Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-02-23, 18:03
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Årets resa till Grekland går till...

Spanien. Jag tror äntligen det blir Spanien, trots att maken säger: "Du vet ju att det ändå slutar med att vi åker till Grekland!" Barnen, som fyllt 18 i sommar, ska inte med denna gång.

Märker att ju tröttare och mer utarbetad jag är, så längtar jag till Grekland (Amorgos). Ju piggare jag är desto mer längtar jag efter skog och grönska i norra Spanien och atlantkust.

A
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-02-23, 18:56
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Årets resa till Grekland går till...

Haha...ja så kan det bli .

Atlantkusten på Spanien och Portugal tycker jag är blåsig och havet kallt så det lockar inte mig .
När jag vill ha Grekland + grönska så väljer jag dom Joniska öarna. Så årets Greklandsresa för oss blir - Vasiliki på Lefkas igen. Där finner vi lugnet utan transfer till någon ö. I Spanien väljer vi Mallorcas västkust. Har varit på många ställen i Spanien men Mallorcas västkust har något speciellt.

Hoppas ni hittar det ni söker. Det ska bli spännande att höra om det! Det är inte så att ni funderar på att vandra en del av El Camino de Santiago? Det är något som lockar mig men tyvärr inte genomförbart p.ga. hälsan.

Deia
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-02-24, 14:41
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Årets resa till Grekland går till...

Vi har pratat rätt mycket om att åka till Spanien - dricka gott vin, äta tapas och pintxos (Baskien).

Så för några veckor sedan fick jag en akut längtan till Amorgos, endast utlöst av gamla minnen som plötsligt invaderade... Jag hade inte varit ute på Kalimera, inte läst något reportage om Grekland eller tittat på bilder. Det bara kom! Några dagar i Katapola, några dagar i Egiali, vandra mellan byarna där, bo på den lilla fina stranden som jag och sonen gick till en morgon, vandra från Katapola till Chora... Inte ens behöva hyra bil! Och maken vill åka till Donoussa.

Nu lutar det trots allt åt Spanien. Hyra bil och åka från Barcelona till Galicien. Jag vill återbesöka städer med underbara stränder: San Sebastian och Santander, stränderna ligger på rad. Och Santiago de Compostela utan strand, men härlig katedral och gamla stan. Och besöka städer och byar jag aldrig besökt: Girona, Zarautz m fl...

Norra Spanien har nackdelen att det kan regna - därav grönskan. Vattnet i Atlanten har aldrig varit kallt när jag badat, men svalkande i jämförelse med Medelhavet, Egeiska havet och allt vad det heter.

Det talas mer spanska i Spanien än i Grekland, ytterligare ett skäl till att jag vill åka dit. Vi får se vad det blir.

A
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-02-24, 15:06
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Årets resa till Grekland går till...

Spanien är ett jättebra val! Man kan aldrig se sig mätt på pittoreska , vackra städer, vacker natur och så äta den goda maten. Jag behöver också båda länderna, spanskan får ju inte glömmas helt! Grekland och Spanien uppfyller helt olika behov och kan inte jämföras som semestermål tycker jag.

Vi är jätteledsna att linjen Kalmar-Girona lades ner efter bara ett år. Nu blir det återigen krångligare att nå Spanien härifrån. Förra året hann vi i alla fall med tre resor till Spanien och i månadsskiftet december-januari blir det premiär för vår del för Teneriffa 14 dagar.
...men innan dess blir det Grekland också

Lissi
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-02-24, 15:22
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Årets resa till Grekland går till...

Visst är det så att längtan helt plötsligt sätter in!
Jag tycker om både Grekland och Spanien. Men på helt olika sätt. Tänk att länder kan ha så olika atmosfär. Och man vill ha allt - helst varje år. I år blir det en vecka i Spanien och en vecka i Grekland för oss.
Jag gillar också att man får testa sin spanska lite på semestern.

På senare år så är inte sol och bad så viktigt. Vi väljer oftare mysiga små byar, torg och god mat/vin

Deia
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-02-24, 16:00
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Årets resa till Grekland går till...

Citat:
Ursprungligen postat av Deia Visa inlägg
På senare år så är inte sol och bad så viktigt. Vi väljer oftare mysiga små byar, torg och god mat/vin

Deia
Precis!! Både i Grekland och i Spanien!

Lissi
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT