Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-04-26, 11:57
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Hur gör ni med kläder, ni som ö-luffar???

I år tänkte jag försöka att få ner packningen lite...
Jag tänkte att man kanske kunde ta med sig kläder för en vecka och sen att man då tvättar varje vecka, verkar det rimligt?

Jag har nämligen väldigt svårt att packa lite...
Ett "big problem" när man luffar runt, för jag vill ju ändå kunna klä upp mig och byta kläder osv Jag reser med rygga så det blir ju begränsningar

Vad brukar ni ha med i eran packning om man tänker på klädväg?

/ Alexandra som är nyfiken på att veta
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-04-26, 12:40
Apelsinas avatar
Apelsina Apelsina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 127
Standard Sv: Hur gör ni med kläder, ni som ö-luffar???

Ja visst är det svårt! Jag packade så mycket en gång att jag hade med mig 5 oanvända linnen hem. Det var i o f s en charterresa - men ändå! Och det var bara en vecka.

Men nu har jag blivit bättre på det där. Jag packar kanske 5 linnen, 1 top, 1 skjorta, en tröja, ett par kjolar, ett par shorts och en tunn klänning. Plus att jag brukar åka i ett par capribyxor eller linnebyxor. Och sedan får man ha med sig tvättmedel och tvätta upp efter hand. Det som går åt mest är linnen, tycker jag, och då främst vita!

/A
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-04-26, 13:19
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 992
Standard Sv: Hur gör ni med kläder, ni som ö-luffar???

Citat:
Ursprungligen postat av Apelsina
Ja visst är det svårt! Det som går åt mest är linnen, tycker jag, och då främst vita!

/A
Här håller jag med helt, och vitt går inte få rent när man tvättar för hand. Därför försöker jag hitta andra ljusa färger på linnen. Ett annat problem med handtvätt är att få tvättvattnet kvar i handfatet.... Det går åt en del tvättmedel, när man får fylla på hela tiden.
Annars stämmer det väl rätt bra med kläder för en vecka, och sedan tvätta.
Skor, är visserligen en annan tråd, men blev mitt problem förra året. Andra dagen av 13 promenerade vi ganska mycket, och precis när vi kom tillbaka till boendet på eftermiddagen gick mina enda skor sönder. Det var ett par sandaler och en rem lossnade vid sulan. Jag gick med dem trasiga på kvällen, och försökte hitta nya. De glittriga och tunna sandaler som fanns att köpa ville jag inte ha. Till slut löste det sig, när vi köpte frukt i supermarketen, och det fanns sk flipp flopp, som var ganska vettiga för endast 5 euro. Dom blev ganska jobbiga att gå i, i längden, och på nästa ö köpte jag stadigare sandaler. Dem fick jag skav av, och var verkligen glad för ett par tunna sockar utan skaft som jag hade med. Dock var de vita, från början....

Hälsningar Abi
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-04-26, 13:32
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Hur gör ni med kläder, ni som ö-luffar???

Citat:
Ursprungligen postat av Abi
Ett annat problem med handtvätt är att få tvättvattnet kvar i handfatet.... Det går åt en del tvättmedel, när man får fylla på hela tiden.
Ta med en oanvänd plastkasse, lägg den i handfatet och fyll med tvätt, vatten och tvättmedel, så har du löst det problemet

Många lämnar in sin tvätt, det är billigt och då blir den ren.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-04-26, 13:44
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 992
Standard Sv: Hur gör ni med kläder, ni som ö-luffar???

Tack Elisabeth!
Det var jättebra tips, jag ska lägga dem på minnet.

Abi
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-04-26, 14:27
Alrutss avatar
Alruts Alruts är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Oslo
Inlägg: 110
Standard Sv: Hur gör ni med kläder, ni som ö-luffar???

Citat:
Ursprungligen postat av Abi
Ett annat problem med handtvätt är att få tvättvattnet kvar i handfatet.... Det går åt en del tvättmedel, när man får fylla på hela tiden.
Eller kjøp og ta med en universalpropp som holder alle slags vasker tette. Fås i jernvarebutikker – i hvert fall i Norge.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-04-26, 14:49
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Hur gör ni med kläder, ni som ö-luffar???

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet

Många lämnar in sin tvätt, det är billigt och då blir den ren.
Det där kan jag också rekommendera. Dessutom tycker jag att det är trevligt att stödja de lokala tvättinrättningarna.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-04-26, 15:22
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Hur gör ni med kläder, ni som ö-luffar???

På många öar och hotell finns det möjlighter att få kläderna tvättade för en liten slant. På ex Naxos finns det självservicetvättinrättningar. Absolut att rekommendera. Handtvätt passar sig bäst för bikinin som behöver tvättas varje dag.

Eva
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-04-26, 16:25
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Sv: Hur gör ni med kläder, ni som ö-luffar???

Tvätterier är ju jätte bra, såg faktiskt ett på Amorgos precis vid vårat pensionat. När jag nu tänker efter så tvättade vi 2 gånger på 4 veckor, så det säger väl en del om hur mycket vi hade med oss.
På Naxos tvättade vi i handfattet i påsar och i en stor svart soppsäck som vi hade med oss (tyvärr sprack den och det blev en del vatten i lilla studion *asg*) På Koufonissi köpte vi en plasthink som vi tvättade i, väldigt praktiskt faktiskt

Vi använde nog inte ens alla kläder... Men som sagt, jag är en sån som hellre har med för mycket än för lite. I år kan man kanske ha inställningen att allt går att köpa där om något skulle fattas en eller så...Då kan man ju också ha användning av nyinköpen när man kommer hem och det för hoppningsvis är sommar

Tänkte ha med mig detta (om nån bryr sig hahaha):

3 strandlinnen, 5 "finlinnen", 4 toppar, 1-2 "tjocktröjor" typ college, 2 tunna cardigans, 1 strand shorts, 3 kjolar och ett par 3/4 byxor, underkläder, 2 leggings, några nylonknästrumpor kanske, Teva sandaler, flipflop, sandaletter och ev ballerinaskor.

Låter det rimligt eller är det för mycket??? Vi åker i slutet av maj till slutet av juni, därav långärmat...

/Alexandra som bara har 4 veckor kvar
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-04-26, 16:30
Apelsinas avatar
Apelsina Apelsina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 127
Standard Sv: Hur gör ni med kläder, ni som ö-luffar???

Har i och för sig inte varit i Grekland i maj men leggings och nylonstrumpor - det låter varmt !!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-04-26, 16:38
*Nicki* *Nicki* är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 66
Standard Sv: Hur gör ni med kläder, ni som ö-luffar???

Oj, oj...där ligger man i lä

Själv räknar jag med att ha med mig 4 linnen, 1 top, en tjockare tröja, 3 par shorts, 1 kjol samt underkläder. Det räcker för 14 dagar om jag tvättar 2 gånger. Jag funderar ändå på om det är lite för mycket....Jag hade nämligen ännu mindre med mig när jag luffade i Asien i 3 månader.

*Nicki*
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-04-26, 16:50
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Hur gör ni med kläder, ni som ö-luffar???

Citat:
Ursprungligen postat av *Nicki*
4 linnen, 1 top, en tjockare tröja, 3 par shorts, 1 kjol samt underkläder. Jag funderar ändå på om det är lite för mycket....
Now we´re talking! Fast nog tycker jag det är överdrivet med 4 linnen och 3 shorts. Lämna MINST en av varje hemma!! Och vad ska du med toppen till??? Det är sånt där man tar med sig och som ligger oanvänt i väskan när man kommer hem igen...

När det gäller underkläder har jag mitt eget lilla sätt... Jag tar med sånt som snart ska slängas och så kastar jag eftersom... Då blir det mer och mer plats i väskan (att fylla med nya saker )
Svara med citat
  #13  
Gammal 2006-04-26, 19:10
anne anne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bergen
Inlägg: 76
Standard Sv: Hur gör ni med kläder, ni som ö-luffar???

Hei.

Er det noen som vet linnen heter på norsk?Jeg slo opp i svensk/norsk ordbok,men ordet finnes ikke der.

Anne
Svara med citat
  #14  
Gammal 2006-04-26, 19:12
anderss anderss är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 53
Standard Sv: Hur gör ni med kläder, ni som ö-luffar???

Man kan också göra som vi har gjort. Max en kabinväska/person och så en liten dagsryggsäck för det nödvändiga under resan. Det klarar man sig lätt med under 2-3veckor och lite tvätt påplats (kör också med kastametoden, perfekt att sedan förnya).
En bra kabinväska fungerar bra att dra och blir även lagom i vikt att bära.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2006-04-26, 19:20
Alrutss avatar
Alruts Alruts är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Oslo
Inlägg: 110
Standard Sv: Hur gör ni med kläder, ni som ö-luffar???

Citat:
Ursprungligen postat av anne
Hei.

Er det noen som vet linnen heter på norsk?Jeg slo opp i svensk/norsk ordbok,men ordet finnes ikke der.

Anne
Jeg lurte også litt på det der. Et kjapt nettsøk tyder på at det betyr undertrøyer …
Svara med citat
  #16  
Gammal 2006-04-26, 19:23
inhas avatar
inha inha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Kungsängen
Inlägg: 371
Standard Sv: Hur gör ni med kläder, ni som ö-luffar???

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
När det gäller underkläder har jag mitt eget lilla sätt... Jag tar med sånt som snart ska slängas och så kastar jag eftersom... Då blir det mer och mer plats i väskan (att fylla med nya saker )
Det här låter som en bra idé och något som jag också rekommenderar. Då behöver man inte tänka på bemöda sig att tvätta dem.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2006-04-26, 19:29
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Hur gör ni med kläder, ni som ö-luffar???

Ett linne (flera linnen) är en top eller tröja utan ärm. Det kan vara smala eller breda axelband och i olika slags tyg, både för damer och herrar.

Förr användes ordet även för undertröjor, sådana som framför allt barn använde under tröjor. Numer används ordet i stort sett bara om sådant sommarplagg som jag beskrev.

Jag kollade på Ellos norska hemsida men det verkar inte finnas något särskilt ord för plagget på norska, utan det står helt enkelt topp eller tröje. Här ser man flera damlinnen i alla fall: http://www.ellos.no/ListPage/ListPage.aspx?CategoryId=5
Svara med citat
  #18  
Gammal 2006-04-26, 19:31
anne anne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bergen
Inlägg: 76
Standard Sv: Hur gör ni med kläder, ni som ö-luffar???

Hei.
Takk for svar.Men Strand-undertrøyer og fin-undertrøyer??
Ja,ja kanskje det er rett.
Anne
Svara med citat
  #19  
Gammal 2006-04-26, 19:35
Alrutss avatar
Alruts Alruts är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Oslo
Inlägg: 110
Standard Sv: Hur gör ni med kläder, ni som ö-luffar???

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Ett linne (flera linnen) är en top eller tröja utan ärm. Det kan vara smala eller breda axelband och i olika slags tyg, både för damer och herrar.
Det kan muligens hete ermeløs topp på norsk, i hvert fall hvis det er for damer. Eller i noen tilfeller kanskje vi kan bruke baskettrøye .

Örngott er ellers et søtt ord, da .
Svara med citat
  #20  
Gammal 2006-04-26, 19:41
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Hur gör ni med kläder, ni som ö-luffar???

Citat:
Ursprungligen postat av anne
Men Strand-undertrøyer og fin-undertrøyer??
Nej, det är inte undertröjor utan vanliga tunna tröjor utan ärm. Om det är kyligt har man dem ju i och för sig ofta under en kofta eller liknande, men det är ändå inte en undertröja, inte i den svenska betydelsen av ordet i alla fall..

Med "strandlinne" menas ett enklare linne som du tar på dig till exempel när du går till och från stranden och ett "finlinne" är ett linne som du tar på dig på kvällen. Fast det är inte "riktiga" ord, utan var Alexandras eget sätt att göra skillnad på vilka typer av linnen hon tar med sig på resan.

Alruts: ja en baskettröja är också ett slags linne.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT