Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2010-05-20, 20:18
Marielous avatar
Marielou Marielou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 100
Standard Sv: Vart ska man INTE åka?

Citat:
Ursprungligen postat av Charlotte Visa inlägg
Jag skulle säga Andros. Blåsigt så till den grad att man kände sig blästrad.
Dessutom var en av döttrarna nära att sätta sig på en av många kanyler som var nedgrävna i sanden.
Ingen ö jag skulle vilja återvända till!
Lotta
Vi hade en fantastisk semester på Andros. Ingen blåst och såg inte en enda kanyl, vad menar du egentligen med det? Batsi hade en underbar strand och människorna var supertrevliga. Andros stad var också hemskt trevlig och genuin. Har vi verkligen varit på samma ö
Svara med citat
  #22  
Gammal 2010-05-20, 20:50
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Vart ska man INTE åka?

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Jag har aldrig varit besviken på ett enda resmål... brukar nog ha ganska god koll på vad jag åker till för typ av ställe. Skulle helt enkelt inte tillåta mig vara besviken efter en semester.
Det är ju precis det jag menar. Om alla vore som du skulle det nog finnas färre öar med dåligt rykte.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2010-05-20, 20:51
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Vart ska man INTE åka?

Citat:
Ursprungligen postat av Katti Visa inlägg
Men jag tycker de personerna ni beskriver-som gnäller och är lata-är samma som är lata och gnäller i Sverige.
Säkert, men av någon anledning är de alltid de som hörs och syns mest. Tyvärr.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2010-05-20, 22:00
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 422
Standard Sv: Vart ska man INTE åka?

Tänk vad härligt att vi tycker olika!!! Trist annasrs tycker jag.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2010-05-20, 22:11
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Vart ska man INTE åka?

Jag säger inte att man inte skall åka dit, men JAG åker inte tillbaka till Mykonos på väldigt länge.
Min beskrivning av varför anser nog inte vara PK så jag avstår- men jag kan säga som så att en av mina farhågor blev besannad.
Har tidigare haft Paros som en aldrig-mer-ö (undantaget att passera för att komma till Anti så klart) Men har börjat omvärdera det beslutet, ön kanske får en ny chans redan i år
// Helén
Svara med citat
  #26  
Gammal 2010-05-20, 22:19
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Vart ska man INTE åka?

Citat:
Ursprungligen postat av lehi Visa inlägg
Då måste jag säga Kreta.Trots att jag vet att det är en ö som har hur mycket som helst att ge.Men tyvärr, besökte Platanias för några år sedan och det var en sådan besvikelse.Stranden,miljön etc Hade bara luffat runt innan denna " chartervecka" och plötsligt var det som om det Grekland som jag lärt känna inte längre fanns.
Men som sagt, min åsikt bygger på bara en upplevelse.
Kan nog hålla med på sätt o vis!
Svara med citat
  #27  
Gammal 2010-05-20, 22:54
Ingrid Ny Ingrid Ny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Anderstorp
Inlägg: 261
Standard Sv: Vart ska man INTE åka?

En ö jag inte vill åka tillbaka till är TINOS - det var jätteblåsigt och ganska vacker toch anledningen är inte ön - utan att jag blev frånåkt! Båten gick med min man ombord och jag stog kvar i hamnen.... utan ngt mer än en melon, en liten flaska ouzo och ett utläst bok och en sarong.
26 timmar senare träffades vi på Paros och resan har gett många skratt - vi blir alltid tillfrågad eom vi kommer ensamma eller båda två när vi kommer till Anti Paros
Så kan det gå!
Mvh Ingrid
Svara med citat
  #28  
Gammal 2010-05-20, 22:58
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vart ska man INTE åka?

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Jag säger inte att man inte skall åka dit, men JAG åker inte tillbaka till Mykonos på väldigt länge.
// Helén
Då kan jag rekommendera Mykonos stad en dag i slutet av oktober med störtregn...Så otroligt vackert med hela "stan" för sig själv, med regnvåta gator och klar luft.... Jag ska till Mykonos en dag igen i september bara för att se om det är lika mysigt då...fast det tror jag inte...

Klick: Jag bara stortrivdes på Agistri. Otroligt god mat, supertrevliga människor....men det är ju så det är, vi tycker alla olika...Fan så trångt det skulle bli om vi alla åkte till samma ställen

Lissi
Svara med citat
  #29  
Gammal 2010-05-20, 23:02
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vart ska man INTE åka?

Citat:
Ursprungligen postat av Ingrid Ny Visa inlägg
En ö jag inte vill åka tillbaka till är TINOS - det var jätteblåsigt och ganska vacker toch anledningen är inte ön - utan att jag blev frånåkt!
Mvh Ingrid
...fast att Du blev frånåkt kan ju inte ön TINOS hjälpa

Lissi - som GÄRNA skulle vilja bli frånåkt just från Tinos
Svara med citat
  #30  
Gammal 2010-05-21, 09:29
charmangle charmangle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 9
Standard Sv: Vart ska man INTE åka?

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Cypern är inte Grekland. Cypern är en egen, självständig nation.
Jajo, men Grekland-Cypriotisk då. Själv har jag alltid jämnställt den Grekiska delen av Cypern som en del av grekland. Men uppenbarligen hade jag väldigt fel! En grekisk sallad med vitkål är helt uppenbart inte grekisk tradition!

/Nicholas
Svara med citat
  #31  
Gammal 2010-05-21, 09:35
charmangle charmangle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 9
Standard Sv: Vart ska man INTE åka?

Citat:
Ursprungligen postat av Katti Visa inlägg
Fast det där är inte så trevligt tycker jag..."lata charterturister"...

Sedan håller jag inte alls med om hemskheten med Cypern.
Vi åkte dit en vecka och hade en fantastik vecka på små mysiga tavernor i Paralimni - helt oerhört mysigt!
Allt handlar om hur du själv söker dig iväg från "turistfällorna".

Jag älskar Grekland på MITT sätt.
Håller med dig till 100%. Charter är bara ett annat sätt att beställa flygresan och boendet. Det har väldigt lite med vad man faktiskt gör på semesterorten.

Gällande Cypern ska jag kanske klargöra att vi fick en urusel semester förmodligen beroende på förväntningar och informationsproblem. Men vi tycker om det traditionellt grekiska, med god grekisk mat, kultur, historia och natur. På Cypern hittade vi inget sådant. Inte ens i Paralimni, vi försökte söka oss runt ön och hitta något som vi uppskattade, men lyckades helt enkelt inte. Förmodligen finns det, men varken den cypriotiska turistbyrån, resebyrån, eller andra vi frågade kunde ge oss några bra förslag på besöksplatser som passade in på det vi sökte. Det bästa råd vi fick var att ta oss över till den Turkiska sidan, men det kändes som lite väl besvärligt så det gjorde vi aldrig.

Klart man skall resa på det sätt som fungerar bäst för en själv!

/Hälsningar Nicholas
Svara med citat
  #32  
Gammal 2010-05-21, 10:19
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Vart ska man INTE åka?

Citat:
Ursprungligen postat av charmangle Visa inlägg
Håller med dig till 100%. Charter är bara ett annat sätt att beställa flygresan och boendet. Det har väldigt lite med vad man faktiskt gör på semesterorten.
Håller med till 100 %. Synd att även du missuppfattat det jag skrev.
Svara med citat
  #33  
Gammal 2010-05-21, 18:09
gianluccas avatar
gianlucca gianlucca är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Staffanstorp
Inlägg: 31
Standard Sv: Vart ska man INTE åka?

håller med om att det är skönt att vi alla tycker olika..annars hade det blivit trångt..
jag är väl som vissa andra härinne...grekland för mig är lugnet,harmonin,maten och möte med människorna..därför går ju de stora turiststråken bort direkt!
men sen är det väl så att man borde åka till alla öar minst 2 gånger...man kan ju ha väldigt oflyt med stället man hamnar på första gången..någon som är otrevlig..mat som smakar illa..eller bara dåligt väder kan ju oxå sätta ner betyget även på just det resmålet den gången.
och även på de stora turistöarna finns ju säkert små mysiga byar där man kan hitta den grekiska harmonin.
exempelvis så berättade en kompis till mig att han och sambon varit på en hemsk liten ö(fourni) för ca 12 år sedan...och där fanns ju ingenting..typ 2 eller 3 tavernor..1 gata..och en liten affär...hemskt!..för honom alltså!!!
för mig låter det som paradiset!
Svara med citat
  #34  
Gammal 2010-05-21, 21:07
BADarkness BADarkness är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Mitt i småland
Inlägg: 111
Standard Sv: Vart ska man INTE åka?

Citat:
Ursprungligen postat av gianlucca Visa inlägg
håller med om att det är skönt att vi alla tycker olika..annars hade det blivit trångt..
jag är väl som vissa andra härinne...grekland för mig är lugnet,harmonin,maten och möte med människorna..därför går ju de stora turiststråken bort direkt!
men sen är det väl så att man borde åka till alla öar minst 2 gånger...man kan ju ha väldigt oflyt med stället man hamnar på första gången..någon som är otrevlig..mat som smakar illa..eller bara dåligt väder kan ju oxå sätta ner betyget även på just det resmålet den gången.
och även på de stora turistöarna finns ju säkert små mysiga byar där man kan hitta den grekiska harmonin.
exempelvis så berättade en kompis till mig att han och sambon varit på en hemsk liten ö(fourni) för ca 12 år sedan...och där fanns ju ingenting..typ 2 eller 3 tavernor..1 gata..och en liten affär...hemskt!..för honom alltså!!!
för mig låter det som paradiset!
Håller med till 100% .
Jag själv älskar santorini många här inne hatar den..
Jag var förra året på Korfu återvänder INTE dit på några år..
Men var säkert på fel ställe..
Åker i år istället till Santorini,
Tycker inte att det finns någon fel ö ,.
Bara väldigt mycket åsikter om vad man gillar..
Och det är svårt att gå på..
Det bästa sättet att göra är att köpa lite guider härinne så får man själv välja låter intressant..

28 Dagar kvar
Svara med citat
  #35  
Gammal 2010-05-23, 10:22
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Vart ska man INTE åka?

Kommentar av mig som startade ämnet:

Min känsla är att det finns massor av platser eller öar i Grekland dit jag skulle kunna åka och trivas. Att det faktiskt är svårt att välja. Vi har varit på charterresa tre år i rad. Jag tror att charter idag kanske inte är som charter för 30 år sedan, d.v.s. att man ingår i en grupp som följer en guide och ser och gör samma saker.

I år blir det (äntligen) öluff och Kykladerna. Att det blev just Kykladerna är för att vi vill fortsätta se mer efter Naxos förra sommaren. Det hade kunnat bli en annan ögrupp.

Att det blåser hiskligt på en ö behöver ju inte betyda att det blåser nästa gång man kommer dit. Eller så är det en blåsig, utsatt plats. Jag minns hur dottern gnällde när vi blev sandblästrade på Plaka, Naxos, i somras!
"Jamen, vi kan inte hjälpa att det blåser! Det är inte vårt fel!"
Vi vandrade tillbaka mot Agios Prokopios längs stranden och hittade såsmåningom platser med lä.

Den ö jag känner mig mest skeptisk inför är nog Kreta, men har förstått att det är en vacker ö med möjlighet till vandring och naturupplevelser. Skulle nog välja noga var jag skulle bo och läsa på inför en resa dit.

Aina
Svara med citat
  #36  
Gammal 2010-05-23, 11:40
LenaochJanis LenaochJanis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 137
Standard Sv: Vart ska man INTE åka?

Efter att ha rest runt på Peloponnesos någon gång på 90-talet stannade vi i Glyfada 2 nätter för att vara nära Athens flygplats. Man ska väl aldrig säga aldrig, men jag tror inte att vi någonsin kommer att återvända till Glyfada.
I övrigt finns det inga platser i Grekland som vi besökt som vi inte skulle kunna återvända till.
På fredag bär det iväg till Kreta.
Svara med citat
  #37  
Gammal 2010-05-23, 22:18
Effie Effie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 10
Standard Sv: Vart ska man INTE åka?

Vad var det med Faliraki som var så avskräckande? Har för mig att jag fått platsen rekommenderad nån gång. Ska till rhodos snart, så det är bra att veta. :-)
Svara med citat
  #38  
Gammal 2010-05-23, 22:49
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Vart ska man INTE åka?

Citat:
Ursprungligen postat av Effie Visa inlägg
Vad var det med Faliraki som var så avskräckande?
Det är de fulla engelsmännens partyparadis. Stan är full av tingel tangel och pubar med fish n chips och de fulla engelsmännen springer nakna längs gatorna och skriker och slåss. Eller så var det i alla fall för ca 10 år sedan, tror att det lugnat ner sig lite nu.
Det positiva är att stranden är väldigt fin.
Svara med citat
  #39  
Gammal 2010-05-24, 09:55
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Vart ska man INTE åka?

Jeg har ikke vært på noen øy, eller noe sted på fastlandet, hvor jeg ikke trivdes. Enkelte steder stiller kanskje litt større krav når det gjelder å finne fram til de stedene man trives best, men selv på de store turiststedene kan man finne perler hvis man anstrenger seg.

Et par steder har det vært nok med ei eller to uker, og jeg føler ikke noe stort behov for å reise tilbake dit. Men som regel er to uker veldig kort tid til virkelig å få følelsen av stedet man besøker og menneskene der, og å danne seg en oppfatning av stedet/øya.

Det virker litt merkelig når noen vender tommelen ned for Kreta etter et besøk i Platanias. Kreta er en god del større enn Kykladene, Dodekaneserne og de Ioniske øyer til sammen, og har antagelig minst like mye forskjellig å by på som disse øygruppene til sammen også. Jeg har vært på Kreta ca. 15 ganger, og har fremdeles mye igjen å utforske der. Det finnes steder på Kreta jeg ikke ville tenke på å besøke flere ganger, men også steder jeg søker tilbake til gang etter gang

Det gjelder sikkert ikke bare for Kreta at et kort og uheldig besøk på ett sted kan farge oppfatningen av hele området.
Svara med citat
  #40  
Gammal 2010-05-24, 10:49
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vart ska man INTE åka?

Citat:
Ursprungligen postat av Aina Visa inlägg
Att det blåser hiskligt på en ö behöver ju inte betyda att det blåser nästa gång man kommer dit.
Fast just det där med blåsten på Andros - var det väl? - tycker jag är ett bra exempel på hur slumpar kan göra att "man kliver av båten med fel fot först".

Om man kommit till Andros en vecka senare eller tidigare kanske det varit vindstilla och vackert - och Andros hade blivit ännu en underbar Greklandsupplevelse. Om det blåser smådjävlar, däremot, kanske man åker därifrån och känner att Nää, aldrig det blåshålet igen.

I vintras hade jag en otrevlig upplevelse i Indien, första dagen på en ny strand där jag skulle bo några dagar. En hundvalp låg döende utanför en butik, flera människor satt utanför och småpratade och ingen tog nån notis om hunden. Det bidrog starkt till att mitt intryck därifrån fortfarande är ganska solkigt.

För många år sedan hade jag en liknande upplevelse på Tinos: en nyfödd hundvalp som tiken lämnade i solgasset, den lilla skrek. Jag gick och sa till på tavernan dit tiken hörde men de skrattade bara, ingen gjorde nåt.

Om detta inte hänt tredje gången jag var på Tinos så att jag redan fallit för ön - då hade det faktiskt kunnat bidra till att jag inte åkt tillbaka dit.

Min erfarenhet är alltså att det ofta är småsakerna som gör det.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT