Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2012-04-24, 15:24
Mats Fredssons avatar
Mats Fredsson Mats Fredsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Öland
Inlägg: 212
Standard Sv: Hur mycket packning har du?

Citat:
Ursprungligen postat av lolis Visa inlägg
Tar med det som man har behov av på resan enkelt eller hur
Det klart ibland måste man ta med sig Knäckebröd, kaviar och lite annat till sina älskade grekiska vänner.

Ja, det är ju förstås en annan (och inte minst: viktig) sak.

Men, det är ju inte ditt eget bagage liksom. Vad är ditt eget behov? 5-10-15-20-mer kg?
Svara med citat
  #42  
Gammal 2012-04-24, 18:17
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: Hur mycket packning har du?

Visst kan jag klara mig med 10 kilo - gjorde det förra veckan då vi flög till Krakow. Packade minimalt med toalettsaker och kläder. Nästa lördag då jag flyger till Kreta får jag ha 30 kilo. Jag kan säga att det känns lugnare ... mycket lugnare. Av erfarenhet vet jag att väskan då kommer att vara trind som en julost.
Svara med citat
  #43  
Gammal 2012-04-25, 10:42
Mats Fredssons avatar
Mats Fredsson Mats Fredsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Öland
Inlägg: 212
Standard Sv: Hur mycket packning har du?

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Visst kan jag klara mig med 10 kilo - gjorde det förra veckan då vi flög till Krakow. Packade minimalt med toalettsaker och kläder. Nästa lördag då jag flyger till Kreta får jag ha 30 kilo. Jag kan säga att det känns lugnare ... mycket lugnare. Av erfarenhet vet jag att väskan då kommer att vara trind som en julost.
30 kg??

Det skulle jag aldrig orka släpa på...

OK, jag har faktiskt haft 32 kg (plus dator) vid något tillfälle i jobbet, men det är ju en annan sak när man släpar med sig skyddskor, verktyg, pärmar, och material till kunden.

När jag har semester vill jag resa lätt, och avslappnat. Bara ta handbagaet och ge mig ut på äventyr.

Senast redigerad av Mats Fredsson den 2012-04-25 klockan 11:01.
Svara med citat
  #44  
Gammal 2012-04-25, 11:04
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Hur mycket packning har du?

Hadde ca 75kg bagasje med meg ned til Kreta hvor jeg skal være en stund (ferie), men på hjemreisen blir det nok ikke mere enn ca 20kg og en del av det blir tomme kofferter.
Svara med citat
  #45  
Gammal 2012-04-25, 11:09
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Re: Sv: Hur mycket packning har du?

Mats, det faktum att ni bara har ca 5 kg med er var gör mig både fascinerad/imponerad och dessutom väldigt nyfiken på vad ni faktiskt tar med er i packningen? Ni måste ju välja bort mycket som andra tycker är "nödvändigt"
Svara med citat
  #46  
Gammal 2012-04-25, 13:13
Ewakis avatar
Ewaki Ewaki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 114
Standard Sv: Hur mycket packning har du?

5 kg totalt..!. För att klara mig på det ...näe..så mycket har jag aldrig lyckats rensa ur från den ursprungliga högen av prylar som skall med. Sist hamnade jag på 9 kg totalt... tyckte jag var "duktig" då. Nu för tiden kommer bara ett par skor med i väskan och ett par på fötterna när jag åker. ( Annat var det på glada 80-talet när man verkligen behövde ett par pastellfärgade pumps i olika kulör till discot varje kväll.. ) Det som väger enskilt mest är väl annars jättenecessären med schampo, balsam och efter solsmörja. Min syster försökte få mig att göra som hon d.v.s. inte ta med badlakan utan köpa ett på plats och lämna kvar det när man åker hem.. Vet inte vad som talar emot det mest i mitt fall? Snålheten? Separationsångesten?
Svara med citat
  #47  
Gammal 2012-04-25, 13:59
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hur mycket packning har du?

På sommaren är det inga som helst problem att åka utan mer än handbagaget inkl läsplatta. Då ryms även badlakan. Vi får i sommar som jag skrev ta en lite större handbagaeväska med oss att checka in då vi ska ha "flytande" presenter med till värdinnan och då kan vi ju också handla med lite hem redan från Tinos.
Lite knepigare var det den veckan vi var i Paris, men det gick bra och vi hade ändå kläder och skor över vi inte använt på grund av att det var kallare än vi trodde. Då hade jag även böcker, korsord, hårtork (modell mindre) med mig. Det kanske helt enkelt är en vanesak bara och man använder kanske det man har med sig helt enkelt. Har man en gång upptäckt hur himla skönt det är med få saker/kläder att hålla sig med så fortsätter man med det...Fast vi som är 60+ behöver ju inte nån finstass till baren så det är ju enklare....och vi snorklar inte...
Det ryms mycket i klädväg i en handbagaeväska om man har lätta kläder....
Jag tror alltså att det mest är "gammal vana" att man packar massor.

Lissi
Svara med citat
  #48  
Gammal 2012-04-25, 15:50
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: Hur mycket packning har du?

Mats! Jag släpar inte på väskan ... jag drar den.
Svara med citat
  #49  
Gammal 2012-04-25, 16:56
Mats Fredssons avatar
Mats Fredsson Mats Fredsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Öland
Inlägg: 212
Standard Sv: Re: Sv: Hur mycket packning har du?

Citat:
Ursprungligen postat av Smultron Visa inlägg
Mats, det faktum att ni bara har ca 5 kg med er var gör mig både fascinerad/imponerad och dessutom väldigt nyfiken på vad ni faktiskt tar med er i packningen? Ni måste ju välja bort mycket som andra tycker är "nödvändigt"
Ja, det är ju självklart väldigt olika vad som anses nödvändigt... och det får man ha respekt för.

Jag kommer kanske få lite tight med vikten i år, då jag kommer ta med mina badskor (alltså såna man har på i badet för att inte sticka sig på sjöborrar och annat), de väger säkert 3 hg...
För övrigt kommer ryggan innehålla:
- Snorkel och mask (ett måste)
- Badshorts (med fickor)
- 3 par kallingar (det räcker, jag har ju tvättpulver)
- 2, kanske 3 t-shirts (se ovan)
- Linne (kanske 2)
- Kamera och laddare (ett måste)
- Mobilladdare (se ovan)
- Rakapparat, med laddkabel
- Tandborste (men tandkräm köper jag nog på plats)
- Badlakan (gärna lite större)
- Liten påse tvättpulver
- Liten flaska diskmedel (varför köpa en stor, när 50 ml räcker)
- Disktrase (jodå, faktiskt, bra att diska med)

Sen köper jag nån duschgucka och sololja på plats.
Ja, det var nog allt.

Sandaler, keps och någon tröja har jag på mig.

Sen kommer säkert sambon med diverse prylar som "jag verkar få plats med"..
Svara med citat
  #50  
Gammal 2012-04-25, 17:40
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Re: Sv: Hur mycket packning har du?

Citat:
Ursprungligen postat av Mats Fredsson Visa inlägg
Ja, det är ju självklart väldigt olika vad som anses nödvändigt... och det får man ha respekt för.

Jag kommer kanske få lite tight med vikten i år, då jag kommer ta med mina badskor (alltså såna man har på i badet för att inte sticka sig på sjöborrar och annat), de väger säkert 3 hg...
För övrigt kommer ryggan innehålla:
- Snorkel och mask (ett måste)
- Badshorts (med fickor)
- 3 par kallingar (det räcker, jag har ju tvättpulver)
- 2, kanske 3 t-shirts (se ovan)
- Linne (kanske 2)
- Kamera och laddare (ett måste)
- Mobilladdare (se ovan)
- Rakapparat, med laddkabel
- Tandborste (men tandkräm köper jag nog på plats)
- Badlakan (gärna lite större)
- Liten påse tvättpulver
- Liten flaska diskmedel (varför köpa en stor, när 50 ml räcker)
- Disktrase (jodå, faktiskt, bra att diska med)

Sen köper jag nån duschgucka och sololja på plats.
Ja, det var nog allt.

Sandaler, keps och någon tröja har jag på mig.

Sen kommer säkert sambon med diverse prylar som "jag verkar få plats med"..
Då måste jag få fråga om du sedan går i kallingarna eller badshortsen hela veckan? Får man flyga i endast sandaler, keps och tröja...?
Svara med citat
  #51  
Gammal 2012-04-25, 17:50
Mats Fredssons avatar
Mats Fredsson Mats Fredsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Öland
Inlägg: 212
Standard Sv: Re: Sv: Hur mycket packning har du?

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Då måste jag få fråga om du sedan går i kallingarna eller badshortsen hela veckan? Får man flyga i endast sandaler, keps och tröja...?
Ja, dagtid är det ju badshorts som gäller, och hittar man "rätt" strand så blir de inte ens blöta..
Så, kallingar nyttjas endast en stund på kvällen. (ja - och shorts...)

Va? Är det därför de glor så konstigt på flyget??

Nåja, jag har ju faktiskt vanliga shorts på mig under resan.
Svara med citat
  #52  
Gammal 2012-04-25, 22:23
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: Hur mycket packning har du?

Mats! Du kan säkert minska vikten ännu mer ... om tar shorts utan fickor.
Svara med citat
  #53  
Gammal 2012-04-26, 07:22
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Hur mycket packning har du?

Med tanke på hvor varmt det normalt er og kroppens naturlige AC så synes jeg det er deilig å kunne skifte tøy flere/en del ganger om dagen til glede både for meg selv om min omgangskrets.
Svara med citat
  #54  
Gammal 2012-04-26, 10:06
Mats Fredssons avatar
Mats Fredsson Mats Fredsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Öland
Inlägg: 212
Standard Sv: Hur mycket packning har du?

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Mats! Du kan säkert minska vikten ännu mer ... om tar shorts utan fickor.
Mmm.. det tål förstås att fundera på. Fast, det är obehändigt att ha telefonen i munnen.. Även om det säkert skulle uppskattas av somliga..
Svara med citat
  #55  
Gammal 2012-04-26, 10:40
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 689
Standard Sv: Re: Sv: Hur mycket packning har du?

Citat:
Ursprungligen postat av Mats Fredsson Visa inlägg
Ja, det är ju självklart väldigt olika vad som anses nödvändigt... och det får man ha respekt för.

Jag kommer kanske få lite tight med vikten i år, då jag kommer ta med mina badskor (alltså såna man har på i badet för att inte sticka sig på sjöborrar och annat), de väger säkert 3 hg...
För övrigt kommer ryggan innehålla:
- Snorkel och mask (ett måste)
- Badshorts (med fickor)
- 3 par kallingar (det räcker, jag har ju tvättpulver)
- 2, kanske 3 t-shirts (se ovan)
- Linne (kanske 2)
- Kamera och laddare (ett måste)
- Mobilladdare (se ovan)
- Rakapparat, med laddkabel
- Tandborste (men tandkräm köper jag nog på plats)
- Badlakan (gärna lite större)
- Liten påse tvättpulver
- Liten flaska diskmedel (varför köpa en stor, när 50 ml räcker)
- Disktrase (jodå, faktiskt, bra att diska med)

Sen köper jag nån duschgucka och sololja på plats.
Ja, det var nog allt.

Sandaler, keps och någon tröja har jag på mig.

Sen kommer säkert sambon med diverse prylar som "jag verkar få plats med"..
Hej Mats ...

Det var en intressant lista ...
Jag undrar vad du går ut med för utstyrsel för middagen på kvällen?
Blir det gummi-jagarna på fötterna eller?
Men du tar inte med någon skjorta & tunnare byxor?

Ett tips för att slippa diska med en sur disktrasa i slutet av 2:a veckan (uuuurrrkkk) är ju att ta med en liten disksvamp. Den väger ju absolut nada, och kan klämmas ihop helt.

Jag får nästan dåligt samvete efter att ha studerat din lista. Själv så packar jag i en mindre "container". Men det är ju skönt att slippa tvätta på semestern oxå ...

Ha det fint Mats, vi hörs över nätet! ..

//Conny
Svara med citat
  #56  
Gammal 2012-04-26, 11:26
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Re: Sv: Hur mycket packning har du?

Citat:
Ursprungligen postat av C@nny Visa inlägg
Men det är ju skönt att slippa tvätta på semestern oxå .

//Conny
Jeg og setter pris på å ikke ha vask av klær f o r ofte i løpet av ferien, spesielt hvis vi "kun" har en uke , eller to

Hvor mye vi har med oss avhenger av når i sesongen vi reiser, ofte reiser vi i april/tidlig mai, eller sent på høsten da blir det litt tyngre baggasje.
- vil jo ikke fryse om kvelden eller på en kjølig dag, d e t gjør ikke ferien bedre

Vi har ikke latt det gå sport i å ha minst mulig med oss, men prøver å begrense likevel, spesielt om vi skal farte rundt / øyhoppe, det e r deilig å ikke ha for mye å drasse på

Å reise med kun håndbaggasje kan vi kanskje (?) klare for en ukes tid på den varmeste tiden
Svara med citat
  #57  
Gammal 2012-04-26, 11:32
Mats Fredssons avatar
Mats Fredsson Mats Fredsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Öland
Inlägg: 212
Standard Sv: Re: Sv: Hur mycket packning har du?

Citat:
Ursprungligen postat av C@nny Visa inlägg
Hej Mats ...

Det var en intressant lista ...
Jag undrar vad du går ut med för utstyrsel för middagen på kvällen?
Blir det gummi-jagarna på fötterna eller?
Men du tar inte med någon skjorta & tunnare byxor?

Ett tips för att slippa diska med en sur disktrasa i slutet av 2:a veckan (uuuurrrkkk) är ju att ta med en liten disksvamp. Den väger ju absolut nada, och kan klämmas ihop helt.

Jag får nästan dåligt samvete efter att ha studerat din lista. Själv så packar jag i en mindre "container". Men det är ju skönt att slippa tvätta på semestern oxå ...

Ha det fint Mats, vi hörs över nätet! ..

//Conny
Hej Conny!

På kvällen är det sandaler som gäller, drar inte med några skor, vill inte stänga in fötterna när det är så skönt med friheten...

Skjorta? Nej, jag är på semester, då är det inga skjortor. Heller inga långa byxor, har typ tunna "långshorts", vad heter de? Chinos? De har jag på mig när jag reser, och de används kvällstid.

Ska fundera på diskvampen, kan ju vara vettigt.

Det blir inte mycket tvätt, och knappast hårt smutsad heller. Det går fort att blaska upp några plagg, och torktiden är ju förstås kort...
Jag väljer hellre några minuters blaskande framför "containern"..

Ha det gott! Nedräkningen pågår...
Svara med citat
  #58  
Gammal 2012-05-03, 08:24
Mats Fredssons avatar
Mats Fredsson Mats Fredsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Öland
Inlägg: 212
Standard Sv: Re: Sv: Hur mycket packning har du?

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Jeg og setter pris på å ikke ha vask av klær f o r ofte i løpet av ferien, spesielt hvis vi "kun" har en uke , eller to

Hvor mye vi har med oss avhenger av når i sesongen vi reiser, ofte reiser vi i april/tidlig mai, eller sent på høsten da blir det litt tyngre baggasje.
- vil jo ikke fryse om kvelden eller på en kjølig dag, d e t gjør ikke ferien bedre

Vi har ikke latt det gå sport i å ha minst mulig med oss, men prøver å begrense likevel, spesielt om vi skal farte rundt / øyhoppe, det e r deilig å ikke ha for mye å drasse på

Å reise med kun håndbaggasje kan vi kanskje (?) klare for en ukes tid på den varmeste tiden
Vi tycker en vecka är för lite, men samtidigt är två veckor en smula för länge (man vill ju vara hemmavid också), så jag brukar göra resan 10-11 dagar.
Och då räcker 5 kg.

Vi använder väldigt lite(få) kläder, på dagen är det ju badkläder (eller inte ens det om man hittar "rätt" strand), för övrigt är det shorts och t-shirt. Möjligen även någon tröja om det skulle bli en kall kväll.

Vi tänker som ni: det är väldigt skönt att enbart ha handbagage, och slippa tunga väskor att släpa på. Och som alltid kommer sist på bagagebandet...
Svara med citat
  #59  
Gammal 2012-06-19, 10:56
Mats Fredssons avatar
Mats Fredsson Mats Fredsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Öland
Inlägg: 212
Standard Sv: Hur mycket packning har du?

Citat:
Ursprungligen postat av Ewaki Visa inlägg
5 kg totalt..!. För att klara mig på det ...näe..så mycket har jag aldrig lyckats rensa ur från den ursprungliga högen av prylar som skall med. Sist hamnade jag på 9 kg totalt... tyckte jag var "duktig" då.
Min syster försökte få mig att göra som hon d.v.s. inte ta med badlakan utan köpa ett på plats och lämna kvar det när man åker hem.. Vet inte vad som talar emot det mest i mitt fall? Snålheten? Separationsångesten?
9 kilo? Men, då har du inte så långt kvar till 5...

Det där med badlakanet är nog egentligen inte så dumt. Då slipper man fälla krokodiltårar när man kommit hem och står och luktar på sitt salthårda badlakan som doftar Grekland...
Och handen på hjärtat: visst har vi alla för många badlakan liggande?
Svara med citat
  #60  
Gammal 2012-07-21, 18:14
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Hur mycket packning har du?

Mitt bagage ligga på runt 18 kg och min resväska är förståss tung i sig... Jag tillhör den lilla skara som planerar och planerar bäst med listor

Första listan skrevs i januari eller februari om vad som skulle köpas hem till själva dagen d (7 augusti)... Inköpslistan innehåller såsom marmelad, kaviar, div hygienartiklar, minne till kamera, kaffe till pressokannan etc... Den listan är vansinnigt rolig att skriva Vi tar med oss badlakan hemifrån som vi sedan låter vara där nere. Kläder tar jag inte med så mycket av för som sagt det finns tvättmedel och som någon redan konstaterat så är torktiden väldigt kort
Jag har också med ca 9 pocketböcker tillsammans med mitt sällskap så har va ca 20 som delar på i två veckor... Att ligga på stränderna och sluka böcker är en känsla av frihet och fly till en annan verklighet

Snart ska jag skriva den slutliga listan... "Att packa ner i resväskan-listan"... Först ska jag bara fundera ut hur mycket kläder jag behöver ha med mig...

Och det här med listor... tycker att det är suveränt bra för det hjälper mig att ha överblick och att slappna av

K - 16 dagar kvar...
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT