Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa med barn

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-02-22, 11:54
Sara87- Sara87- är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2009
Ort: Åsa
Inlägg: 36
Standard Vart reser liten familj med 2-åring i juli?

Söker tips om bra ö att resa till i juli med en 2-åring. Gärna med flygplats eller inte allt för lång transfer. Söker en mysig ö med bra restaurang utbud och fina stränder. Gärna med hotell med gångavstånd till havet.

Tacksam för alla tips!
Har bara varit på Skopelos och Skiatos så här långt. Då var vi barnfria och älskade ön Skopelos :-)
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-02-22, 12:16
malle_ts avatar
malle_t malle_t är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Ort: Jönköping
Inlägg: 11
Standard Sv: Vart reser liten familj med 2-åring i juli?

Jag skulle verkligen kunna rekomendera Karpathos. Vi var där 2010 med en 2- åring och det gick hur bra som helst.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-02-22, 14:35
Hella(s) Hella(s) är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 36
Standard Sv: Vart reser liten familj med 2-åring i juli?

Kapathos är jättemysigt. Jag skulle också rekommendera Lassi på Kefalonia. 10 minuter från flygplatsen, fin strand och fin ö att åka runt på. Ta en taxi från flygplatsen i så fall så slipper ni vänta på hundra andra turister för superkort (och dyr) färd med transferbuss.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-02-22, 14:40
Rojo72 Rojo72 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Karlstad
Inlägg: 276
Standard Sv: Vart reser liten familj med 2-åring i juli?

Citat:
Ursprungligen postat av malle_t Visa inlägg
Jag skulle verkligen kunna rekomendera Karpathos. Vi var där 2010 med en 2- åring och det gick hur bra som helst.
Hej!

Jag var på Karpathos med en 4-åring (bl.a) för två år sedan och det var väl OK men långt ifrån optimalt. Framförallt ska man vara medveten om att det oftast blåser rejält där och att det inte är någon suverän strand precis vid staden. Möjligen har där blåst in mer sant nu men när vi kom dit blåste det 1-1½m höga vågor och var stenbotten. Det skrämde vår lilltjej flera dagar (även om vinden mojnade något).
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-02-22, 16:27
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Vart reser liten familj med 2-åring i juli?

Citat:
Ursprungligen postat av Rojo72 Visa inlägg
Framförallt ska man vara medveten om att det oftast blåser rejält där och att det inte är någon suverän strand precis vid staden. Möjligen har där blåst in mer sant nu men när vi kom dit blåste det 1-1½m höga vågor och var stenbotten.
Blåsten vet man inget om. Ofta fläktar det skönt, ibland blåser det rejält och ibland är det totalt vindstilla. Då LÄNGTAR man efter blåsten, tro mig.

Det mesta av bottnen längs Vrontistranden består av sten/sand/hällar, men den allra innersta biten närmast Pigadia, där det inte finns några solsängar, har bara mjuk sandbotten så långt man kan gå. Där brukar det vara ganska skyddat från vågor också, så där brukar barnfamiljerna bada. (Vi var där samtidigt, Rojo72, men badade på olika ställen. )

Sen finns det andra stränder också... vill man ha sandbotten kan man åka till Amoppi, Damatria, Makrys Gialos, Diakofti, Agrilaopotamos, Aghios Theodoros, Arkassa, Finiki, Lefkos...

Karin
som alltid längtar ner
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-02-26, 20:04
Rojo72 Rojo72 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Karlstad
Inlägg: 276
Standard Sv: Vart reser liten familj med 2-åring i juli?

Jo, sant Karin att vi var där samtidigt. Och smaken är som baken, Karpathos är inget ställe jag personligen skulle vilja åka tillbaka till. Ibland klickar det inte helt enkelt.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-02-27, 08:01
soleanti soleanti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2011
Ort: Göteborg/Tjörn
Inlägg: 115
Standard Sv: Vart reser liten familj med 2-åring i juli?

Vi var på Karpathos i septemberg 2012. Vi hade med två barn 2 och 4 år och bodde nästan på stranden i Lefkos. Lefkos är helt underbart. Flera stränder att välja på när det blåser. Vi bodde på Nikos på första stranden där det var vindstilla hela veckan. Mycket barnvänlig strand och lite foltk. Jättebra resturanger, tex Dramoda som var den finaste fiskresturang jag varit på i Grekland. Vi åkte även till Karpathos stad några dagar men Lefkos blev vår favorit. Boka flygstol. tag taxi direkt till Lefkos. Det tar ca en halvtimma. Hotell kan du boka innan du åker på nätet.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-02-27, 08:07
soleanti soleanti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2011
Ort: Göteborg/Tjörn
Inlägg: 115
Standard Sv: Vart reser liten familj med 2-åring i juli?

Resturangen heter Dramountana. Ett av de bästa hotellen på Lefkos heter Le Grand Bleu. Ligger precis på stranden.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-02-27, 08:32
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Vart reser liten familj med 2-åring i juli?

Karpathos er ikke min favoritt, dette forde jeg ikke likte meg så godt i Pigadia...men er enig i at Lefkos er et herlig sted med fine strender.
Stranden ved Grand blue er veldig barnevennlig, men en del folk i høysesong..vil man ha det litt roligere er det flere små badeviker "rundt hjørnet" som også er banevennlige.
Men dette er et sted for folk som klarer å slappe av og kose seg uten å ha butikker og barer rundt seg som man kan gå å titte i om kveldene.
Her benyttes kveldene med en bok, et slag kort eller hyggelige samtaler på balkongen eller på en taverna.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-02-27, 10:36
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Vart reser liten familj med 2-åring i juli?

Votsalakia på Samos kan også være et alternativ...
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-03-04, 16:03
guleböj guleböj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 46
Standard Sv: Vart reser liten familj med 2-åring i juli?

Hej!
Vi reste med våra barn på knappt 2 och 4 år till Kato Stalos på Kreta och bodde på hotell Rose. Det är ett lägenhetshotell där man själv kan tillaga sin mat, vilket vi gjorde vissa dagar, andra dagar gick vi ut på restaurang och åt middag, mycket beroende på barnens humör och om de sovit på dagen osv. Rose är ett omtyckt hotell med många återkommande gäster, har pool, barnpool, strandbar och ligger direkt på sandstranden och har områdets bästa restaurang. Kato Stalos är helt ihopvuxet med Agia Marina vilket inte alltid framgår i resebolagens reklam. Så både området Kato Stalos och Agia Marina rekommenderar jag varmt!!

Det jag tyckte var supermysigt var att gå ner till restaurangen och köpa mat som jag tog med mig upp till balkongen, så satt vi där och åt supergod mat i lugn och ro när barnen somnat, se ut över poolområdet-restaurangen till vågornas brus från havet.

Det fanns massor av restauranger i området, vi var där i två veckor och behövde inte äta på samma restaurang någon gång. Fanns också butiker, spel/lekavdelning, svenska kaffestugan med café, tv och lekhörna. Lätt att ta bussen eller taxi till mysiga Chania stad där det var ett myllrande liv. Vi var på marknad där, åkte glasbottom-boat som barnen tyckte var spännande. Barnen blev uttråkade av att vara på stranden mera än 2-3 dagar och då var det perfekt att ta små promenader uppåt bergen och se plantager av olika slag samt åka till Chania och titta runt.

En dag gick vi också till Agii Apostoli som jag tror är fantastiskt bra för barnfamiljer. Jag vet inte hur restaurangutbudet är men stränderna sägs vara fantastiska. Det ligger lite närmare Chania än vad Kato Stalos gör. Där fanns ett stort leksaksvaruhus och stora mataffärer som vi handlade mat i istället för att handla enbart på de minimarkets som fanns i Kato Stalos. Billigare och med större utbud. Där fanns också aktivieter på kvällen som hoppborg och gocart/elbilar men det är kanske inget för en 2-åring.

Jag hoppas att ni hittar ert perfekta resmål. Jag kommer ihåg vad jag våndades eftersom man aldrig riktigt vet vad som väntar förrän man är där. Jag tyckte att det var väldigt viktigt att det var sandstrand, långgrunt och lite att göra utöver strandlivet och det levde verkligen Kato Stalos upp till. Vi har pratat om att åka tillbaka nästa år! I höstas var vi på Thassos, vilket inte alls var lika bra som Kato Stalos på Kreta.

Hoppas mina upplevleser kan hjälpa er att hitta rätt resmål, Lycka till!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-03-05, 09:14
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Sv: Vart reser liten familj med 2-åring i juli?

Vi har rest med småbarn i 6 år nu och i år är den minsta 2 år.
Vår samlade erfarenhet är att en av de viktigaste faktorerna är om tavernorna har barnstolar! Har de det är de barnvänliga överlag... När det gäller taxi kan man sällan räkna med att det finns barnstolar, men hyr man bil är det aldrig(?) några problem. I somras var vi på Lefkas (Nidri) och det fanns endast barnstol på ett fåtal tavernor och i övrigt var det INTE barnvänliga greker där (även om hotellet och stranden var helt OK i barnhänseende).
När det gäller stränder är det lite knepigare... Är det långgrunt är det per automatik också större vågor, om det inte är i en skyddad vik eller bakom en pir, vilket är viktigt att tänka på. Att det finns träd eller annat som ger bra skugga är också viktigt, särskilt för småbarn! En dag på stranden är ju lika mycket på land som i vatten.
Förövrigt åker vi "aldrig" i juli eller augusti då det är alldeles för varmt för småbarn, man får bara "gömma sig" hela tiden... Juni eller september tycker vi!
Vi tyckte Pytagorion på Samos var bra, även om Thassos är vår favorit och dit far vi i år! Det finns flera bra ställen där och Golden Beach är nog bäst för småbarnsfamiljer tror jag (fast vi ska till Limenas). Transfern med kort färjetur är en baggis!

Senast redigerad av ErOg den 2013-03-05 klockan 09:32.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2013-08-07, 20:38
Rob Rocs avatar
Rob Roc Rob Roc är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 161
Standard Sv: Vart reser liten familj med 2-åring i juli?

Citat:
Ursprungligen postat av Ia Visa inlägg
Votsalakia på Samos kan også være et alternativ...
Kul att läsa, bokade nyss en resa dit och skall just åka med en tvååring.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2013-08-29, 15:16
Rob Rocs avatar
Rob Roc Rob Roc är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 161
Standard Sv: Vart reser liten familj med 2-åring i juli?

Citat:
Ursprungligen postat av Rob Roc Visa inlägg
Kul att läsa, bokade nyss en resa dit och skall just åka med en tvååring.
Nyligen hemkomen från Votsalakia kan jag verkligen rekommendera det för framtida resmål för barnfamiljer.
Träd med möjlighet till skugga på stranden och en del tavernor med små lekplatser.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2013-08-29, 15:29
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vart reser liten familj med 2-åring i juli?

Kan ni tänka er att åka båt är Sifnos ett mycket bra alternativ. Underbar ö och en härlig långgrund strand i Kamares. Bra tavernor och fina byar och stränder finns det på ön.

Om ni väljer Karpathos tycker jag att ni ska bo i Lefkos.

Eva
Svara med citat
  #16  
Gammal 2014-03-02, 19:06
nickelena nickelena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Lysvik
Inlägg: 888
Standard Sv: Vart reser liten familj med 2-åring i juli?

Lefkos på Karpathos var kanon, tyckte vi. Då var vår son fyra år, och det var jättespännande med actionvågor i en av "vikarna". Som tur var finns det ju tre "vikar", endast den ena var blåsig.
Vi trivdes gôtt i den lilla byn.

nickelena
Svara med citat
  #17  
Gammal 2014-06-21, 23:24
Tranis Tranis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Inlägg: 30
Standard Sv: Vart reser liten familj med 2-åring i juli?

Hej Hej ! Vi bodde i Lefkos på Karpathos -05 med vår fyraårige son, och återvände dit i fjol -13....men nu hade vi begåvats med två barn till i vår familj Första kvällen där gled vi in på den där suveräna tavernan alldeles intill vattnet (Dramountana) och ägaren kikade lite så där underfundigt på oss och utbrast : Er minns jag, och ni har "jobbat på bra" ser jag, sa han och pekade på våra tre barn.....ÅTTA år sen sist......Men respekt alltså !!!! Hur som helst....fantastiska tavernor i den där lilla byn och en strand med pudermjuk sand. Jag rekommenderar gärna den där lilla sömniga byn till den som reser med barn .
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT