Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Rhodos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2019-02-20, 22:28
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 422
Standard Motivera mig!

Har kikat på Tilos en längre tid och är riktigt sugen! Lugn och ro och en riktigt mysig ö verkar det som! Fick tyvärr avbeställa resan dit för något år sen pga sjukdom. Men nu gör vi ett nytt försök! Men...min man vill gärna ha några dagar/en vecka på Rhodos också men jag är sådär sugen. Har i och för sig aldrig varit där men inget som lockar direkt. Motivera mig till att tillbringa en tid även på Rhodos!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2019-02-20, 23:05
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Motivera mig!

Citat:
Ursprungligen postat av Eva64 Visa inlägg
Har i och för sig aldrig varit där men inget som lockar direkt. Motivera mig till att tillbringa en tid även på Rhodos!
Precis så har jag åxå tänkt.. Men snart är vi påväg! Ska bli så spännande att upptäcka ön i försäsong utan värmeböljor. Vet inte om det peppade dig men bara göör det!!
/ Kajja
Svara med citat
  #3  
Gammal 2019-02-21, 19:21
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 422
Standard Sv: Motivera mig!

Lite så känns det, att bara göra det! Men det blev inte bättre av att sonen sa typ "vad ska ni där och göra, det finns ju så många andra öar". Tanken är att vi åker i slutet på juni och början på juli så det är inte lågsäsong precis. Häsningarfrånensomintekanbestämmasig
Svara med citat
  #4  
Gammal 2019-02-21, 20:17
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Motivera mig!

Jag tycker att det mest handlar om vad man vill göra, vilken miljö man vill ha. Platsen i sig är aldrig målet.
Vill man uppleva en plats under några veckor, med bil så behöver platsen var ganska stor. Har man 1 vecka, så betydligt mindre. Vill man ligga på stranden under ett parasoll, så fungerar hela Grekland på sommaren.
Vill man vara bland greker eller turister så skiljer sig platserna avsevärt.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2019-02-22, 12:56
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 242
Standard Sv: Motivera mig!

Vi flyger till Rhodos i april för att sen ta båten över till Tilos, där vi stannar närmare tre veckor. Vi har varit många gånger på Tilos, och ännu fler gånger på Rhodos. Och varje gång (vår och höst) vi besöker Tilos, är några dagar på Rhodos ett måste. Jag tycker att Rhodos har ett oförtjänt dåligt rykte. Det finns så mycket att se och uppleva...

Svara med citat
  #6  
Gammal 2019-02-22, 14:11
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Motivera mig!

Citat:
Ursprungligen postat av Eva64 Visa inlägg
Motivera mig till att tillbringa en tid även på Rhodos!
Jag har varit på Rhodos många, många gånger, men ön har aldrig riktigt fastnat för mig. Skulle dock mer än gärna åka dit under lågsäsong. Det jag tycker bäst om på Rhodos är gamla stan, Stegna och Haraki.

Om ni åker till Rhodos så är ett råd att börja där och avsluta med Tilos. Jag kan lova att det är mentalt svårt att åka från lugnet på Tilos och komma till Rhodos.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2019-02-22, 16:07
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 242
Standard Sv: Motivera mig!

Tvärtom! Jag har inte svårt att komma till Rhodos efter Tilos. Det är som att komma tillbaka till verkligheten...Om du förstår vad jag menar?

Har försökt radera detta, men det går inte. Varför i hel.... går det inte?

Senast redigerad av sjöborren den 2019-02-22 klockan 16:20.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2019-02-22, 20:29
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 422
Standard Sv: Motivera mig!

Vi har faktiskt tänkt i samma banor. Rhodos först och Tilos sen! Känner att en bil på Rhodos är ett måste för att kunna se sig omkring, främst längst västkusten. Är lite tveksam om vi ska bo i Rhodos stad och sen ta oss ut eller tvärtom, bo utanför och sen ta oss in. Vilket i-landsproblem...! Lutar åt att vi bor i stan och sen tar bilen för att upptäcka resten av Rhodos. Min farhåga är dock att hamna på ett hotell full av ungdomar (inget ont om ungdomar men vill ha lite lugn och ro)! Har kikat lite på Annapolis som en del har rekommendera! Nu är det bara bokaknappen som jag ska trycka på!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2019-02-24, 23:08
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Trollhättan
Inlägg: 1 007
Standard Sv: Motivera mig!

Hej.
Det är svårt att förklara varför jag har fastnat för denna härliga ö, eller rättare sagt stad. har svårt att tänka mig att bo någon annanstans än i stan.
Har vart där 16 ggr, och bott på just Annapolis 11 ggr med årets första resa (över grekiska påsken).
Att bo inne i stan betyder att man kan gå till olika ställen och hitta nått nytt att titta på varje dag. Är ofta i gamla stan och strosar runt, finns många gränder att "hitta vilse" i. Sen kan man ta buss eller taxi ut ur stan och upptäcka nya ställen.
Eftersom JAG tycker trafiken verkar hemsk inne i stan så kör jag inte bil där själv, då är taxi jättebra, då jag har börjat gå med kryckor de sista åren.
Finns många små tavernor inne bland gränderna dit både greker o turister går.


Tycker det är tråkigt att folk som inte vart där har förutfattade meningar om denna ö. Ge stället en chans, allt är inte fest o fulla ungdomar, dom finns men man behöver inte gå där dom är.


Har en Facebook sida som heter Rhodos stad, gå gärna in där och titta på mina bilder från denna härliga stad (och Ö)


Bara att ni funderar på Annapolis, gör att jag tycker ni ska göra en bokning NU ;-) ;-)

Senast redigerad av IRSA den 2019-02-24 klockan 23:40.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2019-02-25, 14:07
Inger-Mariann Inger-Mariann är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2014
Ort: Fredrikstad, Norge
Inlägg: 64
Standard Sv: Motivera mig!

Første gang vi var på Rhodos var i juli 1985 og da tenkte vi aldri mer....bodde litt utenfor byen og taxikøene der var lange.... Senere har vi brukt Rhodos som utgangspunkt til andre øyer i Dodekanesene. Da gjerne m opphold på Rhodos i2-3 dager. Etterhvert har vi blitt godt kjent der og vet nå at øya har mye spennende å by på...I september 2017 var vi der 1 uke midt i oktober og det er absolutt å anbefale. Bra vær, ikke for mye turister og ikke for varmt.
Bortsett fra første gangen har vi alltid bodd i sentralt i byen og gamlebyen.
Har også tilbrakt noen dg på Rhodos etter ett opphold på Tilos og det gikk helt utmerket! Det var tidlig i mai for noen år siden.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2019-02-27, 21:03
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Motivera mig!

Det börjar dra ihop sig till första besöket på Rhodos. IRSA...du har koll på antal veckor kvar Har kikat lite på Chalki och Symi som en heldagstur på havet. Bra tider med färjor tr/rtr. Men vad ska man välja? Vad skiljer dessa små öar ifrån varandra? Stränderna kvittar i detta läget. Behöver vi boka båtresan snarast fast det är lågsäsong eller funkar det att göra det i hamnen?
/ Kajja
Svara med citat
  #12  
Gammal 2019-02-28, 19:13
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Motivera mig!

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Har kikat lite på Chalki och Symi som en heldagstur på havet. Bra tider med färjor tr/rtr. Men vad ska man välja? Vad skiljer dessa små öar ifrån varandra? Stränderna kvittar i detta läget. Behöver vi boka båtresan snarast fast det är lågsäsong eller funkar det att göra det i hamnen?
Det går endast att åka till Symi över dagen den tiden på året. Kolla utflyktsbåtarna i Mandrakihamnen, finns många att välja på. Ni köper biljett vid båtarna och det kan ni göra samma morgon, eller dagen innan om ni vill.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2019-03-06, 21:56
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Motivera mig!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det går endast att åka till Symi över dagen den tiden på året. Kolla utflyktsbåtarna i Mandrakihamnen, finns många att välja på. Ni köper biljett vid båtarna och det kan ni göra samma morgon, eller dagen innan om ni vill.
Men Janne, jag har hittat avgångar till Chalki den 25 april på sidan Direct Ferries.
Det är med Dodekanisos Seaways. 633 kr tur o retur för 2 pers om man beställer nu.
Ursäkta om jag lånade tråden Eva64.
/ Kajja
Svara med citat
  #14  
Gammal 2019-03-07, 18:34
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Motivera mig!

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Men Janne, jag har hittat avgångar till Chalki den 25 april på sidan Direct Ferries.
Det är med Dodekanisos Seaways. 633 kr tur o retur för 2 pers om man beställer nu.
Då är det bara att slå till!

Dodekanisos Seaways går från hamnen Kolona. (Det finns tre hamnar i Rhodos stad.)
Svara med citat
  #15  
Gammal 2019-03-07, 18:50
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard Sv: Motivera mig!

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Men Janne, jag har hittat avgångar till Chalki den 25 april på sidan Direct Ferries.
Det är med Dodekanisos Seaways. 633 kr tur o retur för 2 pers om man beställer nu.
Ursäkta om jag lånade tråden Eva64.
/ Kajja
Ja, Dodekanisos Seaways kör hela året, tisdagar och torsdagar 8.30 från Rhodos. Den kör Rhodos-Chalki-Tilos-Nisyros-Kos-Kalymnos, där den vänder och går tillbaka. Tänk bara på att 25 april är dagen före långfredagen i år, och många greker åker ut till öarna då för att fira Påsken. Så det kan vara klokt att förboka biljetter.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2019-03-08, 13:15
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Motivera mig!

Citat:
Ursprungligen postat av Annki Visa inlägg
Ja, Dodekanisos Seaways kör hela året, tisdagar och torsdagar 8.30 från Rhodos.
Hurra för Dodekanisos Seaways!
Svara med citat
  #17  
Gammal 2019-04-26, 16:56
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 422
Standard Sv: Motivera mig!

Jaha...det blir inte Rhodos/Tilos denna gånger heller. Sist vi bokade för fem år sedan fick vi avbeställa pga av sjukdom. Det ser inte bättre ut än att det blir samma visa i år igen. Inget allvarligt men ändå. Vill ju åka dit någon gång i alla fall men det känns som det gått troll i att vi inte ska komma hit. Ni som ska iväg får ha en underbar vistelse. Det lutar åt en höstresa i stället! Härligt att se fram emot!
Svara med citat
  #18  
Gammal 2019-04-26, 21:49
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Motivera mig!

Citat:
Ursprungligen postat av Eva64 Visa inlägg
Jaha...det blir inte Rhodos/Tilos denna gånger heller. Sist vi bokade för fem år sedan fick vi avbeställa pga av sjukdom. Det ser inte bättre ut än att det blir samma visa i år igen. Inget allvarligt men ändå. Vill ju åka dit någon gång i alla fall men det känns som det gått troll i att vi inte ska komma hit. Ni som ska iväg får ha en underbar vistelse. Det lutar åt en höstresa i stället! Härligt att se fram emot!
Förstår hur du känner det! Men häng i, och hav tröst! Tilos finns kvar, och enligt min uppfattning så har ni inte förlorat på att ha Tilos-resan kvar till hösten. För mig är september utan tvekan den skönaste månaden i Grekland, och .... gärna på Tilos!

Och du Eva! (Berätta inte detta för maken!) Jag instämmer helt med dig beträffande det du skriver i första inlägget i tråden om dina tveksamheter till att offra tid på Rhodos (nu får jag en massa Rhodos-älskare på mig). Det bästa med Rhodos, enligt min uppfattning, det är båtförbindelserna med Tilos.

Masse
Svara med citat
  #19  
Gammal 2019-04-27, 08:12
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Trollhättan
Inlägg: 1 007
Standard Sv: Motivera mig!

Masse, det är tur att inte alla gillar Rhodos , då skulle det bli trångt för oss som gör det
😂😉😂
Svara med citat
  #20  
Gammal 2019-04-27, 10:17
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Motivera mig!

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Det bästa med Rhodos, enligt min uppfattning, det är båtförbindelserna med Tilos.

Masse
Det bästa med Rhodos är att man är i Grekland just nu och inte hemma i Sverige!!
/ Kajja
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT