Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-07-05, 17:41
Cathrine B Cathrine B är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2007
Inlägg: 6
Standard Glutenfri kost

Hej
Ska åka till Kreta i slutet på månaden Rethymnon blev det
Jag är glutenallergiker och undrar hur det är med den grekiska maten....
Är det någon som vet något?
Friterat är ju gluten i, men hur är det med såser och sånt?
Hälsningar
Cathrine
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-07-05, 17:47
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Glutenfri kost

Citat:
Ursprungligen postat av Cathrine B Visa inlägg
Hej
Ska åka till Kreta i slutet på månaden Rethymnon blev det
Jag är glutenallergiker och undrar hur det är med den grekiska maten....
Är det någon som vet något?
Friterat är ju gluten i, men hur är det med såser och sånt?
Hälsningar
Cathrine
Du måste nog fråga dig fram men försök ta reda på vad glutenallergisk heter på grekiska och skriv ned på en lapp!
Besök gärna rest. Toscana (vid taxitorget) där kan svenska Siwa hjälpa er att få god mat även som glutenallergisk!

Hälsa från Maroulaki!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-07-05, 21:38
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Glutenfri kost

Vi har flere glutenintolerante i vår familie og har hatt god nytte av den svenske celiakiføreningens oversettelseskort i våre ferier, de finnes på mange språk, bl a gresk/svensk ( se informasjonen nedenfor)

I det greske kjøkken finnes det mye god mat uten gluten, i sauser brukes det sjelden mjøl
Men det største savnet har vært/er det gode brødet for min sønn og min bror som har fått diagnosen først som voksne. Ha en fin ferie Kari

Översättningskort

När man reser utomlands kan det kännas tryggt att ha med sig ett informationskort om sin intolerans/allergi formulerat på just det landets språk. Det kan vara bra att visa upp för restaurangpersonal och andra. Vi har översättningar för glutenintolerans, mjölkproteinallergi och sojaproteinallergi. Laktosintoleranta kan använda kortet för mjölkproteinallergi. Observera att korten är ett stöd - ingen garanti för att du får rätt mat.
Är du medlem hos oss kan du ladda ner dem gratis från våra medlemssidor. Logga in med det lösenord som står i Bulletinen på sid 3.
Vid beställning av fler, vänligen maila din beställning till kansli@celiaki.se.

Ord. Pris
50 kr/st
Medlemspris
25 kr/st
Antal
Välj språk: Albanska Arabiska Bosniska Bulgariska Danska Engelska Estniska Finska Franska Grekiska Hebreiska Indonesiska Isländska Italienska Japanska Kinesiska Koreanska Kroatiska Lettiska Litauiska Malajiska Nederländska Norska Persiska Polska Portugisiska Rumänska Ryska Serbiska Slovakiska Slovenska Somaliska Spanska Thailändska Tjeckiska Turkiska Tyska Ungerska Välj diagnos: Gluten/DH Mjölk Soja

Fempack översättningskort

Beställ 5 översättningskort vid samma tillfälle till rabatterat pris.
Vid beställning av fler fem-pack, var snäll och maila din betällning till kansli@celiaki.se.
Ord. Pris
200 kr för 5 st
Medlemspris
100 kr för 5 st
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-07-06, 12:53
Cathrine B Cathrine B är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2007
Inlägg: 6
Standard Sv: Glutenfri kost

Citat:
Ursprungligen postat av litentuva Visa inlägg
Du måste nog fråga dig fram men försök ta reda på vad glutenallergisk heter på grekiska och skriv ned på en lapp!
Besök gärna rest. Toscana (vid taxitorget) där kan svenska Siwa hjälpa er att få god mat även som glutenallergisk!

Hälsa från Maroulaki!
Tack snälla:-) ska försöka hitta till denna restaurangen!
Ska bli så kul!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-07-06, 12:56
Cathrine B Cathrine B är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2007
Inlägg: 6
Standard Sv: Glutenfri kost

Jo jag hade nog tänkt att skicka efter såna kort.

Nackdelen är ju att jag inte kan någon grekiska, men vi får hoppas engelska går bra. Brödet får jag väl klara mig utan, jag har ju haft celiaki i några år nu och eftersom jag aldrig har ätit det grekiska brödet så vet jag ju inte vad jag går miste omTack för hjälpen!

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Vi har flere glutenintolerante i vår familie og har hatt god nytte av den svenske celiakiføreningens oversettelseskort i våre ferier, de finnes på mange språk, bl a gresk/svensk ( se informasjonen nedenfor)

I det greske kjøkken finnes det mye god mat uten gluten, i sauser brukes det sjelden mjøl
Men det største savnet har vært/er det gode brødet for min sønn og min bror som har fått diagnosen først som voksne. Ha en fin ferie Kari

Översättningskort

När man reser utomlands kan det kännas tryggt att ha med sig ett informationskort om sin intolerans/allergi formulerat på just det landets språk. Det kan vara bra att visa upp för restaurangpersonal och andra. Vi har översättningar för glutenintolerans, mjölkproteinallergi och sojaproteinallergi. Laktosintoleranta kan använda kortet för mjölkproteinallergi. Observera att korten är ett stöd - ingen garanti för att du får rätt mat.
Är du medlem hos oss kan du ladda ner dem gratis från våra medlemssidor. Logga in med det lösenord som står i Bulletinen på sid 3.
Vid beställning av fler, vänligen maila din beställning till kansli@celiaki.se.

Ord. Pris
50 kr/st
Medlemspris
25 kr/st
Antal
Välj språk: Albanska Arabiska Bosniska Bulgariska Danska Engelska Estniska Finska Franska Grekiska Hebreiska Indonesiska Isländska Italienska Japanska Kinesiska Koreanska Kroatiska Lettiska Litauiska Malajiska Nederländska Norska Persiska Polska Portugisiska Rumänska Ryska Serbiska Slovakiska Slovenska Somaliska Spanska Thailändska Tjeckiska Turkiska Tyska Ungerska Välj diagnos: Gluten/DH Mjölk Soja

Fempack översättningskort

Beställ 5 översättningskort vid samma tillfälle till rabatterat pris.
Vid beställning av fler fem-pack, var snäll och maila din betällning till kansli@celiaki.se.
Ord. Pris
200 kr för 5 st
Medlemspris
100 kr för 5 st
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-07-06, 16:14
KarinL KarinL är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 91
Standard Sv: Glutenfri kost

Hej!
Har varit på Kreta många gånger. Har en glutenintolerant dotter som vi reser med. Det är ganska lätt att äta där, men man måste ju fråga o kanske förklara. Det gör man ju för sin egen skull. Sen hur de hanterar maten o hur noga de är i köket kan ju aldrig vi veta. Jag uppfattar det iaf som att en hel del restauranger vet vad det handlar om. Bröd får du ta med dig hemifrån. Det finns ju ofta frysfack i lägenheten.
Jag tror att det står på översättningskorten både på svenska o grekiska. Vi hade ett sånt kort de första gångerna vi reste.
//Karin Lindberg
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT