Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2020-06-26, 13:11
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Jag trivs bättre här, där jag kan ha det lugnt och skönt och lukta på blommorna...



En gång för länge sedan i det soliga Grekland fanns det en liten pojke som hette Kalimera. Alla de andra små pojkarna som bodde där sprang alltid till stranden och simmade och badade, men det gjorde inte Kalimera. Han hade sitt eget favoritställe under en bougainvillea, och där satt han lugnt och stilla hela dagarna och luktade på blommorna.

En dag kom en gumma förbi och sa:

- Hörru, Kalimera, varför leker inte du med de andra små pojkarna och simmar och badar du med?

Kalimera skakade bara på huvudet och sa:

- Jag trivs bättre här, där jag kan ha det lugnt och skönt och lukta på blommorna.

Och gumman var en så förstående gumma, så hon lät honom sitta där, och vara... lycklig.

Åren gick och Kalimera blev större, större och STÖRRE! Och en dag var han jättestor och jättestark! Då kommer ett gäng lika stora pojkar och tvingar Kalimera att följa med till stranden. Han blir genast olycklig. Men när Kalimera kommer fram till stranden ser han en liten blomma som han sätter sig och luktar på, och blir genast lycklig igen.

Solstolsuthyrarna blev arga, strandförsäljarna blev arga, men argast av dem alla blev tavernaägaren. Hon stampade i marken. Hon slet sitt hår. Hon bröt menyn i småbitar. Hon bönade och bad under hjärtskärande skrik: Beställ nåt! Ät nåt! Drick nåt! men Kalimera bara satt där lugnt och fridfullt och luktade på sin blomma.




De blev helt enkelt tvungna att köra hem Kalimera till sin bougainvillea. Och så vitt vi vet sitter han fortfarande där och luktar på sina blommor.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2020-06-26, 13:34
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Jag trivs bättre här, där jag kan ha det lugnt och skönt och lukta på blommorna..

❤🇬🇷
Svara med citat
  #3  
Gammal 2020-06-26, 14:06
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Re: Jag trivs bättre här, där jag kan ha det lugnt och skönt och lukta på blommorna..

Åh, vilken härlig story!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2020-06-26, 15:38
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Jag trivs bättre här, där jag kan ha det lugnt och skönt och lukta på blommorna..

Tänk han hade nog rätt ändå, ....... den gamle pappan i filmen Mitt stora feta grekiska bröllop, när han sa att allt kommer från Grekiskan. T o m storyn om den snälla tjuren Ferdinand, visar det sig ju här!

Fantastiskt, det hade jag ingen aning om!

Masse
Svara med citat
  #5  
Gammal 2020-06-26, 15:40
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Jag trivs bättre här, där jag kan ha det lugnt och skönt och lukta på blommorna..

Tänk han hade nog rätt ändå, ....... den gamle pappan i filmen Mitt stora feta grekiska bröllop, när han sa att allt kommer från Grekiskan. T o m storyn om den snälla tjuren Ferdinand. Och från början handlade det ju inte alls om en tjur, utan om en liten pojke, visar det sig ju här!

Fantastiskt, det hade jag ingen aning om!

Masse
Svara med citat
  #6  
Gammal 2020-06-26, 15:59
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Jag trivs bättre här, där jag kan ha det lugnt och skönt och lukta på blommorna..

Tänk att bougainvilleorna är speciella just i Ermoupoli!



Vilken härlig anekdot, Janne. Man blir glad och timid resten av dagen!

Birgitta.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2020-06-26, 17:28
Disse76s avatar
Disse76 Disse76 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2014
Ort: Bålsta
Inlägg: 297
Standard Sv: Jag trivs bättre här, där jag kan ha det lugnt och skönt och lukta på blommorna..

Riktigt bra!!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2020-06-26, 17:54
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Jag trivs bättre här, där jag kan ha det lugnt och skönt och lukta på blommorna..

Åh, är det i Ermoupoli bougainvillepojken bor? Undrade just var det finns så fina, färggranna hus.

Förstår att han trivs där.

/ Anne
Svara med citat
  #9  
Gammal 2020-06-26, 18:14
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 322
Standard Sv: Jag trivs bättre här, där jag kan ha det lugnt och skönt och lukta på blommorna..

🇬🇷🇬🇷😎underbart!

Pia
Svara med citat
  #10  
Gammal 2020-06-27, 11:18
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Jag trivs bättre här, där jag kan ha det lugnt och skönt och lukta på blommorna..

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Åh, är det i Ermoupoli bougainvillepojken bor? Undrade just var det finns så fina, färggranna hus.
Yepp, det är i Ermoupoli bougainvillepojken bor.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2020-06-27, 11:19
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Jag trivs bättre här, där jag kan ha det lugnt och skönt och lukta på blommorna..

Tack för all respons. Kul att ni blev glada.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2020-07-02, 13:12
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 319
Standard Sv: Jag trivs bättre här, där jag kan ha det lugnt och skönt och lukta på blommorna..

Jättekul! :-)
Svara med citat
  #13  
Gammal 2020-07-03, 09:10
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Jag trivs bättre här, där jag kan ha det lugnt och skönt och lukta på blommorna..

Citat:
Ursprungligen postat av Getpinglan Visa inlägg
Jättekul! :-)
Tack!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2020-07-03, 09:12
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Jag trivs bättre här, där jag kan ha det lugnt och skönt och lukta på blommorna..

Roligt, Janne. Och sympatisk installning till livet,,,
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT