Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-11-24, 11:54
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Skatt och debatt

Ett sista försök att få in skatt är att lägga den på elräkningen och hota med avstängning av elen om skatten inte betalas. Den extra fastighetsskatten som beslutades i år för att hjälpa den grekiska staten hamnade nu som en klumpsumma på min elräkning. Den är på 5 € per kvadratmeter, och det blir som en extra månadshyra för mig att betala. Den delas upp på två räkningar.
Här har min inte samma känsla för vad som är fastighetsskatt och vem som betalar denna, som i Norden. Här på elräkningen kallas denna extra skatt bara för "extra tillfällig avgift".
Man kan tycka att det är ägaren av lägenheten som ska betala detta, men jag känner mig också stolt att kunna hjälpa den grekiska staten på detta direkta sätt. Jag hamnade här i Grekland verkligen vid den rätta tidpunkten.
Men jag tror nog också att det är till liten hjälp, statskassan är säkert ändå tom redan nästan månad, om inte nästa räddningspaket från EU betalas ut.

Igår kväll på tv-rutan kom fram en rullstolsbunden ledamot i det tyska parlamentet och sade någonting. Jag var överlycklig för jag förstod den grekiska textade översättningen:

Vi gör fel mot Grekland !


Ja, man gör nog fel i att ställa för höga krav, och att överdriva sin egen ekonomiska styrka, hålla upp ribban för högt. Vilket innebär en absurt hög prisnivå här i Grekland. Jag har bara känslan av att denna ribba måste sänkas, i kontrollerade former, ett uppluckring av eurosamarbetet, och så småningom övergång till egen valuta igen - då får man något att slåss för här (drachmen) .

Ett kulturhus här i Chania sprider flygblad som sitter längs gatorna på stolpar och innanför skyltfönster. Man kallar till seminarier för förutsättningslös eftertanke. Det senaste har rubriken: "En slump ? (en illustration med dominobrickor på högkant som håller på att rasa) Tror inte det. -Diskussion: Orsak och Verkan "

Eller: "Glädjen skapade krisen. (en illustration med urdruckna flaskor på ett bord, och försupna som hamnat under bordet, KRISEN är under bordet ) -Diskussion: Känsla och Eftertanke "



Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-11-24, 12:59
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Skatt och debatt

Vi har också bidragit med denna extra skatt i senaste elakturan
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-11-24, 13:39
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Skatt och debatt

Som du säger är det husets / lägenhetens ägare som ska betala extraskatten. Eftersom jag sköter min husägares räkningar under vintern när han är i USA betalar jag hela summan och kvittar den sen med att betala in mindre hyra. Just nu ligger jag på plus...men om man tycker att man vill bidra med den där extra summan är det ju säkert uppskattat av hyresvärden.

Samma skatt kommer för nästa år, men ska delas upp på fyra poster, om man inte ändrar sig tills dess.

Familjer med usel ekonomi, sjuka m fl får undantagsregler för att slippa få strömmen avstängd.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-11-24, 13:40
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Skatt och debatt

Citat:
Jag hamnade här i Grekland verkligen vid den rätta tidpunkten.
Denna formulering är outstanding.


Citat:
Ja, man gör nog fel i att ställa för höga krav, och att överdriva sin egen ekonomiska styrka, hålla upp ribban för högt. Vilket innebär en absurt hög prisnivå här i Grekland. Jag har bara känslan av att denna ribba måste sänkas, i kontrollerade former, ett uppluckring av eurosamarbetet, och så småningom övergång till egen valuta igen - då får man något att slåss för här (drachmen)
.

Ja, Grekland som syndabock och symtom på en system som som inte räcker till - så har det sett ut.

Ha det Lugna Gatan
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-11-24, 13:41
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Skatt och debatt

Verkar inte vara så lätt...http://www.vk.se/Article.jsp?article=496408

Eva
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT