Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Thassos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-10-27, 12:45
linnea22 linnea22 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Inlägg: 8
Standard Getingar???

Hej på er Greklands fans.

Vi ska till Thassos sommaren 2009 i Augusti.
Längtar såååå

Men kan någon ärligt säga hur det är med alla getingar, som det skrivs om lite här och där, skulle så gärna vilja veta!

Älskar Grekland

Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-10-27, 13:20
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Getingar???

Ämnet getingar har varit uppe på Thassosforumet tidigare i år. Så sök , så finner du säkert information! Vi var där de två första veckorna juli i somras och då fanns det en del getingar. Dock inte överdrivet många. Fick ett getingstick under hela semestern. I augusti finns det kanske fler, men det gör det ju här hemma också. Trevlig resa till en fin ö!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-10-27, 19:15
linnea22 linnea22 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Inlägg: 8
Standard Sv: Getingar???

Jag läste i forumet om getingar, det verkar inte vara så farligt. Funderade på att byta ö till Samos, men vi vill nog uppleva Thassos. En och annan geting kan man kanske stå ut med, bara man kommer till Grekland.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-10-27, 19:59
Mindi Mindi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Inlägg: 61
Standard Sv: Getingar???

Citat:
Ursprungligen postat av linnea22 Visa inlägg
Hej på er Greklands fans.

Vi ska till Thassos sommaren 2009 i Augusti.
Längtar såååå

Men kan någon ärligt säga hur det är med alla getingar, som det skrivs om lite här och där, skulle så gärna vilja veta!

Älskar Grekland
Vi var ju där september/oktober och det var mycket getingar. De var väldigt trötta och sega.... så det började väl bli "slut säsong" även för dem.

Värst var de nere på stranden där de kröp runt i sanden. Det var otäckt och båda barnen blev ju stuckna när de gick i sanden. Jag är inte rädd för getingar men just nere på stranden tyckte jag det var lite obehagligt men det var nog mest för att jag var rädd för att barnen skulle bli stuckna. Att äta något nere på stranden var ingen hit för då fick man springa samtidigt som man åt.

När vi var på Zakynthos samma tid ett annat år så var getingarna lika sega och jobbiga så getingar är nog kanske inte någon typisk "thassos-grej" men de finns där i alla fall...
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-10-28, 06:23
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Getingar???

Getingarnas "högsäsong" infaller på sensommaren. Här kan du läsa mer om getingar. http://sv.wikipedia.org/wiki/Getingbo

Eva
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-10-31, 14:51
Rob Rocs avatar
Rob Roc Rob Roc är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 161
Standard Sv: Getingar???

Citat:
Ursprungligen postat av Mindi Visa inlägg
Vi var ju där september/oktober och det var mycket getingar. De var väldigt trötta och sega.... så det började väl bli "slut säsong" även för dem.

Värst var de nere på stranden där de kröp runt i sanden. Det var otäckt och båda barnen blev ju stuckna när de gick i sanden. Jag är inte rädd för getingar men just nere på stranden tyckte jag det var lite obehagligt men det var nog mest för att jag var rädd för att barnen skulle bli stuckna. Att äta något nere på stranden var ingen hit för då fick man springa samtidigt som man åt.

När vi var på Zakynthos samma tid ett annat år så var getingarna lika sega och jobbiga så getingar är nog kanske inte någon typisk "thassos-grej" men de finns där i alla fall...
Har varit i Zakynthos 2 år i rad i september utan att se en geting. Var på Thassos i början av juni i år och då var det hyfsat getingfritt.
Men vad jag har förstått är det som mest getingar på Thassos just in Augusti så om man inte tycker om getingar är det nog dumt att åka dit då.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-10-31, 14:57
Mindi Mindi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Inlägg: 61
Standard Sv: Getingar???

Citat:
Ursprungligen postat av Rob Roc Visa inlägg
Har varit i Zakynthos 2 år i rad i september utan att se en geting. Var på Thassos i början av juni i år och då var det hyfsat getingfritt.
Men vad jag har förstått är det som mest getingar på Thassos just in Augusti så om man inte tycker om getingar är det nog dumt att åka dit då.
Med andra ord... det är kanske som i alla andra länder som här hemma i Sverige tex? Ibland är getingarna hemska i augusti och ibland ser man dem inte alls.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-11-06, 19:41
linnea22 linnea22 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Inlägg: 8
Standard Sv: Getingar???

Hallå Alla Greklands vänner.

VI HAR BYTT Ö.
VI ÅKER TILL KARPATHOS....
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-11-06, 20:22
Sandra 68 Sandra 68 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Söderkping
Inlägg: 13
Standard Sv: Getingar???

Citat:
Ursprungligen postat av linnea22 Visa inlägg
Hallå Alla Greklands vänner.

VI HAR BYTT Ö.
VI ÅKER TILL KARPATHOS....


Hej.

Vi har varit på Thassos 3 gånger, Juli Aug, september, och vi tyckte det
inte var mycket getingar... det är kanske på olika ställen på ön? vi har varit i potos och Ratchoni, Skala prino och där var det ialla fall inga getingar. Det är annars en grön och fin ö att se, lugn och fina stränder.
Sandra 68
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-11-07, 08:51
linnea22 linnea22 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Inlägg: 8
Standard Sv: Getingar???

Hej. Vi ska till Thassos ett annat år, och då åker vi i Maj.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-11-07, 10:01
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Sv: Getingar???

Har varit på Thassos 5 gånger, både juni, juli och augusti, och har aldrig haft några problem med getingar.
Vi föredrar dock juni, strax före midsommar då havet hunnit bli varmt men grönskan inte blivit bränd.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-03-24, 11:58
k_bagarn k_bagarn är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Inlägg: 1
Standard Sv: Getingar???

Vi var på Thassos Aug -08 , det fanns , med vi tyckte inte att det var något problem. Thassos var/är en helt otrolig Ö . så låt inte getingar stoppa dig från att åka dit. vi ska åka dit i början av juni 09
Svara med citat
  #13  
Gammal 2009-04-07, 13:42
Mumsan Mumsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Inlägg: 62
Standard Sv: Getingar???

Vi var på Thassos augusti 2008 och nog var det getingar! De var i sanden, strandkanten och vid duschar. De fanns ochså i handdukarna och i kläderna. Det gällde att se upp. Det var inte roligt för min man som är allergisk.
Vi blev stuckna men hade medicin så allt gick bra. Thassos är trots getingarna en fantastisk ö - var även där 1998 - och vill gärna återvända.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2009-04-07, 16:55
Kattas avatar
Katta Katta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 215
Standard Sv: Getingar???

Citat:
Ursprungligen postat av Mumsan Visa inlägg
Vi var på Thassos augusti 2008 och nog var det getingar! De var i sanden, strandkanten och vid duschar. De fanns ochså i handdukarna och i kläderna.
Usch, vad otrevligt!
Detta är verkligen en STOR anledning till att vi väljer bort Thassos, som för övrigt verkar vara en jättefin ö på alla vis - synd!!!
Men man får väl åka dit någon gång tidigt på säsongen, då verkar det mer vara som det "ska" på getingfronten...
Svara med citat
  #15  
Gammal 2009-04-07, 17:02
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Sv: Getingar???

Tror man ska ha klart för sig att Thassos inte är nått "biologiskt undantag" när det gäller getingar, man kan ha oturen att vara på fel ö, fel vecka och fel strand varsomhelst... De som råkat ut för mycket getingar "hörs" mer än den majoritet som aldrig sett nån geting alls på Thassos. (som jag, som varit där fem gånger, även i augusti)

Senast redigerad av ErOg den 2009-04-07 klockan 17:13.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2009-04-08, 18:31
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Getingar???

JUST SÅ, ErOg !!
Men visst förstår jag deras oro som har svår allergi. På hösten finns det säkert mera getingar än t.ex. i juni. Jag har besökt ön på den tiden tjugotals gånger och aldrig har blivit biten av en geting, dock av myggor som också kan vara ganska irriterande !

Senast redigerad av eija den 2009-04-08 klockan 18:38.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2009-04-08, 19:30
Kattas avatar
Katta Katta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 215
Standard Sv: Getingar???

Citat:
Ursprungligen postat av ErOg Visa inlägg
Tror man ska ha klart för sig att Thassos inte är nått "biologiskt undantag" när det gäller getingar, man kan ha oturen att vara på fel ö, fel vecka och fel strand varsomhelst... De som råkat ut för mycket getingar "hörs" mer än den majoritet som aldrig sett nån geting alls på Thassos. (som jag, som varit där fem gånger, även i augusti)
Säkert är det väl så att Thassos inte är ett "biologiskt undantag"!
Getingar finns på de flesta öar - speciellt på sensommaren.

Men det är klart att man reagerar på vad folk skriver - både om man är allergisk eller helt enkelt bara är rädd för dem! Och jag kan ju inte tänka mig att folk skulle skriva t.ex "det gick inte att äta ute för alla getingar" om det inte vore så bara för att "skriva ner" Thassos - för de allra flesta verkar ju tycka att det är en kanon ö som de återvänder till, TROTS att de samtidigt tycker att det var lite väl många av dem..
Det är ju ett väldigt gott betyg!

Sen får man ju som alltid ta det folk skriver med "en nypa salt" och det gäller ju åt bägge håll så att säga! Jag menar, när någon undrar om det är mycket getingar i aug och någon annan svarar att "åk till Thassos vi har varit där 100 gånger och inte haft några som helst problem - i juni, hrm... eller "det var ingen fara alls med getingarna, vi blev bara stuckna varsin gång" En gång för mycket tänker den rädde då...

Och för oss andra som varken är allergiska eller speciellt rädda, utan bara tycker att de är otrevliga i för stor skara - speciellt i samband med mat/bad och små barn! För oss är det ju bara att välja säsong, eller chansa och gilla läget!

/Katta
Svara med citat
  #18  
Gammal 2009-04-08, 22:54
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Sv: Getingar???

Det jag menar är att om man tror att risken för getingar är mindre på nån annan ö vid ett visst okänt tillfälle så riskerar man att lura sig själv.
(Lite som att köpa Trisslotter på ICA därför att man inte vunnit på Konsums Penninglotter...)

Kollar man runt på andra öars forum och frågar om getingar lär man få samma svar, dvs de som har haft problem kommer svara i mycket större utsträckning än de som inte haft problem.

(Senaste gången jag blev getingstucken var för flera år sedan, i Sverige...)
Svara med citat
  #19  
Gammal 2009-04-09, 09:30
Tittis avatar
Titti Titti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Dunderbacken, Hägersten
Inlägg: 520
Standard Sv: Getingar???

Anledningen till att det är mycket getingar på Thassos är att det är en så grön och frodig ö. De hittar helt enkelt mer att äta där. Det rinner vatten i åar och bäckar både här och där. Väldigt annorlunda mot många andra öar jag varit på. På så sätt blir det en större biologisk mångfald.

Åker man i början av säsongen, är det precis som i Sverige inte många getingar, men i september har det hunnit bli en del.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2009-04-14, 10:59
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Sv: Getingar???

Gjorde en liten "Google-undersökning" för att se vad det generellt skrivs om getingproblem på grekiska öar (sökte på wasps+greece+island) och de öar som först nämns är Corfu, Skopelos, Zakynthos, Ithaka, Skiathos och Mykonos. (Fick ingen träff på Thassos men kollade bara de tre första sidorna) Det som alltid(?) nämns är varma och torra sensomrar, vanl. september, och att det ofta har med diverse fruktskördar att göra.

Mindre vetenskaplig slutsats: Det är försommaren man ska välja om man vill försöka minska risken för getingar. Det verkar vara viktigare än att välja ö...
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT