Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Visa resultat för omröstning: Hyr du bil i Grekland?
Hyr bil på förhand (betalar allt i förskott) 5 4.63%
Hyr bil på förhand (betalar deposition i förskott) 7 6.48%
Hyr på flygplatsen när jag ankommer 1 0.93%
Hyr lokalt utan att se bilen först 14 12.96%
Hyr lokalt men ser alltid bilen först 40 37.04%
Hyr väldigt olika från gång till gång 22 20.37%
Hyr aldrig bil 19 17.59%
Antal röster: 108. Du får inte rösta i den här omröstningen

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-04-22, 10:33
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Brukar du hyra bil i Grekland?

I denna tråd diskuteras bland annat vilka sätt som är bäst att hyra bil i Grekland. Boka i förväg? Boka på plats? Hur gör du? Lägg din röst här ovan. Diskutera gärna ämnet för det är intressant.

Jag hyr på plats överallt. Har aldrig bokat hemifrån. På en del öar känner jag biluthyrare och hyr då där. Om inte frågar jag folk om tips på bra uthyrare. Ibland har jag fått se bilen innan, ibland inte. Jag kollar alltid bilen noga och fotograferar alla skavanker, och påpekar självklart alla fel för uthyraren.

När vi är på Kreta hyr vi alltid av AVIS. Har alltid fått bra bilar och bra service.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-04-22, 13:14
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Brukar du hyra bil i Grekland?

Jag har ingen erfarenhet av att boka bil hemifrån, har endast hyrt bil en gång på Samos på plats, hotellet jag bodde på hade biluthyrníng och till förmånliga priser för sina hotellgäster, då fick jag se bilen innan och det kändes väldigt bra.
Tror också att man kan få bra priser på plats om man hör sig för, utifall det nu är så att man inte måste ha en bil från flygplatsen när man kommer.
En annan sak som var annorlunda på Samos om man jämför med att hyra bil i Sverige där man ska lämna tillbaka bilen fulltankad, på Samos var det bara en kvarts tank i när man hämtar bilen och lika skulle det vara när man lämnar tillbaka den.
Jag frågade varför och då sa de att de tidigare hyrde ut bilar med full tank men då var de många som struntade att tanka upp bilarna, på Samos kan man köra långt på en full tank.

Sunny
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-04-22, 13:44
Vims avatar
Vim Vim är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Norge
Inlägg: 214
Standard Sv: Brukar du hyra bil i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
En annan sak som var annorlunda på Samos om man jämför med att hyra bil i Sverige där man ska lämna tillbaka bilen fulltankad, på Samos var det bara en kvarts tank i när man hämtar bilen och lika skulle det vara när man lämnar tillbaka den.
Slik var det også når jeg leide bil på Samos i fjor høst. Jeg bommet litt og fylte på mer bensin enn jeg brukte opp.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-04-22, 14:37
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Brukar du hyra bil i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av Vim Visa inlägg
Slik var det også når jeg leide bil på Samos i fjor høst. Jeg bommet litt og fylte på mer bensin enn jeg brukte opp.
Ja precis det blir ju svårt att bedöma hur mycket man kommer att köra upp! Jag hade mätaren på så jag hade koll på hur långt jag körde, sen tankade jag upp efter det!
Men just det där att lämna tillbaka bilen med exakt en kvarts tank, det är väl nästintill omöjligt!....
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-04-22, 14:56
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Sv: Brukar du hyra bil i Grekland?

Då kanske jag skulle kunna få råd/tips om hur vi ska göra! Vi flyger till Thessaloniki i sommar för att på flygplatsen hyra bil och direkt åka vidare till Thassos, där vi ska vara i 12 dagar (bilen hela tiden). Jag har kollat en del på nätet men inte bokat än, vi är två vuxna och två barn (2,5 och 7) och ska således ha två (olika) bilbarnstolar. Vi hade bara tänkt en liten bil, typ Clio eller så, bara bagaget får plats... Törs man chansa på att hyra på flygplatsen när vi kommer ner (vid lunchtid)? Om de inte kan skaka fram stolar så blir vi ju stående där..? Å andra sidan så nämns det på "nätbokningssidorna" att de inte heller kan garantera att det finns barnstolar? Tror ni det är billigare att förboka på nätet?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-04-22, 18:54
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Brukar du hyra bil i Grekland?

Vi brukar alltid hyra bil hemifrån.....
Varför? Jo, man kan sitta i lugn och ro och läsa igenom villkoren. Vilka tillägg som ska gälla - t.ex. självrisk reducering.
Vi hyr alltid av Holiday Autos (enda undantagen är i Karibien - på ön Anguilla, där det inte fanns någon uthyrare och i Australien). Holiday Autos har ingen egen bilpark, utan köper upp de bilar som finns lediga hos andra stora uthyrare. Ofta har dom 10% rabatt.
I sommar har vi hyrt en bil (genom Holiday Autos) som vi ska hämta upp på Preveza. Den kommer ifrån Europcar.

Vi väljer alltid minsta bilen. Är det lågsäsong, så får vi ofta en större! Väljer alltid en bil utan AC!!! Och får alltid en bil med AC - för några andra finns oftast inte ;-)

Deia
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-04-23, 07:49
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: Brukar du hyra bil i Grekland?

Hyr då o då. Inget problem på en mindre ö, bokar på plats. Bilen finns inne och ska lämnas på samma ställe. Vårt lilla bekymmer i år är att vi behöver hyra bilen på ett ställe, Heraklions flygplats, och lämna den på annat ställe, Paleochora. Att gör en sådan bokning på sighten direkt funkar inte. Att få svar från uthyrarna via epost verkar vara på Nobelprisnivå, vill inte behöva irra runt på flygplatsen för att ev. hitta uthyrare som kan tillmötesgå vårt behov. vill dessutom ha automat. Ja, så ä`dä`.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-04-23, 10:35
Annwi Annwi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Ort: Västkusten
Inlägg: 193
Standard Sv: Brukar du hyra bil i Grekland?

Hyr aldrig hemifrån, vill gärna se bilen och tycker inte om att betala i förskott.

Brukar också alltid fotografera bilens skavanker innan vi åker iväg.

Har hyrt bil flera gånger på olika öar och hämtat den på ett ställe och lämnat den på ett annat. Det har fungerat bra och är väldigt praktiskt när man tex flyger till en ö och sedan ska åka färja därifrån till andra öar. Så har vi gjort på Samos, Kos, Rhodos, Santorini och Kreta. Kanske har vi haft tur men bara en gång ville bilfirman ha extra betalt för olika hämtning/lämningsplatser och då gick vi istället till grannfirman som inte tog extra betalt.

Anne
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-04-23, 11:14
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Arboga/Argostoli
Inlägg: 2 609
Standard Sv: Brukar du hyra bil i Grekland?

Jag har hyrt bil på plats i många år men de senaste 15 åren hyr jag bil på nätet hemma. För min del så har jag nog sparat en hel del pengar på detta eftersom man kan i lugn och ro kolla olika uthyrnings firmor. Jag kommer oftast till att priset blir mellan 40 och 50 % billigare än hyra på plats. Villkoren för uthyrningen är den samma. Det har fungerat bra och aldrig erhållit några dåliga bilar. Jag tänker inte hyra bil på plats någon mera gång.

PANAKAKIS
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-04-23, 15:07
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Brukar du hyra bil i Grekland?

Har inga problem med att hyra på plats, men hyr oftast hemifrån!
Hyr bil kanske var tredje resa!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-04-23, 16:52
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Brukar du hyra bil i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av ramses Visa inlägg
Hyr då o då. Inget problem på en mindre ö, bokar på plats. Bilen finns inne och ska lämnas på samma ställe. Vårt lilla bekymmer i år är att vi behöver hyra bilen på ett ställe, Heraklions flygplats, och lämna den på annat ställe, Paleochora.
Vi hyr alltid i Heraklion stad (kommer dit med båt oftast) och lämnar på flygplatsen i Chania, varifrån vi oftast reser hem.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-04-23, 16:54
gunnars avatar
gunnar gunnar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 410
Standard Sv: Brukar du hyra bil i Grekland?

Brukar inte så ofta hyra bil i Grekland och när jag gör det så blir det ganska sponatnt, men jag hyr ofta scooter på plats. Däremot när jag åker till andra länder där jag vill ha bilen hela till och från flygplatsen så brukar jag alltid hyra på nätet hemifrån och jag har alltid fått nya fina bilar och ofta större na jag har betalt för också.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2013-04-23, 18:09
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: Brukar du hyra bil i Grekland?

Janne, vilket bolag hyr ni då hos?
Svara med citat
  #14  
Gammal 2013-04-23, 21:21
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 767
Standard Re: Brukar du hyra bil i Grekland?

Skall vi ha bilen under hela resan hyr vi hemifrån, smidigt när bilen står o väntar på flygplatsen.
Gäller det färre dagar hyr vi på plats.
//
KR
Svara med citat
  #15  
Gammal 2013-04-23, 22:43
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 992
Standard Sv: Re: Brukar du hyra bil i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av KR Visa inlägg
Skall vi ha bilen under hela resan hyr vi hemifrån, smidigt när bilen står o väntar på flygplatsen.
Gäller det färre dagar hyr vi på plats.
//
KR
Precis så brukar det bli för oss också .

Abi
Svara med citat
  #16  
Gammal 2013-04-24, 06:47
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Sv: Re: Brukar du hyra bil i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av KR Visa inlägg
Skall vi ha bilen under hela resan hyr vi hemifrån, smidigt när bilen står o väntar på flygplatsen.
Gäller det färre dagar hyr vi på plats.
//
KR
Nått företag eller sajt ni kan rekommendera?
Svara med citat
  #17  
Gammal 2013-04-24, 09:44
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Brukar du hyra bil i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av ramses Visa inlägg
Janne, vilket bolag hyr ni då hos?
Vi hyr alltid av AVIS i Heraklion. Har hyrt där så många gånger nu att vi har blivit lite tjenis med personalen. De senaste gångerna har vi mejlat våra önskemål, och när vi kommer står bilen och väntar. Fantastisk service varje gång, och det känns mycket tryggt att hyra där. Extra plus för att de har kontor på flera platser på Kreta om det skulle hända något.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2013-04-24, 15:15
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 527
Standard Sv: Brukar du hyra bil i Grekland?

Ja, det är alltid en fördel om man blivit lite bekant med personalen på firman! På Santorini väljer jag, om möjligt, alltid Accordo-Easy o hyr på plats. Personalen brukar självmant pruta ner priset o dom kräver ingen deposition, eller förskottsbetalning. Jag betalar när bilen återlämnas. Har aldrig varit någon diskussion kring repor eller småbucklor -för min egen skull kollar jag naturligtvis alltid vilka gamla plåtskador som ev. finns innan jag kör iväg, men det har aldrig varit aktuellt att personalen inspekterat bilens skick vid återlämnandet! Ömsesidigt förtroende o det känns bra!
Svara med citat
  #19  
Gammal 2013-04-24, 22:16
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: Brukar du hyra bil i Grekland?

Nu är vi nog äntligen på G med hyrandet. Blir "gamla" Notos Cars i Paleochora.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2013-04-25, 10:32
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Brukar du hyra bil i Grekland?

Vi brukar hyra lokalt och vill gärna se bilen först och att den inte är för gammal med slitna däck och allt för många km på nacken. Men det lyckas inte alltid eftersom bilarna ofta står på annan plats än kontoret.
Vi vill gärna ha helförsäkring men får ofta veta att det inte gäller underredet, dyrt nog med denna s.k. "helförsäkring", men när det inte är en riktig helförsäkring så känns det inte särskilt roligt.
Har bara hyrt på förhand en gång (senast) och gör inte det framöver.

En annan sak som vi inte tycker känns bra, är när de ska ha avtryck av ens kreditkort - lämnar ni kopia av kreditkortet eller går ni till en annan uthyrare?

I framtiden kommer vi att hålla stenhårt på att vi bara hyr en bil vi har sett!

En annan sak som vi tycker kan vara bra att tänka på är att hyra bilen på kvällen eftersom man hyr pr. dygn. Så kan man komma iväg på morgonen och inte spilla tid med att hyra bil på förmiddagen.

Ser man på "röstresultatet" här i tråden så är det ingen som hyr på flygplatsen vid ankomst. Jag undrar varför? Nog skulle man tro att de många firmor som har kontor där också har lediga bilar om man kommer in och vill ha en bil vid ankomst, eller...?

Senast redigerad av Marianne den 2013-04-25 klockan 10:37.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT