Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2014-03-28, 09:25
gunnars avatar
gunnar gunnar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 410
Standard Sv: Boka hotell i förväg

Jag har aldrig bokat i förväg i Grekland. Däremot brukar jag på Naxos alltid ringa innan för där bor jag alltid hos samma värdar. Jag tycker fortfarande det är lite av charmen med att öluffa att välja på kajen, och jag har alltid fått bra boende tycker jag, men jag antar att rumsraggarna kommer att försvinna allt mer från kajen då fler har bokat i förväg.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2014-03-28, 09:32
Mats Fredssons avatar
Mats Fredsson Mats Fredsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Öland
Inlägg: 212
Standard Sv: Boka hotell i förväg

Jag brukar ta kontakt direkt med hotellet och boka, det känns bäst med lite personlig kontakt.
Och kommer man tillbaka till samma hotell, kan man ju fråga om sitt favoritrum, med den bra utsikten, som inte har en väg utanför eller så.

Studio 32 på Hotel Elefteria får det bli i år, det är trevligt! :-)

Däremot har jag ibland använt booking.com på andra orter och det har funkat bra. När det gäller hotell i storstäder tycker jag det är enklare att gå via dem..
När jag har varit på jobbresor och behöver många gästnätter på samma hotell, brukar det löna sig att förhandla till sig ett specialpris.

Ofta är det också så att bara för att Booking eller andra bokningssajter påstår det, betyder det inte att hotellet inte har lediga rum.
De har bara kontrakt på x antal rum, ringer man sedan direkt till hotellet så finns det kanske lediga rum ändå.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2014-03-28, 10:10
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Boka hotell i förväg

Tant Maritsa på Blue Sky förvånade sig över hur många som bokar hennes lägenheter via booking.com. "Det blir ju mycket dyrare; hur har de råd?" sa hon. Vi brukar betala ca 1/3 av bookings priser. I år tänkte vi kosta på oss att bo på Regina. Mailade dem direkt och fick studion till ett mycket bättre pris än på booking.

Karin
Svara med citat
  #24  
Gammal 2014-03-28, 10:55
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Boka hotell i förväg

Tack för alla svar. Tar gärna emot fler åsikter. :-)

Troligen är det så att bokningssajterna tar över mer och mer. Hotell som inte finns med på exempelvis booking.com kommer få färre kunder. Det gäller nog att hänga med i utvecklingen. Igen. Andra omvälvande förändringar under åren har varit varmt vatten i duschen, AC, kök, hemsida, pool och WiFi. Nu måste man (tror jag) finnas med på bokningssajterna.

Jag har som sagt aldrig bokat via sajterna, men bokar allt oftare i förväg. Känner inte alls för att leta på plats längre, eller följa med rumsuthyrare i hamnen. Den största nackdelen med att boka via sajterna är att jag inte vet vilket rum jag får. Letar jag på egen hand kan jag ofta själv välja rum. Svårt det där. Jag får se hur det blir i sommar.



Kanske snart ett minne blott.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2014-03-28, 17:56
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Boka hotell i förväg

Citat:
Ursprungligen postat av gunnar Visa inlägg
Jag tycker fortfarande det är lite av charmen med att öluffa att välja på kajen, och jag har alltid fått bra boende tycker jag, men jag antar att rumsraggarna kommer att försvinna allt mer från kajen då fler har bokat i förväg.
Att fixa boende av rumsraggarna när man kliver av båten, det är ju det som ÄR båtluffning för mig.
Så för mig kommer det att vara ett stort minus om dom försvinner...
Jag förbokar ALDRIG när jag ska båtluffa i Grekland.

/kimmen
Svara med citat
  #26  
Gammal 2014-03-28, 18:32
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Boka hotell i förväg

Inte tror jag roomsarna försvinner i första taget.
Även om jag håller med Janne ovan om att varje pensionat nog måste följa med i utvecklingen och därmed bl.a finnas med på bokningssajterna, så innebär ju det samtidigt att konkurrensen på sajterna hårdnar. Därmed blir det nog också rum över och så länge det finns obokade rum - ja så länge kommer det finnas roomsare.
Visst är det trevligt och mysigt på många sätt för oss att de finns på bryggan när vi kommer. Samtidigt är det nog ett väldigt hårt jobb för dem att finnas där exempelvis mitt i nätterna och okristligt tidiga morgnar . Det bästa är ju, för dem, om de inte behöver jobba så hårt för att få fullbelagt. Fast visst skulle det, trots det, kännas lite sorgset i maggropen om de försvann (om jag får tänka helt egoistiskt då alltså). Det erkänner jag.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2014-03-28, 18:53
elladas avatar
ellada ellada är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: Luleå
Inlägg: 525
Standard Sv: Boka hotell i förväg

Jag gör både och kul med konversation med hotell ägarna sist inför ö-luffen nu i juni mejlade jag ett hotell i Milos om pris fick svar ,men svarade inte då jag tyckte det var för dyrt fick omgående svar han frågade om jag tyckte det var för dyrt jag svara ja han satte ner priset med 10 euro per natt det blev jag nöjd med så det går nog att förhandla under lågsäsong. annars är jag nöjd med booking .com
Svara med citat
  #28  
Gammal 2014-03-28, 19:14
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Boka hotell i förväg

Går vi mot strömmen? Vill inte boka något i förväg (möjligen första natten) när inte längre tonåringarna följer med. Friheten hägrar. Tycker det är lite trist om booking.com och andra sajter tar över. Men reser man inte i högsäsong finns väl alltid möjligheten att boka på plats? Men man får slå det mobilnummer som står på dörren...

I sommar är det Spanien som gäller. Tänkte bara förboka om vi anländer sent på kvällen eller om det är något speciellt ställe vi vill bo på.

A
Svara med citat
  #29  
Gammal 2014-03-28, 20:37
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Boka hotell i förväg

Tänk en "gammal Öluffare" som jag har också övergivet "rumsarna" . Med all rätt !

Det blev rätt jobbigt att följa med och kolla , och sen kanske rata boendet !
Rätt sura blev dom om man inte accepterade.

(lite förlegat är det idag när "alla" är uppkopplade på nätet )


Skönt att sitta hemma och kolla och "syihop" resan . Vi har nyttjat dom flesta bokningssidorna , men en sida vill jag framhålla - Booking.com !

Där kan man boka utan avgift . Ingen förskott ! Avbokningsbart utan kostnad intill ett par dgr innan ankomst !

Men , det går att förhandla om priset direkt med hotellet. Vid förfrågan om hotellets avgift till Booking.com blev svaret 15 % - "Men du kan boka direkt hos oss , så sänker vi priset med 15 % " !

Vilket vi har gjort nu i April !

/Tom

Senast redigerad av Tom den 2014-03-28 klockan 20:44.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2014-03-29, 01:37
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Boka hotell i förväg

Citat:
Ursprungligen postat av Tom Visa inlägg

Men , det går att förhandla om priset direkt med hotellet. Vid förfrågan om hotellets avgift till Booking.com blev svaret 15 % - "Men du kan boka direkt hos oss , så sänker vi priset med 15 % " !

Vilket vi har gjort nu i April !

/Tom
Är det även då "öppen och avbokningsbar" bokning fram till ett par dagar innan som gäller?

Masse
Svara med citat
  #31  
Gammal 2014-03-29, 03:10
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Boka hotell i förväg

Tänk hur det är! Vilken smart affärsidé.
Pratade med en hotellägare på Filippinerna. Han sa att Agoda tar 14% på rumspriset. Samtidigt sa han att man MÅSTE ligga på Agoda.
Sjukt jue! Man sitter med en server och några anställda och håvar in hur mycket? Hur många rum förmedlar Agoda i Asien på ett dygn? gånger 0,14!!
Dom skrattar hela vägen till banken.
Samtidigt tycker vi ju det är ganska bekvämt! Måste tillstås.
Svara med citat
  #32  
Gammal 2014-03-29, 15:15
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Boka hotell i förväg

För första gången har jag bokat boenden i förväg,det beror på att vi ska luffa med buss på Kreta och jag har inte ork och lust att söka efter någonstans att bo när vi kommer fram.Blivit lite mer bekväm med åren så de två senaste resorna har varit charter eftersom vi "bara" varit iväg två veckor och även vetat var vi ville bo.Men nog tror jag att vi måste iväg på en traditionell båtluff någon fler gång i livet,det är ju lite spännande att se vad man blir erbjuden och en alldeles speciell känsla att komma till en ny ö och vara novis kontra att återvända till en gammal bekant ö som besökts flera gånger och där man blir igenkänd av tidigare husvärdar.Allt har sin tjusning inget alternativ utesluter det andra.
Monica
Svara med citat
  #33  
Gammal 2014-03-29, 15:26
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Boka hotell i förväg

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Är det även då "öppen och avbokningsbar" bokning fram till ett par dagar innan som gäller?

Masse
Den enda gång jag har avbokat då jag fått priset direkt av hotellet (via mailkontakt) så har det varit så. I somras avbokade jag ett hotellrum i Katapola där jag hade förbokat (beslöt mig istället för att stanna i Egiali och hitta rum på plats). Och det var inga som helst problem. Men jag vet att vänner till mig inte kunde avboka ett annat hotell i Grekland på Naxos, utan fick lov att betala 50% av totalsumman när de avbokade tätt inpå ankomst. Så det där är nog väldigt olika.
Över sportlovet var jag och barnen i Rom och då hade vi bokat direkt med hotellet via hemsidan. Då var villkoren att man, fram till två veckor före ankomst, kunde avboka gratis. Hur det var ifall man bokade samma hotell från booking.com vet jag inte. Man bör i vilket fall nogsamt och via mail ta reda på vad som gäller för respektive hotell för att vara på den säkra sidan.

Senast redigerad av Thira den 2014-03-29 klockan 15:35.
Svara med citat
  #34  
Gammal 2014-03-31, 15:55
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 527
Standard Sv: Boka hotell i förväg

Jag skulle själv rekommendera att ringa eller maila hotellen o få kostnadsförslag på bokning!
Mailade ett hotell på Santo o dom erbjöd mig då ett pris som var 1138:- lägre än vad samma rum bokat via Booking skulle kosta!
Svara med citat
  #35  
Gammal 2014-04-04, 11:51
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 590
Standard Sv: Boka hotell i förväg

Jag har hittat ett boende som jag är intresserad av. Har bokat fem nätter och de vill ha betalt för 2 nätter redan nu. Hur gör jag? Jag tror att jag har läst råd om det är på forumet men hittar det inte.
Jag har direktkontakt via mail med dem -inte via en bokningssajt. Har förståelse för att de inte vill stå med tomma rum för att folk inte dyker upp.

/Ofelia
Svara med citat
  #36  
Gammal 2014-04-04, 12:54
Beas avatar
Bea Bea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 560
Standard Sv: Boka hotell i förväg

Jag har ofta betalat 1-2 nätter i förskott. Har alltid fungerat väldigt bra.

Bea
Svara med citat
  #37  
Gammal 2014-04-05, 16:42
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Boka hotell i förväg

Har betalt första natten i förskott ibland, och det har funkat bra.
Svara med citat
  #38  
Gammal 2014-04-05, 18:10
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 590
Standard Sv: Boka hotell i förväg

Jag har bestämt mig för att betala för 2 nätter och hoppas att det blir bra. Jag har som sagt förståelse för att de inte vill stå med tomma rum för att de som bokat inte dyker upp. Det känns ok att betala för två nätter av fem bokade.


/Ofelia
Svara med citat
  #39  
Gammal 2014-04-09, 15:50
Zelda Zelda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 58
Standard Sv: Boka hotell i förväg

Jag bokar direkt med hotellet, (vi bor ju ofta hos samma) det är så gott som alltid ca 20-25% billigare!
men om vi ska bo på ett nytt hotell som i år, brukar jag kolla priset på typ Booking.com och sedan kontakta hotellet direkt, hotellen betalar en ganska hög procent i avgift och åtminstånden den bör du komma ner i pris!


Zelda
Svara med citat
  #40  
Gammal 2014-04-09, 16:24
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 314
Standard Sv: Boka hotell i förväg

Jag tycker att det är så himla tråkigt att sajter som booking.com tar så många % i provision! Jag har redan retat mig på charterbolagen som bara pressar och pressar priserna för små hotellägare för att överhuvudtaget skriva kontrakt med dem, och nu detta! Synd om de Grekiska småhotellsägarna...dom behöver verkligen inte förlora de där extra procenten...!

Problemet är ju bara att många mindre hotell inte ens har egna hemsidor eller kontaktinformation tillgänglig på nätet. Jag har själv (varit tvungen) att boka lägenhet via booking när jag skulle till Madrid men där är det nästan omöjligt att hitta privata lägenhetsuthyrare, alla ligger ute på olika sajter.

Jag tänker verkligen sluta med att boka via booking, from. med nu gäller det att ringa upp hotellen personligen (när jag nu kommer att ha möjlighet att resa någonstans i Grekland..)

Ingela
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT