Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #101  
Gammal 2021-05-03, 15:25
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Vaccinerad!

Jag vet inte heller vad jag har för blodgrupp, men jag har också hört ett annat rykte.
Den som knaprar på B12-vitamin skyddas mot Covid-19.
Jag äter B12 och jag har inte blivit sjuk.

Birgitta.
Svara med citat
  #102  
Gammal 2021-05-03, 15:57
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Köping
Inlägg: 1 117
Standard Sv: Vaccinerad!

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Jag vet inte heller vad jag har för blodgrupp, men jag har också hört ett annat rykte.
Den som knaprar på B12-vitamin skyddas mot Covid-19.
Jag äter B12 och jag har inte blivit sjuk.

Birgitta.
Minns inte min blodgrupp heller och jag har tagit C-vitamin i ett års tid nu och det har ju hjälpt svinbra
Jag har inte varit sjuk i alla fall.

Och nu har Pfizer hjälpt mig in på den ljusa sidan av livet igen

Men man tänker ju ibland på att det är massor av människor som aldrig hann få den chansen.
Svara med citat
  #103  
Gammal 2021-05-03, 19:23
nickelena nickelena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Lysvik
Inlägg: 889
Standard Sv: Vaccinerad!

O Rh+ här, har inte varit sjuk (vad jag vet), försöker ta ett D- vitaminpiller om dan.
Jobbar på cafe, så ganska mycket folk träffar jag. Även om det är mycket färre än det brukar.
Idag släpptes vaccinbokning för min åldersgrupp. Hittade en tid, som var typ en kvart senare. Bokade, stack från jobbet och vips...
Trala, första sprutan avklarad. 14 juni dos 2.
Så himla gôtt! Å så många som kommer och firar med fika direkt efter vaccin.

Självklart gäller avstånd och handsprit, men med lite lättare steg knallar jag nu ner till vår kvälls-syssla. Tappa upp öl. När vi nu inte har kunnat åka till Grekens Land, så har vi startat bryggeri. Vi bor ju i vackra Fryksdalen...Gissa namnet?!
Kanske firar jag med ett glas bira, en kvalitetskontroll helt enkelt.
Lena
Svara med citat
  #104  
Gammal 2021-05-03, 19:45
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Vaccinerad!

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Men en liten Kalimera-gallup kan man väl göra. Du som har blodgrupp 0. Har du blivit sjuk? Du som har annan blodgrupp, hur har du drabbats?
Jag har jobbat hela tiden, och eftersom jag jobbar med specialpedagogik måste jag vara i skolan och träffa elever varje dag. Stödundervisningen måste man alltid erbjuda. Jag har klarat mig hittills. 0Rh-. Men det har även min man som är A+. Min dotter, som även hon är A+, har haft Covid-19 tillsammans med man och barn.

Karin
som väntar på andra sprutan
Svara med citat
  #105  
Gammal 2021-05-03, 21:30
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 155
Standard Sv: Vaccinerad!

Faestis: man kan verkligen undra över prioriteringen i denna pandemi! Folk som du som jobbar inom vård och omsorg borde ju komma i nästa grupp efter de äldsta och sköraste, men icke tyvärr. Hoppas du mår bra snart och får orken tillbaka!

Netwolf: det skrivs så mycket om både det ena och det andra som skulle "skydda" mot covid men vem är jag att bedöma det? Är ju ingen epidemiolog eller ens medicinskt kunnig. Vem vet, viruset är ju nytt, inte ens läkarna och forskarna kan helt förstå dess verkan på människokroppen än! Tycker nog tidningar och medier gör oss en "otjänst" genom alla dessa spekulationer som det inte finns vetenskapligt underlag för.
Hittills har varken jag eller maken drabbats (vad vi vet), har fått första dosen vaccin och håller (egoistiskt ) tummarna för att vi slipper undan!
Catlady, blodgrupp 0 Rh+ och maken A

Senast redigerad av Catlady den 2021-05-03 klockan 21:50.
Svara med citat
  #106  
Gammal 2021-05-04, 00:03
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Vaccinerad!

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
En sak jag undrar över, men som jag inte hittar riktiga belägg för är att blodgrupp 0 skulle skydda bättre mot Covid. Kan det stämma? Själv har jag 0 och har klarat mig hittills, även om jag varit väldigt försiktig.

Men en liten Kalimera-gallup kan man väl göra. Du som har blodgrupp 0. Har du blivit sjuk? Du som har annan blodgrupp, hur har du drabbats?

/Netwolf - 0Rh+
Klart du kan gjøre en kalimera gallup.
Det finnes seriøs forskning som viser at en bestemt blodtype gjør det bedre enn andre mht til covid-19. Samtidig andre studier som (gjerne ) vil vise det motsatte. Sånn er jo forskningens verden. Pandemien ser ut til å være en real gullalder for visse forskere - man løper direkt til den lyktestolpen alle leter under, et tidsmessig bestemt paradigme (min tolkning og litt ironisk) og ‘alle’ vil ‘bevise’ noe.

Men altså - tilbake til gallupen din, jeg har blodtype 0 Rh - pluss noe mer mht undergruppe. Har ikke hatt covid (tror jeg) uten å ha testet meg. Oppløftende, gledelig ... Dog - (svak eller sterk) korrelasjon er ikke ensbetydende med kausualitet. Vi får se hvorhen dette går, mange forskere hiver seg på den ene eller andre trenden. Kanhende med bitte litt ‘matnyttig’ finansiell hjelp fra et firma....who knows. Enn så lenge vil jeg så klart støtte meg til blodtypevariantens fordel.
Svara med citat
  #107  
Gammal 2021-05-04, 00:07
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Vaccinerad!

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
En sak jag undrar över, men som jag inte hittar riktiga belägg för är att blodgrupp 0 skulle skydda bättre mot Covid. Kan det stämma? Själv har jag 0 och har klarat mig hittills, även om jag varit väldigt försiktig.
I dagens GP fanns DENNA artikeln om en ny och omfattande stor studie om samband mellan blodgrupp och ökad/minskad risk för olika typer av sjukdomar.

/kimmen
Svara med citat
  #108  
Gammal 2021-05-04, 00:12
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Vaccinerad!

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
I dagens GP fanns DENNA artikeln om en ny och omfattande stor studie om samband mellan blodgrupp och ökad/minskad risk för olika typer av sjukdomar.

/kimmen
Ja, ser man det. Nå kommer disse undersøkelsene på løpende bånd..Det blir ganske sikkert flere. Så mange hypoteser skal undersøkes og publiseres.
Svara med citat
  #109  
Gammal 2021-05-04, 07:02
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Vaccinerad!

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
I dagens GP fanns DENNA artikeln om en ny och omfattande stor studie om samband mellan blodgrupp och ökad/minskad risk för olika typer av sjukdomar.

/kimmen
Det går bara läsa den artikeln om man är prenumerant. Vill du berätta lite kort om innehållet?
/ Kajja
Svara med citat
  #110  
Gammal 2021-05-04, 10:33
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Vaccinerad!

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Det går bara läsa den artikeln om man är prenumerant. Vill du berätta lite kort om innehållet?
Det är en lång artikel om en ny studie där man har hittat samband mellan 49 olika sjukdomar och blodgrupp. Rent generellt verkar det som att blodgrupp 0 är "bäst".

En väldigt kort sammanfattning finns i den här bilden som jag klippt ut från artikeln:




/kimmen, med blodgrupp A+ (den vanligaste hos svenskar)

Senast redigerad av kimmen den 2021-05-04 klockan 10:39.
Svara med citat
  #111  
Gammal 2021-05-04, 12:11
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Vaccinerad!

Tack Kimmen!
Jag kommer inte ihåg vilken blodgrupp jag har. Undrar om man kan ta reda på det?
/ Kajja
Svara med citat
  #112  
Gammal 2021-05-04, 16:05
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Vaccinerad!



Där satt den! Nästa dos den 16 juni.
Svara med citat
  #113  
Gammal 2021-05-04, 16:34
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Vaccinerad!

Grattis till första, Janne 💉
/ Kajja
Svara med citat
  #114  
Gammal 2021-05-04, 17:31
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Vaccinerad!

Grattis Janne! Fick du reda på blodgruppen nu?
Svara med citat
  #115  
Gammal 2021-05-04, 18:11
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Vaccinerad!

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Tack Kimmen!
Jag kommer inte ihåg vilken blodgrupp jag har. Undrar om man kan ta reda på det?
Kontakta din vårdcentral. Det står förmodligen i din journal, annars kan de testa där. Om du inte rent av väljer att registrera dig som blodgivare vid någon blodgivningscentral. Då får du chansen att göra gott samtidigt. Det gjorde jag när jag var 18 och har lämnat blod i hela mitt liv ända tills jag fick diabetes. ;-)

Karin
Svara med citat
  #116  
Gammal 2021-05-04, 23:26
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Vaccinerad!

Ursäkta min okunskap.

Jag har inte hundra koll på min blodgrupp längre. På den tiden jag tjänade fosterlandet i flottan var jag sjukvårdare och hade stenkoll på allt sådant. Bar runt halsen en kedja med bricka med inristat blodgrupp och personnummer.

(Vågar inte tänka på hur det skulle vara nu med all oro för integritet mm!!!! Huga! Tänk om någon hade råkat se vad det stod på brickan!!! )

Med stigande ålder har det känts mindre viktigt att ha koll på blodgruppen. Tror att jag har A eller AB. Ett nationellt journalsystem med sådan information och mycket annan viktig info om mig hade kanske varit önskvärt för patientsäkerheten. Men nu till min fundering .....

...... Oavsett vilken blodgrupp jag nu har och vad det har för betydelse för risken att drabbas av både Covid 19, hjärt-kärlsjukdomar pest och kolera mm ......

......Vad kan jag göra åt det?????? Kan man byta blodgrupp eller ??????
Tror inte det. Det är väl bara att hacka i sig och se glad ut.

Masse
Svara med citat
  #117  
Gammal 2021-05-05, 05:12
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Vaccinerad!

Precis, Masse. Vad kan man åt blodgruppen? Jag har också glömt min. Om det sen har en viss betydelse kan man ju alltid med sin livsstil försöka påverka lite. Men, man syndar ju ändå (eller i alla fall jag), så då får man bara dåligt samvete att nu var det mitt fel att jag blev sjuk.

Men hur som helst. Tänka sig, inte skulle man för några år sen ha trott att man kan bli glad när man har blivit vaccinerad. Men så tycks det vara nu. Så grattis till sprutan, Janne!

/ Anne
Svara med citat
  #118  
Gammal 2021-05-05, 08:00
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 995
Standard Sv: Vaccinerad!

Jag har nu fått första vaccinationstiden i vecka 17 och den andra i vecka 27, och den är faktiskt allra första sommarsemesterdagen !

Hade en MYCKET lindrig Covid-sväng runt påsken, som en förkylning som aldrig bröt ut men inklusive en hel del trötthet. Får hoppas att något av vaccinationstillfällena inte innebär någon reaktion där jag mår sämre än i påskas.

Jag tycker det känns trevligt att detta rullar på men restriktionerna är ju till för att följas ändå trots att det egna välmåendet är högre än jag räknat med i dagsläget.

Det kommer en tid då allt kommer att börja bli mer som vanligt igen, ljuset i tunneln växer............


/ Hasse
Svara med citat
  #119  
Gammal 2021-05-05, 08:03
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Vaccinerad!

Ja, då kan man presentera resultatet av Kalimera-gallupen, då det verkar som inga ytterligare svar tillkommer. Även fast vissa tycks ha drabbats av amnesi.

Kontentan blir iaf att undersökningen visar att av personer som har blodgrupp 0 här på Kalimera, så har ingen insjuknat. Av detta kan jag därmed konstatera att blodgrupp 0 ger 100 % skydd mot sjukdomen.

Undersökningen är statistisk säkerställd.

Undra om jag ska berätta för Tegnell?

/Docent Netwolf
Svara med citat
  #120  
Gammal 2021-05-05, 08:23
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Vaccinerad!

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Ja, då kan man presentera resultatet av Kalimera-gallupen, då det verkar som inga ytterligare svar tillkommer. Även fast vissa tycks ha drabbats av amnesi.

Kontentan blir iaf att undersökningen visar att av personer som har blodgrupp 0 här på Kalimera, så har ingen insjuknat. Av detta kan jag därmed konstatera att blodgrupp 0 ger 100 % skydd mot sjukdomen.

Undersökningen är statistisk säkerställd.

Undra om jag ska berätta för Tegnell?

/Docent Netwolf
Fast jag läste nånstans att om hade stukat foten i 9-års åldern, åt mycket pasta och hade ett BMI som slutade på 2 så hade man ett ett riktigt bra skydd mot Covid-19!
/ Kajja
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT