Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-04-26, 21:26
Matte Matte är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 81
Standard Sikinostips efterfrågas

Ett av uppslagen inför sommarens båtluff är några dagar på Sikinos.
Tar tacksamt emot tips på vart på ön vi ska bo, bra tavernor, stränder (som jag vet inte är öns specialitet) mm.

//Matte
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-04-27, 07:18
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Sikinostips efterfrågas

Jag bodde hos Tassos en bit ovanför hamnen för tre år sedan. Finns några foton i mitt fotoresbrev från det året. Enkelt bra boende med fin utsikt över bukten och en ganska stor balkong. Finns rum av varierad storlek. Han pratar ingen engelska och har en bror med taverna i hamnen. Sonen körde bussen upp till Chora och det var han som erbjöd mig rummet. Vi var inte många turister då i början av juni och det var inte direkt badväder.

Jag gillade att fördriva eftermiddarna uppe i Choras gränder och satt ofta på något av de små ställen som var öpppna i gränderna. Det ena severade underbara speciella bakverk och hade en fin takterass det andra var mer traditionellt med en mysig inredning finns foto i resebrevet. Sikinosborna var öppna och trevliga och varje gång jag gick till Chora blev jag erbjuden skjuts av någon i lokalbefolkningen. Den pratstunden kunde jag inte säga nej till.

En av tavernorna i Chora med fanatastisk utsikt över havet serverade den mest smaklösa mat jag ätit i Grekland. Flera andra var stängda men längre in på säsongen är de säkert öppna. Middagen åt jag därför ofta nere i hamnen.

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-04-27, 09:40
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Sikinostips efterfrågas

Störst utbud på boende finns i hamnen. Det finns även en del pensionat i Chora. Jag föredrar att bo i hamnen där det är mer liv och rörelse dagtid. Kvällarna är dock mycket trevligare i Chora där det finns ett fåtal tavernor, de som ligger i gränden efter ”kafévalvet" tycker jag är bäst.

Bästa stranden är den i hamnen, tycker i alla fall jag. Det går badbåtar till andra stränder, Agios Georgios är den enda som har taverna, endast öppen under mellan- och högsäsong. Fråga om den är öppen innan ni åker dit så ni inte får bada hungriga.

Missa inte solnedgången från klostret Zoodochos Pigi ovanför Chora. Den slår de flesta andra solnedgångar.



Hamnen och hamnstranden på Sikinos.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-04-27, 15:29
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Sikinostips efterfrågas

När jag var där början av juni för tre år sedan gick det inga badbåtar och tavernorna inne i Choras gränder var stängda den kvällen jag tog mig dit vid 20-tiden. Kanske beroende på att vi inte var mer än 15-20 turister på ön och vädret var rätt blandat med regn någon kväll. Däremot var det mer folkliv och öppna tavernor i hamnen. Charmigt ändå och en fantastisk utsikt uppe från Choras utkanter. Tror att Sikinos ganska snabbt ändrar karaktär och inte är så tomt när det går mot mellan och högsäsong. När planerar ni att resa dit?

Eva
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-05-09, 21:07
Matte Matte är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 81
Standard Sv: Sikinostips efterfrågas

Tack för tipsen, det är inte omöjligt att vi besöker Sikinos i sommar. Eller så blir det andra öar, utöver favoriten Schinoussa då.
//Matte
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-05-10, 10:34
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Sikinostips efterfrågas

Citat:
Ursprungligen postat av Matte Visa inlägg
Tack för tipsen, det är inte omöjligt att vi besöker Sikinos i sommar. Eller så blir det andra öar, utöver favoriten Schinoussa då.
//Matte
Gillar ni Schinoussa kommer ni med all säkerhet tycka om Sikinos också.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-05-14, 17:42
Tobbe Ss avatar
Tobbe S Tobbe S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Borås
Inlägg: 695
Standard Sv: Sikinostips efterfrågas

Hej,

Lucas som är lite av öns fixare, har ett boende som ligger på andra sidan bystranden. Detta boende ligger precis vid vattnet så man kan hoppa i från balkongen om man så önskar. Vi träffade några som bodde där förra året och betalande 50 EUR/natt, vilket de upplvede som ett ett fynd.
Själva bodde vi hos Tassos som har flera alternativ.

Tobbe
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT