Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-05-19, 19:21
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Vart ska man INTE åka?

Finns det något ställe eller någon ö i Grekland som ni avråder från att åka till? Eller något område. Jag bara undrar. Berätta också gärna varför.

Jo, jag har något svagt minne av att jag ställt frågan tidigare och att Arne hade traumatiska minnen från någon ö...

Aina
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-05-19, 19:59
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Vart ska man INTE åka?

Hersonissos på Kreta! Horribelt ställe, helt uppbyggt kring fyllesugna ungdomar som kräks i gränderna på nätterna. Dit vill jag icke, tror inte ens det skulle ha lockat mig om jag var 18 igen... Min syster hamnade där på ospecifierad resa 1995 och bytte ort efter 2 dagar...
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-05-19, 20:07
Charlotte Charlotte är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 47
Standard Sv: Vart ska man INTE åka?

Jag skulle säga Andros. Blåsigt så till den grad att man kände sig blästrad.
Dessutom var en av döttrarna nära att sätta sig på en av många kanyler som var nedgrävna i sanden.
Ingen ö jag skulle vilja återvända till!
Lotta
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-05-19, 21:36
Luckys avatar
Lucky Lucky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Holland
Inlägg: 369
Standard Sv: Vart ska man INTE åka?

Citat:
Ursprungligen postat av litentuva Visa inlägg
Hersonissos på Kreta! Horribelt ställe, helt uppbyggt kring fyllesugna ungdomar som kräks i gränderna på nätterna. Dit vill jag icke, tror inte ens det skulle ha lockat mig om jag var 18 igen... Min syster hamnade där på ospecifierad resa 1995 och bytte ort efter 2 dagar...


Hiihiiihii....hade en helt underbar semester i Hersonissos .
Fast da fanns det bara tva (2!) gator med restuaranter, pubar och diskopubar och hamnen forstas. Kommer ihag att de holl pa att bygga diskoteket "Ares". Och ja, jag var väl sadär 20 ar eller sa .


Lucky
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-05-20, 09:47
gunnars avatar
gunnar gunnar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 410
Standard Sv: Vart ska man INTE åka?

Citat:
Ursprungligen postat av Aina Visa inlägg
Finns det något ställe eller någon ö i Grekland som ni avråder från att åka till? Eller något område
Kan inte komma på något
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-05-20, 11:24
Desires Desires är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Stockholms län
Inlägg: 31
Standard Sv: Vart ska man INTE åka?

Jag gillade inte alls Zakynthos, tyckte det var en turistisk ö där det inte fanns mycket vackert att se, (bara havssköldpaddorna var häftiga att se), ändå åkte vi runt ön som vanligt när vi reser. Det fanns någon fin strand men staden där var som ett "mini Los Angeles" tyckte vi med massor av neonskyltar, diskotek och barer. En väldigt liten del av staden kändes grekisk. Det genuint grekiska saknades jag på denna ö! Men kan förstå att ungdomar gillar Zakynthos för det finns nog mycket för dem där - men om jag vore ung skulle jag ändå hellre åka till Kos som var en betydligt mysigare ö!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-05-20, 12:50
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Vart ska man INTE åka?

Jeg kommer nok ikke til å dra tilbake til Santorini. Alt virket så kunstig der, det var liksom vakkert som en forseggjort plastikkrose. Og så var det dyrt, fryktelig turistifisert og altfor mange souvenirbutikker. Det finnes helt sikkert flotte steder på Santorini, men førsteinntrykket ga ikke mersmak, og det er enormt mange øyer jeg heller vil utforske først, før jeg eventuelt gir Santorini en ny sjanse.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-05-20, 12:59
lehi lehi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Inlägg: 5
Standard Sv: Vart ska man INTE åka?

Då måste jag säga Kreta.Trots att jag vet att det är en ö som har hur mycket som helst att ge.Men tyvärr, besökte Platanias för några år sedan och det var en sådan besvikelse.Stranden,miljön etc Hade bara luffat runt innan denna " chartervecka" och plötsligt var det som om det Grekland som jag lärt känna inte längre fanns.
Men som sagt, min åsikt bygger på bara en upplevelse.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-05-20, 13:06
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Vart ska man INTE åka?

De gånger jag har åkt igenom Platanias och Agia Marina på väg till Paleochora,på Kreta alltså har jag fått rysningar i hela kroppen.Däremot vet jag att byarna ovanför ska vara fina och genuina.

En annan ort jag inte skulle vilja tillbringa ens en kvart i är Kamari på Santorini,trots att jag tycker mycket om Santorini annars.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-05-20, 13:34
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Vart ska man INTE åka?

Säger bara Faleraki på Rhodos, en endagsvisit där räcker för att aldrig vilja återkomma. (Obs! gäller bara orten, Rhodos i övrigt har mycket att erbjuda)
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-05-20, 14:07
charmangle charmangle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 9
Standard Sv: Vart ska man INTE åka?

Citat:
Ursprungligen postat av Aina Visa inlägg
Finns det något ställe eller någon ö i Grekland som ni avråder från att åka till? Eller något område. Jag bara undrar. Berätta också gärna varför.

Jo, jag har något svagt minne av att jag ställt frågan tidigare och att Arne hade traumatiska minnen från någon ö...

Aina
Vi älskar grekland, men begav oss förra året till Cypern. Det var det sämsta semestervalet vi någonsin gjort. Fruktansvärt dålig mat, uruselt med besöksmål (eller urusla mål menar jag), konstant festande med utspädd sprit till nästan vanligt vatten nivå, otroligt dyrt och tråkig natur.

Fina stränder på vissa ställen, men de var helt förstörda av uteställen som ställde ut högtalarna på högsta volym från 8.00/9.00 på morgonen.

Är man 18 och bara vill ha en otrolig fylleresa utan någon som helst kvalitet på festandet så kan Cypern funka, men i alla andra sammanhang är det inget annat än greklands soptipp.

Annars finns det platser på Öar som inte är så bra, Kreta har säkert många halvdanna ställen (heralklion kändes inte som någon hit) men Chania är otroligt mysigt och fint och många andra mindre byar.

På Rhodos är hela västkusten off för mig. Stränderna är ur usla och det blåser konstant samt extremt turistig/dålig mat.

Men resten av Rhodos är för mig helt underbart (Faliraki är en party ort, så dit kanske man bara ska göra en visit, inte bo om man inte är ungdom). Kalithea är att rekomendera samt, Lindos och Rhodos Stad.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-05-20, 15:29
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Vart ska man INTE åka?

Cypern är inte Grekland. Cypern är en egen, självständig nation.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-05-20, 16:22
pianilss pianilss är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 107
Standard Sv: Vart ska man INTE åka?

Citat:
Ursprungligen postat av Lucky Visa inlägg
Hiihiiihii....hade en helt underbar semester i Hersonissos .
Fast da fanns det bara tva (2!) gator med restuaranter, pubar och diskopubar och hamnen forstas. Kommer ihag att de holl pa att bygga diskoteket "Ares". Och ja, jag var väl sadär 20 ar eller sa .


Lucky
Åhhhh då var jag också där ...väldigt länge sedan men det var en fantastisk resa!!!! Var 19 år då och det var min första Greklandssemester....vilka minnen.....
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-05-20, 17:17
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vart ska man INTE åka?

Citat:
Ursprungligen postat av Aina Visa inlägg
Jo, jag har något svagt minne av att jag ställt frågan tidigare och att Arne hade traumatiska minnen från någon ö...
Aina
Jag tror mig minnas att Arne mår dåligt av ön Lipsi, men det är i mina ögon en helt underbar ö. Så är det, den ena avskyr en ö som en annan ser som sitt himmelrike, så något svar Du kan känna att få ledtråd av finns nog inte.
Däremot så finns ju olika typer av öar som av andra skäl som kan vara avskräckande.. Gillar man inte hålligång tex så väljer man en viss typ av ö osv...

Jag skulle nog inte själv spara till en resa till t ex Santorini, men blev jag bjuden så kanske....

Lissi
Svara med citat
  #15  
Gammal 2010-05-20, 18:27
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Vart ska man INTE åka?

Citat:
Ursprungligen postat av gunnar Visa inlägg
Kan inte komma på något
Håller nog med dig, Gunnar. Allt beror nog också mycket på ens egen inställning och lust att upptäcka nya saker. Att helt förlita sig till en ös sk "rykte" (som nästan alltid skapats av lata charterresenärer) är nog det dummaste man kan göra.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2010-05-20, 19:08
Katti Katti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Inlägg: 27
Standard Sv: Vart ska man INTE åka?

Fast det där är inte så trevligt tycker jag..."lata charterturister"...
För mig som ska resa med man och två barn så är det många fördelar att åka charter.
Det hade kostat rejält mycket att åka reguljärt med två ungdomar, sedan båtpengar tur och retur och två nätter i Athen.

Nu kommer vi direkt ut till Samos.
Jätteskönt!

Sedan håller jag inte alls med om hemskheten med Cypern.
Vi åkte dit en vecka och hade en fantastik vecka på små mysiga tavernor i Paralimni - helt oerhört mysigt!
Allt handlar om hur du själv söker dig iväg från "turistfällorna".

När vi var på Fuerteventura mötte vi ett par som åt kinabuffé varje dag på en kinakrog för det var billigt.
Själva satt vi med barnen på små hamntavernor och åt färsk fisk och drog till El Cotillo där vi åt på en oerhört mysig krog och strosade runt i byn!

Ser jag ned på de andra?
Nej-var och en gör sitt val utefter vad du önskar av din semester.
Har du ett stressigt arbete kan valet att bara slappa och sola vara det som gör att du orkar med att fortsätta ge allt på jobbet hemma.

Stunderna vid poolen kan vara de gyllene ögonblick då du äntligen kan tala med din fjortonåring om saker ni inte tar upp hemma - doppet i poolen kan vara mer värt än vilken fantastisk strand som helst.

Många hånar charterturismen och det är oerhört sorgligt.
För de allra allra flesta är det en stor lycka att bara få beställa den där resan och unna sig något.

Och sluta skriva att charterturisterna super och beter sig.
Under mina öluffarår var det oerhört ofta backpackers som satt stenhöga på puberna och var söndersupna.

Jag älskar Grekland på MITT sätt.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2010-05-20, 19:20
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Vart ska man INTE åka?

Citat:
Ursprungligen postat av Katti Visa inlägg
Fast det där är inte så trevligt tycker jag..."lata charterturister"...
För mig som ska resa med man och två barn så är det många fördelar att åka charter.
Jag uttryckte mig kanske lite klumpigt. Har många vänner med små barn som gärna väljer charter, MEN vägrar att stanna kvar i chartergyttret. Väl på plats hyr de bil, tar ungarna med sig och sticker iväg och upptäcker platser UTANFÖR charterkatalogernas ofta förutsägbara tips.

Vad jag menar med lata charterturister är de som inte rör sig ur fläcken, utan ligger kvar vid poolen hela veckan och gnäller över hur dyra drinkarna är på hotellet. Sedan åker de hem och klagar lite till. Typ.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2010-05-20, 19:57
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Vart ska man INTE åka?

Citat:
Ursprungligen postat av anoula Visa inlägg

Vad jag menar med lata charterturister är de som inte rör sig ur fläcken, utan ligger kvar vid poolen hela veckan och gnäller över hur dyra drinkarna är på hotellet. Sedan åker de hem och klagar lite till. Typ.
Precis så hade vi det hela förra veckan Vi gnällde dock inte över dyra drinkar då de ingick som allt annat Så vi klagade verkligen inte över något... Vi hade fullt upp med att delta i alla aktiviteter...hahaha! Men alla yngre resenärer i sällskapet var otroligt nöjda över veckan.
Men det är ju detta som är så härligt att man kan resa på olika sätt, att få välja det sätt som passar för stunden.
Om 29 dagar bär det iväg till Kreta och då ser semestern helt annorlunda ut... Inga barn, inga AI-drinkar

Jag har aldrig varit besviken på ett enda resmål... brukar nog ha ganska god koll på vad jag åker till för typ av ställe. Skulle helt enkelt inte tillåta mig vara besviken efter en semester.

Malin
Svara med citat
  #19  
Gammal 2010-05-20, 20:05
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Vart ska man INTE åka?

Citat:
Ursprungligen postat av Aina Visa inlägg
Finns det något ställe eller någon ö i Grekland som ni avråder från att åka till? Eller något område. Jag bara undrar. Berätta också gärna varför.

Nu vet jag att det finns många på detta forum som älskar ön men inte jag... Jag vill inte tillbaka till Agistri och detta är helt på grund av mina upplevelser av den enda gång jag var där. Ett ex. jag satt på en taverna för att äta. Ville ha en mythos till maten och fick beskedet att de hade ingen mythos utan endast Amstel som jag fick hålla till godo med. En liten stund senare kommer det in ett gäng semestrande greker och vips så förvandlades Amstel till Mythos. Jag ville inte heller ställa till en scen men valde att inte gå dit flera ggr. Sällan att tavernorna öppnade före kl 19....
Svara med citat
  #20  
Gammal 2010-05-20, 20:12
Katti Katti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Inlägg: 27
Standard Sv: Vart ska man INTE åka?

Men jag tycker de personerna ni beskriver-som gnäller och är lata-är samma som är lata och gnäller i Sverige.
Det är en typ av människa som aldrig är nöjd.
Inte en speciell plats.
Och det är inte rättvist mot de greker som arbetar på de "ofina" öarna att man slår ned på hela deras liv.

Jag vet nu inte varför jag gav mig in i denna debatt.

Det är bara lite roligt att det är så "exklusivt" att vara öluffare på obebodda öar.
Det är liksom lite nördigt och enkelt att gilla det vanliga.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT