Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-10-10, 18:20
Sapa Sapa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2008
Ort: Stockholm och Jönköping
Inlägg: 24
Standard Ekonomisk kris?

Hej alla ni som bor i Grekland!

Min man (grek-kanadensare) och jag har en ständig debatt om vart vi ska bo och leva. Under några år har han velat flytta till Aten.
Nu är självklart frågan om det ens är värt att diskutera en ev flytt dit.
Hur lever gemene man? Hur går livet vidare där just nu? Vad jobbar man med? Har allt blivit dyrare (mat, läkarbesök, skolor etc)?

Jag jobbar som sjuksyrra och kommer väl göra likaså där, min man är musikinstrumentbyggare.

Vore intressant att höra av er hur "illa" (eller inte) läget är, och om en flytt om 1-2 år vore dumdristigt enligt er?

Tack på förhand!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-10-10, 19:48
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Ekonomisk kris?

Sapa, hur det är om en två-tre år vet nog inte Vår Herre ens. Det jag kan säga är att jag och min man lever hyfsat på två låga pensioner. Vi har inte eget hus men tycker att 300 € är en bra hyra. Vi har inga skolbarn som behöver extralektioner. Klimatet där vi bor är gott, just inga uppvärmningskostnader. Vi behöver inte köpa något, vi har allt man behöver. Vi kör moped och avstånden är korta här.---men om man inte har jobb, om man har lån, barn, transportbehov, ja, då är det säkert väldigt svårt att få ihop det. Mitt råd är att ni rekognocerar väldigt väl innan ni tar några beslut.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-10-11, 18:21
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Ekonomisk kris?

Og grekernes løsning er:

Hellenic Petroleum workers start a 10 day strike today, Tuesday 11th. Det betyr at mange benisnstasjoner vil gå tomme om et par dager.