Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > BoCinas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-12-18, 18:15
bocina bocina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna / Plakias
Inlägg: 212
Standard Julefrid i Plakias

48 timmar senare.

Nu har vi varit här i Plakias i två dygn. Resan gick bra, visserligen okristligt att stiga upp vid 03.00 för att hinna till Arlanda 05.00. Men efter att ha hört på nyheterna om strulet senare på eftermiddagen är man glad att vi kom iväg tidigt. Alla flighter gick på tid, det var lite tight i CPH då vi bara hade 40 min på oss, men när vi boardat så såg vi att de lastade våra väskor. Skönt de hann med.

Som vanligt drygt två timmar i Aten. Lagom att hinna gå en sväng med Bosco och själva få en kaffe och en sandwich på utomhusfiket. Aegean lyfte i tid och när vi kom till Chania så dök väskorna upp nästan direkt. Bilen hämtades från långtidsparkeringen (den startade direkt, trots två månader sedan senast) och en och en halv timme senare låste vi upp dörren hemma!

Packade bara upp kylvarorna till Yvonne, sen dags för en ouzo i soffan och bara ta in känslan av att nu är vi här igen – härligt.

Hungern gjorde sig påmind så det bar iväg ner till Sifis. Ett kärt återseende och Bosco lät förstå att han vill ha kött. Det blev en perfekt mix av dagens variation: Fava, Horta och Beef in tomato sauce. Avslutade hemma med en kaffe på terrassen innan ljuset släcktes.

Gårdagen beslutades i princip att ägnas åt – ingenting.
Självklart promenader med Bosco:
men i övrigt blev det sova i soffan och läsa lite (efter en intensiv period på kontoret för att kunna komma iväg så hade jag ett uppdämt sömnbehov, och dessutom lite halsont och snuva på gång) .

Boscos eftermiddagspromenad gick via stranden som var öde


till Sifis (som inte var öde, men bara några greker som åt och diskuterade) för en lunch,

och sen blev det en repris på soffan igen. Kaffe och mackor till kvällen, På spåret via SvT Play och sen läggdags.

Dagen startade med den sedvanliga kaffekoppen på takterrassen, vädret osäkert men ganska varmt, ca 18 gr.


Efter kaffet, men före frukosten så blir det långpromenad med Bosco.
Här och var pågick fortfarande olivskörden

medan det på andra håll rådde lugn och stillhet


Bosco tyckte ibland att mitt fotograferande tog för mycket tid

så han blängde uppfordrande – Kom nu då!

Apelsinträden har som vanligt så här års massor med frukt

och hemma på terrassen blommar Hibiscusen


Plötsligt sken det upp så vi beslöt ta en greksallad till lunch på takterrassen. Fast så här års skiftar vädret lika snabbt som i svenska fjällen, så innan salladen var klar så var solen redan borta. Temperaturen var dock fortfarande ok, ca 19 gr så det var ändå skönt


Eftermiddagspromenad till Ostraco Bar för en kaffe. Bosco och husse delade på en våffla med choklad och glass. På hemvägen stannade vi till vid APAL’s julbazar (APAL = Animal Protection And Lifeline i Plakias) som sålde diverse smått och gott för att få in pengar till sin verksamhet. Träffade gamla vänner och informerade oss om hur de senaste sju räddade hundvalparna mår. Vi skall besöka dem i veckan. Som tur är accepterar Bosco ingen konkurrens, annars vet man inte om vi hade kunnat stå emot att adoptera en valp

Nog för nu. Hungrig igen. Ner till Sifis för kvällsmat

Bo och Cina
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-12-18, 19:09
Hansens Hansens är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Halmstad
Inlägg: 52
Standard Sv: Julefrid i Plakias

Tack för härliga rader!
Plakias är fint...o så härligt att få ta med sin vovve när man åker på långtur.Vår berner sennen får dock stanna hemma tyvärr när vi far iväg.
ha det så bra så ses vi nästa år i Chania,
hälsar Helen
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-12-19, 15:21
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Julefrid i Plakias

Tack för rapporten! Som jag skrivit tidigare i A&B:s blogghörna: det är något visst med lågsäsong!

Är inte alls avundsjuk.

Inte på FIX:en heller.

Njut av livet!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-12-20, 14:27
bocina bocina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna / Plakias
Inlägg: 212
Standard Sv: Julefrid i Plakias

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Inte på FIX:en heller.
Fix är en favorit. Om jag skall rangordna så blir det:

1 Fix - ljus lite lagom beska och "torr"
2 Amstel - inte fullt lika besk och torr, men god ändå
3 Mythos - ok, men i mitt tycke för "söt"
4 Alpha - billigast, ok som törstsläckare men lite "tunn"

Alltså min högst personliga uppfattning som ren amatör. Om man börjar komma in på alla "finesser" som ölkonnosörerna svänger sig med så är jag "lost"

Bo
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-12-20, 14:55
bocina bocina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna / Plakias
Inlägg: 212
Standard Sv: Julefrid i Plakias

Måndag eftermiddag

Gårdagen innefattade en tur till Yvonne (Yanna) i Rethymno där vi överlämnade lite medhavd kaviar och lingonsylt. I gengäld bjöds vi på en härlig jullunch med egenhändigt inlagd sill och en nyhet, ouzomarinerad matjessill - verkligen god!
Istället för rödbetssallad/sillsallad fick vi rödbetor med smulad fetaost i ugn samt lite klassiska meze-tillbehör som gurka, tomat, oliver och feta. Vad kunde sedan passa bättre som snapps än Sotos goda Raki

Innan den lunchen var över och vi vände hemåt hade det redan mörknat.

En stunds slumrande i soffan men, hur konstigt det än kan låta, så var det inte utan att vi var lite hungriga igen. Det blev en vända till Sifis där vi åt en Saganaki och en tallrik Horta, sedan Sifis "dagens" som var en fantastiskt god Fläsk med grönsaker (Horta). Vi gjorde som vanligt - delade på en portion. Det räckte ändå till en liten köttbit åt Bosco.


Tisdag:

Natten kom med ett först häftigt skyfall som visserligen avtog, men regnet höll i sig till gryningen. Bara ca 14 gr när jag steg upp. Fram på förmiddagen sprack det upp och solen kom fram och temperaturen steg till ca 18 gr. Dock blåsigt vilket inte syns så bra på bilden.



Här ser man dock hur vågorna slår över gamla hamnpiren ibland:



Stranden var öde men de stora vågorna och den starka vinden lockade lite senare fram surfarna:



Dagens lunch intogs ute på terrassen, men krävde fleecetröja på grund av den starka och lite kyligavinden. Kaffet intogs inomhus innan det nu är dags för en god bok på ryggläge i soffan - och sannolikt också en liten siestaslummer

Vad kan man mer begära?

BoCina
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-12-20, 17:40
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Julefrid i Plakias

Citat:
Ursprungligen postat av bocina Visa inlägg

1 Fix - ljus lite lagom beska och "torr"
2 Amstel - inte fullt lika besk och torr, men god ändå
Håller med om dessa två. Prova gärna Craft om du hittar någon av deras öl i Plakies. De är mycket goda!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-12-20, 17:43
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Julefrid i Plakias

Citat:
Ursprungligen postat av bocina Visa inlägg
Gårdagen innefattade en tur till Yvonne (Yanna) i Rethymno där vi överlämnade lite medhavd kaviar och lingonsylt. I gengäld bjöds vi på en härlig jullunch med egenhändigt inlagd sill och en nyhet, ouzomarinerad matjessill - verkligen god!
Istället för rödbetssallad/sillsallad fick vi rödbetor med smulad fetaost i ugn samt lite klassiska meze-tillbehör som gurka, tomat, oliver och feta.
Det låter hur gott som helst! Inte minst den ouzomarinerada matjessillen!

Citat:
Dagens lunch intogs ute på terrassen, men krävde fleecetröja på grund av den starka och lite kyligavinden. Kaffet intogs inomhus innan det nu är dags för en god bok på ryggläge i soffan - och sannolikt också en liten siestaslummer.

Vad kan man mer begära?
Inte mycket! Njut vidare, och tack för rapport!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-12-20, 18:05
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Julefrid i Plakias

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Håller med om dessa två. Prova gärna Craft om du hittar någon av deras öl i Plakies. De är mycket goda!
Håller med om Craft, fast jag ser inte den ölen så ofta...(eller så ser jag dåligt) Bergina är också rätt god som omväxling till andra grekiska ölsorter.

Lissi
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-12-20, 18:19
bocina bocina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna / Plakias
Inlägg: 212
Standard Sv: Julefrid i Plakias

Ett lokalt färsköl som är riktigt gott är Brinks (Rethymnian):

http://www.brinks-beer.gr/index.php/en

I början fick man åka till bryggeriet på vägen mellan Rethymno och Plakias strax söder om Armeni, men nu (i alla fall i höstas) kunde man hitta det i butiker i Plakias.

Bo
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-12-20, 18:37
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Julefrid i Plakias

Bosse och Carina, det var så himla trevligt igår och ni ska ha tack för att ni kom och för det ni hade med er!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det låter hur gott som helst! Inte minst den ouzomarinerada matjessillen!
Här kommer recptet för den som vill göra
Ouzomarinerad matjessill.
1 burk avrunnen matjesill
0,5 dl vatten
1 msk honung
1 msk olivolja
1 msk citronsaft
1 dl ouzo
Rödlök
Värm upp vatten, honung, olivolja. Låt svalna o tillsätt ouzon, citronsaften o några kryddpepparkorn, strimlad rödlök och häll allt över matjessillen. Låt stå ett dygn.

Ett annat tips med Ouzo som ni bara måste testa och som är godare än både Rakomeli och glögg.
Varm Ouzo med honung! Men 1-2 snapsglas räcker...tro mig!!

Yanna
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-12-21, 15:50
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Julefrid i Plakias

Låter mycket gott Yanna! Båda två. Tack för tips!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-12-21, 15:51
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Julefrid i Plakias

Citat:
Ursprungligen postat av bocina Visa inlägg
Ett lokalt färsköl som är riktigt gott är Brinks (Rethymnian):
Den var ny för mig. Jag ska hålla ögonen öppna nästa gång jag är på Kreta. Antar att den bara finns på Kreta?
Svara med citat
  #13  
Gammal 2011-12-21, 17:20
bocina bocina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna / Plakias
Inlägg: 212
Standard Sv: Julefrid i Plakias

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Den var ny för mig. Jag ska hålla ögonen öppna nästa gång jag är på Kreta. Antar att den bara finns på Kreta?
Vet faktiskt inte, de senaste åren har jag varit ganska begränsad i resandet (ARN-CPH-ATH-CHQ) men det är ju ett ganska litet bryggeri, så jag antar att det bara finns här.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2011-12-21, 17:24
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Julefrid i Plakias

Yanna!
Vad spännande,både med ouzomarinerad matjessill och med den varma ouzon med honung.Det sistnämnda ska provas redan ikväll och sillen ska jag göra på fredag.Oj vad kul med nya recept.
Monica
Svara med citat
  #15  
Gammal 2011-12-21, 21:34
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Julefrid i Plakias

Takk for fine bilder og info fra "vinteren" i Plakias, Bocina
Vi var i Plakias noen dager i april i år og likte oss virkelig godt
Siden vi hadde planer om å tilbringe årets november i Hellas sjekket vi litt ang Plakias offseason, steder å bo o.a, Creta Mare, hvor vi bodde, hadde åpent kun ut oktober.

Det ble Makrigialos i år
- men Plakias kan jo bli aktuelt et annet år om det finnes gunstige priser, da mener jeg månedspris og ikke pr/døgn for studio/leilighet

Ønsker dere fortsatt deilige dager og en God Jul
Svara med citat
  #16  
Gammal 2011-12-21, 22:28
Hjalta99s avatar
Hjalta99 Hjalta99 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Ljungaverk
Inlägg: 753
Standard Sv: Julefrid i Plakias

Citat:
Ursprungligen postat av bocina Visa inlägg
Fix är en favorit. Om jag skall rangordna så blir det:

1 Fix - ljus lite lagom beska och "torr"
2 Amstel - inte fullt lika besk och torr, men god ändå
3 Mythos - ok, men i mitt tycke för "söt"
4 Alpha - billigast, ok som törstsläckare men lite "tunn"

Alltså min högst personliga uppfattning som ren amatör. Om man börjar komma in på alla "finesser" som ölkonnosörerna svänger sig med så är jag "lost"

Bo
Hej,
Du glömde "Red Mythos"... som bara är SÅ god som är nummer 1!

/Eva
Svara med citat
  #17  
Gammal 2011-12-21, 23:01
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Julefrid i Plakias

Men du Yanna !!!!
Ouzo med honung vilken hit,maken njöt i fulla()drag,ja även jag.
Blev nästan lite hostmedicinsmak så det måste vara toppen om man har ont i halsen och är förkyld.Ett glas får räcka för i kväll,imorgon mot systemet,var så liten skvätt kvar i Ouzoflaskan och våra gäster under julen måste verkligen få smaka på detta istället för glögg.
Tusen tack Yanna för tipset.
Monica
Svara med citat
  #18  
Gammal 2011-12-22, 17:16
bocina bocina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna / Plakias
Inlägg: 212
Standard Sv: Julefrid i Plakias

Onsdagen:

Besökte igår Marita och Steffi som är mycket involverade i APAL (Animal Protection And Lifeline) i Plakias. De har nästan alltid hundar, oftast valpar, hemma som de hjälper och försöker omplacera, oftast till Tyskland.

För någon månad sedan så var det en väninna till dem som stannade till för en kort paus på vägen från Agia Galini. Plötsligt hörde hon ljud, gnällande eller pipande. Det visade sig vara 6 nyfödda hundvalpar som låg slängda i en plastkasse mitt ute "in the middle of nowhere". Hon tog dem till APAL som tog hand om dem. De har nu vuxit till sig och mår bra tack vare APAL och de "sponsorer" som hjälpt till med att bl a skänka pengar till mat m m.

En av dem fångad under ett kort ögonblick när den var stilla:


En är väldigt "ullig" i pälsen:

(De något suddiga bilderna beror på att alla hundar varit framme och nosat på kameran)
Alla är i stort sett olika så det är nog fråga om en blandning av blandraser.


Förutom den kullen så har de också tre små valpar som är nästan blinda. Varför - jo ägaren hade sprayat de små valparna med något mot flugor!

Två ser troligen lite men den tredje verkar inte se nästan något alls. Ögonen var helt igenmurade när de togs omhand, men nu är de i alla fall lite öppna, men veterinären kan inte säga hur mycket synen kan förbättras. Kanske inte alls!

En av dem som troligen ser lite (vänster öga fortfarande halvslutet):


Den minsta, som ser sämst (växer dessutom inte så de är oroliga för det också):


Tur att vi inte kan ta med någon hem (Bosco accepterar inga andra hundar och dessutom kan inte hundar större än Chihuahuor - typ- åka i kabinen) men vi bidrar så gott vi kan med pengar.

Senast redigerad av bocina den 2011-12-22 klockan 17:45.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2011-12-23, 12:44
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Julefrid i Plakias

Ja ibland undrar man om dessa människor har någonting i huvudet .Som tur finns andra sorter här på Kreta också .Men mycket återstår att göra .
Svara med citat
  #20  
Gammal 2011-12-23, 13:00
bocina bocina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna / Plakias
Inlägg: 212
Standard Sv: Julefrid i Plakias

Torsdagen:

vaknade av ljudet från regn och blåst. Vände mig därför bara i sängen och sov en timme till. Under natten hade det dessutom både blixtrat och åskat. En alldeles utmärkt dag att åka till Rethymno och uträtta lite ärenden. På vägen över bergen vräkte regnet stundtals ner, till och med hagel vid några tillfällen. Blixt och dunder också.

Väl i Rethymno hade regnet minskat något, men det kändes inte helt optimalt att parkera på den stora parkeringen vid marinan - när det regnar så är det i längsta laget från centrala delarna dit jag skulle. Försökte hitta en plats på gatan närmare centrum och hittade till slut en lucka rimligt nära (fast det var ju heldraget gult - P-förbud - men som en "god grek" så parkerade jag där)

En snabb rush till banken för att förstärka kontantkassan vid deras bankomat (när man använder bankens egen automat så debiteras ingen uttagsavgift, vilket annars drabbar oss vid bankomatuttag i Plakias) och sedan ett besök hos Alpha to Omega som sköter våra räkningar. Där fick jag nu klarhet i den fastighetsskatt som debiteras på elräkningen. Den uppgår till 3€ per kvadratmeter (vi har 63 m2) men sen multipliceras det med 1,25 (oklart varför) vilket innebär 236€ för oss. Generöst nog så fördelas beloppet på två räkningar. Nästa år sägs det att skatten delas upp på 5 räkningar, men lite oklart om faktorn 1,25 kommer att kvarstå eller ändras.

Efter en snabbfika hos Yvonne (för att lämna lite Classic-kaffe som vi glömde i måndags) så bar det iväg till Lidl för att bl a köpa russin och sötmandel till vår medhavda glögg. Där fanns dock endast rostade och saltade mandlar så det blev en sväng tillbaka in i stan och Marinopoulos (Carrefour) och där fanns vanlig neutral sötmandel. Återigen hade himlen öppnat sig och regnet vräkte ner igen när jag styrde hemåt.

I backarna upp från Rethymno stod "apelsinmannen" som vanligt så här års. På sin lilla lastbil har han flaket fullt med nyskördade apelsiner och klementiner:

Han "tvingade" mig att ta en klementin och smaka - helt underbar smak. Som en sann försäljare slängde han på några extra i de redan färdiga 5-kiloskassarna. Jag köpte en av var, allt till det facila priset av 10€!

Sista anhalten var sockerbagaren i Armeni för att köpa de goda julkakorna (mandelkakor) som ligger "dränkta" i pudersocker.

Man måste hålla andan när man äter dem. Andas man in så får man allt "damm" i lungorna och råkar man andas ut så får man allt på kläderna. Men de är väldigt goda


Fredagen startade med regn och åska, men under förmiddagen så kom solen och med den lite värme igen. Det blev en förmiddagsfika på takterrassen - nästan för varmt efter en stund. Hustrun passar på att köra en tvättmaskin nu när det är bra torkväder. Snart dax för en eftermiddagspromenad med Bosco. Till kvällen blir det en drink hos Pam och Jo som kom med bil från England igår (deras hund är större än Bosco så den kan inte åka i kabinen - återstår bil och båt för att ta sig hit).

Kalo Xristogena

Bo, Cina och Bosco

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT