Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-10-10, 18:20
Sapa Sapa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2008
Ort: Stockholm och Jönköping
Inlägg: 24
Standard Ekonomisk kris?

Hej alla ni som bor i Grekland!

Min man (grek-kanadensare) och jag har en ständig debatt om vart vi ska bo och leva. Under några år har han velat flytta till Aten.
Nu är självklart frågan om det ens är värt att diskutera en ev flytt dit.
Hur lever gemene man? Hur går livet vidare där just nu? Vad jobbar man med? Har allt blivit dyrare (mat, läkarbesök, skolor etc)?

Jag jobbar som sjuksyrra och kommer väl göra likaså där, min man är musikinstrumentbyggare.

Vore intressant att höra av er hur "illa" (eller inte) läget är, och om en flytt om 1-2 år vore dumdristigt enligt er?

Tack på förhand!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-10-10, 19:48
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Ekonomisk kris?

Sapa, hur det är om en två-tre år vet nog inte Vår Herre ens. Det jag kan säga är att jag och min man lever hyfsat på två låga pensioner. Vi har inte eget hus men tycker att 300 € är en bra hyra. Vi har inga skolbarn som behöver extralektioner. Klimatet där vi bor är gott, just inga uppvärmningskostnader. Vi behöver inte köpa något, vi har allt man behöver. Vi kör moped och avstånden är korta här.---men om man inte har jobb, om man har lån, barn, transportbehov, ja, då är det säkert väldigt svårt att få ihop det. Mitt råd är att ni rekognocerar väldigt väl innan ni tar några beslut.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-10-11, 18:21
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Ekonomisk kris?

Og grekernes løsning er:

Hellenic Petroleum workers start a 10 day strike today, Tuesday 11th. Det betyr at mange benisnstasjoner vil gå tomme om et par dager.

Ministry of Culture workers will hold a 48hr strike Wednesday and Thursday this week, 12th and 13th October, which is expected to close sites and museums.

Customs officers start 48hr rolling strikes, 18 & 19th October, expected to continue until 23 October.

Hospital workers 4 hour work stoppage Thursday 13th October 11.00hrs to 15.00 hrs

I was at the IKA medical appointments desk in Chania today trying to make an appointment. I was told to come back on Thursday as "they don't issue appointments on a Tuesday and they are on "holiday" on Wednesday." I don't know of any holiday on Wednesday so perhaps they are on strike then?

Bank Workers strike 48hrs: 18 & 19 October

Tax Officers strike 3 days: 17,18 & 19 October

Airport Workers (OSYPA Union), DEH electricity workers and lawyers say they will all start protests, but no details have yet been announced.

Seamen 48hr Strike - no ferries

From 06.00hrs Monday 17th October until 06.00hrs Wednesday 19 October

Flere som har bestilt billetter til Hellas neste sommer?

Jeg er på Kreta og håper å komme meg hjem før jul, men har booket billetter til 2.november så får vi se.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-10-11, 18:25
larvih larvih är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Danmark
Inlägg: 823
Standard Sv: Ekonomisk kris?

Citat:
Ursprungligen postat av mouche Visa inlägg

Flere som har bestilt billetter til Hellas neste sommer?
Ikke endnu, men det varer ikke så længe...
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-10-11, 18:39
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Ekonomisk kris?

Citat:
Ursprungligen postat av larvih Visa inlägg
Ikke endnu, men det varer ikke så længe...
Jeg bestilte billetter med rutefly til min datter m/familie for et par dager siden
Å reise charter er så vanvittig dyrt for en familie ( de er 5) at jeg fatter ikke at så mange barnefamilier har, evt tar seg, råd til det.

Selv reiser vi via Athen til Kreta nå i slutten av oktober, "smørbrødlista" over varslede streiker gjør det jo "spennende""
- når man reiser såpass ofte som vi må vi nok regne med å rammes...., men selvsagt håper vi å unngå dem
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-10-11, 20:35
kirtor kirtor är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Ekonomisk kris?

Mouche, hvor har du fått tak i denne oversikten over streiker. Jeg er i Hellas nå og skal nordover om ikke så lenge. De lammer jo hele samfunnet hele tiden! Idag var det busstreik på Kalymnos, men det visste ikke vi noe om. Om vi spurte folk, så visste de fleste ikke noe om det. Det er vanskelig å finne oversikt over streiker til enhver tid. Av og til er det bare på fastlandet det er streiker og av og til er det også på øyene. Nei, dette begynner å bli litt vanskelig synes jeg.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-10-11, 22:38
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Ekonomisk kris?

Info om strejker Googla livingincrete.Och sedan General discussion . Strikes and other ..........Där brukar jag hitta info
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-10-11, 23:27
Masses avatar
Masse Masse är uppkopplad nu
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 345
Standard Sv: Ekonomisk kris?

Endera är strejkkassorna i Grekland välfyllda eller så har den delen av grekiska folket som har en anställning tydligen det inte fattigare än att man har råd att streka, eller så tror man väldigt starkt på att strejker kommer att lösa problemen. Håller de på tillräckligt mycket med strejker så kanske de finner nästa år att alla/många presumtiva greklandsturister hjälper till genom att "strejka från sin greklandssemester".

Mats
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-10-12, 07:42
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Ekonomisk kris?

Citat:
Ursprungligen postat av kirtor Visa inlägg
Mouche, hvor har du fått tak i denne oversikten over streiker.
Ja, som allerede nevnt er en viktig kilde til denne informasjonen fra livingincrete.net, men også andre kilder som athensnews.gr., Apokoronasnews.gr og andre.

Har vært her i tre uker nå, og blir tre uker til og siden vi bygger ferdig huset nå så blir vi berørt på mange måter. Vinduer og dører er klare for å bli satt inn, men befinner seg på fastlandet nogot sted!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-10-12, 08:53
kirtor kirtor är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Ekonomisk kris?

Takk for svar!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT