Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Agdas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-06-23, 08:19
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Myggor,flugor och annat otyg.


Inte är de trevliga inte...iallafall inte för mig och jag har läst olika trådar att det är fler som har problem med dem.
När jag var i Libanon så sa de svenska läkarna som vi hade med att det är den art av mygga som lever i och runt eukalyptusträden som ger dessa svullnader och även infekterade sår. Det kan ju mycket väl tänkas...låter troligt i mina öron. Trevliga är de inte var de än bor!

"Konstiga" flugor...jag vet inte om de är så konstiga de flugor som biter.De finns även i Sverige....där man mest stöter på dem runt lantbruksdjur. Vad jag tyckte mig uppleva i Grekland så är det även så där. Det var mest uppe i byn som de fanns...men kunde även finnas vid stranden. I och med att flugor och dess larver kan leva året runt i Grekland pga klimatet....i Sverige lever de inte och kan inte föröka sig under vintern...så blir de ju så många fler...både flugor och mygg till vårat stora förtret.

En försommar dag gick jag med öppna sandaler på en stig nere vid stranden. Rätt var det var så stack det till nåt så fruktansvärt i en tå! Jag såg mig omkring men kunde inte se något som gett mig detta stick/bett. Vid närmare titt så såg jag på tån att det fanns ett pytte litet hål omringat av rött på tån. Jaja,det är sånt som händer...inte mycket att bry sig om tänkte jag.
Efter en ½-1 timma så började det pulsera....då inte bara i tån utan hela foten. ytterligare någon timma senare var benet upp till låret som ett elefantben....det värkte och liksom brann i hela benet! Jag trodde jag skulle bli tokig!Minsta lilla sol på benet och det var näst intill outhärdigt.
Jag sa till gubben att vi får nog åka förbi apoteket...vilket vi då gjorde. Apotekaren tittade på benet och jag fick några pyttesmå tabletter som jag skulle ta morgon och kväll i en vecka.
Benet brände så under några dagar att jag mer eller mindre tillbringade dagarna med foten i en balja fylld med kalltvatten och is.
Det tog nästan en vecka innan det började ge sig....men när det väl gjorde det så gick det fort.
Vad det var? Jag har ingen aning....apotekaren sa heller inte vad det var utan bara att det var ett bett/stick av någonting.
 
En gång var det en en man som kom ner för att turista.Någon vecka innan han kom hade han skurit sig på en plåt hemma i Sverige. Såret var inte vackert...så jag sa till honom att gå till läkaren. Då hade vi en tysk läkare som hade mottagning några kvällar i veckan.
Vi åkte dit och fick det undersökt. Det var så illa infekterat att vi fick
antibiotikakapslar att lägga i såret under en vecka 10dagar.
Mannen var ju lite förtvivlad....skulle han inte kunna bada på hela sin vistelse! Han frågade därför läkaren.....läkaren log och sa "havet är renare än ditt sår"....pga salthalten. Mannen kunde alltså bada...men....däremot skulle han vra mycket försiktig när han kom upp ur havet....bla undvika att ha såret i direkt sol.
Jag skötte detta sår under den tid det behövdes....det läkte fint..."trots" bad.

Agda, som nu bor nästintill myggfritt,inga bitseflugor,fästingar eller annat otyg...i norrland!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-06-23, 11:03
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Myggor,flugor och annat otyg.

Ja, vem mer än svalorna älskar mygg...hästbromsar höll på att orsaka en riktig olycka en gång när jag körde släpräfsa och hästen skenade...en geting i bilen=risk för trafikolycka...ohyran lär dessutom vara kvar när mänskligheten dött ut...
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-06-24, 07:58
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Myggor,flugor och annat otyg.

Hej Agda! Kan du förklara vad dessa bitseflugor är? Som bromsar ungefär? Jag fick den uppfattningen i en annan tråd at de är på något sätt såna som man inte märker, men det är ju inte bromsar. Inte de som vi har här i Norden i alla fall.
/ Anne
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-07-13, 23:15
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 422
Standard Sv: Myggor,flugor och annat otyg.

Intressant det här med sår och saltvattten. En släkting till mig hade ett svårtläkt sår på magen som trots ihärdiga omläggingar inte ville läka på säker flera månader. Den planerade semesterresan närmade sig och oron över såret steg. Läkaren hemma sa "bada på" och vips var såret läkt på en vecka!

När jag läste om ditt svullna ben tänkte jag direkt på ormbett. Men det hade man kanske märkt om det var en orm i farten. Otäckt lät det i alla fall.

Ha en skön sommar, med eller utan släktingar!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-07-14, 11:54
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Myggor,flugor och annat otyg.

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Hej Agda! Kan du förklara vad dessa bitseflugor är? Som bromsar ungefär? Jag fick den uppfattningen i en annan tråd at de är på något sätt såna som man inte märker, men det är ju inte bromsar. Inte de som vi har här i Norden i alla fall.
/ Anne
De ser ut som helt vanliga flugor....fast kanske aningen mindre....det finns oftast runt lantbruksdjur....hästar,kor,getter m m.
Den biter alltså och det känns....på mig så blir dessa bett lite hårdare kula än tex myggbett.
I Grekland fanns det mycket av dem....speciellt i byar med mycket djur...ibland hände det att jag också blev biten vid stranden.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT