Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #481  
Gammal 2020-04-20, 15:44
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Jag skrev om viruset på FB och som var på väg i början av januari, tom mina vänner förlöjligade mitt inlägg o beskrev mig som en negativ domedagsprofet, eftersom viruset då var okänt, inte rapporterat av svensk media, o därmed inte existerade. Men det skrevs om det i andra icke västmedia som det största hotet i modern tid, 1,5-2 månader innan någon i Sverige hade en aning.
Nu skrivs det om att Sverige gör ett experiment med virushantering, o att det får kosta liv, i tron att det är den bästa metoden.
Om man ska vara uppdaterad så hjälper nog inte bara tabeller som någon föreslog, utan en lite bredare syn o faktainsamling. En exceltabell är inte svaret enl mig.
Svara med citat
  #482  
Gammal 2020-04-20, 15:50
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg
Det var inte de pinsamma 22 forskarna jag syftade på utan 2000 forskare som stod i DN för några veckor sedan. Läste du inte det? Ska länka när jag hittar det. Dumförklara mig inte är du snäll.
Förlåt, det var absolut inte meningen att dumförklara dig på något sätt. Men den artikeln i DN har jag inte sett, så jag trodde att du menade de 22 forskarna - som på något sätt helt plötsligt hade blivit 2000.


Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Mörkertalet är nog stort!
Absolut INGEN vet hur detta virus kommer att utvecklas och om det nånsin försvinner. Absolut INGEN vet ännu vem eller vilka som gör rätt!
Nej, precis. Även i länder som har tagit i hårdare finns det olika åsikter bland experter och politiker.

Och precis som Netwolf nämnde så räknar många länder ENDAST in de som har avlidit på sjukhus, inte de som dör på äldreboenden eller i sitt hem. HÄR är en artikel om National Care Forum i Storbritannien som menar att det är sannolikt att ytterligare tusentals människor har avlidit på äldreboenden, men att dessa inte är inräknade i statistiken.

/kimmen
Svara med citat
  #483  
Gammal 2020-04-20, 16:15
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Spizeman Visa inlägg
Om man ska vara uppdaterad så hjälper nog inte bara tabeller som någon föreslog, utan en lite bredare syn o faktainsamling. En exceltabell är inte svaret enl mig.
Men om det nu är så viktigt att hålla på att diskutera och jämföra fram och tillbaka hur hög dödligheten är i olika länder - trots att man räknar på olika sätt - så är ju ländernas officiella statistik och tabeller det enda vettiga underlaget för en sådan diskussion.

/kimmen
Svara med citat
  #484  
Gammal 2020-04-20, 16:44
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Men om det nu är så viktigt att hålla på att diskutera och jämföra fram och tillbaka hur hög dödligheten är i olika länder - trots att man räknar på olika sätt - så är ju ländernas officiella statistik och tabeller det enda vettiga underlaget för en sådan diskussion.

/kimmen
Visst är det en bra metod, men om vi har 100 döda i Grekland o 1500 i Sverige, hur kommer man då fram till att Sveriges metod är så bra ? Det förstår jag inte.
I Finland är väl siffran ungefär samma som i Grekland.
Nu vet jag att inte svenskar gillar kritik, och att allt svenskt är bäst, men ändå ???
Svara med citat
  #485  
Gammal 2020-04-20, 17:02
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Spizeman Visa inlägg
Visst är det en bra metod, men om vi har 100 döda i Grekland o 1500 i Sverige, hur kommer man då fram till att Sveriges metod är så bra ? Det förstår jag inte.
Jag har inte påstått att det är "bra" med 1500 döda i Sverige. Som redan har nämnts räknar länder på olika sätt, av den anledningen pratar man nu mer om "inrapporterade" siffror. Någon skrev att Sverige har "flest döda" - vilket naturligtvis inte stämmer! Flest döda just nu har USA. Tittar man på inrapporterade döda per miljon invånare ligger Sverige nu på 11:e plats.

Men som Kajja nämnde så är det ju INGEN som vet hur detta slutar när det en gång är över - framför allt är det ju ingen "tävling" där man ska utse vinnare och förlorare!

/kimmen
Svara med citat
  #486  
Gammal 2020-04-20, 17:17
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Förlåt, det var absolut inte meningen att dumförklara dig på något sätt. Men den artikeln i DN har jag inte sett, så jag trodde att du menade de 22 forskarna - som på något sätt helt plötsligt hade blivit 2000.



Nej, precis. Även i länder som har tagit i hårdare finns det olika åsikter bland experter och politiker.

Och precis som Netwolf nämnde så räknar många länder ENDAST in de som har avlidit på sjukhus, inte de som dör på äldreboenden eller i sitt hem. HÄR är en artikel om National Care Forum i Storbritannien som menar att det är sannolikt att ytterligare tusentals människor har avlidit på äldreboenden, men att dessa inte är inräknade i statistiken.

/kimmen
Jag tycker att Sverige gör rätt där, att ta med dom. Jag förstår inte varför vissa andra länder inte räknar med dom i statistiken, det är ju helt fel?

Däremot en sak som jag tänkt på dock när frågan har kommit upp tidigare då man jämför Italiens och Spaniens dödstal med Sveriges och sagt att de inte räknar in äldreboenden, där måste jag berätta en sak som jag tänkt på. Att Italien och Spanien har en annan kultur än Sverige där det inte är lika vanligt med äldreboenden. De flesta äldre bor ihop med familjen eller tas hand om familjen tills de dör. Samma kultur som det är i Grekland (jag känner själv ingen som har sina föräldrar på äldreboende här, plus att det kostar ganska mycket här vad jag har förstått). Så att eftersom det inte finns lika många äldreboenden där, så är det nog inte så många som heller dött av corona på äldreboenden där. Dödstalet skulle nog inte ändras mycket i de länderna om man skulle lägga till de som dog på äldreboenden. I Sverige däremot är det en stor del av de döda som dött just på äldreboenden då många äldre bor i en sån form där.

Så jag tror inte att det går att säga att Sveriges statistik är så mycket annorlunda än dessa länder. I Storbritannien däremot där jag kan anta att det finns många äldreboenden då deras kultur liknar Sveriges där kan jag tro att statistiken skulle bli helt annorlunda om man också räknade in antalet döda på äldreboenden.
Svara med citat
  #487  
Gammal 2020-04-20, 17:20
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
ligger Sverige nu på 11:e plats.
- framför allt är det ju ingen "tävling"
/kimmen
Naturligtvis tävlar vi inte eftersom sverige redan ligger så nära på sista plats, o då är det aldrig någon tävling.
Det finns närmare 195 länder o Sverige har nu framgångsplats - 184 o närmare sista platsen kommer vi nog inte.
Hur nu vi ska passera 184 länder i placering utan skyddsutrustning är för mig en gåta.
Jag är lycklig som har bostad i Grekland. 🇬🇷🇬🇷🇬🇷🇬🇷🇬🇷🇬🇷
Svara med citat
  #488  
Gammal 2020-04-20, 17:25
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Jag känner en i Grekland som har svärmor på "hemmet" Svärmor är 97 och personen själv närmar sig 80, så inte så lätt och orka och ha en dement svärmor och ta hand om :-( Och har sett på Alphanews att det är ett äldreboende i karantän utanför Aten, för det har upptäckts smitta där. Sen vet man ju inte hur många gamla dör hemma i byarna för man gör väl knappt någon test på dom, eftersom dom inte kommer till sjukhus.

Riitta
Svara med citat
  #489  
Gammal 2020-04-20, 17:29
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Jag känner en i Grekland som har svärmor på "hemmet" Svärmor är 97 och personen själv närmar sig 80, så inte så lätt och orka och ha en dement svärmor och ta hand om :-( Och har sett på Alphanews att det är ett äldreboende i karantän utanför Aten, för det har upptäckts smitta där. Sen vet man ju inte hur många gamla dör hemma i byarna för man gör väl knappt någon test på dom, eftersom dom inte kommer till sjukhus.

Riitta
Jag sa inte att de inte finns. Men det är inte så vanligt som i Sverige.
Svara med citat
  #490  
Gammal 2020-04-20, 17:33
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Spizeman Visa inlägg
Naturligtvis tävlar vi inte eftersom sverige redan ligger så nära på sista plats, o då är det aldrig någon tävling.
Det finns närmare 195 länder o Sverige har nu framgångsplats - 184 o närmare sista platsen kommer vi nog inte.
Ehhh… jaha...


Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Sen vet man ju inte hur många gamla dör hemma i byarna för man gör väl knappt någon test på dom, eftersom dom inte kommer till sjukhus.
Nej, dom lär ju inte finnas med i statistiken.

Tänk sedan när viruset tar fart i slumområdena i Indien, Afrika och Sydamerika. Usch...
Och många av de som dör där lär väl knappast hamna i någon statistik...

/kimmen
Svara med citat
  #491  
Gammal 2020-04-21, 09:10
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Ledarna för Greklands fem största hotellgrupper har i intervjuer med Kathimerini uppskattat att årets turistsäsong inte kommer att börja före juli.

Läs mer på Kathimerini.
Svara med citat
  #492  
Gammal 2020-04-21, 13:13
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Tänk sedan när viruset tar fart i slumområdena i Indien, Afrika och Sydamerika. Usch...
Och många av de som dör där lär väl knappast hamna i någon statistik.
Läste nu att man har uppdaterat dödstalen i England och Wales med 40 %! Så siffror lär revideras många ggr till och i utvecklingsländerna i tredje världen, lär vi aldrig få reda på hela sanningen. Man får väl vara j*vligt glad att det inte är Ebola som grasserar världen över i alla fall..

/Netwolf
Svara med citat
  #493  
Gammal 2020-04-21, 13:29
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Avbokat

Jag tänker inte bemöta hela ditt inlägg, men dessa måste jag kommentera

Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg
Visst har jag läst artiklar även i svensk press om att även symptomfria kan smitta, men det är inte ofta,
Men, du sa ju nyss att den första artikeln i svensk media kom för en vecka sen. Nu talar du ju emot dig själv.

Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg
...när jag läser på olika andra forum (till exempel familjeliv där olika människor får skriva och fråga om allt möjligt).
Va? Hänvisar du till familjeliv som källa. Det är ju lika trovärdigt som flashback... Då förstår jag var du får dina idéer från

Sen är det ju så här. Folkhälsomyndigheten säger saker. INTE Anders Tegnell. Det är ju inte hans personliga uppfattning. De är ju en MYNDIGHET, han jobbar på. Vad är det som är så svårt att förstå med det? Ibland är HAN ju inte ens med på presskonferenserna.

Sen finns det ett liv efter Corona med. Denna bilden som SEB:s chefekonom sammanställt, visar tydligt på vilka som tappat mest av konsumtion av varor och tjänster. Det blir tufft att få igång totalt nedstängda länder sen...



/Netwolf
Svara med citat
  #494  
Gammal 2020-04-21, 15:53
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Det är lite märkligt det här, tycker jag, att det florerar uppfattningar om att folkhälsomyndigheten här i Sverige skulle hålla på med nåt slags ”experiment” som skulle gå ut på att försöka uppnå nån slags flockimmunitet. Sanningen är ju att man har, och hela tiden har haft, en strategi som går ut på att inte ytterligare överbelasta en redan överbelastad sjukvård så pass mycket att våra intensivvårdsplatser inte räcker till (antingen för alla covid-19-fall eller för dom som behöver intensivvård av andra orsaker), dvs det numer välkända ”att plana ut kurvan”, samt att så mycket som möjligt begränsa smittspridningen bland riskgrupperna. Att i övrigt begränsa spridningen per se har inte varit målet. Man kan väl säja att man verkar ha lyckats med det förra (och då bl.a. även med hjälp av en fördubbling av intensivvårdskapaciteten) och delvis misslyckats med det senare (spridningen på äldreboenden, finns säkert flera orsaker till det). En möjlig flockimmunitet är ju då något man kanske kan få ”på köpet”, men det är inte det som har varit huvudmålet.
När det gäller huruvida vi har en exceptionellt hög dödlighet i Sverige går väl näppeligen att besvara i nuläget. Även om jag inte är nån expert på smittspridning, så anser jag mej ändå, som varande biostatistiker, vara hyfsat kapabel att inse osäkerheten i att jämföra covid-19-dödstalen mellan olika länder. Som tidigare påpekats, så beräknar man ”avlidna i covid-19” på väldigt olika sätt. En del länder inkluderar bara de som avlidit på sjukhus och åt andra hållet finns det de (t.ex. Belgien) som vad jag förstår räknar ALLA som avlidit på äldreboenden som covid-19-fall. Och hur pass komplett och aktuell informationen om antalet avlidna är skiljer sej å det väldeliga mellan länder. Även här i Sverige påpekas ju av ansvariga myndigheter hela tiden att det förekommer en viss eftersläpning. Och då anses ändå Sverige ligga i absolut framkant vad gäller att rapportera avlidna, generellt sätt (DET vet jag). Men även här finns förstås en stor osäkerhet kring hur många som egentligen avlider av covid-19. T.ex. så räknas i dagsrapporteringen en person som testats positivt för covid-19 och avlidit inom 30 dagar som en covid-19-död, oavsett vad den egentliga dödsorsaken varit. Åt andra hållet så måste en avliden ha ett positivt test för att klassas som en covid-19-död, dvs de som avlidit men inte testats kan inte komma ifråga för att inkluderas som en sådan. Efterhand kommer många dödsorsaker att korrigeras, men det antagligen bästa sättet att få fram en skattning av antal avlidna på grund av covid-19 är att när det hela börjar vara över, om nåt år eller så, jämföra antal avlidna under samma period (vecka, månad, kvartal etc.) 2020 (och kanske även 2021) med genomsnittet för motsvarande period under några år precis innan (t.ex. 2015-2019, som SCB redovisar i en excelfil öppen för alla). Då kommer vi kanske också få en uppskattning om vilken strategi som funkat bäst. Jag tycker inte man ska peka finger åt varken det ena eller andra hållet i detta skede. Jag utgår från att de flesta länders ansvariga myndigheter väljer den strategi som man anser vara den bästa för sitt land och folk. Eventuellt ansvar kan man analysera och utkräva när det hela är över. Tills dess väljer jag att tro att de ansvariga här gör vad som passar bäst för Sverige.
Svara med citat
  #495  
Gammal 2020-04-21, 16:27
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Tack för ett väldigt sakligt och intressant inlägg, Charleston.

För egen del, så har jag full förtröstan på FHM och deras expertis. Jag jobbar även med internationella kontakter, låt vara inte inom epidemologi och virologi och sådant, men ändå. Flera har nämnt Sverige som ett föredöme och att vi agerar utan att tappa fattningen. Dvs att det är vi som är den vuxne i rummet, till skillnad från andra panikslagna ledare worldwide.

/Netwolf
Svara med citat
  #496  
Gammal 2020-04-21, 19:10
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Avbokat

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Jag tänker inte bemöta hela ditt inlägg, men dessa måste jag kommentera


Men, du sa ju nyss att den första artikeln i svensk media kom för en vecka sen. Nu talar du ju emot dig själv.


Va? Hänvisar du till familjeliv som källa. Det är ju lika trovärdigt som flashback... Då förstår jag var du får dina idéer från

Sen är det ju så här. Folkhälsomyndigheten säger saker. INTE Anders Tegnell. Det är ju inte hans personliga uppfattning. De är ju en MYNDIGHET, han jobbar på. Vad är det som är så svårt att förstå med det? Ibland är HAN ju inte ens med på presskonferenserna.

Sen finns det ett liv efter Corona med. Denna bilden som SEB:s chefekonom sammanställt, visar tydligt på vilka som tappat mest av konsumtion av varor och tjänster. Det blir tufft att få igång totalt nedstängda länder sen...



/Netwolf
Som min kloka faster sa häromdagen: ekonomin kommer alltid på fötter igen. Men det gör inte de döda.
Svara med citat
  #497  
Gammal 2020-04-21, 19:40
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Avbokat

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Jag tänker inte bemöta hela ditt inlägg, men dessa måste jag kommentera


Men, du sa ju nyss att den första artikeln i svensk media kom för en vecka sen. Nu talar du ju emot dig själv.


Va? Hänvisar du till familjeliv som källa. Det är ju lika trovärdigt som flashback... Då förstår jag var du får dina idéer från

Sen är det ju så här. Folkhälsomyndigheten säger saker. INTE Anders Tegnell. Det är ju inte hans personliga uppfattning. De är ju en MYNDIGHET, han jobbar på. Vad är det som är så svårt att förstå med det? Ibland är HAN ju inte ens med på presskonferenserna.



/Netwolf
Familjeliv var ett exempel ja, som speglar många vanliga människors funderingar. Det är faktiskt en utmärkt källa. Sen var det ju så att om du läser mina inlägg så har jag också andra källor. Och jag poängterade det faktum att hela Sveriges strategi grundar sig på det. Jag säger det igen. Att bara de som uppvisar symptom uppmanas stanna hemma, medan deras familjemedlemmar ska gå till skola och jobb som vanligt. Det är ju oerhört sannolikt att de också är smittade, svårt att undvika, men ändå ska de flänga runt i samhället. Då kan man ju lika gärna släppa ut den som har symptom också, tycker jag.

Du belyser att det inte är just Tegnells åsikter om saker och ting utan FHM. För det första måste jag väl säga att jag skrivit mycket om FHM också. För det andra uttrycker sig Tegnell på ett sätt som får det att framstå som hans egna bedömanden ja. Men det mest intressanta av allt är att du inte ens kommenterar de felaktiga uttalanden som han / FHM har gjort som jag skrev om. Det borde ju vara det viktigaste i det här fallet. Och jag ser ingen annan som har gjort det heller. Där blev det antagligen för jobbigt.

Jag skriver inte mer här, för alla försöker tvista om det jag skriver. Det blir ingen intressant debatt, och man är bara ute efter att göra mig till svarta fåret och dumförklara mig. Jag är ledsen att jag har ett annat synsätt på saker och ting. Att jag är kritisk mot Tegnell och FHM betyder inte att jag inte älskar Sverige, som ni verkar tro. Det är inte samma sak för mig.

Jag får nog hålla mig till att ge restips i framtiden...
Svara med citat
  #498  
Gammal 2020-04-21, 20:46
Faestis Faestis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 359
Standard Sv: Avbokat

Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg
Som min kloka faster sa häromdagen: ekonomin kommer alltid på fötter igen. Men det gör inte de döda.

Nej - det går inte att få liv i döda igen, men ekonomin i ett land betyder väldigt mycket för invånarna. Hur bekostas t.ex sjukvården om ekonomin är urkass i ett land? Coronaviruset drabbar oss på skrämmande många sätt! Det går inte bara att sitta och titta på antalet döda o.s.v. (speciellt jämföra när länder räknar på olika sätt!)
Denna kris kommer att ta lång tid att jobba sig ur oavsett vilket land man lever i.

/Faestis
Svara med citat
  #499  
Gammal 2020-04-21, 21:46
kjulin kjulin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Södra Finland
Inlägg: 95
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Mitt enda och korta inlägg i den här debatten: Det fanns en tid när ett uttryck att ett människoliv kan inte mätas i pengar var aktuellt.
Svara med citat
  #500  
Gammal 2020-04-21, 22:01
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 189
Standard Sv: Avbokat

Hej, Louisa!
Självklart har även FHM ochTegnell "kläckt" ur sig tokigheter om denna situation!! Den är ju ny för alla, ingen vet var vi landar när detta, förhoppningsvis snart, är över. Finns ingen nu som vet exakt vad som är rätt eller fel. Åtgärder har tagits på olika sätt och bara tiden kan visa vad som var bäst och alla samhällen är ju olika på sina vis som du också belyser i dina inlägg. Men, snälla du, fortsätt och skriv från Grekland det är väldigt intressant med en bild "inifrån" ett samhälle.
Hälsningar från Catlady som saknar Grekland så.....
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT