Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2014-04-14, 18:48
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Hur dricker du ouzo?

Med vatten och i Grekland! Helst nyduschad och i skuggan före maten som någon sa .


Har tagit med en flaska hem någon gång men det är inte alls samma sak att dricka ouzo i Sverige!
Svara med citat
  #22  
Gammal 2014-04-14, 19:50
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 885
Standard Sv: Hur dricker du ouzo?

Min man dricker ouzon alltid som den är, utan is eller vatten. Jag dricker på alla sätt. Beroende på situationen. Nu ska vi till Lesvos i maj och då tror jag att det kommer att bli mera ouzo än vad vi vanligt brukat dricka under Greklandsresorna. Mera ouzo tillsammans med mat!

/ Anne
Svara med citat
  #23  
Gammal 2014-04-14, 19:51
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Hur dricker du ouzo?

Här på Kreta dricker vi raki oftare än ouzo. "Hemma" i Sverige dricker vi en ouzo både fredag och lördag kväll. Alltid lika gott och godare än raki!
/ Jannis
Svara med citat
  #24  
Gammal 2014-04-15, 09:15
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 680
Standard Sv: Hur dricker du ouzo?

Citat:
Ursprungligen postat av Deia Visa inlägg
Har tagit med en flaska hem någon gång men det är inte alls samma sak att dricka ouzo i Sverige!
Så är det. Jag har "massor" med oöppnade Ouzo-flaskor hemma. Det är inte samma sak. Detsamma gäller Retsina.

En gång var jag på en tysk bierstube, där de framställde sitt eget öl. Det var sagolikt gott. Så gott att jag köpte med mig ett krus hem.
Men när jag satt hemma i mitt svenska kök och skulle dricka det, smakade det inget speciellt. Tror inte ens att jag drack upp det.

Mycket hänger samman med stämningen, klimatet, maten younameit.

/Netwolf
Svara med citat
  #25  
Gammal 2014-04-15, 09:22
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Hur dricker du ouzo?

Jag halsar! Direkt ur flaskan! Och allt i ett enda svep! Och vips säger det bara så är hela flaskan slut

Näääe, riktigt så gör jag ju inte

Tycker ouzo är riktigt gott till bläckfisk och lite andra smårätter. Har svårt för att blanda den med vatten. Däremot en liten isbit i kan vara helt ok.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2014-04-15, 09:54
AGGEs avatar
AGGE AGGE är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Mitt i Skåne
Inlägg: 798
Standard Sv: Hur dricker du ouzo?

Citat:
Ursprungligen postat av SteffTee Visa inlägg
Raki däremot, det är en annan sak ! Rätt upp och ner bara! Varken vatten eller is får störa ;-)
Raki gäller det bara att kasta ner så fort som möjligt så att man inte känner smaken. Jädra raketbränsle alltså.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2014-04-15, 10:13
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 740
Standard Sv: Hur dricker du ouzo?

Av vännerna i Rethymno blev vi för många år sedan bjudna på ouzo med en karaff nypressad citron vid sidan. Sen dess begär vi alltid citron till men får dock oftast bara en skiva.
Vi tar is och vatten efter behag.
Lite meze till ska det vara. Dricker aldrig ouzo till middag. Då delar vi ett krus vitt.
Ett absolut obligatorium när vi är i Chania är att gå till saluhallen, sitta och titta på slaktarbutiken och dricka en ouzo. Meze i form av det torkade köttet med mer är ett måste. Sååå gott!
Birgitta.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2014-04-15, 11:05
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Hur dricker du ouzo?

Min ouzo får inte vara allt för kall. Absolut ingen is men en skvätt vatten.

Eva
Svara med citat
  #29  
Gammal 2014-04-15, 18:33
elladas avatar
ellada ellada är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: Luleå
Inlägg: 525
Standard Sv: Hur dricker du ouzo?

Plomari är godast enligt mej o min man antingen kall från kylskåpet eller med en isbit i på balkongen med utsikt över havet ojoj längtan blev svår
Svara med citat
  #30  
Gammal 2014-04-15, 21:06
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 849
Standard Sv: Hur dricker du ouzo?

Citat:
Ursprungligen postat av ellada Visa inlägg
Plomari är godast enligt mej o min man antingen kall från kylskåpet eller med en isbit i på balkongen med utsikt över havet ojoj längtan blev svår
Instämmer helt!

//maji
Svara med citat
  #31  
Gammal 2014-04-15, 22:14
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Hur dricker du ouzo?

Som den är, utan is eller vatten, gärna mycket och när som helst
Svara med citat
  #32  
Gammal 2014-04-16, 00:52
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Hur dricker du ouzo?

2/3 delar Ouzo och 1/3 kallt vatten! Ungefär - inte så himla petigt!

Yanna
Svara med citat
  #33  
Gammal 2014-04-16, 09:30
nekjam nekjam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Sikeå
Inlägg: 433
Standard Sv: Hur dricker du ouzo?

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Av vännerna i Rethymno blev vi för många år sedan bjudna på ouzo med en karaff nypressad citron vid sidan. Sen dess begär vi alltid citron till men får dock oftast bara en skiva.
Vi tar is och vatten efter behag.
Lite meze till ska det vara. Dricker aldrig ouzo till middag. Då delar vi ett krus vitt.
Ett absolut obligatorium när vi är i Chania är att gå till saluhallen, sitta och titta på slaktarbutiken och dricka en ouzo. Meze i form av det torkade köttet med mer är ett måste. Sååå gott!
Birgitta.
Vilket bra tips med citron, Birgitta. Det måste prövas. Själv vill jag inte ha vatten till, men en liten isbit.
Svara med citat
  #34  
Gammal 2014-04-16, 11:57
Marja Marja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2013
Ort: Västkusten
Inlägg: 333
Standard Sv: Hur dricker du ouzo?

Masse jag gör som du eller greker lärt mig och dricker helst ouzon "sketo"som den är. Har alltid trott att blanda med is eller vatten är en turist sak.

Jag har prövat allt och tycker inget är fel eller rätt utan var och en har sin smak. Hellre ett par droppar citron i som Birgitta nämnde än att det blir blaskigt med för mycket vatten.

Mitt bästa tips är att välja ett Ouzeri vid en fiskeby som har grillade åttaarmad bläckfisk, oktapodi. (Byn Amarynthos på ön Evia är perfekt)

Välj en skön plats i skuggan med havsutsikt. Be om en iskall karaff vatten med is och ett fat av citronklyftor. Drick mycket av det medan du väntar.

Beställ kolgrillad bläckfisk i stora stycken, ej mindre bitar. Se till att få höga
smala glas. Ej selterglas som är bredare. Ett krus eller en liten flaska ouzo av din favvo sort. Häll upp själv.

Ta nu bläckfisken mellan tummen och pekfingret och doppa den i det smala glaset. Kolflagorna kommer att dala ner till botten. Salta om du vill och pressa citron över mumsbiten är en smaksak. Ouzo marinaden kan vara tillräcklig för dig. Njut av din ouzo och se havet!

Skölj ur glaset med kolflagorna och häll upp ett glas till med ouzo.

Marja som längtar
Svara med citat
  #35  
Gammal 2015-01-14, 13:49
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Sv: Hur dricker du ouzo?

Gammal tråd men ändå: Dricker gärna och ofta ouzo och då antingen som den är eller "on the rocks" för att få den kall, något jag lärde mej av en grek på Thassos för 15 år sedan. Tycker det är nästan lika gott hemma framför TV'n, även om jag föredrar den på en ljummen kvällsbalkong men utsikt över en hamn el.dyl...

Thassosouzon vi fick då var "hemmagjord" av någon bekant och vid ett tillfälle så flöt inte isen utan sjönk till botten av glaset! (Kanske måste man vara kemist eller fysiker för att förstå vad det betyder. Ledtråd: alkoholhalten...)
Svara med citat
  #36  
Gammal 2015-01-14, 15:44
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Hur dricker du ouzo?

Citat:
Och framför allt ........
........... om du dricker ouzo, .......... NÄR OCH HUR DRICKER DU DIN OUZO?
Ouzo ska driskas med is, med vatten, också!, blir det just - blaskigt. Har aldrig sett greker hälls vatten i ouzo.
Däremot en turist som blandat en kompromiss, ouzo och juice. Kallas Jozo av aktuell person.
Ouzo passar alltid - frukosten får en extra krydda. Dock ej Ikarias egen ouzo... Men den finns i alla händelser inte på Paskaja eller hos Annas.
Svara med citat
  #37  
Gammal 2015-01-14, 17:44
Disse76s avatar
Disse76 Disse76 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2014
Ort: Bålsta
Inlägg: 297
Standard Sv: Hur dricker du ouzo?

Älskar verkligen denna dryck

Har alltid en flaska i kylen så den är kall, Dricker den så eller med en isbit i.
Det är ju verkligen en sommardryck som är bäst i Grekland på hotellbalkongen, Men funkar rätt bra hemma med på altanen i solen.
Brukar inte klaga så mycket heller när det är vinter & kallt och man tar en i soffan framför tv´n.

En ouzo är aldrig fel
Svara med citat
  #38  
Gammal 2015-01-14, 18:44
Hilda Hilda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Västra Ämtervik, Värmland
Inlägg: 73
Standard Sv: Hur dricker du ouzo?

Håller helt med Disse 76
Svara med citat
  #39  
Gammal 2015-01-14, 21:37
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Köping
Inlägg: 1 118
Standard Sv: Hur dricker du ouzo?

Med is och lite vatten så det inte blir för starkt men inte för blaskigt heller.
Att blanda med Cola eller apelsinjuice har jag inte gjort på snart 30 år då man var på tågluff och så.
Citrontricket ska jag testa.
Svara med citat
  #40  
Gammal 2015-01-14, 22:51
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 680
Standard Sv: Hur dricker du ouzo?

ynu har jagg tteshtat alla sät atttt driczzaka ouzo, mne jGg vett int viket som schmakar bäscht

/neeetwloff
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT