Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Södra Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-09-19, 14:15
Mia62 Mia62 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 63
Standard Loutro eller Sougia!

Har läst i boken "35 vandringsleder på Kreta" om byarna Loutro och Sougia som tydligen ska vara helt underbara små pärlor. Är det nån som varit där och har lite att berätta om desa ställen? Är det bilväg dit eller är det båt/vandring som gäller? Åker om 40 timmar så jag är tacksam för svar snart./Mia
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-09-19, 15:28
liselotti
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Loutro eller Sougia!

Till Loutro måste du åka färja från Chora Sfakion (Sfakia), den tar ca 15 minuter. Du kan också vandra/klättra dit från samma ställe. Först följer man bilvägen och sedan en liten stig som bl.a går förbi Glyka Nera (Sweet Water beach). Detta gör man inte med en massa resväskor .
Bilväg finns inte (om det inte byggts någon i år )

Området runt Loutro är ganska kuperat. Väldigt vackert. Vintertid bor ca 7 personer i Loutro. Jag skulle absolut rekommendera er att åka dit.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-09-19, 15:38
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Loutro eller Sougia!

Området runt Loutro är perfekt för vandringar och enormt vackert på våren.
Det ligger nära Sfakia och går att nå med båt. Fanns inte väg när jag var där på 80-talet. Byn ligger vid foten av det vackra Lefka Ori massivet och det finns gott om organiserade vandringar. En blomstervandring i april-maj står på min lista över framtida semsteraktiviteter. Här är Kreta som bäst.

Sougia är huvudort i kommunen med samma namn. Det ligger nära Chania och är en viktig hamnstad med drygt 8000 innevånare. Går att nå både lands och sjövägen.

Eva
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-09-19, 15:53
liselotti
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Loutro eller Sougia!



Bilvägen från Sfakia mot Loutro, 2003 (som ju inte går ända fram).



Nere i hamnen i Loutro samlas alla getterna på kvällen, för lite godsaker.
(Dåliga scannade bilder tagna precis före första digitalkameran.)
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-09-19, 17:01
Mettes avatar
Mette Mette är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: København
Inlägg: 638
Standard Sv: Loutro eller Sougia!

Det er muligt, at der også er en Sougia på nordkysten. Men jeg tror, at det er "nabobyen" til Paliochora på sydkysten, der tænkes på her. Fra Sougia er der også bådforbindelse til Loutro.

Jeg har været begge steder og kunne lide dem begge. I Sougia er du nok mindre låst i forhold til omverden. Men du kan også prøve dem begge

Mette
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-09-19, 17:10
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Loutro eller Sougia!

Citat:
Ursprungligen postat av Mette Visa inlägg
Det er muligt, at der også er en Sougia på nordkysten. Men jeg tror, at det er "nabobyen" til Paliochora på sydkysten, der tænkes på her. Fra Sougia er der også bådforbindelse til Loutro.

Jeg har været begge steder og kunne lide dem begge. I Sougia er du nok mindre låst i forhold til omverden. Men du kan også prøve dem begge

Mette
Alldeles rätt mitt svar avsåg Souda. Läste fel av bara farten. Sougia ligger som du skriver på sydsidan och har en berömd nudiststrand. Hit går det att åka bil och det lär även vara enkelt att vandra till Paleochora. Jag har bara åkt bil i området och badat på stranden.

Eva
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT