Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #201  
Gammal 2017-01-11, 10:21
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: En femveckors vintertur till Kreta 2016- 2017

Trevligt med soliga bilder på Fb, och med lite mera bilder även av själva byn.

Hoppas ingen mera snö kommer nu så att ni får en bra bussresa till Chania.

Tack för alla fina Paleochora-rapporter!

/ Anne
Svara med citat
  #202  
Gammal 2017-01-11, 20:48
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: En femveckors vintertur till Kreta 2016- 2017

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
I princip har vi varit totalt isolerade i denna by.
Inga färjor har gått på ett antal dagar.Igår började bussen gå mellan Chania och Paleochora. Då hade det varit busstopp i 5 dagar p.g.a. att en buss inte kunde köra över dom snöklädda bergen.
Tänk så det kan bli, och tänkt så isolerade de var nästan jämt förr i tiden, innan vägarna byggdes!

Ska bli kul att höra om Chania.
Svara med citat
  #203  
Gammal 2017-01-12, 02:02
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: En femveckors vintertur till Kreta 2016- 2017

Spænnande om ni hittar alternativ till Saluhallen. Om några hittat en tillfællig løsning før Saluhallens butiker och cafeer?
Två år ær lång tid att stænga før renovering, hoppas det blir fint nær det ær færdigt 2018/2019?
Svara med citat
  #204  
Gammal 2017-01-12, 08:52
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Torsdag 12 Januari. Paleochora. Färden går vidare

Torsdag 12 Januari. Paleochora. Färden går vidare.

En regnig morgon inleder. Dock alls ej kallt. 13,2 grader på utealtanen allredan klockan sju. Soluppgången var heller ej mycket att hurra för.

Våra ränslar äro nu packade och klara. Vi har fått klartecken för att disponera vår studio ända fram till klockan två. Echaterine har lovat att köra oss och ränslarna till bussfiket klockan 14.30. Bussen till Chania ska avgå 15.30 och med ankomst 17.15. Sedan får det bli en taxi ner till vår förbokade studio i Old Town, Hanim Lounge, där vi ska bo fyra nätter innan hemresan till Umeå.

Vår ”Förrådsväska” är likaså under packning. Adventsstaken, halkmattan för duschen, fåårskinnspläden samt en hel del övrig utrustning ska förrådsställas uppe på Yorgos i källarförrådet inför kommande besök.

Under gårdagen bokade vi med Flora in tre dagar i slutet av April. Vi ska ju på Aprilturen först besöka Chora Sfakion samt därefter tre dagar i lilla byn Anapolis på högplatån strax invid Arandenabron. Eventuellt kan det därefter bli en natt eller två i någon kustby innan ankomsten till Paleochora.

Echaterine förärade oss en halvlitersflaska med Melloraki att medbringa hem till kylan i Umeå.

Hortamannen anlände vid tvåtiden att med liv och energi sammanställa ingredienserna till dagens ugnslåda. Mera obekant innehåll,men kantänka var det bitar av kyckling tillsammans med rotsaker?

Vi spisade god middag på W.E med saftigt kryddade köttfärsbiffar samt tomatklyftor. Birgitta fick därtill en liten skål med Mushroom sauce.
Notan landade på blygsamma 12 € inklusive kruset vitt.

Ett par bilder ligga nu så strax inne i Kalimeras Facebook. Rotsakslådan samt dagens vissna soluppgång.

Nu klockan nio har solen återvänt och regnet dragit bort. Utetermometern visar på icke föraktliga 16,5 grader.

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #205  
Gammal 2017-01-12, 10:37
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Torsdag 12 Januari. Paleochora. Färden går vidare

Usch, packa ihop som alltid är så tråkigt.

Men skönt att ni har flera dagar kvar ändå!
Svara med citat
  #206  
Gammal 2017-01-12, 20:00
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Torsdag 12 Januari. Paleochora. Färden går vidare

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Vår ”Förrådsväska” är likaså under packning. Adventsstaken, halkmattan för duschen, fåårskinnspläden samt en hel del övrig utrustning ska förrådsställas uppe på Yorgos i källarförrådet inför kommande besök.
Ni har verkligen Palechora som er sommarstuga, fast i det här fallet blir det vinterstuga.

Ni gör så himla rätt!
Svara med citat
  #207  
Gammal 2017-01-12, 23:08
Ayelet Ayelet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 239
Standard Sv: Torsdag 12 Januari. Paleochora. Färden går vidare

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Vi ska ju på Aprilturen först besöka Chora Sfakion samt därefter tre dagar i lilla byn Anapolis på högplatån strax invid Arandenabron.
Var ska ni bo i Anopolis?
Svara med citat
  #208  
Gammal 2017-01-13, 06:03
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Torsdag 12 Januari. Paleochora. Färden går vidare

Citat:
Ursprungligen postat av Ayelet Visa inlägg
Var ska ni bo i Anopolis?
Ann, vi har inte bokat ännu. Men jag har varit i kontakt med Anna och Olle (Fysimera) och fått rekommendationer av dom.

Vi vill ha en studio med kyl och vattenkokare. Branta trappor upp till studion FÖRSÖKER jag undvika. Det finns 2 hotell/rooms vid torget med vidhängande tavernor. Sen har vi bagarns, alltså Xenonas Anapoli som dom rekommenderade för oss. Ligger ett par hundra meter hitanför torget Bagarn var jag faktiskt i kontakt med för ett år sedan och bokade. Men vi blev ju inblåsta i Paleochora och fick ta omvägen över nordkusten för att komma till Loutro, där vi även träffades. Och då missade vi Anopoli. Vad tror du, Ann om detta boende?

Birgitta.
Svara med citat
  #209  
Gammal 2017-01-13, 08:32
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Fredag 13 Januari. Chania Old Town

Fredag 13 Januari. Chania Old Town.

En vacker morgon här i gränden. Det ser ut att bli en riktigt fin dag. Hanim Lounge är ett suveränt boende. Vi bedömer att det är inalles 45 Kvadratmeter , den stora toaavdelningen oräknad. Förvisso ligger loungen en trappa upp, men det är hanterbart för Birgitta. AC ingår i hyran, och kan användas för uppvärmning så här års. Tre bäddar. Pris 40€ natten

Under gårdagen anlände Echaterine att köra oss och våra ränslar ner till Bussfiket på Main Street. Biljetter inhandlades till 8,4 € pp enkel resa.
Vid pass halv fyra avgick bussen. Vi voro inalles 13 passagerare.

När vi efter tjugo minuters färd passerade Kandanos, då kunde vi skåda effekterna av den senate tidens oväder uppe i bergen. Undanplogade snövallar vid vägsidorna tillsammans med lavablock som baxats bort från vägbanan.
På traktorernas däck hade snökedjor monterats.

Olivlundarna längs vägen voro alltfort täckta med ett par tre decimeter snö.
Ett och annat nedrasat träd var sågat till lämpliga längder så att trafiken kunde fritt passera.

När vi så närmade oss Maleme vid kusten var det grönt och vackert. Regnet hade uppenbarligen haft en välgörande inverkan på växtligheten.

Så for vi vidare längs spökbyarna Geriani, Platanias, Ag Marina och Kato Stalos. Nu i Januari är det en sorglig syn att skåda. I princip allt är igenbommat, undantagandes en och annan bensinstation med tillhörande minimarket och Taverna.

Väl framme vid bussterminalen högg vi genast en taxi för den korta färden till Hanim Lounge. Föraren ville ha fem Euro,men vi gav tio eftersom han vid återkomsten till bussterminalen ju skulle hamna längst bak i taxikön.

Tjejen i receptionen hälsade oss varmt välkomna åter samt förärade oss en helflaska Cypriotiskt starkvin av sherrytyp. Vinet tillverkas och lagras i Limassol. Vinet provsmakades och vi fann detsamma hålla mycket hög kvalitet.

Middagen avnjöto vi på Taverna Colombo belägen i granngränden. Vi hade hört så mycket gott om denna taverna av forumdeltagare och fastboende svenskar i Chania.

Ur högtalarna strömmade diskret jazzmusik från 20- till femtiotal. Vi informerades även om att det skulle bli live musik under aftonen, men då först vid halv tio, vilket är alldeles för sent för vårt vidkommande.
Arne beställde en Chicken Schnitzel och Birgitta fick sig en god grönsakssoppa. Lycka.

Notan hamnade på 23 €, normalt Chaniapris. Så hem i natten att natta oss.

Lite bilder från gårdagen samt denna morgons besök av den trivsamma svarta katten som vi ju stiftade bekantskap med för en månad sedan när vi bodde här. Bilderna återfinnes i Kalimeras Facebook.

Nu klockan nio noterar vi 12 grader här på vår balkong.

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #210  
Gammal 2017-01-13, 10:21
emma emma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 436
Standard Sv: En femveckors vintertur till Kreta 2016- 2017

Tack för allt ni skriver och berättar om era resor. Jag läser alltid dem och det är så härlig läsning! Man blir så glad och inspirerad... önskar mig också en sådan tid som pensionär! Ha det gott nu i Chania
/emma
Svara med citat
  #211  
Gammal 2017-01-13, 14:43
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Fredag 13 Januari. Chania Old Town

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Middagen avnjöto vi på Taverna Colombo belägen i granngränden. Vi hade hört så mycket gott om denna taverna av forumdeltagare och fastboende svenskar i Chania.

Ur högtalarna strömmade diskret jazzmusik från 20- till femtiotal. Vi informerades även om att det skulle bli live musik under aftonen, men då först vid halv tio, vilket är alldeles för sent för vårt vidkommande.
Arne beställde en Chicken Schnitzel och Birgitta fick sig en god grönsakssoppa. Lycka.
Dit måste jag gå och äta nästa gång vi är i Chania. Diskret jazzmusik från 20- till femtiotal gillar jag väldigt mycket!

Var maten god?

Citat:
Ursprungligen postat av emma Visa inlägg
önskar mig också en sådan tid som pensionär!
Jag också.
Svara med citat
  #212  
Gammal 2017-01-13, 17:19
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: En femveckors vintertur till Kreta 2016- 2017

Maten var så rent delikat, servicen likaså. En taverna att verkligen rekommendera för alla Kalimeravänner. Den Röda Cykeln är i en klass för sig..

Arne och Birgitta.

Nyss komna hem från Tavernan. Maten därstädes var mer än delikat.
Det är nu så här i aftonen en smula kyligt i Chania. Fattiga 13 grader,men inget regn eller blåst.

Vi sutto emellertid inomhus i den goda stugvärmen. Vi voro de enda gästerna i denna tidiga timme. (16.00)
Svara med citat
  #213  
Gammal 2017-01-13, 19:37
nickelena nickelena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Lysvik
Inlägg: 888
Standard Sv: En femveckors vintertur till Kreta 2016- 2017

Lika trevligt som alltid att följa er, Tack!
Kul att läsa om Colombo! 2010 tillbringade vi ett antal timmar där. Mycket trevligt prat med dåvarande ägaren Nikos.
Såg i somras att det var renoverat och fixat, när vi knallade förbi. Men många gäster, förr var det lysrör - och många spelande/pratande gubbar.
Njut av era återstående dagar på denna resa,
vi njuter av att följa er!/
Lena
Svara med citat
  #214  
Gammal 2017-01-13, 20:26
Ayelet Ayelet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 239
Standard Sv: Torsdag 12 Januari. Paleochora. Färden går vidare

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Ann, vi har inte bokat ännu. Men jag har varit i kontakt med Anna och Olle (Fysimera) och fått rekommendationer av dom.
Vi vill ha en studio med kyl och vattenkokare. Branta trappor upp till studion FÖRSÖKER jag undvika. Det finns 2 hotell/rooms vid torget med vidhängande tavernor. Sen har vi bagarns, alltså Xenonas Anapoli som dom rekommenderade för oss. Ligger ett par hundra meter hitanför torget Bagarn var jag faktiskt i kontakt med för ett år sedan och bokade. Men vi blev ju inblåsta i Paleochora och fick ta omvägen över nordkusten för att komma till Loutro, där vi även träffades. Och då missade vi Anopoli. Vad tror du, Ann om detta boende?
Birgitta.
Jag åker till Anopolis så ofta jag kan men har inte sovit där så många gånger! Mitt absoluta favoritställe är http://anopoli-sfakia.com och de har ju rum, men det ligger ju en trappa upp. Missa inte hennes (Eva Kopasis) underbara Boureki och de ljuvliga kakorna hon bakar, som jag alltid köper med hem.
Jag har inte varit hos bagarn så vet inte hur det är där. Madares, där jag bodde sist har en alldeles för brant backe upp, men det är så mysigt och utsikten är underbar!
En bit bortanför torget finns ett ganska nybyggt hotell, http://www.anopolirooms.gr/en/ de har också en taverna.
Ni måste åka bort till Aradenabron Birgitta!! Energierna där är så speciella! Jag har tagit med mina yogadamer dit. Jag brukar ställa bilen vid vägkanten en bit innan bron och gå fram till det ställe där man kan gå ner i ravinen och där har vi suttit och bara njutit. Du har nog sett bilden på mig där jag sitter vid just det stället!
Ha det gott!
Svara med citat
  #215  
Gammal 2017-01-14, 05:10
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: En femveckors vintertur till Kreta 2016- 2017

Jo jag har sett bilden på dig vid Aradenabron, Ann.
Men jag är höjdrädd och skulle aldrig själv kunna sitta där och meditera.
När vi var uppe vid bron, som Arne gick halvvägs över stod jag vid brofästet och höll i mig! Jag ska dock överväga att följa med Arne när han ska dit i april
Men bron är speciell och har en intressant historia.

Birgitta.
Svara med citat
  #216  
Gammal 2017-01-14, 08:10
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Lördag 14 Januari. Chania Old Town

Lördag 14 Januari. Chania, Hanim Lounge.

Ånyo en vacker morgon, ehuru en smula kyligt ute. Termometern på balkongen visar nu klockan sju på fattiga 8,2 grader. Kyrkklockorna på tornet nästgårds pinglade igång allredan klockan sju med repris halv åtta samt åtta. Inget problem för oss, men de med önskan om sent sovande morgontid kunna kantänka bliva irriterade…

Gårdagen gick i lugnets tecken. Birgitta hade temporär känning av en ond höft, och därav blev det ingen lunchpromenad på byn som tidigare planerats.

Efter långsiesta gick vi den korta promenaden upp till Taverna ”Den röda cykeln”. Det är endast ett femtiotal meter att promenera dit. Som vanligt voro vi de enda gästerna. Vi tog plats på inomhusdelen att i den goda stugvärmen iakttataga vad som på menyn fanns att beställa.

Arne valde en Chicken Souvlaki och Birgitta fann till sin glädje att det serverades Tomatsoppa. Båda rätterna smakade så rent förträffligt gott.
Ett krus vitt beställdes att skölja ner maten med.


Vi fick tillfälle att samspråka med Tavernaägaren. På vår förfrågan om vad som skulle ske med den gamla vackra saluhallen hade han lugnande besked att giva.

Vid en träff strax efter nyår hade näringsidkare tillsammans med Borgmästaren och Prefekturan enats om att lägga hela projektet på is fram till 2018,och att renoveringen icke skulle taga mer än sex månader i anspråk.

Under renoveringen skulle temporära lokaler ställas till näringsidkarnas förfogande just utanför saluhallen.

Hemåt vi vandrade vid sjutiden att lyssna på de lokala nyheterna samt sportradion.

Nu klockan nio har temperaturen stigit till tio grader, och klockringningen tacknämligt nog upphört.

Lite bilder från gårdagen ligga så strax inne i Kalimeras Facebook.

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #217  
Gammal 2017-01-14, 09:40
lenapgs avatar
lenapg lenapg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Olofström
Inlägg: 314
Standard Sv: Lördag 14 Januari. Chania Old Town

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Lördag 14 Januari. Chania, Hanim Lounge.

Vid en träff strax efter nyår hade näringsidkare tillsammans med Borgmästaren och Prefekturan enats om att lägga hela projektet på is fram till 2018,och att renoveringen icke skulle taga mer än sex månader i anspråk.

Under renoveringen skulle temporära lokaler ställas till näringsidkarnas förfogande just utanför saluhallen.

Arne och Birgitta

Glädjande nyheter! Och tack för underbara rapporter och bilder. Vi åker till Kreta i början av april och hoppas då att vädret är lite stabilar!
Hälsar Lena och Nisse
Svara med citat
  #218  
Gammal 2017-01-14, 15:47
rollen rollen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2010
Inlägg: 20
Standard Sv: En femveckors vintertur till Kreta 2016- 2017

Älskar att läsa om era resor på Kreta och vill gärna rekommendera en bok som vi fick när vi skulle dit 1986. Boken är skriven av Arne Hirdman och heter Kreta. Den handlar om när Arne med familj vistades en längre tid på Kreta. Underbara berättelser om livet på Kreta på 1950-talet. Man kan nog få tag på den på antikvariat eller liknande. Utgiven på Tiden-Barnängen tryckeri 1960. Vi har återkommit till Kreta nästan varje år sen 1986 och läser gärna om den innan vi ska dit.
Svara med citat
  #219  
Gammal 2017-01-14, 17:08
Ayelet Ayelet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 239
Standard Sv: En femveckors vintertur till Kreta 2016- 2017

Citat:
Ursprungligen postat av rollen Visa inlägg
Älskar att läsa om era resor på Kreta och vill gärna rekommendera en bok som vi fick när vi skulle dit 1986. Boken är skriven av Arne Hirdman och heter Kreta. Den handlar om när Arne med familj vistades en längre tid på Kreta. Underbara berättelser om livet på Kreta på 1950-talet. Man kan nog få tag på den på antikvariat eller liknande. Utgiven på Tiden-Barnängen tryckeri 1960. Vi har återkommit till Kreta nästan varje år sen 1986 och läser gärna om den innan vi ska dit.
Den boken har jag i min ägo och läste den för längesen! Får leta fram den igen! Tack för tipset!
Svara med citat
  #220  
Gammal 2017-01-14, 18:21
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 650
Standard Sv: En femveckors vintertur till Kreta 2016- 2017

Finns en tråd om boken här.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT