Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Samos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-10-10, 15:06
rebase rebase är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 209
Standard Jakt

Hej.
Vi var på Samos v37 och v38 i år. Vi hyrde bil hela tiden och var ute o körde så gott som varje dag. Just V38 såg vi väldigt många jägare o jakthundar. Är det så att det är jaktsäsong från V38 på Samos?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-10-10, 16:01
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Jakt

Här på Kalymnos får dom jaga lördagar, söndagar och onsdagar men säsongen ska vara lite kortare i år. Det finns en jaktförening som under två år har fött upp och släppt ut tusentals rapphönor. Kontrollen har skärpts på licenser och vapeninnehav. Just nu har jag en liten rapphönestackare i långpannan ihop med kycklingdelar, den var inte nåt att skryta med men vår vän jägaren var stolt ändå... för mig som är uppfödd i älgjägarland förefaller det lite futtigt med 50 gram fågel!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-10-10, 16:37
rebase rebase är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 209
Standard Sv: Jakt

Nu när vi tänker efter så var det faktiskt onsdag o lördag som det var så mycket jägare ute. Det kanske är samma regler på Samos. Jag funderade på vad dom jagade, Det kanske är rapphöns även på Samos. Någon sa att dom jagade kanin? Kan detta vara sant?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-10-10, 18:45
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Jakt

Jomenvisst. allt som rör på sig och lite till. Eftersom jag bor ihop med en manisk fiskare bör jag väl inte anklaga jägarna, men nog tycker jag att det finns bättre sysselsättning än at skjuta harar, kaniner, fåglar, igelkottar, katter, moppar, tanter... hemma i Jämtland var det en jägare som fick lida mycken spe för att han sköt en häst under älgjakten, och den andre, som sköt en höhässja då! Tråkigt nog sköt någon idiot även skräddaren i byn, han som var så bra att sy vadmalsbyxor...
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-10-10, 19:11
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Jakt

Citat:
Det kanske är rapphöns även på Samos. Någon sa att dom jagade kanin? Kan detta vara sant?
Om jag nu är lite kaxig efter ett glas vin; rapphöna finns inte därnere, det är Berghöna de jagar i hög grad.

Lefteris
jag lever...
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-10-10, 19:22
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Jakt

OK, kan rapportera att den lilla pluttefågeln jag nyss försökte tugga i mig inte var värd besväret. Katten blev glad i alla fall.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-10-10, 23:50
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Jakt

Monica, "ringripa" är godare så jag håller med dig. Kanin är däremot väldigt gott efter det jag ätit uppe i bergen på pyttesmå tavernor.

Uffe
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-10-11, 08:56
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Jakt

Det pågår mycket meningslös jakt på fåglar i medelhavsländerna så det är mycket småfåglar som får sätta livet till under flytten söderut. I Spanien finns det flera projekt där människor arbetar med att försöka stoppa jakten men hur det är i Grekland vet jag inte.

Eva
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-10-11, 13:59
Gineka Gineka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 11
Standard Sv: Jakt

Kanin jagas, svar ja. Stifado(gryta) på Konelli(kanin) anses vara en delikatess..Kanske är det gott..Bott på grekisk ö i 15 år, men smakade det inte en enda gång, till trots att jag faktiskt försökte bli itutad att det var kycklinggryta en gång..Men, nej, jag ahde små kaniner när jag var liten och kan aldrig i mitt liv tänka mig äta det..barnsligt va? Nu hemflyttad till Svedala.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-10-26, 15:29
maggiones avatar
maggione maggione är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Gotland
Inlägg: 210
Standard Sv: Jakt

Det var rapphönsliknade fåglar som jagades, vi var också där!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT