Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #121  
Gammal 2014-01-01, 09:11
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Onsdag 1 Januari 2014. Paleochora

Onsdag 1 Januari 2014. Paleochora.

Nyårsdagen här på Kretas sydkust inleds med ett rent miserabelt väder.
Vid sextiden öste regnet ner och en elak dimma hade parkerat sig ute på havet utanför. En hård vind gjorde det hela än mer trist.
Morgontemperaturen visade blygsamma 15 grader klockan sju.

Igår förmiddag träffade vi ånyo Olle och Anna. De satt tillsammans med en vandrargrupp från olika nordeuropeiska länder. Grova kängor och shorts var sällskapets traditionella klädsel.

Vi har ju en inbjudan från Haris att å Hotellets bekostnad äta nyårssupé uppe på Methexis Taverna i afton. Nu framgick dock att sagda supé skulle taga sin början först klockan 21, Denna tid att spisa middag är för oss helt otänkbar. Då sover vi normalt sett. Vi avstod därför av denna orsak.

Olle och Anna hade nyss återkommit från Methexis. De skulle boka ett bord till sig själva och vandringssällskapet, men möttes av beskedet att allt var fullbokat inför nyårssupén. Olle hade då kontaktat Järnkaminstavernan och där bokat bord för sällskapet till klockan 20 nyårsaftonskvällen.

Vi erbjöds slå följe med sällskapet, men genmälde att vi skulle gå ut att spisa middag redan vid halvsextiden på Järnkaminstavernan, men att vi kanske skulle råkas där på tavernan innan vi vandrade hemåt.

Hela gårdagen voro Paleochorabarnen ute med sina klingande trianglar och skönsång att vigga pengar av såväl ortsbefolkningen som turister och näringsidkare. Vi lade nog ut cirka 15 € i mynt till barnen under dagen.

Vid halv fem på aftonen gick vi över till KKP att intaga varsin isad Ouzo med Lemonskiva i. Det skulle denna afton bli Live Music och chefen var i full färd med att rigga upp mikrofoner och förstärkare. En lättare förtäring skulle även bjudas under aftonen.

Så vid halv sex över till Järnkaminstavernan att spisa middag. Arne kunde bara icke emotstå den goda kycklingrullen. Birgitta ville ha en Cheese Saganaki. Notan inklusive ett krus vitt och tvenne bjudglas Honungsraki stannade på 16 €. Just innan vi skulle vandra hemåt anlände vandrargeuppen i sällskap med Olle och Anna.

Så hemåt i den lite kyliga kvällen. Huskatten väntade troget på dörrmattan utanför studion att få sin del av kycklingrullen ur ”Doggyboxen”

Lite bilder från gårdagen ligga inne i galleriet under ”Onsdag 1 Januari”

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #122  
Gammal 2014-01-01, 09:19
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Kreta i Vinterskrud 2013 - 2014

Kycklingrulle låter gott,,vad är den fylld med?Önskar Er naturligtvis ett gott nytt också..
Svara med citat
  #123  
Gammal 2014-01-01, 09:33
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Kreta i Vinterskrud 2013 - 2014

Jag har inte ännu smakat den rullade kycklingfilen, men den verkar vara fylld med klippta bacon-skivor, lite smulad feta samt örter. Kanske något mer. Ska fråga Marianne nästa gång vi är på Järnkaminen.
Hon ugnssteker den inne i kaminens övre del och det luktar GOTT!
Birgitta.
Svara med citat
  #124  
Gammal 2014-01-01, 10:34
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Kreta i Vinterskrud 2013 - 2014

Gott Nytt År båda två!

Så ni sover över tolvslaget? Smällde det inte runtom?

Grekisk nyårssupé hade jag nog inte kunnat tacka nej till

Lissi
Svara med citat
  #125  
Gammal 2014-01-01, 11:56
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Kreta i Vinterskrud 2013 - 2014

Kali Xronia alla människor här inne och speciellt A & B.
Nu är det ett nytt år och en massa oskrivna blad. Jag vaknade
till sans och förnuft nu och rullade ut i köket.
Där hittade jag en flaska skumpa som var öppnad men ej rörd så det blev risgrynsgröt och skumpa till frukost! Vilka underliga vanor man skaffar sig!
Nu är det här inte vardagen i allmänhet, utan ett undantag. Just nu mår jag skitbra om man får säga så. Hoppas att det fortsätter hela dagen. Jag ska kolla lite på TV när jag nu har kopplat in den. Som en liten passus kan jag säga att jag kommer ihåg tolvslaget och alla raketer, men sedan slocknade jag och drömde sött till morgonen utan några artificiella hjälpmedel. Jag var bara så trött, så trött.
Är det ett ålderstecken? Funkar inte på lassa tyvärr då är jag orolig och kan inte sova.

/Ulf
Svara med citat
  #126  
Gammal 2014-01-01, 15:54
rollen rollen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2010
Inlägg: 20
Standard Sv: Kreta i Vinterskrud 2013 - 2014

Så härligt att se familjen på "Järnkamintavernan". Det är ju vårt favoritställe när vi bott i Paleochora på somrarna. Längtar dit när vi sitter här i regnet i Sverige. Så härligt att läsa om er vistelse. Var det tavernan Gallini som var öppen i Sougia?
Svara med citat
  #127  
Gammal 2014-01-01, 16:17
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Kreta i Vinterskrud 2013 - 2014

Det vore kul att veta vad järnkamintavernan heter? För det är väl inte den som är Methexis?

Lissi
Svara med citat
  #128  
Gammal 2014-01-01, 19:20
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Onsdag 1 Januari 2014. Paleochora

Var det några fyrverkerier under natten?
Svara med citat
  #129  
Gammal 2014-01-02, 09:21
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Torsdag 2 Januari. Paleochora



Torsdag 2 Januari. Paleochora.

En markant väderförbättring har inträtt. Denna morgon präglas av vackert väder och stillsamma vindar.
Idag skulle kustfärjan Daskalogiannis avgå på en dagstur till Gavdos vid åttatiden. Nu har vi emellertid icke sett en skymt av flytetyget, och klockan är nu nästan nio.

Kantänka turen blivit inställd.
Vid pass halv tio avgick till slut Kustfärjan mot Gavdos via Ag Roumeli.

Igår efter lunchsittningen på Water´s Edge noterade Arne att en av hans favoritstamgäster ”Partisanen” fanns på plats. Enligt Arne deltog mera troligt Partisanen som kulspruteskytt bakom en 12,7 mm Brenkulspruta under de förbittrade striderna mot tyskarna de sista dagarna i Maj 1941.

Arne tycker sig även kunna skåda ett kulhål i partisankepsen. Enligt Birgitta är det dock bara malen som varit framme…

Vid halvfemtiden promenaden upp till Methexis för att spisa middag. Icke så. Dörren var öppen men vi meddelades att stället skulle hålla stängt denna kväll. Detta grundat på att nyårsaftonens fest hade pågått ända till klockan fem på nyårsdagens morgon! Personalen behövde pusta ut och få vila sig.

Ja, då fick vi promenera ner till byn i stället. Först ett stopp på KKP för att sedan gå över till Järnkaminstavernan att äta middag. Arne beställde in en god grillad kycklingfilé , den med en kryddning icke av denna världen.

Birgitta fann tycke för en lokal specialité, små fyrkanter av filodeg fyllda med läckert innehåll.
Maten smakade utmärkt och tillsammans med ett krus vitt stannade notan på femton Euro.

Hemåt vid åttatiden att natta oss.

Lite bilder från gårdagen ligga inne i galleriet så strax under ”Torsdag 2 Januari”
På direkt förfrågan kan vi meddela att det i Paleochora ej förekom några fyrverkerier över huvud taget.

Arnne och Birgitta
Svara med citat
  #130  
Gammal 2014-01-02, 09:46
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Kreta i Vinterskrud 2013 - 2014

"Järnkamintavernan" heter egentligen Inochous.
Det är Marianne som huserar där och gör god mat. Hon har också ett hotell norr om byn.
Den goda maten parad med en skön värme därinne gör att man tycker om stället.
Detsamma gäller Methexi.
För kännedom har taverna Pandelis stängt under jul- och nyårshelgerna. Vi hoppas dom öppnar snart igen. Där har man en öppen eldstad som sprakar så underbart.
Birgitta.
Svara med citat
  #131  
Gammal 2014-01-02, 10:20
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Torsdag 2 Januari. Paleochora

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
En markant väderförbättring har inträtt. Denna morgon präglas av vackert väder och stillsamma vindar.
Det låter härligt, Arne och Birgitta.
Kollar man på yr.no så ser det lovande ut även för de kommande dagarna. SÅ skönt för er att få ljus och värme! Och utsikten över havet mot Gavdos!
Svara med citat
  #132  
Gammal 2014-01-02, 12:01
larvih larvih är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Danmark
Inlägg: 823
Standard Sv: Kreta i Vinterskrud 2013 - 2014

Tror jeg genkender "partisanen" som bådsmanden på Samaria I.


Senast redigerad av larvih den 2014-01-02 klockan 12:15.
Svara med citat
  #133  
Gammal 2014-01-02, 15:48
naxosss avatar
naxoss naxoss är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 337
Standard Sv: Kreta i Vinterskrud 2013 - 2014

Hej Arne och Birgitta.
Har varit hemma några dagar nu. Anders har åkt hem och vi har börjat arbeta igen.

Det var verkligen roligt att träffa er i verkligheten. Det är nästan ännu roligare att läsa era dagliga anteckningar nu när vi har varit där på vintern också.

Ha det fortsatt jättetrevligt och hälsa.

Lena
Svara med citat
  #134  
Gammal 2014-01-02, 15:57
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Kreta i Vinterskrud 2013 - 2014

Filofyrkanterna såg smaskiga ut. Måste erkänna att en sån här tallrik nog bara skulle vara en förrätt för mig eller efterrrätt om de är fyllda med äpple och kanel. Du Birgitta som gillar vegetariska rätter har du provat varma citronmarinerade kikärter? Om det finns så brukar det vara jättegott. Passar perfekt till en kaningryta som är en specialité för Kreta. De brukar också laga fantastiska leverrätter om det är något ni gillar.

Eva
Svara med citat
  #135  
Gammal 2014-01-02, 17:58
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Kreta i Vinterskrud 2013 - 2014

Allt låter jättegott och har provat...men vegetariskt är ju inte allt
Svara med citat
  #136  
Gammal 2014-01-03, 09:44
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Fredag 3 Januari. Paleochora

Fredag 3 Januari. Paleochora.

Återigen en mycket vacker morgon. 21,5 grader nu klockan tio.

Shortsväder kantänka idag.

Efter siestan under gårdagen gick vi upp till Water´s Edge att ta farväl av Olle och Anna samt vandrargruppen, De hade farit till Elafonissis att beskåda det vackra Orchidébeståndet som finnes att beskåda på en liten ö just utanför stranden.

Sällskapet hade fått vada ut till ön, men de fingo sannerligen lön för mödan. Marken var översållad av de vackra vita blommorna.

Enligt Olle är detta det enda beståndet av de vackra blommorna i hela Grekland. Olle skulle lägga ut bilder acv blommorna på sin hemsida när tid för detta medgavs.

Vid tretiden på eftermiddagen övertog Adriana serveringsjobbet på Water´s Edge. Strax därefter anlände Adrianas mor medförandes Adrianas treåriga dotter. I sanning en virvelvind med mycket spring i benen.

Vi överenskom med Haris att vårt besök hos Borgmästaren i byn skulle ske nu på tisdag eller onsdag kommade vecka.

Middagen avåt vi uppe på Methexis i sällskap med den sköna järnkaminen. Enformige Arne tog sin Schnitzel medan Birgitta valde Keftedes halv portion samt dito Horta halv portion. Horta är enligt Arne Djävulens föda...

Notan stannade på 15 € inklusive ett krus vitt.

Bilder från gårdagen ligga strax inne i galleriet under ”Fredag 3 Januari”

Arne och Birgitta

Senast redigerad av Arne den 2014-01-03 klockan 09:54.
Svara med citat
  #137  
Gammal 2014-01-03, 10:03
PA PA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 3 127
Standard Sv: Fredag 3 Januari. Paleochora

Hej bägge



Härligt att läsa era dagsrapporter.

Jag kunde inte ha sagt det bättre själv angående Horta! Jag fattar inte heller varför "alla" greker tjötar om att man skall äta denna "föda ej lämpad för människor". Passar mycket bättre till ensilage (konserverat gräs i bl.a. s.k. månägg)

Middagen avåt vi uppe på Methexis i sällskap med den sköna järnkaminen. Enformige Arne tog sin Schnitzel medan Birgitta valde Keftedes halv portion samt dito Horta halv portion. Horta är enligt Arne Djävulens föda...



//PA
Svara med citat
  #138  
Gammal 2014-01-03, 10:53
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Kreta i Vinterskrud 2013 - 2014

För den oinvigde som inte vet vilken maträtt herrarna pratar om går det att läsa mer här. http://allgreeksalads.com/recipes/cr...greens-recipe/

Chorta när den är som bäst är för mig en ljuvlig rätt och det var ett sätt för den många gånger fattiga landsbygsbefolkningen att ta tillvara det naturen ger. Näringsrikt, gott och billigt med andra ord. Vackert för ögat och läckert för gommen.

Eva
Svara med citat
  #139  
Gammal 2014-01-03, 13:18
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Kreta i Vinterskrud 2013 - 2014

Xorta finns av många olika slag och smaker och serveras ju till många olika rätter.
Xorta är ju inte Djävulens föda, då skulle alla greker vara djävlar eftersom xorta är mycket populärt.
Jag förstår inte att Arne nästan bara väljer kyckling jämt när det finns så mycket annat i det kretesiska köket
Testa exempelvis katsika dvs get av vilken tillagas tsigariasto med stamnagathi (det sistnämnda är en sort av xorta).
Husmanskosten på Kreta är en riktig höjdare och det finns så mycket att välja bland. Missa inte det!
Kali orexi!

lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
  #140  
Gammal 2014-01-03, 13:33
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Kreta i Vinterskrud 2013 - 2014

Citat:
Ursprungligen postat av lars Visa inlägg
Testa exempelvis katsika dvs get av vilken tillagas tsigariasto med stamnagathi (det sistnämnda är en sort av xorta).
Husmanskosten på Kreta är en riktig höjdare och det finns så mycket att välja bland. Missa inte det!
Kali orexi!

lars
Kriti stin kardia mou
Nu vattnas det i munnen. Get är en av mina absoluta favoriträtter. Kan det vara så att det inte serveras så mycket traditionell mat där Arne och Birgitta äter. Kanske tavernorna har anpassat sig till turisternas önskemål. De verkar ju servera schnitzel ofta och det trodde jag var en typisk centraleuropeisk rätt. Jag har aldrig sett den på en grekisk taverna.

Eva
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT