite grönare och frodigare än den karga norra delen, även om även den delen förstås också har sin tjusning.

Nästa gång (för det blir definitivt en nästa gång) funderar vi på att utforska öns ostkust. Vi har varit vid några platser/stränder längst upp på den sidan, men det kanske finns andra här på forumet som har utforskat den delen mer utförligt?

/Thomas
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-06-17, 14:02
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Skala Kalloni

Vi gillar långpromenader och med killen i vagnen går vi gärna sträckan om trafiken inte är för hemsk. Både jag och dottern brukar ofta ge oss ut på långa vandringar.

Om jag fattat det rätt är det här en bördig del av ön och det är ju alltid trevligt.

Eva
Svara med citat
  #17  
Gammal 2008-06-17, 15:47
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Skala Kalloni

Ja, alltså, Vatera och Agios Isidoros/Plomari räknar jag till den bördiga södra delen. Kalloni ligger ju rätt så mitt på ön och bördighetsmässigt är det väl också nånstans mitt emellan. Alltså inte lika lummigt och grönt som det jag kallar södra delen.

En nackdel med Kalloni, som jag kom på nu, är förstås om ni vill åka till just Plomariområdet (gäller till Vatera med, för den delen) med buss.
Jag tror det då blir åtminstone ett krångligt byte och jag vetetusan hur busstiderna passar med varandra. Kan bli långa väntetider.
Norrut mot Petra/Molyvos går bussen däremot direkt.

En variant kan ju vara att tillbringa första veckan i Skala Kalloni, och då passa på att klämma Petra och Molyvos, och sen ta en taxi (eller buss med byte) till Vatera eller Agios Isidoros, och tillbringa resten av tiden där.

/Thomas
Svara med citat
  #18  
Gammal 2008-06-17, 16:04
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Skala Kalloni

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg

En variant kan ju vara att tillbringa första veckan i Skala Kalloni, och då passa på att klämma Petra och Molyvos, och sen ta en taxi (eller buss med byte) till Vatera eller Agios Isidoros, och tillbringa resten av tiden där.

/Thomas
Jag har skrivit ut ditt boendetips om det skulle bli så.

Eva
Svara med citat
  #19  
Gammal 2008-06-17, 23:21
Pnyx Pnyx är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 410
Standard Sv: Skala Kalloni

Kul att se att fler än jag är återkommande gäster på Lesvos ! Men, som vanligt är, är våra intryck olika, vilket jag tycker är berikande. Jag för min del delar helt öinfoskribentens intryck av Vatera; "Avsaknaden av en samlad bebyggelse och en samlingsplats med tavernor ger Vatera ett ganska ödsligt och avslaget intryck" osv. Framför Vatera föredrar jag, för egen del Nifida, som ligger vid Kalloniviken södra strand. Bebyggelsen ligger huvudsakligen parallellt med stranden. Ett par tavernor med bord och stolar på stranden och köken i husen på andra sidan gatan. Trafiken är lokal och mycket begränsad. De små pensionerna är enkla och, liksom tavernorna, familjedrivna. Den skyddade sandstranden (med inslag av klappersten) är ändå ganska lång, men det blir aldrig det minsta trångt. Nifida är semestermål för greker som gärna, ingående och länge diskuterar både lunch- och middagsmaten med tavernaägarna. Här är man bokstavligen vid vägs ände och får absolut inte ha anlag för lappsjuka.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2008-06-18, 16:59
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Skala Kalloni

Nifida var vi faktiskt på väg till senaste gången, men av olika orsaker så blev det så att vi inte åkte ut mot Kaloniviken förrän vid Skala Polichnitos, och betade även av resten in mot själva Kalloni (staden). Men nu fick jag ju ett bra tips till nästa gång.
Och, som sagt, våra intryck och preferenser är ju tack och lov olika. För mej själv är det just lugnet och den relativa ödsligheten som lockar i Vatera (förutom själva stranden, förstås). Tavernor o.dyl. finns det ju så det räcker, även om de delvis ligger lite utspridda från varandra.
Har du, Pnyx, förresten varit runt nånting på Lesbos ostkust? Jag har bara varit längst upp på densamma, som längst ner till Tsonia.
Och har du varit på ön efter hösten 2006? Då var det snack om att vägen mellan Vatera och söderut mot Plomari skulle börja anläggas och vad jag har kunnat se på flygkartor så verkar det nästan som dom kommit en bra bit med detta. Vet du nåt om detta?

/Thomas
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT