Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2021-05-13, 20:42
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Svante har lämnat oss

Läste idag på nätet den tråkiga nyheten att Svante Thuresson har gått bort. Kan inte påstå att jag har spelat Svantes musik väldigt ofta. Inte varje dag, inte varje vecka. Men .... ändå, varje gång jag har lyssnat på honom så har jag gillat det jag har hört. En härlig sångare!

Dessutom är det så att Svante har gjort en låt som finns med på min ...... ja vad ska man säga top xxx - favoriter. De är många, men Svantes härliga låt .... "Den är till dej" tycker jag är helt underbar och har gått in i mitt hjärta. Så när jag idag nåddes av den sorgliga nyheten om Svantes bortgång så ville jag lyssna på den.

In på Spotify ..... Knappade in Den är till dig ..... ingen träff. Knappade in på Svante Thuresson ..... träff på en massa låtan men inte den. In på YouTube och samma procedur och med samma eländiga resultat .

Blev desperat. Dök in i skåpet och rotade fram mitt LP-vax med Svante där jag visste att låten fanns. Har numera ingen spelare som kan klara vaxplattor. Det är ju nätet som gäller. Men där, när jag andäktigt tog fram och läste på omslaget till den fina LP-skivan så såg jag efter en lång stund förklaringen till varför jag inte hittade låten på nätet.

Den heter "Den är till DEJ" inte "Den är till DIG"! Nu hittade jag den på Spotify och kunde på god volym avnjuta denna finstämda låt och hedra och minnas Svante.

Den är bara så jäkla bra! Och ..... "Den är till Dej!" Lyssna och njut!

Tack och Vila I Frid Svante!

Masse
Svara med citat
  #2  
Gammal 2021-05-13, 22:23
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 995
Standard Sv: Svante har lämnat oss

STOR SORG !!!

Svante Thuresson var (och ÄR ännu) en av mina absoluta SVENSKA favoritartister och jag är förstås ledsen idag. Men samtidigt också GLAD då jag är väldigt stolt över att jag har gillat denne fantastiske musicerande man under så lång tid. Egentligen inte ett dugg för att han har varit en trummis ursprungligen, precis som Janne "Loffe" Carlsson också var en gång i tiden. Jag har aldrig hört eller sett Svante spela trummor.

Nej, mer för att han har visat en så enastående vokal talang och då ser jag framför mig ett antal framträdanden då han i Gals and Pals var så energisk i bakgrunden till framför allt Hasse & Tage i deras revyer och sånger som då i tv-tidens begynnelse inte hade fått färg på någonting. Han hade kollegor som hette Lasse Bagge och Beppo Gräsman på den manliga sidan och på den kvinnliga sidan i gruppen fanns Ulla Hallin som tragiskt begick självmord sedan. Vilka de andra i den kvinnliga sidan i gruppen var, det vet jag inte?
Kerstin Bagge var nog med, gift med Lasse redan då? Gals and Pals historik vet jag väldigt lite om men ska nu ta reda på mer på grund av Svantes bortgång.

Och mitt främsta minne, den STORA GREJEN med Svante var att han sjöng titellåten/ledmotivet till en av SVT:s mest bortglömda och nedvärderade serier - BRÖDERNA MALM. Vilka av er minns den???

En helt osannolik samling skådisar, Sven-Erik Gamble, Olof Thunberg, Stig Grybe och Ulf Brunnberg var 4 bröder som levde tillsammans i en sjabbig lägenhet på Söder i Stockholm. De var vilt skiftande i humör, stil, ålder, intressen mm. mm. mm. och särskilt Ulf Brunnberg fick ju rollen för att vara SÅÅÅÅÅ kvinnofixerad. Huruvida de hade några föräldrar minns jag inte, SVT lär aldrig visa denna fantastiska serie igen. Varför de bodde ihop kan jag inte minnas varför det framställdes så, kanske i första avsnittet då? Men serien var väldigt varm, det fanns ett litet snäpp av "fattigdom" i framställningen av denna fina gestaltning av människor i ett speciellt område som Södermalm.

Därför blir fullt naturligt mitt finaste Svante Thuresson-minne just denna känslosamma låt "Vår Egen Gata" då tv-serien var fin, låten med dess känsliga text så berörande då jag tycker att Södermalm visar en sida som berör människor med arbetarbakgrund men även MYCKET annat, jämfört med Stockholms övriga stadsdelar mm.

Jag tror att låten Vår Egen Gata givetvis speglar tv-seriens innehåll, känsla och själ men också en STOR bit av Svantes egen uppväxt men eftersom han är född i Vasastan så blir det lite fel i tankevärlden hos mig. Kanske kunde Svante ta sig till rollen att gestalta tv-seriens i innehåll till en fin och "målande" text i alla fall? En person i musikerkretsar var Bengt-Arne Wallin som Svante kom att samarbeta med under många år. Kanske var Bengt-Arne en inspiration, jag vet ej?

Det för mig till ett väldigt speciellt minne som jag har. Jag såg Svante på nära håll i Stockholm för ganska många år sedan, nära där han har vuxit upp. Jag tänkte tanken då han säkert bodde i närheten, att om jag skulle se honom igen (hoppades mycket) på typ, samma plats eller nära så skulle jag våga gå fram till honom och ödmjukt berömma honom för låten "Vår Egen Gata", ENBART..........den utanför alla hundratals andra låtar han har sjungit och medverkat i samt alla revyer och annat musikaliskt han gjort.

Tanken känns fin, den fick aldrig bli verklighet, att utföras som jag hade "planerat" men det räcker för mig.

Lyssna på låten "Lita Aldrig På En Man" där Svante sjunger en helt magisk duett med Peter Le Marc, SÅ långt ifrån mina minnen av Svante Thuresson. Det är en så EXAKT duett där man knappt hör att det är två män som sjunger.

Om det INTE kommer ett minnesprogram på tv (helst SVT) om en av Sveriges största artister någonsin t.ex under 2022 eller framgent så skulle jag bli mycket besviken.

Känns ändå fint att ha en idol som Svante Thuresson, en cd-butik där jag är stamkund har en del av Svantes plattor och jag ska omgående bege mig dit i morgon och hoppas att ingen annan har hunnit dit före mig för de skivor jag vet ska finnas att köpa !

Svante Thuresson du unika artist - må du vila i frid och känna hur vi fans högaktade dig och din gärning till svensk musik.


/ Hasse

Senast redigerad av Hasse den 2021-05-13 klockan 22:47.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2021-05-14, 00:14
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Svante har lämnat oss

Bröderna Malm finns på svt play öppet arkiv, men det vet du förstås redan?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2021-05-14, 14:00
Carle Carle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 572
Standard Sv: Svante har lämnat oss

Svantes bortgång står på www.dif.se. Han var ett stort fan. Han med 😁. Lyssna på hans version av , Sjung för gamla Djurgårn. Odödlig. RIP
Svara med citat
  #5  
Gammal 2021-05-14, 14:51
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Svante har lämnat oss

Han var en fantastisk man!

Mitt starkaste minne av Svante är från 1966. Vi skulle åka nattåg till Stockholm. Innan vi åkte tittade vi på Eurovision på teve där Svante och Lill Lindfors sjöng Nygammal vals. Jag tyckte att det var en fantastisk låt, och jag hade aldrig hört något liknade.

Tidigare hade jag sett fram emot att åka nattåg för första gången och åka till Stockolm för första gången. Men allt jag kunde tänka på var den där låten, som sitter som en smäck i skallen fortfarande.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2021-05-15, 18:03
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 995
Standard Sv: Svante har lämnat oss

Jag köpte cd-skivor med Svante T i går och kompletterade idag med flera. Det finns en butik med begagnade skivor där jag bor, de har även lite nyutgivet.

Såg tre plattor med Svante T i går, köpte en som är en liten samling med 5 olika men ville komplettera idag så jag köpte 2 till. Trodde först att jag behövde de 2 jag köpte idag men ser nu att de finns i samlingen så nu har jag dubbletter.

Skit samma, de var BILLIGA så nu har vi spelat hela eftermiddagen och det är mycket jazz, så bra som jag har förväntat mig, SKOJIGT VÄRRE !!

Och den där "Vår Egen Gata" har jag på vinylsingel men ska leta efter en cd-version av den. Såg också ett av avsnitten av tv-serien från Öppet Arkiv i går, jädrar vad det var en nostalgisk återresa !!!


/ Hasse
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT