Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2019-07-21, 11:32
jorpet jorpet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2014
Inlägg: 5
Standard Restaurangtips Pigadia önskas

Ska åka till Karpathos om 2 veckor, bor i Pigadia.
Skulle uppskatta tips om bra restauranger och även vilka man kan undvika

Tacksam för tips är
Jörgen P.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2019-07-21, 13:29
pelagia pelagia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 410
Standard Sv: Restaurangtips Pigadia önskas

Etter mange besøk gjennom årene, og to nå i sommer, vil jeg si at vi ikke har funnet noen vi vil fraråde. Prøv dem. Det fins gresk husmannskost, pizza og pasta, fisk og nå til og med sushi. De ligger i havna, utover strendene og i byen.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2019-07-21, 19:44
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Restaurangtips Pigadia önskas

Jag håller med Pelagia här. Vi har hittills inte råkat ut för direkt dålig mat någonstans. Däremot finns det mängder av fantastiskt bra tavernor. Du hinner inte äta igenom dem på två veckor ...

Några favoriter som vi återkommer till flera gånger varje sommar:

Elea som ligger på gatan upp från fontänen till taxitorget. Menyn ser ut som en typisk turistmeny med foton på maträtterna, men allt är mycket väl tillagat; du kan gå in i köket och titta och peka, och ta alltid dagens special, råder jag dig. Den första middagen här blir alltid saganaki med honung följt av "cod with garlic", bakaliaros me skordalia. Deras gigantes är de bästa jag ätit ... Elea är ett säkert kort.
Acropolis i början av caférakan på Karpathosgatan som börjar vid kompasstorget och går parallellt med hamnpromenaden. Kocken Louie är klassiskt skolad och här får du riktigt bra, förstklassig mat.
Ratatouille litet längre fram på samma gata. Bara ett par år gammal, men kocken siktar på Michelinstjärnor. Då måste han dock lägga av med att servera grekstora portioner, säger jag. Det blir svårt, säger han. Roliga och inspirerade maträtter, och deras Caesarsallad får mig att vilja slicka tallriken.
Längre ner på samma gata, passera fontänen och i nästa gathörn hittar du To Ellenikon med fantastisk, grekisk husmanskost. Deras lever ... mmm!
Nere på hamnpromenaden får du inte missa Mezedopoleio Mesogeios precis i första hörnet. Deras mezemeny täcker två stora sidor och ger er massor av härliga smårätter att botanisera bland. Vi skippar ofta huvudrätter här för att orka med fler smårätter. Flogeres är ett hett tips.
Sen har vi La Mirage med både grekiskt och internationellt kök. Hit går vi för att äta traditionella långkok och när vi känner för pizza eller pasta. Eller bara en grillad köttbit.
Taverna Pigadia har också en hel del speciella och intressanta rätter. Deras egen Pigadiasallad är jättegod. Likaså deras sesampanerade kyckling med bbqdip. Och lammkotletterna!!!
Alldeles i slutet på hamnpromenaden, närmast hamnpolisens kontor, ligger To Kyma dit vi går för att äta fisk.

Något helt annat hittar du på Stacey's Yum-Me Kitchen, på Karpathosgatan närmare kompasstorget. Sushi!!! Sushi i alla dess former och några till. Fantastisk, fantasifull mat - Stacey har annat än sushi också - som till och med min kräsne son gillar. Bör inte missas.

Det här var bara några av alla de ställen som finns inne i Pigadias centrum. Jag kan icke nämna dem alla ...

En taverna får jag dock inte glömma. En bit ut från centrum, längs vägen som går utmed stranden ligger Taverna Pelagos. De har ny kock i år så jag kan inte säga något om maten. Men hit går man för musiken! Varje kväll från 20.30 spelas levande grekisk musik av bästa sort. 21.30 är det en halvtimmes paus och då brukar barnfamiljerna gå hem och lägga sig. Sen börjar underhållningen "på riktigt". De som sitter kvar är de som verkligen älskar grekisk musik. Allteftersom folk slutar sina arbeten, tittar de in på Pelagos för att äta middag eller bara varva ner, ta en drink och träffa folk. Spontandans uppstår ofta, och vem som helst kan ta mikrofonen och framföra något.

Nu slutar jag för den här gången. Hade ni tänkt er hyra något fordon och ta er runt på ön, så har jag några tips där också ...

Karin
som börjar bli hungrig ...
Svara med citat
  #4  
Gammal 2019-07-21, 22:24
jorpet jorpet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2014
Inlägg: 5
Standard Sv: Restaurangtips Pigadia önskas

Tack Karin, för alla dessa detaljerade tips, det låter helt fantastiskt!
Stort tack igen!

Jörgen
Svara med citat
  #5  
Gammal 2019-07-22, 09:16
pelagia pelagia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 410
Standard Sv: Restaurangtips Pigadia önskas

Siden Karin nå kommer med sine tips, kan jeg også nevne La Corte i nærheten av Acropolis. Veldig hyggelig betjening og god mat, syns vi.
Og Stacys Yum Me er jeg helt enig i at man bør besøke hvis man liker sushi og asiatisk mat. Helt spesielt god mat, har forelsket meg i forrettene Chicken wings og friterte dumplings - bla a. Må bestille bord hvis du vil sitte ute på balkongen.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT