Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa med barn

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-06-18, 23:39
molntuss molntuss är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 3
Standard Vänta på flygplatsen eller i Pireus?

Nu bär det snart iväg - äntligen!
Vi kommer - enligt tidtabellen - landa i Athen vid halv elva på förmiddagen och båten går från Pireus först kl 17.15 så jag tänkte höra med er om det är någon som har några tips på hur/var man bäst fördriver tiden med två små barn (1,5 och 4 år)? Ska man åka direkt ut till Pireus - och hur lång tid tar bussen - eller är det bättre att hänga kvar på flygplatsen med omgivningar? Finns det någon lekplats eller liknande?

Tack på förhand!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-06-19, 07:45
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: Vänta på flygplatsen eller i Pireus?

Om ni inte känner för några timmar i Aten--- åk ut till Pireus. Bättre än att sitta på flygplatsen. Ge er den första semesterkänslan, flanera runt, ät någonstans, kolla båtar, folkliv, mm. trevlig resa
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-06-19, 08:37
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Vänta på flygplatsen eller i Pireus?

Att häcka på den trista och dyra flygplatsen är ingen höjdare. Nej, gack ut till biljettkuren och inhandla tvenne biljetter till buss 96, direktbussen till Pireus. Resan tar cirka en timme och betingar ett pris av 3,2€ pp vuxen. Barnen gratis. Glöm ej stämpla biljetterna när ni kommit ombord på bussen.

Väl framme i Pireus kliva ni av och tar er till vår lilla oas. Alltså, rikta in er på gångbron över den hårt trafikerade gatan. Ta er över bron och gå gatan rakt fram tills den slutar. Kan vara 200 meter eller så. Just där, i hörnet, vid Citybanks kontor viker ni av till höger och finner ett hundratal meter fram oasen. Ett litet café med såväl ute- som inneplatser.

Ett enastående lågprisställe i Pireus. Ett krus vitt kostar 2€ och maträtterna ligga också lågt prismässigt trots det rika utbudet. Väldigt god mat för övrigt. Vill ni ha något att mumsa på under färjeturen finns "take-away"-service på matstället.

Bild: http://www.sendpix.com/albums/080618...di/?a=view&i=0

Färjan till Cykladerna lägga till vid kajen just bakom gångbron, så det är nära och bra.

Arne
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-06-19, 08:48
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Vänta på flygplatsen eller i Pireus?

Håller med om att flygplatsen inte är den roligaste platsen att tillbringa allt för mycket tid på, men Piraeus med all trafik? Ingen stund för avkoppling med tanke på barnen. Lekplats finns en liten på Mc Donalds på flygplatsen, fast å andra sidan kommer man inte ut i solen...
Jag hade nog dröjt mig kvar på flygplatsen ett tag och sedan tagit mig till Piraeus. Piraeus förresten, måste ni dit? Vart skall ni? Har ni kollat avgångar från Rafina? Vad jag förstått så är hamnen i Rafina bra mycket lugnare än Piraeus.
// Helén
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-06-19, 09:04
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Vänta på flygplatsen eller i Pireus?

Ett alternativ skulle kunna vara att ta sig in till Aten med flygbuss eller tunnelbana och tillbringa ett par timmar där.
Vid Syntagma-torget bakom parlamentet ligger en stor lummig park, säkert finns lekplats där. På andra sidan torget finns McDonalds.
Ha det så bra i Grekland
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-06-19, 09:22
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vänta på flygplatsen eller i Pireus?

Jag skulle nog dröja mig kvar på flygplasen ett tag och sen åka direkt till Pireus. Det är fräscht och fint på flygplatsen men ganska rörigt i Pireus. Med barn i den åldern skulle jag begränsa tiden där.

Eva
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-06-19, 09:47
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Vänta på flygplatsen eller i Pireus?

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Vid Syntagma-torget bakom parlamentet ligger en stor lummig park, säkert finns lekplats där.
Är det Nationalparken? Om den står det i en brochyr: Här finns skugga och frid. Kanske lockar en promenad med fågelkvitter, en stunds vila på en parkbänk och en titt på ankorna eller en lekstund i lekparken. Nationalparken har ett minizoo, en nyligen renoverad lekpark (en oas för barnfamiljer i Aten) och en kul designad fågeldamm inramad av vita klippblock.
Parken ligger mitt i stan, mellan boulevarderna Leof Vas Amalias, Leof Vas Sofias, Irodou Attikou och Leof Vas Olgas, metro Syntagma.


Dit hade jag nog valt att åka ett par timmar. Stanna på flygplatsen låter inte kul, och inte stökiga Pireus heller.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-06-19, 18:36
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Vänta på flygplatsen eller i Pireus?

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Är det Nationalparken? Dit hade jag nog valt att åka ett par timmar. .
Ja, Nationalparken heter den !
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-06-19, 19:59
zemmita zemmita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 10
Standard Sv: Vänta på flygplatsen eller i Pireus?

Vi anländer till Atens flygplats vid 02-tiden på söndagmorgon och första båten går 07.25 från Pireus. Då kanske det bästa är att hänga på flygplatsen ett par timmar? Gissar att det råder brist på mysiga caféer vid den tidpunkten ?

Dessutom har vi en två-åring med oss. Förhoppningsvis sover han ju, men säker kan man aldrig vara...
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-04-27, 00:18
MariellM MariellM är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 32
Standard Sv: Vänta på flygplatsen eller i Pireus?

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Just där, i hörnet, vid Citybanks kontor viker ni av till höger och finner ett hundratal meter fram oasen. Ett litet café med såväl ute- som inneplatser.

Arne
Vad heter denna oas? Låter som ett skönt ställe att sitta och vänta på färjan. (Bilden du, Arne, la ut tidigare har försvunnit...)

Hälsn. Mariell & Stefan
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-06-19, 20:01
molntuss molntuss är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 3
Standard Sv: Vänta på flygplatsen eller i Pireus?

Tack så jättemycket för era svar och goda råd!
En följdfråga bara från en nybörjare ang ert tips att åka in till Aten. Hur lång tid tar det att ta sig in till Aten från flygplatsen resp från Aten ut till Pireus? Är det enkelt att ta sig dessa sträckor?
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-06-20, 12:12
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Vänta på flygplatsen eller i Pireus?

Citat:
Ursprungligen postat av molntuss Visa inlägg
Är det enkelt att ta sig dessa sträckor?
Ja det är enkelt.
Både flygbuss och tunnelbana går från flygplats till Syntagma.
Tar kanske en 1/2-timma. Lika lång tid sedan med tunnelbana ut till Pireus ungefär.
Ett litet förbehåll dock; i annan tråd talas om att tunnelbanan är avstängd någonstans under sommaren. Jag vet inte om det stämmer eller var på linjerna detta är.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-06-21, 15:35
mkh mkh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 209
Standard Sv: Vänta på flygplatsen eller i Pireus?

Ett helt annat alternativ jag tänkt prova, mwen som inte blivit av är:

Buss 96 från flygplatsen till Pireus går på slutet längs med kusten där borde man kunna hoppa av någonstans och bada bort några timmar. Detta diskuterades någonstans förra sommaren. jag återkommer med länk om jag hittar det. Det var nog under rubriken Aten?

/Marianne
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-06-26, 10:07
Halloj Halloj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 159
Standard Sv: Vänta på flygplatsen eller i Pireus?

Tja, med tanke på yngsta barnets ålder och att jag förmodar att ni har en hel del packning att släpa på, så skulle jag välja att stanna på flygplatsen.

Jag skulle ALDRIG (med mina barn) våga tillbringa dagen i Pireus. Jag tyckte trafiken var läskig INNAN jag hade barn. Nu har jag i och för sig en tvåårig rymmare (plus en lugn två-åring) men Pireus med småbarn är något jag drömmer mardrömmar om på nätterna. Jag tvivlar på att det finns någon oas för småbarnsföräldrar där. Det skulle vara en inhängad lekpark i skuggan med en liten restaurang i ena hörnet men någon sån har jag inte sett röken av när jag varit i Pireus.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-06-26, 10:51
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Vänta på flygplatsen eller i Pireus?

Jodå, det finns en childrens garden i Piraeus.

Down the hill of Prophet Elias, we return in Mjkrolimano and from the Coast Dilaveri we go up in the small bridge and enter in the space of Peace and Friendship Stadium, with the shaped parks, the children's charms, the smaller spaces for tennis, basketball and volleyball. The Peace and Friendship Stadium is used in the last few years also as an Exhibition centre. In the same region near the holy temple of Myrtidiotisa, is situated a big municipal theatre, the "Menandreio" (or Delfinario).

Arne
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-07-13, 17:25
tonm tonm är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Inlägg: 27
Standard Sv: Vänta på flygplatsen eller i Pireus?

Bussen fra flyplassen til Pireus kjører jo som Marianne sier, forbi hoteller og strender på veien. For meg høres det ut som det beste alternativet. Både Pireus og Athen er veldig varmt for to små midt på dagen. Båtturen kan fort bli litt lang dersom de allerede er varme og utslitte når dere går ombord. Det var i grunnen en god ide det der med å stoppe ved stranden, for så å ta en senere buss. Skulle ønske jeg hadde tenkt på det i fjor, da ventet vi mange timer i Athen og på flyplassen...

Tonm

Senast redigerad av tonm den 2008-07-13 klockan 18:09.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT