Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2023-10-11, 05:35
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Tre veckor på Kretas sydvästkust!

Kalimera Birgitta! Tack så mycket för rapport och bilder. Hoppas musen funkar i fortsättningen också. Jag använder förresten också mus, både hemma med min lilla laptop och på jobbet. Men många har ju bara mobil och tablet nuförtiden.

Vilken fin utsikt du har på hotellet. Hoppas det fina vädret fortsätter.

Ha det skönt!

/ Anne
Svara med citat
  #22  
Gammal 2023-10-11, 06:59
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Tre veckor på Kretas sydvästkust!

Tack för rapporter, fina bilder och att vi åter igen få följa med på dina resor Njut av varje dag!
Svara med citat
  #23  
Gammal 2023-10-11, 08:35
marilene marilene är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2012
Ort: Lund
Inlägg: 350
Standard Sv: Tre veckor på Kretas sydvästkust!

Å, så härliga bilder och rapporter från Kreta, Birgitta.

Marilene (som alltid längtar till Kreta)
Svara med citat
  #24  
Gammal 2023-10-14, 14:02
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 519
Standard Sv: Tre veckor på Kretas sydvästkust!

Var länge sedan vi hörde något från dig Birgitta. Hoppas allt är bra och att du njuter av Kreta. Förstår att det fortfarande är varmt och behagligt. Väntar otåligt på vidare rapporter och dina fina bilder.
Kerstin
Svara med citat
  #25  
Gammal 2023-10-14, 20:43
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Tre veckor på Kretas sydvästkust!

Tiden går fort när man har roligt och samtidigt när man får så många intryck. upplevelser och vänner.
Nu har jag nått Agia Roumeli och här trivs jag! Nikos på Paralia hälsade mig välkommen med en stor kram. Han hade anlagt ett skägg. Det är en kutym när någon nära anhörig att har avlidit att ha skägg under ett år. Hans bror avled i våras.

Här trivs jag då det råder en fullständigt stillhet när samariavandrarna har åkt hemåt. Den underbara morgonen på min jättestora altan och och kvällen då skymningen sänker sig vill jag inte vara utan!

Nu kommer en bildberättelse om dom senaste dagarna. Jag återkommer!

Birgitta.




Äntligen hittade jag tröjan jag så gärna ville ha!



Gränden till bageriet i Chora Sfakion.



Monumentet i Chora Sfakion. Man inbjuder krigsreferaner årligen till en manifestation. Troligen finns det inte många kvar i livet. Men denna dag är det dans och musik framför monumentet.




Huvudgatan i Chora Sfakion.




Färjan som ska ta mig till Agia Roumeli.







Anländer Loutro.




Vilken vy!



Man förstummas!




Skymning i Agia Roumeli.




Tidig morgon på min jättestora altan på Paralia i Agia Roumeli,
Svara med citat
  #26  
Gammal 2023-10-14, 22:32
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 190
Standard Sv: Tre veckor på Kretas sydvästkust!

Stort tack, Birgitta!!
Vilka bilder! Det var skotthål i Sfakia-skylten på tröjan som så ofta i vägskyltarna på Kretas bergsvägar.
Lefka Oris berg är så vackra, en sådan stillhet, lugn och skönhet finner man bara där.....och möjligen på vägen till Olymbos på Karpathos......
Ha det underbart, Birgitta, jag är rejält avis och samtidigt så tacksam för att du delar med dig!
Catlady, full av längtan......

Senast redigerad av Catlady den 2023-10-14 klockan 22:40.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2023-10-15, 06:52
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 519
Standard Sv: Tre veckor på Kretas sydvästkust!

Tack Birgitta för helt underbara bilder och din beskrivning av lugnet i Agia Roumeli gör att jag minns våra dagar där för många år sedan. Kvällarna när vi satt på vår balkong och såg ut över havet, tystnaden, bara svaga ljud från vågor som sakta smekte stranden, bara helt underbart. Längtar tillbaka..
Kerstin
Svara med citat
  #28  
Gammal 2023-10-15, 07:25
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Tre veckor på Kretas sydvästkust!

Tack så väldigt mycket för fina bilder och rapport. Låter verkligen underbart så förstår att du njuter. Och det är ju just det du skall göra! Vädermässigt ser det behagligt ut också.

Och den tröjan, jag förstår.... Även om det här med skjutande hit och dit inte är acceptabelt.

Låt livet leka!

/ Anne
Svara med citat
  #29  
Gammal 2023-10-15, 07:30
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Tre veckor på Kretas sydvästkust!

Härlig bildkavalkad! Och T-shirten är ju bara så cool , en sån skulle man vilja ha...
Svara med citat
  #30  
Gammal 2023-10-15, 21:54
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Tre veckor på Kretas sydvästkust!



Masse
Svara med citat
  #31  
Gammal 2023-10-16, 18:50
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Tre veckor på Kretas sydvästkust!

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg




Äntligen hittade jag tröjan jag så gärna ville ha!
Apropå dessa sönderskjutna skyltar…

För ca tjugo år sen när vi åkte buss kring området vid Frangokastello fick vi berättat för oss att dom här var lite ”vildare” av sig än övriga befolkningen på Kreta. Som tradition långt tillbaka i tiden fick pojkar när de fyllde ett visst antal år (har glömt om det var 15, 16 eller 18 år) ett gevär i födelsedagspresent. Med dessa övade man ofta med att sikta och skjuta på vägskyltar i brist på annat och att det därför är så många skyltar med skotthål i.

Birgitta, har du möjlighet att fråga om det, eller vet du kanske redan hur det förhåller sig med den saken?
Svara med citat
  #32  
Gammal 2023-10-17, 08:28
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: Tre veckor på Kretas sydvästkust!

Tack för att du tar oss med på din resa! Ser fram emot att få komma till Paleochora, en plats jag är nyfiken på. Hört att många tillbringar vintermånader där. Stämmer det?

Ha en fortsatt fin resa!
Svara med citat
  #33  
Gammal 2023-10-17, 10:27
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Tre veckor på Kretas sydvästkust!

Birgitta, såg på Kalimeras Facebook att du har kommit till Paleochora. Såg också bilderna som "Lamaya" (som ju gärna får vara aktiv här också ) satt dit. Och vilken Paleochora längtan jag fick! Mat på Methexis osv. Vädret såg också så fint ut.

Såg också här tidigare att Waters Edge har bytt namn till Café Meltemi.

Ha det underbart!

/ Anne
Svara med citat
  #34  
Gammal 2023-10-18, 08:16
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Tre veckor på Kretas sydvästkust!

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Birgitta, såg på Kalimeras Facebook att du har kommit till Paleochora. Såg också bilderna som "Lamaya" (som ju gärna får vara aktiv här också ) satt dit. Och vilken Paleochora längtan jag fick! Mat på Methexis osv. Vädret såg också så fint ut.

Såg också här tidigare att Waters Edge har bytt namn till Café Meltemi.

Ha det underbart!

/ Anne
Jo Anne, jag har kommit till mitt älskade Paleochora! Blev väl mottagen av Katerina, Haris och hunden Elvis på Waters Edge Cafe.
Även jag såg på facebook att Waters Edge har ändrat namn till Cafe Meltemi, men det syns inte att dom har gjort det. Namnet står kvar som vanligt på skyltar och menyer.

Jag anlände lite försenad på kvällen då det tidvis var kraftig vind och höga vågor. Hade sällskap av flera hundra samariavandrare som skulle till Souiga, där bussar väntade som skulle ta dom hemåt. Sedan var vi några få som fortsatte till Paleochora. Jag fick hjälp av en medpassagerare att ta mig av färjan Samaria. Det var ett slipprigt golv på bildäcket och jag var rädd för att ramla.

Dom tre dagarna i Agia Roumeli var underbara och jag saknar den lilla byn. Vintertid bor det ett femtiotal personer här, men när det är säsong för att vandra Samariaravinen är det liv och rörelse här några timmar. På kvällarna samlas dom turister som har Agia Roumeli som utgångspunkt på dom fåtaliga tavernorna och det blir en familjär stämning. Dom berättar då om sina respektive dagsvandring. Synd att jag inte är kapabel till att göra sådana utflykter!

På Paralia hade jag mässlista, som Arne brukar kalla det för. Jag betalade först när jag skulle resa vidare. Numera har en del tavernor både i Chora Sfakion och Agia Roumeli det nya systemet att dom knappar in beställningen på mobilen, så det meddelandet går direkt till köket.

Nu kommer lite bilder:



Berg möter hav.



Taverna Faragi var ett trevligt ställe på Agia Roumeli.



Kväll på Faragi.




Min utsikt från den stora altanen på Paralia. Inte dålig vy!



Nu ska jag åka vidare från Agia Roumeli till Paleochora.




Hisnande utsikter längs färden. Men vad är det för hål/grottor?






"Hemma i Paleochora.

Birgitta
Svara med citat
  #35  
Gammal 2023-10-18, 10:50
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 749
Standard Sv: Tre veckor på Kretas sydvästkust!

Så jättefina bilder Birgitta!
Det där med grottorna får du luska i.
Piratgömmor, naturfenomen..hmm..spännande!
/ Kajja
Svara med citat
  #36  
Gammal 2023-10-18, 11:39
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Tre veckor på Kretas sydvästkust!

Så mysiga de här byarna verkar! Skulle varit kul att vara där.
Och vinden och vågorna på båtfärden är jag också lite avis på! Är nog lite knäpp, men jag gillar sånt!

Ha en fortsatt trevlig resa!
Masse
Svara med citat
  #37  
Gammal 2023-10-18, 15:47
Sol och havs avatar
Sol och hav Sol och hav är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Ort: Örby
Inlägg: 510
Standard Sv: Tre veckor på Kretas sydvästkust!

Tack Birgitta för alla dina bilder o berättelser!

Maria
Svara med citat
  #38  
Gammal 2023-10-18, 22:07
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 190
Standard Sv: Tre veckor på Kretas sydvästkust!

Stort tack, Birgitta! Så roligt att läsa och dina bilder är helt underbara...
Kusten på Sydvästra Kreta är så vacker, tänk att kretensarna ändå lyckades anlägga små byar i dessa karga omgivningar, säger en del om hur viktigt fisket måste varit och troligen är, för dem. Turismen också förstås numera.
Ha det härligt....!
Catlady, avis (men inte på båtfärden med vågor, tur det finns prostafen för "sjösjuka" som mig )....
Svara med citat
  #39  
Gammal 2023-10-19, 05:00
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Tre veckor på Kretas sydvästkust!

Tack så väldigt mycket för fina bilder igen Birgitta, ser ju verkligen mysigt ut. Skulle vara intressant att ta båten till dessa byar. Men vid lugnt hav, tack. Eller, annars borde jag kanske ha herr Masse med som reseledare, han tycks ju gilla alla besvärligheter och skulle då hålla humöret uppe.

Låter ju lite konstigt om de bara har ändrat Facebooksidan till Café Meltemi? Men kanske nya skyltar och menyer är på kommande?

Hoppas du får fina dagar i Pale. Och nu hinner du ju äta på Methexis före de stänger.

/ Anne
Svara med citat
  #40  
Gammal 2023-10-20, 15:44
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Tre veckor på Kretas sydvästkust!

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Så jättefina bilder Birgitta!
Det där med grottorna får du luska i.
Piratgömmor, naturfenomen..hmm..spännande!
/ Kajja
Ja, dom där hålen/grottorna har jag verkligen funderat på. Dom ligger ju också så jämt, ungefär som en båge. På Plakias fick vi höra att deras hål härrörde från 2:a världskriget, kanske försvarsgrottor.

Jag har nu pratat med Katerina om namnbytet från Waters Edge Cafe till Cafe Meltemi. Det är svårt för greker att uttala namnet, särskilt stammisarna, så när turister frågar efter cafeet så kan dom inte svara. Dom säger "hos Haris" istället. Därav bytet av namnet. Under vintern ska dom ändra på skyltarna.




Apropå Katerina har nu alltid fullt upp och göra. Hon är numera gift med Haris. Det var alltför länge sen hon hälsade på sin mor i Ungern, som är i samma ålder som jag.
Katarina är kock och allt i allo på cafeet. Hon har nu även hand om bokningarna på dom två hotell Haris har. Sen är hon Haris ögon nu, när han är helt blind. Någon timme på kvällen får hon en andningspaus då Haris son tar ut Haris på fiske i deras båt. Sonen jobbar också numera på cafeet efter sina studier i turism och ekonom. Att hon orkar!




Det här är inte saft utan det här är granatäpple-raki som Katerina har tillverkat. Förödande god! Jag har fått en flaska att ta med mig hem.

När jag promenerade från hamnen till Haris, kvällen då jag anlände hit såg jag väldigt många turister. Det var som en septembermånad. Säkert ett utslag av pandemin. Jag har hört en del svenskar också och har även träffat Ewa med make ett par gånger, som är vänner till mig och brukar vara "långliggare" här. Det sägs att det är många danska turister här också.

Nu närmar sig fredagskvällen och redan nu hörs det flera uppsluppna röster nu på Waters Edge. Jag bor ju bara 10 meter därifrån! På söndag åker jag norrut till Chania igen för ytterligare 3 dagar där. Sedan blir det att åka hem till ishalkan i Umeå.

Birgitta



Jag brukar alltid plocka med mig ett par chilli när jag är på mina resor i Grekland.




Haris Studios fotat från Waters Edge.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT